Diskuze

Měla to být revoluce v létání. Před 50 lety poprvé vyjel Concorde z hangáru

Letiště Toulouse-Blagnac, pondělí 11.prosince 1967. Veřejnost má poprvé možnost na vlastní oči spatřit Concorde, první dopravní nadzvukové letadlo světa. Britsko-francouzský projekt přinesl do letectví řadu novinek, které celý průmysl výrazně ovlivnily.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Moc pekne letadlo...R^

2 0
možnosti

M11a90r35t26i29n 19N41e44p88l

11. 12. 2017 19:53

Stejně je to obrovský paradox...před 50 lety vyjel Concorde a lidé se domnívali, jak cestování nadzvukovou rychlostí bude během nějaké desítky let poměrně běžné. Za 50 let udělala věda obrovský pokrok - nové materiály, technologie apod. A ve výsledku po 50 letech není v provozu jediné dopravní nadzvukové letadlo.

Měl jsem tu čest vidět v Le Bourget prototyp, o kterém se píše v článku. Pokud budete mít cestu do Paříže, tak muzeum v Le Bourget určitě navštivte a nebudete litovat. Čeká tam na vás Concorde hned ve dvou podobách - prototyp i jeden v barvách Air France a oba je možné si prohlédnout i zevnitř. Letadlo je poměrně veliké, na délku mu zase tolik nechybí k 747, ale možná budete šokováni jak to bylo uvnitř maličké a klaustrofobici by si měli vstup dobře promyslet :-) Většině lidem dobře známé 737 nebo 320 jsou proti Concordu uvnitř obři.

2 0
možnosti

No ona je taky cena palive nekde jinde... A vse je dnes smerovano na nizke ceny, vyssi prepravni kapacitu a nizkou spotrebu...

Mozna by jeste letal, kdyby nedoslo k te nehode...

0 0
možnosti

Myslím, že Concorde byl v době svého vzniku nejen technicky na špici ale byl konkurenceschopný i ekonomicky, bohužel ropná krize (kdy cena barelu ropy se z 2$ vyšplhala během 3 let na 30$) mu zatnula tipec. A proto musel být jeho provoz dotovaný. Ekologii provozu tehdy nikdo moc neřešil (stačí si jen vzpomenout na Trabanta:o))

7 0
možnosti

Nešlo jen o palivo. Předběhl dobu. Nebyla "pilotážní elektronika", CAD-vývoj, modelování, materiály, ... I US vycouvaly pro obrovskou nákladnost. Obrovský odpor zejména v US, kam byl určen, proti supersonickým třeskům. I v dnešní době by asi ještě z pohledu nákladů na provoz a velkých rizik asi neuspěl.

1 0
možnosti

Z74d91e63n19ě87k 91K83o70r67f

11. 12. 2017 11:26

Tento letoun je vystaven taky u Paříže na letisti Le Bourget. Moc zajimavy exponáty vcetne rakety Ariane....

0 0
možnosti

M17a33r62e57k 35K98l70u55f67a

11. 12. 2017 12:35

Ano. Na tom letišti jsem si ho šel vyfotit, ale bohužel zrovna nešťastně v době, kdy tam před halou našli opuštěný batoh, ke kterému se nikdo nehlásil. Takže cestou zpátky do haly jsem se ocitl v klubku zakuklenců se samopaly. To nebyl úplně příjemný zážitek, ale dnes už to dávám se smíchem k dobrému. :-)

0 0
možnosti

V Aeroscopii v Toulouse mají hned dva, určitě doporučuji zajít na prohlídku. Mě dost překvapilo, jak je malý, já se svými 194cm jsem se v něm nemohl ani postavit zpříma, to jsem chodit přikrčený, jinak bych se mlátil hlavou o strop.

0 0
možnosti

M62i93c79h84a72l 37H46a58u77f

11. 12. 2017 13:40

Na letišti v Duxfordu je k vidění jeden z prototypů. Kromě jiného, je to celkem velké muzeum.

0 0
možnosti

Byla krásná doba plná nadějných výhledů do budoucnosti, pravděpodobně vrchol západní civilizace. Civilní nadzvukové lety, přistání na měsíci, nástup jaderné energetiky, padal jeden technický rekord za druhým.

Let na Mars, termojaderná fúze, základna na Měsíci, vše se zdálo tak blízko. Hned bych se vrátil zpět (tím samozřejmě nemyslím k socialismu, aby si to někdo nevysvětlil nějak špatně).

