iDNES.cz

Pionýr internetových obchodů a zakladatel Vltavy odpoví on-line

Jiří Hlavenka
velikost textu:
vydáno 26.5.2009 10:00
Před pár dny se společnost Vltava kvůli platební neschopnosti ocitla v insolvenčním řízení. "Vltava přitom měla tu nejlepší šanci se stát "českým Amazonem" přinejmenším v knižním sortimentu," myslí si Jiří Hlavenka, podnikatel, který se podílel na vzniku řady firem.
OTÁZKA: Cítíte nějakou vinu za krach vltavy ? Franta
Jiří Hlavenka ODPOVĚĎ: Dobrý den, Vltavu jsme prodali novým vlastníkům v roce 2005, a od okamžiku prodeje jsem přestal mít možnost do chodu firmy jakkoli zasahovat (krátkou dobu pak jsem byl členem dozorčí rady). Nový majitel si dělal hloubkovou kontrolu a věděl, do čeho jde. Ale, ano, určitě jsme mohli při desetiletém budování Vltavy dát firmě "pevnější základy" a vyvarovat se mnoha chyb, to je myslím jasné. 26.5.2009 10:04
OTÁZKA: Co říkáte na praktiky internetových shopů, když věc za 10 tisíc nakoupí a za 8 to nacpou do ceníku ? Nedivíte se pak že jste v minusu ? Franta
Jiří Hlavenka ODPOVĚĎ: Pod nákupní cenu jsme nikdy neprodávali a velmi bych se divil, kdyby to dělal kterýkoli jiný internetový obchod u nás. Je to jiná situace než u supermarketu: ten má spočítáno, že průměrný zákazník si v košíku odnese 10 položek a proto mu klidně prodá rohlík pod nákupní cenu, protože se mu to bohatě vrátí. Když už tam člověk váží dlouhou cestu, nepojede zpátky s rohlíkem. U internetových obchodů tomu tak není, tam by samozřejmě prodej zboží pod nákupní cenu rychle stáhl e-shop pod vodu. 26.5.2009 10:07
OTÁZKA: "Počítačový guru", na to oslovení přišel jako kdo ? Franta

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: S Vltavou jsem skončil asi před 5-ti lety, když CDčka objednaná jako vánoční dárek s předstihem v listopadu dorazily tuším někdy v březnu. Franta
Jiří Hlavenka ODPOVĚĎ: Nebyl jste sám a velice nás pozdní dodávky mrzely. Ale když už jste to téma nakousl, tak stojí za to zmínit, jak distribuční trh s firmou fungoval: velcí dodavatelé prakticky u nás nedrželi sklady a objednávky se vyřizovaly z nějakých centrálních skladů v Evropě. Nebylo vůbec možné mít přehled o aktuálním stavu skladu, tzn. vlastně až při objednání dodavatel "zjistil", že to, co vede jako skladově dostupné zboží, ve skutečnosti dostupné není. Jenomže co jsme měli v takovýchto případech dělat? Pokud bychom uvedli, že "doba dodání je neznámá", málokdo by si zboží objednal; ono se to týkalo pak v praxi 2-3% objednávek a takto bychom odradili i ty zákazníky, kteří zboží dostali bez problémů a včas. 26.5.2009 10:10
OTÁZKA: V jaké firmě aktuálně působíte ? Franta
Jiří Hlavenka ODPOVĚĎ: Momentálně je mojí asi nejzajímavější aktivitou Fayn Telecommunications (www.fayn.cz), což je nejstarší český operátor v oblasti telefonování přes Internet. Je to technicky velmi atraktivní obor a málokdo ví, že skoro všechny obří firmy již dnes volají výlučně přes Internet (v cenách za haléře za minutu), zatímco občané, živnostníci a malé firmy se necháváme v klidu vysávat tradičními operátory. Holt reklama je mocná čarodějka. Ale to je na jiné dlouhé povídání.. 26.5.2009 10:14
OTÁZKA: Dobrý den, rád bych se zeptal, zda Vám není stydno zveřejňovat doslovné citace z interních emailů Vltavy na Vašem blogu... Pepa S.
