Loni podíl romských žáků v praktických školách poklesl na 26,4 procenta. "Z šetření České školní inspekce vyplývá, že se zvyšuje snaha škol zařazovat romské děti do hlavního vzdělávacího proudu," uvedla mluvčí ministerstva Kateřina Savičová.
Podle ministerstva se situace zlepšila především díky dvěma vyhláškám, které začaly platit loni v září. Resort si od nich sliboval, že zajistí, aby do praktických škol mířili skutečně jen ti, kteří tam být mají. Ministerstvo věří, že se bude situace v příštím školním roce dále zlepšovat. Žáci totiž nově každý rok projdou vyšetřením, jestli i nadále patří do praktické školy.
Šetření proběhlo na 41 školách, kde při předcházející kontrole inspekce zjistila nedostatky, 146 škol odpovědělo v rámci dotazníků.
Inspekce však zároveň zjistila 38 případů dětí, které se učí podle podle vzdělávacího programu pro žáky s lehkým mentálním postižením, přestože tuto poruchu nemají. Šetření také ukázalo, že řada rodičů navzdory doporučení nechce převést dítě z praktické do klasické základní školy.
Umísťování vysokého počtu romských dětí do praktických škol dlouhodobě kritizují české i mezinárodní organizace. V roce 2007 Evropský soud pro lidská práva uznal žalobu skupiny romských rodin, že český stát jejich děti diskriminuje. Česko se poté zavázalo, že dosavadní praxi změní. Praktické školy jsou totiž určené jen pro žáky s lehkou mentální retardací.
Nedávný výzkum ombudsmana zjistil vyšší čísla
Z nedávného výzkumu kanceláře ombudsmana vyplynulo, že Romové i nadále tvoří zhruba třetinu žáků praktických škol (více o výzkumu čtěte zde). Kvůli zjištěním se v 20. srpna sejde veřejný ochránce práv Pavel Varvařovský s ministrem školství Petrem Fialou (více zde).
Ministerstvo tvrdí, že se na základě zjištění inspekce a doporučení ombudsmana přistoupí k dalším systémovým opatřením. Chce se například zaměřit na funkčnost školních poraden a přípravu kulturně férových testů. Současné testy v psychologických poradnách, kde se rozhoduje o umístění do praktických škol, často znevýhodňují žáky, kteří nemají některé návyky a znalosti z domova.
Konkrétní opatření projedná v závěru srpna odborná pracovní skupina, kterou vytvoří zástupci ministerstva, školní inspekce, kanceláře veřejného ochránce práv a vládní zmocněnkyně pro lidská práva.