Po Železném může jít i Zaza

  • 47
Zatímco generální ředitel Novy Vladimír Železný svůj boj o setrvání na obrazovce prohrál, zajíc Zaza, maskot této televize - nerozlučně s Železným spojený - ještě od majitelů dostane poslední šanci. Neuspěje-li, "dostane padáka".

„Pokud ucítíme, že si Zaza získává oblibu a jeho popularita stoupá, bude se ukazovat na obrazovce častěji. Pokud zájem lidí nebude, skončí,“ říká mluvčí televize Nova Petr Kostka.

Informace o tom, že Zazův odchod je velmi reálný, protože si zdaleka nezískal oblibu svého předchůdce, psa Nováka, Kostka nevyvrací. „Případný konec Zazy však nelze dopředu oznámit, protože tím bychom ho automaticky okamžitě popravili,“ tvrdí.

Kdo si ještě pamatuje na začátky této postavičky? Poprvé začal zajíc oblečený do netradiční růžové barvy „řádit“ na obrazovce o Velikonocích v roce 2001. Vytvořili jej pracovníci grafického oddělení Novy, původně jen jako velikonoční doplněk.

Proslulost si však získal v okamžiku, kdy začal poskakovat po obrazovce v kontroverzním Železného pořadu Volejte řediteli. Vlasta Roškotová z časopisu Strategie míní, že Vladimír Železný kreslenou postavičku ve svém pořadu využíval k vyjadřování emocí, které si sám nemohl dovolit.

Roškotová hned uvádí typický příklad. „Když Železný mluvil ve Volejte řediteli o nějakém rozhodnutí proti Nově, začal se Zaza na obrazovce chechtat a metat kozelce,“ uvedla. Právě Železného vztah k této postavičce byl také často terčem různých vtipů.

Podle Roškotové maskot svými vlastnostmi velmi připomínal Novu po rozchodu s Američany. „Byl to symbol nové Novy, která už tak lidem nepřirostla k srdci. Zaza byl dynamický, poněkud agresivnější, drzý,“ míní a dodává: „Jestliže chtějí majitelé Novy, aby se zapomnělo na Železného, tak musí zmizet z obrazovky i Zaza. Když totiž Zazu někdo uvidí, zeptá se automaticky na Železného,“ říká Roškotová.

Kostka tvrdí, že lidé uvidí zajíce zatím v ranní Snídani s Novou. V jiných případech se v televizi určitě neobjeví. Co dalšího rozhodne konkrétně o osudu nováckého maskota? Například počet zájemců, kteří si nechají Zazu stáhnout jako spořič monitoru počítače (zatím tak učinily desítky tisíc lidí). Nebo si jej koupí jako plyšovou hračku za sumu přes čtyři sta korun.

Pro majitele Novy je zajíc obchodním zbožím. „Pro nás je tato postavička marketingovou záležitostí, součást byznysu. Když o ni bude zájem, objeví se v nových projektech,“ říká mluvčí Novy Kostka.

Šéfredaktor časopisu Marketing &Media Daniel Köppl tvrdí, že na Zazovi se vydělávat nedá. „Prodej maskotů ve světě ani u nás nefunguje. Pokud na Nově čekají, že budou vydělávat výrobou plyšových Zazů, tak jsou naivní. V marketingu firem mívají představu, že když udělají lidem velkou reklamní masáž, tak si zákazníci ihned spojí maskota s určitou značkou. Ale tak to není,“ prohlašuje Köppl. Podle něho je Zaza na Nově zbytečný. „Hlavní značkou televize je Nova, ne Zaza. Ten je tam navíc,“ míní.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video