Čechů na lodích přibývá, řidičák má 78 tisíc lidí. Zvýšil se i počet kontrol

  8:59aktualizováno  8:59
Po hladině Orlické přehrady spěchá modrobílá loď s blikajícím majákem. Inspektoři plavební správy vzápětí přirážejí k malé jachtě. Chtějí vidět průkaz kapitána, techničák lodi a povinnou výbavu včetně vest. Inspektoři byli v sobotu velkorysí. Nedostatky při kontrolách za celý den řešili domluvou.

Je až s podivem, jak si Češi, kteří nemají moře, oblíbili plavbu na lodích. Loni si „průkaz vůdce malého plavidla“, tedy něco jako řidičák na loď, udělalo 3 577 říčních plavců. To je nejvyšší přírůstek za posledních pět let. Jsou to různé skupiny lidí – rybáři, jachtaři, trampové, snobové, chataři.

Kromě Vltavy a Labe se lodníci vyřádí ještě na řece Moravě, Baťově kanálu či na Máchově jezeře. Plavba je čím dál populárnější a v budoucnu může být ještě víc. V Česku existují další úseky řek vyhlédnuté pro splavnění, třeba Berounka z Prahy po Beroun.

Státní plavební správa také loni zaregistrovala 824 nových malých lodí. Opět nejvyšší číslo za posledních pět let. Na Orlíku jim slouží třeba i výtah, který menší plavidla přenese přes přehradu. Vypadá to, jako když loď jede lanovkou.

Jenomže zahuštění řek vedlo i k prvním vážným nehodám. Předloni zabil jezdec na vodním skútru dívku na pramici právě na Orlíku, když předtím porušil hned několik předpisů. Minulý rok se naštěstí vážnější nehoda nestala. I proto jsou kontroly častější a loni plavební správa zkontrolovala 1 275 plavidel, takže průměrně každé dvanácté.

Nerespektování značek

Plavební správa ke kontrolám používá i vodní skútr, který dokáže plout až 120 kilometrů v hodině. Nedávno v Praze ostatně inspektoři jednu loď i honili. Její kapitán pak ale tvrdil, že signály k zastavení jen neslyšel.

Další kontroly navíc provádí i policie. „Nejčastějším přestupkem je, že lidem chybí doklady vůdce plavidla a samotné lodi. Méně časté, ale nebezpečnější je, když vůdci plavidla nerespektují plavební znaky,“ vysvětlil na Orlíku ředitel republikové pořádkové policie Martin Hrinko.

Pravidla vodního provozu jsou překvapivě podobná těm silničním. Vodu lemují dopravní značky, jsou místa s omezenou rychlostí a kontroluje se „povinná výbava“. Loď musí také pravidelně „na technickou“.

„Když máme podezření na alkohol, dáváme i dýchnout,“ říká Hynek Beneš z plavební správy. Ale pár rozdílů tu přece je: Na řece se nemusí za všech okolností plout vpravo. Přednost mají plavidla, která pomaleji a hůře manévrují, například plachetnice. Jen pokuty jsou na vodě obecně vyšší než na silnici a lze dát ve správním řízení sankci až 100 tisíc korun.

Bezpečák s retro člunem

Základ ohleduplné a správné jízdy po vodě je zejména neklouzat po hladině, protože pak loď či skútr vytváří nebezpečné vlny a jsou hůře ovladatelné.

Takovou jízdu předváděla na ukázku pro veřejnost mimochodem i sama plavební správa při preventivní akci na Orlíku, kterou nazvala dvojsmyslně „Nedělej vlny“.

Původně si různé způsoby plavby měli vyzkoušet sami diváci, kteří připlují s vlastními loděmi. Nakonec se objevili kvůli zamračenému počasí jen dva kapitáni.

Pod dohledem policie si plavbu v kluzu s vlnami vyzkoušel třeba i „recesista“ s malým synem v retro člunu v barvách Veřejné bezpečnosti – lodi, která za totality na Orlíku také sloužila. V běžném provozu se prý s nebezpečnými situacemi na Orlíku nepotkává. „Tady je to v pohodě, lidé jsou ohleduplní,“ říká kapitán „recesista“.

