Krátce poté, co utichly diskuse o bodovacím systému, se tím otevírá další oblíbené téma většiny řidičů. Podle návrhu vyhlášky zmizí ze seznamu povinných věcí například rezervní kolo a sada náhradních žárovek.
"Bude ještě záležet na tom, jak se k návrhu postaví nový ministr dopravy, protože vyhláška vznikala ještě za jeho předchůdce," předesílá Jakub Ptačinský z tiskového odboru ministerstva dopravy.
Navrhovaná vyhláška přikazuje mít ve voze reflexní sprej na označení místa nehody, tužku a pásmo na měření. K nehodám už se méně často volá policie a jejich účastníci se budou muset při dokumentování "obsloužit sami".
Dieselové motory jsou bezpečnější
Hasicí přístroj do auta vyjde v obchodě na čtyři sta až pět set korun, takže nejde o velkou investici. Podle mluvčího Autoklubu České republiky Václava Špičky je povinný jen v několika málo zemích Evropy. V Česku ho povinně musí vozit taxikáři a řidiči sanitek a autobusů.
"Pokud bychom uvažovali o hasicím přístroji v autě, konzultoval bych to na celoevropské úrovni," radí ministerstvu Špička. Ministerstvo dopravy však oponuje, že hasicí přístroj většinou moc nepomůže. "Auto shoří hodně rychle," argumentuje tiskový pracovník ministerstva Jakub Ptačinský.
U nových aut riziko požáru po nehodě kleslo. "Moderní auta mají senzor, který po nárazu odpojí přívod paliva do nádrže," vysvětluje motoristický novinář Martin Vaculík. Přesto se stále může stát, že nabouraný vůz začne hořet.
Méně by se měli bát lidé aut s dieselovými motory, protože nafta vzplane až při vyšší teplotě než benzin. Na začátku letošního roku například uhořeli tři lidé při hromadné nehodě u Krhova blízko Blanska.
Hasiči proto svůj boj za povinné vození hasicího přístroje nevzdávají. Za pravdu jim dávají statistiky: v roce 2008 při nehodách začalo hořet 1 834 osobních aut. Při požárech aut zemřelo 32 lidí a 171 bylo zraněno. "Statistikami budeme určitě argumentovat, až budeme o povinnosti vozit hasicí přístroj přesvědčovat ministerstvo dopravy," sdělil ředitel hasičů Miroslav Štěpán.
Měnit žárovku je stále těžší
Pokud jde o rezervní kolo a žárovičky, na ministerstvu od povinnosti upouštějí hlavně proto, že novější auta pneumatiku píchnou málokdy. A žárovičky u některých modelů laik zvládne vyměnit jen stěží.
"Dnes už se vyrábějí auta, která mají v garančních podmínkách uvedeno, že motorista nemá žárovky vyměňovat sám," říká Ptačinský. Řidiči, kteří se rozhodnou rezervu nechat doma, budou muset přibalit na cestu sadu na provizorní opravu kola. Po ní se dá ještě ujet asi dvě stě kilometrů.
Nová vyhláška by měla platit, pokud nevzbudí velký odpor, od července letošního roku.