Redaktorka MF DNES zdolává schody do metra Kačerov.

Redaktorka MF DNES zdolává schody do metra Kačerov. | foto: Jiří Koťátko

Po Praze s kočárkem? Prostě překážková dráha...

  • 11
Redaktorka MF DNES testovala, jak (ne)snadná je jízda s kočárkem po městě. Z domova jela na radnici Prahy 4 a kočárek musela přenášet přes schody několikrát: v podchodu, v metru i na radnici.

Na bezmotorovou trojkolku, která nám přistála na koberci v obýváku, jsem ten večer (zhruba před rokem) chvíli jen tiše zírala. Vypadalo to jako BMW mezi dětskými kočárky.

"Je to celý odpružený, takže malá vůbec nezaznamená díry v dlažbě. Hustilku na pneumatiky neztrať, když budete hodně jezdit třeba na kostkách, musíš je občas dofouknout. Tady je kotoučová brzda, tu užiješ na eskalátorech v metru a pak taky cestou z kopce. Kola jsou vyndavací, takže se neulomí, a když ti nějaké vypadne, hned ho nasadíš. A hlavně, tenhle kočárek je ze všech, co jsem kdy viděla, úplně nejlehčí. V Praze nemůžeš mít jiný," představovala mi ten zázrak kamarádka Lucie.

"Kapku zbytečný luxus," táhlo mi tehdy hlavou. Pochybnosti zmizely během jediného týdne na mateřské. Od té chvíle si na kamarádku za to, že mě tehdy přesvědčila, často vděčně vzpomenu.

Teprve za madlem kočárku jsem zjistila, že Praha nejenže není bezbariérová, ale navíc je plná děr, vysokých obrubníků a hlavně schodů. Posuďte sami. Úkol pro tento článek zněl: Dostaň se z domova na úřad.

Kočárek + dcera = 22 kg
Ten náš úřad patří čtvrté městské části a leží v Táborské ulici. Začátek vypadá snadně. Z domova vyrážíme krátce po desáté. Na stanici autobusu 106 máme štěstí. Ten, který zrovna přijíždí, je bezbariérový. Takže žádné vzpírání, jen trochu přizvednout přední kolečko – a už se vezeme.

Na Kačerově autobus opouštíme se stejnou lehkostí. Čeká nás přestup do metra. A také začátek překážek: ke kýženému rychlovlaku se dostaneme jedině podchodem. V praxi to znamená 38 schodů dolů, krátká jízda po rovince pod silnicí a dalších 36 schodů nahoru. Ve chvíli, kdy zvedám kočárek a začnu sestupovat, znovu – jako tak často – v duchu blahořečím kamarádce Lucii. Tříkolka i s dcerou váží 22 kilogramů. S taškou je to sice o tři kila víc, ale pořád to jde.

Podchod je překonán, i když je člověk kapku zadýchaný. Už jen projít turnikety metra a...

Žádné nastupování do metra. Čeká nás dalších 43 schodů dolů. Zachrání nás okolo jdoucí mladý muž. "Chcete s tím pomoct?" nabízí se. Ve dvou to jde lépe. Konečně můžeme do metra. "Teď už to bude v pohodě. Na Pražského povstání jsou přece jezdící eskalátory," vybavuji si spokojeně.

Jsou. Ale až poté, co člověk překoná první sérii 38 kamenných schodů směrem nahoru. Na ty jsem zapomněla. Když znovu zdvihám kočárek s dcerou, zdá se, že to všechno váží o dobrých deset kilo víc. Na zádech mě šimrá pot, začínám litovat, že jsem na tenhle pokus kývla.

Vrátný jako hlídač kočárků
Přeběhnout pěšky ten necelý kilometr z Pražského povstání do Táborské na Úřad městské části Praha 4 je v porovnání s těmi všemi schody příjemná procházka. Vysoké obrubníky (na tom druhém nám upadne kolečko, ale hned ho nasadíme) ani nevnímám.

Jdeme nahlásit psa. Z novotou zářící bezbariérové hlavní budovy plné výtahů nás vrátný posílá k druhému vchodu, který je o pár desítek metrů dál. Otevírám obří dveře a koukám na 26 schodů, které vedou nahoru. Dceru rumplování kočárkem přestává bavit. Začíná hlasitě protestovat. Schody i s kočárem tedy beru radši po dvou.

"Paní, nechte si ten kočárek tady u mě. To byste nahoru nedotáhla. Tady výtah nemáme," zastavuje mě nad těmi mými – už zvládnutými schody – další vrátný.

Ví, co říká, přesvědčí mě pohled nahoru. Kamsi do nebe se vine obří točité kamenné schodiště. Je impozantní. Možná památkově chráněné. Škoda, že je mi to teď úplně jedno. Radši bych tu viděla výtah. Tyhle schody už totiž nejdou zvládnout ani s lehkou trojkolkou. Dají zabrat i s tříkilovou taškou přes rameno a devíti kily živé váhy v náručí.

Cestou do druhého patra, kam jdeme nahlásit psa, je přestávám počítat. Jen přemýšlím, jak to všechno zase dotáhnu zpátky domů…


Jízda bez bariér

Bariéry v metru jsou velký problém Prahy. Výtahem nebo na plošině se nepohybliví cestující vyvezou jen ve dvaatřiceti stanicích (pražské metro má celkem 53 stanic), a to převážně v okrajových částech Prahy. Nové výtahy se sice staví, ale maximálně jeden až dva za rok.

STANICE NA TRASE A

Dejvická                                     výtah
Muzeum A                                  výtah
Strašnická                                 plošina
Skalka                                        výtah
Depo Hostivař                          přímý vstup

STANICE NA TRASE B

Zličín                                          výtah
Stodůlky                                    výtah
Luka                                          výtah
Lužiny                                        výtah
Hůrka                                        výtah
Nové Butovice                         plošina
Smíchovské nádraží              plošiny
Florenc B                                 výtahy
Vysočanská                            výtahy
Kolbenova                               výtah
Hloubětín                                 výtah
Rajská zahrada                      přímý vstup
Černý most                              výtah

STANICE NA TRASE C

Ládví                                         výtah
Kobylisy                                    výtah
Nádraží Holešovice                plošina, výtah
Vltavská                                    výtahy
Florenc C                                  výtah
Hlavní nádraží                          výtahy
Muzeum C                                výtah
Vyšehrad                                  přímý vstup
Pankrác                                    výtah
Budějovická                             výtah
Roztyly                                       výtah
Chodov                                     plošina, výtahy
Opatov                                      výtah
Háje                                          výtahy

ZVLÁŠTNÍ LINKY PRO VOZÍČkÁŘE

Linka I1: Chodov–Černý most

Chodov–Budějovická–Pankrác– Pražského povstání–I. P.
Pavlova–Florenc–Náměstí Republiky–Invalidovna–Rajská
zahrada–Černý Most

Linka I3: Zličín–Sídliště Ďáblice
Zličín–Hradčanská–Malostranská–Náměstí Republiky
–Florenc–Nádraží Holešovice–Sídliště Ďáblice

(Pozn.: Pouze vybrané zastávky, celý jízdní řád zvláštních linek na www.dpp.cz)

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video