Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Podívejte se, jak před 30 lety vznikalo pražské metro A

Doporučujeme   9:02
Prvním metrem z Dejvic směrem do centra se Pražané svezli přesně před třiceti lety. V té době vznikla druhá trasa A pražské podzemní dráhy. Stavitelé vytvořili nejhlubší trasu, která poprvé projela pod Vltavou. Přestože vznikají nové, moderní stanice, tato dvě prvenství třicetiletému "áčku" zůstávají.
Třicet let trasy A pražského metra. Dozorčí na stanici Můstek

Třicet let trasy A pražského metra. Dozorčí na stanici Můstek | foto: Archiv Dopravního podniku hl. m. Prahy, a. s.

Plány na metro za Rakouska-Uherska
První návrhy na stavbu pražského metra byly hotové již na konci 19. století, v roce 1898. Podal je majitel slavného pražského železářství Ladislav Rott. Doporučoval radním vybudovat současně s kanalizací tunely, které by sloužily k dopravě.

Se svým nápadem ale neuspěl, stejně dopadli v polovině 20. let 20. století Bohumil Belada a Vladimír List. Před II. světovou válkou, během ní i po ní vznikla řada dalších návrhů, žádný z nich ale nebyl realizován.

30 let trasy A pražského metra. Projekt vestibulu stanice Radnice (Staroměstská) z roku 1941
 
"Projekt z roku 1939 byl velmi podobný dnešní trase linky A," říká Pavel Fojtík, šéf archivu Dopravních podniků v Praze. Na přelomu 60. a 70. let ale vznikl projekt nový. Stavět se začalo až po několika desítkách let proto, že chyběly peníze.

Rozhodnutí o tom, že se zatím stavět nebude, přišlo až po Únoru 1948. "Pohltilo by to moc procent z národního důchodu, peníze tehdy putovaly na výstavbu nemocnic nebo továren," vysvětluje Fojtík.
 
Tramvaje ponořené pod zemí
Jeden z návrhů, jak v 60. letech řešit přetíženou pražskou dopravu, byl nestavět metro, ale podzemní tramvaj. V centru Prahy tak měla tramvajová síť zmizet pod zem. "Z Kaprovy ulice, kde by byla provizorní rampa, by koleje vedly do tunelu. Ten by je na povrch vyvedl u Muzea," popisuje trasu zamýšleného plánu Fojtík. Při prodloužení do Dejvic by se trať musela náročně přebudovat, a tak se od plánu nakonec upustilo.
 
30 let trasy A pražského metra. Výstavba stanice Malostranská

Hlavním důvodem byla ale nezávislost metra na povrchové dopravě. Podzemní tramvaje by totiž trpěly zdržením, k němuž by došlo na povrchu. Přeneslo by se i do tunelů. Připomínkou zavrženého návrhu je dnes podoba stanice Hlavní nádraží. Tramvaje, pro které byla projektována, měly dveře jen vpravo, proto jsou nástupiště umístěna po stranách, a ne uprostřed jako u jiných stanic.
 
Nejhlubší linka pražského metra
Trasa A byla druhou linkou pražské podzemní dráhy, její první úsek spojoval stanice Náměstí Míru a Leninova, dnes Dejvická. Hlavní rozdíl mezi trasou C a A byl ve způsobu výstavby. Později budované "áčko" muselo překonávat terénní nerovnosti, bylo hlubinně založené.
 
30 let trasy A pražského metra. Jízdenka vydaná k zahájení provozu trasy I ATrasa A také prošla poprvé pod Vltavou. Tunel mezi stanicemi Hradčanská a Malostranská je až v hloubce 68 metrů pod povrchem země. V tomto úseku najdeme i nejhlubší stanici pražského metra, Náměstí Míru. Je dvaapadesát metrů pod zemí.
 
Na "áčku" se zrodil princip ražené trojlodní stanice. "S výjimkou Dejvické tak vznikly všechny stanice," říká Fojtík. "Existují dvě boční lodě, v každé jsou položeny koleje. V prostřední lodi jsou pak vybudovány eskalátory pro cestující," popisuje princip trojlodní ražené stanice šéf archivu Dopravních podniků. Na trase C je ražením postavena jen jedna stanice, a to Kobylisy.
 
Při stavbě dělníci používali sovětské razicí štíty."Byla to vlastně stavba československo-sovětského přátelství. Také umíme dělat tunely, učili jsme se ale i od Rusů, jejich poradci ovlivňovali technickou stránku díla," říká Fojtík.
 
Cesta do hlubin metra = cesta do středověku
Při ražení tunelů linky A stavebníci narazili na nejedno archeologické překvapení. Kromě střepů nebo předmětů denní spotřeby objevili i důkaz o tom, že v trase dnešního metra vedla ve středověku významná dopravní cesta. Tím důkazem je nález několik set let starého kamenného mostu u stanice Můstek.