26 0
možnosti

R21a83d19e23k 13U57r51b55a57n

11. 12. 2017 12:42

Doba bez internetu, bez mobilů, ale plná atomobých bomb. Né děkuji :)

Ten skutečný a hlavní důvod proč dnes nadzvukově nelétáme je ten, že se můžete kdykoliv a prakticky kdekoliv spojit s člověkem na druhém konci světa obrazem i zvukem. Zdarma.Je prostě zbytečné a kdo už dnes potřebuje létat a má na to peníze, tak si raděj připlatí za pohodlí než aby se tísnil v maličké sedačce nadzvukového letounu.

5 3
možnosti

Pro ty, které to zajímá, je hezký dokument na youtube. Článek má samozřejmě pravdu v tom, že rollout měl Concorde jako první. V té době neměla TU 144 ječtě ani přidělaný křídla k trupu. To jen tak pro zajímavost, Když Katřin trvdí že Concorde byl obšlehnutá Tu 144. Opak je pravdou. V jedné chvíli z toho chtěli angláni i vycouvat, neb se frantici docela okatě kamarádili s ruskými agenty. Ten dokument je zajímavej. Vysvětluje taky proč má Tu144 ty výklopný křídla za kabinou. Vývoji Concordu předcházela řada zkušebních prototypů stíhaček s různě profilovanou deltou. Rusové nic takového neměli a křídlo jen tak obšlehli. Jenže Concorde měl křídlo, které fungovalo v celém rozsahu rychlostí. Tu 144 byla při letu malou rychlostí dost nestabilní. Vrchol bylo představení v Paříži, kdy rusové dostali za úkol zalétat to, co před nimi Concorde. Jak to dopadlo víme. A jak se v dokumentu uvadí. Zatímco Mitterrand létal do Moskvy na návštěvy Concordem, Tu 144 stály v hangáru, neb měly neutuchající problémy s motory, spolehlivostí, spotřebou a haváriemi. A proklamované lety v komerčním provozu se stále odkládaly.

12 3
možnosti

Tu 144 je celkově koncepčně jinak řešená, než Concorde. Nejedná se o žádnou kopii. Concorde byl celkově mnohem více dotažené letadlo, ale Tu 144 byla o chlup první.

3 7
možnosti
Foto

V roce 1994 jsem měl možnost letět Concordem na lince Paříž-New York. Byl to nezapomenutelný zážitek a těším se na nástupce. Snad se dočkám... :-)

2 0
možnosti

"Měla to být revoluce v létání" .... pán redaktor, však to bola revolúcia v lietaní. ... škoda takého titulku

17 0
možnosti

M45a15r18e19k 58K42l76u42f73a

11. 12. 2017 8:40

Škoda, že byl ukončen provoz tohoto úžasného stroje. Kvůli tomu, že neschopní a líní Francouzi mají čurbes na runwayi. Chápu, že už provoz stroje Concorde začínal být ekonomicky nevýhodný, ale neschopnost francouzského letištního personálu tehdy bohužel posloužila jako vhodná záminka.

3 9
možnosti

A nebo spíš blbí američani co letadlo opravují lepidlem... Záleží na úhlu pohledu...

6 0
možnosti
  • Nejčtenější

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

v diskusi je 125 příspěvků

26. března 2024

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo...

Z jaderné triády zbyly Britům už jen ponorky. A ty musejí posílit

v diskusi je 76 příspěvků

27. března 2024

Jadernou triádu tvoří strategické bombardéry s jadernými zbraněmi, mezikontinentální balistické...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusko zastavilo odlet na ISS s první Běloruskou, letět měla i Američanka

v diskusi je 50 příspěvků

21. března 2024  10:23,  aktualizováno  14:26

Ve čtvrtek 21. března se necelých deset minut před půl třetí odpoledne měla vydat na Mezinárodní...

Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici

v diskusi je 18 příspěvků

28. března 2024

Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Načapali jsme otesánka, který se velkého sousta nezalekne. Boeing 747-400F

v diskusi je 8 příspěvků

21. března 2024

Poté, co na Letiště Václava Havla Praha přestaly v barvách Qatar Airways létat nákladní Boeingy...

Američané odepsali modul, který je vrátil po půl století na Měsíc

v diskusi je 17 příspěvků

28. března 2024,  aktualizováno  11:41

Od začátku letošního roku je na Měsíci a kolem něj poměrně rušno. Vedle řady sond, které zamířily...

Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici

v diskusi je 18 příspěvků

28. března 2024

Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...

Úspěšný let prototypu XB-1 vrací do hry cestování nadzvukovou rychlostí

v diskusi je 32 příspěvků

27. března 2024  17:17

Po více než dvaceti letech, od ukončení provozu letounu Concorde, se možná opět dočkáme nadzvukové...

Jarní bouře ničila před 100 lety Prahu. Napáchala obří škody

v diskusi je 10 příspěvků

27. března 2024

Prahou prošla před 100 lety, 27. března 1924, neobvykle silná jarní bouřka. V části hlavního města...

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...