„Na vodě musí dát přednost to nejrychlejší plavidlo“

Nad českými řekami a jezery bdí žena s kotvou na uniformě. Ředitelkou Státní plavební správy, která má pod sebou 90 zaměstnanců, je právnička Klára Němcová. MF DNES poskytla rozhovor na kontrolní akci na Orlíku.

Čím to, že vydáváte rok od roku víc průkazů a přibývá i lodí?
Češi asi mají víc peněz, tak je mohou utrácet za lodě. Zároveň se rozšiřují vodní cesty. Loni se otevřela plavební komora v Hněvkovicích. Malé plavidlo se tak dostane z Prahy až do Českých Budějovic.

Jakých přestupků se kapitáni lodí nejčastěji dopouštějí?
Buď si lidé zapomenou doma doklady k lodi, nebo nerespektují dopravní značení a neplují ve výtlačném režimu (pomalejší plavba – pozn. red.), který jsme někde zavedli. Občas chybí něco z povinné výbavy. Poměrně časté je, že loď nemá poznávací znaky (obdobu espézetky).

Jak vysoké bývají pokuty?
Na místě můžeme udělit sankci do pěti tisíc, ale obvykle dáváme za chybějící výbavu tak tisícovku.

Tady na Orlíku se stala nehoda, při které skútr přejel dívku na pramici. Co všechno jeho řidič porušil?
Zejména nedal přednost. Skútr je vysokorychlostní plavidlo, takže dává přednost všem ostatním. Neopatřil si také dostatečný výhled. Plul někam, kam neviděl.

Proč nehody na vodě rozlišujete ve statistice na malé a velké
Velká je nehoda s vyšší škodou na majetku či újmou na zdraví. Loni bylo 11 nehod a všechny malé. Předloni byly i dvě velké nehody – kromě té tragické na Orlíku se na Slapech začal potápět přetížený přívoz. 


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Zemanův lékař Halata zemřel během návštěvy v Číně, kde byl s prezidentem

Zeman zahrál čínskému prezidentovi na klavír

Během cesty prezidenta Miloše Zemana do Číny zemřel v úterý lékař Petr Halata, který byl součástí delegace hlavy státu....

Nevěděl jsem vůbec, co podepisuji, řekl Babišův syn ke kauze Čapí hnízdo

Farma Čapí Hnízdo u Olbramovic na Benešovsku

Syn premiéra Andreje Babiše tvrdí, že ho spolupracovníci jeho otce kvůli kauze Čapí hnízdo drželi na Krymu. V reportáži...

Nebránil se, jen slabě dýchal, popisují svědci smrtelné napadení v autobusu

Policie vyšetřuje střelbu u smíchovského nádraží (13.3.2018)

Brutální a zbytečné, tak během hlavního líčení v jednací síni Městského soudu v Praze popsali svědci březnové napadení...

Babiš: Jde o odporný útok na moje děti. Cílem je destabilizovat Česko

Premiér Andrej Babiš při debatě k 100 letům od konce první světové války v...

Český premiér Andrej Babiš se ostře ohradil proti reportáži serveru Seznam Zprávy o údajném únosu jeho syna. Z...

Šest stran vyzvalo Babiše k demisi, budou hlasovat pro nedůvěru vládě

Ilustrační snímek

Kvůli bobtnajícímu skandálu kolem Čapího hnízda šestice opozičních stran - ODS, Piráti, SPD, KDU-ČSL, TOP 09 a hnutí...

Další z rubriky

Protopopová u premiérova syna nepochybila, zastal se lékařky ústav

Dita Protopopová, lékařka a lídryně hnutí ANO v Praze 8

Národní ústav duševního zdraví (NUDZ) vydal ve středu tiskové prohlášení, ve kterém se zastává psychiatričky Dity...

Ať turisté koloběžku zkusí v údolí, žádá náčelník. Úrazů v horách přibylo

Horská koloběžka

Téměř padesát koloběžkářů se letos v letní sezoně zranilo v Krkonoších tak, že jim musela pomáhat Horská služba. Loni...

Poražení chtějí zrušit volby ve Strakonicích, vítěz prý blokoval plakáty

Starosta Strakonic Břetislav Hrdlička.

Krajský soud v Českých Budějovicích začal projednávat žalobu na komunální volby ve Strakonicích. Podle spisu se volební...

Najdete na iDNES.cz