Jiří Hlavenka ODPOVĚĎ: Jak zřejmě víte, nešlo o maily interní (vnitrofiremní), ale o e-mailové zprávy, které šly na řadu obchodních partnerů společnosti, šly tedy tak jako tak "do světa". 26.5.2009 10:17
OTÁZKA: Za jakou cenu jste to prodali ? Franta
Jiří Hlavenka ODPOVĚĎ: Při prodeji Computer Pressu i jeho dceřiných firem jsem uzavíral tuším pět nebo šest kupních smluv, a v každé z nich si kupující velmi silně a tvrdě vymiňuje nezveřejnění čehokoli z kupní smlouvy, tedy i ceny, a pojišťuje si to velmi vysokými smluvními pokutami, a musím to respektovat (pokud byste se ovšem nerozhodl za mě tu smluvní pokutu uhradit, abych to zveřejnil :-). 26.5.2009 10:20
OTÁZKA: Když jste ten Pionýr, nosíte i šátek ? Franta
Jiří Hlavenka ODPOVĚĎ: Dobrý den, dneska nosím kšiltovku, protože mám méně vlasů než dříve (tak se na mně podepsalo 15 le podnikání). Ale jinak si nestěžuji :). 26.5.2009 10:21
OTÁZKA: Pamatujete se ještě na pana Ševčíka ? Franta
Jiří Hlavenka ODPOVĚĎ: Samozřejmě, jeden z nejlepších lidí, kteří na Vltavě, resp. Cybexu pracovali, byl pro firmu velkým přínosem a škoda, že rovněž za nových majitelů odešel. 26.5.2009 10:22
OTÁZKA: Koho budete volit do EP ? Franta
Jiří Hlavenka ODPOVĚĎ: Nejsem ještě stoprocentně rozhodnutý, ale vypadá to tak, že "s výhradami ODS". Přesto, že podnikám, tak bych se neoznačil za vysloveného pravičáka a skalního voliče pravých stran, ale mám pocit, že občan se zdravým rozumem a špetkou zodpovědnosti za budoucnost by se měl jaksi manifestačně postavit těm příšerným "útokům na nejnižší pudy", které tu ukazuje sociální demokracie, i když mu třeba (tak jako mně) mnoho věcí na pravicové straně nevoní. 26.5.2009 10:26
OTÁZKA: Já bych si zopakoval ten dotaz, kdo přišel na to oslovení "počítačový guru". Jsem na nadpisy alergický (např.odpovídá Ráth a je tady titulek "Osobnost odpovídá". Měl jste aspoň gumáka ? Franta
Jiří Hlavenka ODPOVĚĎ: Kdo mě označil jako guru, netuším, ale četl jsem to o sobě víckrát, tak se to asi nějak ujalo. Nicméně toto slovo se v zahraničí používá docela často, vlastně už trochu ztratilo ten původní význam, jako mnoho slov. Gumáka nemám. Nechce mně jej někdo vyrobit? 26.5.2009 10:29
OTÁZKA: Také jste za dob Vltavy přebalovali vrácené zboží do nových krabic a prodávali dál jako nové ? Franta
Jiří Hlavenka ODPOVĚĎ: V žádném případě. U vráceného zboží se uplatnila tradiční reklamace, tj. zboží se vrátilo zpět dodavateli, s tím nebylo mnoho problémů (kromě samozřejmě spousty manipulace navíc). 26.5.2009 10:30
OTÁZKA: Když jste začínal s internetovým obchodem, psal jste si ty stránky sám nebo jste na to už tehdy měl lidi? Preferujete raději PHP nebo ASP.NET a proč? Ještě jeden dotaz, právě jsem dočetl na Vašem blogu článek o mlžení BSA, kterou moc nemusím :-). Jak Vy byste bojoval proti tomu, aby k pirátství nedocházelo? Děkuji za odpovědi Petr
