Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Po volbách se kraje přihlásí o peníze

  22:18aktualizováno  22:18
Kdyby se skutečně splnilo to, co slibují kandidáti do krajských zastupitelstev, vypadala by mapa republiky za pár let jako pavučina, hustě spletená z dálnic, rychlostních komunikací a obchvatů.
Všichni chtějí stavět - D3, D11 nebo D47, mosty přes Vltavu a Labe, nové magistrály směrem na Prahu nebo na Vídeň.

"Dopravní infrastruktura" a "dopravní obslužnost" patří mezi klíčová slova snad všech volebních programů. Bez silnic nezískáme ani investory, ani pracovní příležitosti, opakují adepti krajských zastupitelstev. Co by zmohli, kdyby ve volbách uspěli? Položí se díky nim kilometry nového asfaltu?

Napřesrok určitě ne. Kraje sice začnou fungovat 1. ledna, ale budou mít relativně hubený rozpočet, přidělený "z Prahy". V porovnání s tím, co budou potřebovat později, je to asi stejné, jako když člověk dostal vkladní knížku a na ní tisíc korun "do začátku".

Na jeden kraj vychází v průměru 92 milionů korun ze státního rozpočtu. Za takové peníze se dá postavit asi tak 500 metrů dálnice.

V roce 2002 se už kraje mají rozjet naostro, s vlastním majetkem (ten dostanou během roku 2001) a se skutečně vlastními rozpočty a příjmy z daní. Kolik však budou mít peněz, netuší. Zákon, který rozhodne, co z daní připadne krajům, bude parlament schvalovat až napřesrok. Pak se také ukáže, jestli budou kraje vypisovat zvláštní daňové přirážky.

Zákon o financování krajů je pro regionální politiky rozhodující: čím více peněz budou kraje mít, tím spíše mohou vykázat úspěch a splnit volební sliby. Hodně budoucích zastupitelů se už teď chystá, že kvůli penězům pro kraje předloží vlastní návrh zákona. Bude to možná první případ, kdy krajské parlamenty této významné pravomoci využijí.

Že dojde na boj o peníze, naznačují kandidáti v Ústeckém kraji. Chtějí, aby stát nahradil škody způsobené důlní činností. "Desetiletí stát z našeho regionu jen čerpal a nic nevracel. Ta nerovnováha už musí skončit," řekl ČTK lídr ODS Jiří Šulc.

O speciálních daních přemýšlejí kandidáti už teď, právě třeba kvůli silnicím. Politici obvykle před volbami neříkají "zvýšíme daně", ale jsou i výjimky: nestraníci pro Moravu navrhují zvláštní krajskou daň, ze které by se platily opravy silnic druhé a třetí třídy.

ODS na to jde jinak - chce, aby se silnice a dálnice mohly budovat za peníze soukromých firem. "Zvažujeme zákon o koncesním obstarání, který by umožnil stavět dálnici D 47 soukromým kapitálem," řekl předseda ODS na Ostravsku Martin Říman.

Do územních plánů si kraje mohou projektovat třeba i další silnice, ale jen ze svého rozpočtu je budou stavět těžko. Dálnice jistě ne - ty podle zákona zůstávají pořád státní, stejně jako silnice první třídy, které však stát může krajům předat. Kraje budou spravovat silnice druhé a třetí třídy, o které se zatím starají okresy.

Bude to, vedle starosti o školy, jedna z hlavní pravomocí krajů. Ale i velká zátěž pro jejich rozpočty. Třeba Liberecký kraj, kde je asi 1500 kilometrů silnic druhé a třetí třídy, by na jejich opravy potřeboval zhruba jednu miliardu korun.

Jihlavská ODS například chce, aby se některé důležité silnice přeřadily z kategorie druhé třídy do první, a staral se o ně stát.

"Kraje netuší, že zdědí rozbité silnice s vnitřním dluhem v řádu stovek miliard korun," řekl ZN zemským novinám místopředseda odborového svazu pracovníků v dopravě a silničním hospodářství Josef Novotný.

Autor:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Po těžké nemoci zemřela ve věku 49 let wimbledonská vítězka Jana Novotná

Wimbledonská vítězka Jana Novotná (1998)

Český tenis přišel o jednu ze svých nejvýraznějších osobností, v neděli zemřela wimbledonská šampionka Jana Novotná....

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...



Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...

U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

Další z rubriky

Úsekové měření na D1 zahltilo úřad, na osmdesátce se řidiči řítí i 150

Úsekové měření rychlosti u Velkého Meziříčí bude trvat nejdéle do 19. prosince....

Radnice ve Velkém Meziříčí je zahlcená vyřizováním přestupků řidičů, kteří na dálnici D1 překračují na opravovaném...

Pardubický zámek čeká revoluce bez galerie navržená esy mezi architekty

Josef Pleskot a Petr Všetečka, dva z trojice architektů, kteří pomáhají...

Pardubický zámek bude více patřit Pernštejnům a návštěvníkům zámku. Z renesančního klenotu Pardubic se odstěhuje...

Ženy bez přístřeší mají azyl na okraji Liberce, dostanou lístek na cestu

(ilustrační snímek)

Liberec otevřel nově noclehárnu i pro ženy bez přístřeší. Ty dosud musely za přespáním dojíždět do sousedního Jablonce.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.