30 let trasy A pražského metra. Objev středověkého mostu u stanice Můstek, 1976
 
Historický název ulice, kde byl most objeven, byl Na Můstku. Tradovalo se, že tu byl most, který vedl přes hradební příkop, to se také při nálezu potvrdilo. Dnes je zakomponován ve stanici Můstek, pochází ještě z doby před vznikem Nového Města.

Pro pamětníky
V době, kdy začalo metro na trase A pravidelně jezdit, nebyl nápor na dopravu v metropoli takový jako dnes. Proto stačilo, že soupravy měly jen čtyři vagony. Později byly doplněny o jeden vagon. Třívagonovou minulost má jen trasa C, nejstarší linka pražského metra.

Před třiceti lety to vypadalo jinak i v kabině strojvedoucího. Nikdy nejezdil sám, ale s pomocníkem. Důvodem byla hlavně bezpečnost. Hlídal, jestli jsou zavřeny všechny dveře, a všechny zdánlivé "drobnosti", které už má dnes na starosti počítač.

Nástupiště stanic se víc podobala železničním zastávkám. Každé měli na starosti dozorčí, kteří vlaky odbavovali. "V hnědé uniformě s červenou čepicí a zelenou plácačkou měli ve špičce, kdy vlaky jezdily každé tři čtyři minuty, dost náročnou službu,“ vzpomíná šéf archivu pražské dopravy.

Metro jako válečný úkryt
Na rozdíl od nejstarší trasy C, bylo "áčko" zahrnuto do rámce ochranného systému metra. Znamenalo to, že v případě válečného ohrožení měly jeho stanice sloužit jako kryt. "Každá stanice se dala neprodyšně uzavřít a měla by vytvořit podmínky pro ochranu lidí minimálně po dobu 72 hodin," podotýká Fojtík.

30 let trasy A pražského metra. Mostní provizorium, které vedlo do spojovací uličiky (

Tyto prostory je možné tlakově a plynotěsně oddělit od okolního prostředí. "Teoreticky by měly odolat i záplavové vlně z protržené vltavské kaskády," tvrdí Fojtík.

Ve vestibulech i v tunelech je podle historika z archivu Dopravních podniků vidět místa, kde jsou zasunutá nebo otevřená vrata tlakových uzávěrů. "Kryty by měly mít pochopitelně záložní zdroje elektřiny, zařízení na filtraci vzduchu, dodávky vody a podobně," vypočítává  Fojtík.

Na povodně se nedalo stoprocentně připravit
Přesto, že se prostory trasy A dají uzavřít, voda si sem při povodních v roce 2002 cestu našla. "To, co se odehrálo, nemá v historii Prahy obdoby," vzpomíná Fojtík s tím, že existující povodňový plán se v té době dodržel.

"Stoletá voda má plánovanou hranici, zábrany mají být v určité výšce. Ale s tím, co se tehdy stalo, nemohl nikdo počítat," uzavírá. Od té doby se podle něj kontroly zpřísnily, povodňový plán se neustále upravuje. Dnes je daleko přísnější i konkrétnější.

"Autopilot" v podzemí?
V Paříži už se cestující nepozastavují nad tím, že je v některých úsecích sveze vlaková souprava bez řidiče. Čeká něco podobného i Pražany? Pavel Fojtík se takové myšlence vůbec nebrání: "Nedivil bych se, kdyby se takový systém objevil na čtvrté lince pražského metra."

Trasa by se s tím úmyslem musela budovat od samotného začátku, musela by tomu být stavebně přizpůsobena, zabezpečení nástupišť by muselo být jiné než to dosavadní. Otázkou také je, jak by se v metru řízeném "autopilotem" cítili cestující: "Lidé jsou u nás konzervativní, nevím, jak by takový způsob dopravy přijali," uzavírá Fojtík.

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Kvestor ČZU: Nejlepší disciplínu měli při nácviku na útok zahraniční studenti

  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejsem nominována na eurokomisaře, řekla v debatě pro studenty Nerudová

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  9:52

Přímý přenos Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která je...

Tohle je nenávist, řekl o protestech za Gazu Trump. Kampus stále nevyklidili

26. dubna 2024  9:29

Kolumbijská univerzita v New Yorku odložila ultimátum, podle něhož měli protestující propalestinští...

Byl na vozíku, po výměně kyčlí běhá, trénuje na maraton. Pomáhá mu konopí

26. dubna 2024  8:58

Jakub Kryšpín pracoval, dálkově studoval vysokou školu, měl plány do budoucna. Ty ale v roce 2006...

Z mrazu konečně do tepla. Už dnes bude 17 stupňů, o víkendu i přes 20

26. dubna 2024  8:21

Chlad a mráz zřejmě končí. Meteorologové avizují už na pátek teploty přes patnáct stupňů, o víkendu...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...