Jiří Hlavenka ODPOVĚĎ: Já jsem takový paraprogramátor, docela aktivně jsem programoval pro 8-bity (Atari) a pak pro AutoCAD (v LISPu, to je takový zapomenutý, ale krásný programovací jazyk). Pak už jsem byl spíš aktivní v publikování a řízení firmy, na programování nebyl čas. První Vltava se dělala v PERLu! To už taky málokdo pamatuje :). Pak, jestli se dobře vzpomínám, se další verze dělaly už na technologiích od Microsoftu, spíše z důvodů lepší dostupnosti programátorů než jakýchkoli jiných. Ohledně pirátství: já jako malá soukromá osůbka mohu pouze nabádat, aby lidé nebrali, co se brát nesmí, hlavně protože to není slušné - a aby svou nevoli nad chováním oligopolních vydavatelů dali najevo například posloucháním hudby z volně šiřitelných zdrojů, kterých jsou dnes mraky a na kterých se dá najít naprosto skvělá muzika. 26.5.2009 10:34
OTÁZKA: add pozdní dodávky : ano, to chápu, ale pakjste neměli psát "zboží běžně skladem" , "skladem do týdne" ... a podobné hlášky, které si čte člověk na shopech dnes a denně a skutek utek Franta
Jiří Hlavenka ODPOVĚĎ: Tomu jsme se snažili vyhýbat (čímž říkám, že ne vždy se to podařilo). Pokud jsme psali "zboží skladem", znamenalo to, že je skutečně na našem skladu a tudíž k mání. Tam, kde u nás skladem nebylo, jsme psali, jaká je obvyklá (typická) lhůta dodání - tedy taková, která se v obrovské většině případů dala dodržet. Mimochodem, hovořil jsem nedávno s manažerem jednoho velkého (kamenného, německého) zásilkového obchodu a on uvádí, že u nich je chybovost (nesplnění termínů dodání, nedostupnost zboží) asi 10%; to jsme na tom byli lépe. Zásilkový obchod prostě vůči tomuto není imunní a bohužel jen ve velmi málo případech existuje přímá, online a neustále aktualizovaná vazba na databáze dodavatelů. I když se to může v elektronické době zdát jako neuvěřitelné, jeden z významných obchodů Vltavy (Musickatalog.cz) stahoval a snad i stále stahuje databázi zboží přes BBS, protože jinak to není možné! 26.5.2009 10:37
OTÁZKA: Dobrý den. Mohu se zeptat na důvod prodeje Vltavy současným majitelům? Přestala Vás práce bavit, nabídka na odprodej byla velmi výhodná,... Jinak děkuji za poučný článek na "blocu". Michal
Jiří Hlavenka ODPOVĚĎ: Ten důvod je úplně jednoduchý. Computer Press a jeho dceřiné firmy (kam patřila i Vltava) jsem spoluvlastnil s několika dalšími fyzickými osobami (zakladateli firmy) a americkým investičním fondem Bancroft. A tento fond, tak jako všechny, mají určitou předem stanovenou "dobu životnosti", a když se blíží její konec, jsou všechny vlastněné firmy určeny k prodeji. Proto se prodala i Vltava, i když si myslím, že např. o dva roky později by při výtečném řízení mohla být cena vyšší; ale i tak byla pro nás přijatelná. 26.5.2009 10:39
OTÁZKA: Ale u volání přes internet mi přece nikdo nemůže zaručit spolehlivost, nebo se pletu? K.
