Vše zaplatí tři společnosti: Deutsche Bank, GTC International a Five Mounts Properties.
Kromě mnoha kanceláří a obchodů by měly stavební firmy postavit i stovky bytů. "Bydlení bude zabírat asi třetinu plochy, odhadem by se sem mělo vejít asi sedm set stometrových bytů," upřesnil architekt projektu Martin Němec.
Byty vzniklé v Holešovicích by neměly být jen luxusní. "Také tam zřejmě budou exkluzivní, ale většinu by si měli mít šanci pořídit i normální Pražané," domnívá se architekt Němec.
Celkem tento projekt zřejmě předčí vynaloženými náklady i záměr společnosti Sazka, jež chce v Libni postavit hokejovou halu a areál Zelený ostrov za 14,5 miliardy. Holešovické centrum zabere třicet hektarů, což je plocha srovnatelná asi se šedesáti fotbalovými hřišti. Šedivý holešovický přístav kromě administrativních budov vystřídají přístaviště pro jachty, dále parky a sportoviště, fitcentra. Navazovat zde budou i další trasy cyklostezek.
Celý záměr je podmíněn tím, že Praha schválí změny v územním plánu, kterými dovolí, že prostranství už nebude využívané jen jako přístav pro nákladní lodě, ale právě jako obytné a komerční centrum. "Územní plán se měnit bude, to už je schválené, investoři mají plnou podporu naší radnice i magistrátu díky tomu, že se změní nevlídné prostředí holešovických přístavů," ujistil radní Prahy 7 Štěpán Hasal.
Pozemky, na nichž zahraniční investoři hodlají stavět, patří společnosti České přístavy. Ta si pozemky ponechá a bude vydělávat na jejich pronájmu. Vedení firmy doufá, že se tak výrazně zvýší její zisky.
"Z nájemného v Lighthousu (ten bude vysoký jako sousední budova Kovo) bychom měli ročně získat přes dvacet milionů korun," očekává generální ředitel Českých přístavů Miloslav Černý. To jeho společnosti, která provozuje přístaviště, z nějž vyplouvají lodě s náklady například na Kamčatku nebo do Egypta, pomůže vymanit se z loňské ztráty. Překládka zboží tady zůstane zachována, tu firma neukončí, ačkoli se může těšit na další zisky za pronájem budoucích budov a prodej bytů.
U vzniku tohoto rozsáhlého projektu stála před dvěma lety izraelská skupina Zeevi. Ta byla podle Večerníku Praha, který citoval izraelské noviny, podezřelá z praní špinavých peněz či podvodného nákupu akcií. "Tato společnost už z projektu vystoupila, Lighthouse je tvořeno jen zmíněnými třemi investory," ujistil Tamir Winterstein, generální ředitel Lighthouse Vltava Waterfront Towers.
Holešovické nábřeží není jediným místem, kde chtějí zahraniční firmy spojené s Českými přístavy stavět. V další etapě hodlají pokračovat ve smíchovském přístavu Císařská louka.
Projekt Waterfront Towers má výrazně změnit velkou část holešovického nábřeží Vltavy. Počítačový model ukazuje rozmístění budov podél přístavu. |
Projekt Waterfront Towers má výrazně změnit velkou část holešovického nábřeží Vltavy. Počítačový model ukazuje rozmístění budov podél přístavu. |
V místech před Libeňským mostem má vyrůst tato budova Light- house - Maják. Ta má tvořit protějšek nynější budovy Kovo. |