Jiří Hlavenka ODPOVĚĎ: Vidíte, to je právě jeden z oblíbených mýtů, které jsou už "zažrané pod kůží" díky miliardovým investicím do reklamy u mobilních operátorů. Jednoduchá odpověď zní: a u mobilního volání vám snad někdo spolehlivost zaručuje? Vrací vám peníze a hradí ušlý zisk, když spadne spojení? Skutečnost - daná rozsáhlými a vlastně nepřetržitými měřeními, tuším se publikují na xphonet.cz - je, že spolehlivost internetového volání je 99,9+%. Internetové spojení je pevnější a odolnější než když se to žene vzduchem (tj. u mobilů) - jen to málokdo ví. Není to vina mobilních operátorů, je to dáno povahou technologie - mohou za to atmosférické poruchy, fyzické překážky atd. - ale faktem je, že spolehlivost a trvalost mobilního spojení je nižší než u internetového volání. 26.5.2009 10:43
OTÁZKA: A firmě fayn.cz se tedy zatím daří dobře ? Franta
Jiří Hlavenka ODPOVĚĎ: Děkuji za optání, přijatelně. Je to běh na dlouhou trať, tak jako ve všem v telekomunikacích a sami vidíme, že není lehké bojovat proti utkvělému názoru danému urputnou masáží telekomunikačních gigantů. Nicméně podíl internetového volání setrvale stoupá (nejenom naší zásluhou, firem poskytujících telefonování přes Internet je u nás víc), a to nás těší. 26.5.2009 10:45
OTÁZKA: Zdravím, připadá mi, že Vltava jela dobře, dokud se s lidmi dobře jednalo a na těch lidech celý podnik stál. Od té doby, kdy to bylo celé záležitostí velkých manažerských řečí a ještě větších špatných investic, bylo zle. To Vás jako nejvyššího nikdy netrklo, že odliv klientů způsobuje hlavně nespolehlivost a diletantství? Proč mi místo objednaných tužkových baterií přišla kniha - takových lidí jsou mraky, proč byl u osobního výběru jeden chudák kluk na mnohametrovou frontu? Kanceláře plné lidí a na skladě pomalu neměl kdo zboží vyhledávat. Je taková doba - manažersky mluvit, ale místo vzletných frází to chce použít obyčejný selský rozum: spokojený zákazník = příjmy a ne starat se o to, aby hezky vycházely tabulky - ty budou vycházet nejkrásněji, pokud budou lidi objednávat a platit penězi. By mě zajímalo, za jak dlouho se bude prodávat další Vaše podnikatelské dítě ... odhaduji tak 2 roky, možná méně. Venda
Jiří Hlavenka ODPOVĚĎ: Já jsem přesvědený, že jsem se svými lidmi nikdy špatně nejednal a souhlasím naprosto s vámi, že každá firma stojí na skvělých lidech. Ve firmě jsem byl spoluvlastník a věřte mě, že sám sebe jsem se nijak nesnažil uspokojit hezkými tabulkami, to by bylo asi hodně hloupé. Pokud jde o vlastníky, kteří přišli o mě, to už komentovat nemohu, ve firmě jsem nebyl. Jinak se samozřejmě nebráním prodeji dalších svých podnikatelských aktivit. Dobře prodat prosperující firmu dalšímu zájemci není žádná hanba. 26.5.2009 10:48
OTÁZKA: Sedíte "ve frontě" nebo doma ? Franta

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: jak vidíte budoucnost tištěných médií? skončí s nástupem webu? Ivana
Jiří Hlavenka ODPOVĚĎ: Vidím ji dosti bledě. U odborných médií dokáže být dnes Internet nesrovnatelně kvalitnější, pestřejší a obsahově bohatší než tištěné médium - to je krásně vidět i u nás (počítače, mobily, auta, cokoli z hobby..). U médií založených na aktuálním zpravodajství (noviny) je Internet samozřejmě rychlejší. Snad jsou zatím trochu odolné ženské časopisy nebo časopisy pro děti. Ale začínají se objevovat elektronické čtečky, které vypadají "jako časopis", data přijímají ze vzduchu, můžete si je brát na dovolenou či na čtení do postele... jsem si jistý, že tento svět čeká už jenom postupné zmenšování. Často to ilustruji na jednom příkladě: všechny tištěné časopisy o počítačích u nás čte měsíčně asi 250 000 lidí, zatímco internetová média zabývající se stejnou problematikou sleduje desetkrát více lidí, 2,5 miliónu. To už je dnes velká převaha hovořící pro Internet. 26.5.2009 10:52
OTÁZKA: Zdravím Vás, musím říci, že koukám kam to Vltavou směřuje. O té výkladní skříni, jak to píšete na svém blogu, kterou se vltava chce stát, cituji "Veškeré své komodity kromě obchodu Cybex.cz (a málo významného Musickatalog.cz a ztrátového Allmusic.cz) se rozhodla „prodávat přes partnery“, tedy vlastně být jenom jakousi výkladní skříní, ve které vystavují své zboží a realizují prodej jiní internetoví prodejci", nebo i tím omezením, zpoplatněním, či zrušením možností osobních odběrů. Achjo :-( Ale nu což, problemy s nákupy na obchodech Vltavy jsem nikdy neměl, (až teď nedávno se objevil jeden, který jsem po pár telefonátech vyřešil ) i přes to už jsem si našel několik nástupců vltavy, u kterých nakupuji. Neodpustím si to, ale nějak mě z toho všeho vychází že jste se na tu možnost připravoval, že to jednou půjde s Vltavou ke dnu, snad i v tom okamžiku kdy jste odcházel do toho podnikatelského důchodu. Neuvažujete o novém vydání nebo druhém díle "Dělejte byznys na Internetu ? " :-) Jiří G.
Jiří Hlavenka ODPOVĚĎ: Už jsem na to částečně odpovídal, ale doplním: v době, kdy jsme Vltavu prodávali, měla obrat přes 400 mil. Kč a rostla o 40% ročně, a dosti silně jsme rozšiřovali sortiment, vše samozřejmě vlastním prodejem, ne "z cizích skladů". Jsem přesvědčen, že při kvalitním řízení by Vltava pokračovala tímto směrem nahoru, i když to tempo růstu by se určitě zpomalilo. Nový díl "Dělejte byznys na Internetu" v plánu nemám, ale uvažuju o jakýchsi obecných, (snad) vtipně a živě podaných podnikatelských a manažerských radách... dnes je to podnikání na Internetu už tak pestré a široké, že by to jednou knihou nebylo možné podat. 26.5.2009 10:54
OTÁZKA: co si myslíte o propojování různých médií a technologií, jak bude trend pokračovat? Eva K.
Jiří Hlavenka ODPOVĚĎ: Konvergence médií je už dnes běžnou realitou. Na (dříve textovém) webu jsou fotky, hudba a video. V tisku být hudba a video "na kliknutí" nemůže, tak se aspoň přikládají cédéčka a dévédéčka. Televize směřuje k interaktivitě, jak se kdosi pěkně vyjádřil "už to není TV, je to další velký monitor v domácnosti". Kam dál? Nevěřím moc nějakým domácím integrovaným centrům zábavy (vize Microsoftu), spíš je pravděpodobnější existence spolu se domlouvajících koncových zařízení. Jakmile se stane běžnou realitou (domácnosti, firmy, veřejné prostory) "rychlý internet ve vzduchu", tak se s tím roztrhne pytel. 26.5.2009 11:00
OTÁZKA: add prodávání pod cenou : no, u internetových obchodů tomu tak právě je. Proto jste taky všichni v minusu. náklady nula, vše jede po webu, ale ztrátu vyprodukujete Franta
Jiří Hlavenka ODPOVĚĎ: Kdepak, náklady nejsou nula, proto nikdo pod nákupku neprodává. Měli jsme spočítané, že jsme schopní dělat stejný obrat se zhruba polovičním počtem zaměstnanců (a s tím spojených nákladů) jako kamenný obchod se stejným sortimentem. A pokud vím, tak velká většina českých internetových obchodů je v zisku. Závěrečným dotazem a závěrečnou odpovědí se loučím se čtenáři Idnes.cz, děkuji za zajímavé dotazy, které mě přinesly zpětnou vazbu a pár nápadů pro další podnikání, přeji všem příjemný den a žádnou bouřku :) Jiří Hlavenka 26.5.2009 11:50
zpět na osobnost