"Používání laptopů nebo zaobírání se činností, která není spojena s řízením letadla, je během letu striktně proti zásadám společnosti. Porušení vyústí v ukončení (pracovního poměru)," uvedla společnost Delta Airlines, která provozuje lety firmy Northwest. Vyšetřování ale pokračuje a oba muži zatím zůstávají suspendováni.
Třiapadesátiletý kapitán Timothy B. Cheney začal pracovat pro leteckou společnost už v roce 1985 a má za sebou více 20 tisíc nalétaných hodin. O rok starší první důstojník Richard I. Cole pracuje ve firmě od roku 1997, nalétal 11 tisíc hodin. Ani jeden z nich zatím pravidla společnosti neporušil a neměli ani jiný incident nebo nehodu.
Až do středečního podvečera, kdy letěli ze San Diega do Minneapolisu a pořádně vylekali letecké kontrolory na zemi i americkou armádu. Letoun totiž ztratil na více než hodinu kontakt se zemí a na chvíli panovaly v USA obavy, zda letadlo někdo neunesl. Vojsko kvůli nekomunikujícímu letadlu dokonce uvedlo do pohotovosti své stíhačky.
Vše ale dobře dopadlo, piloti se po 78 minutách ozvali a vrátili se do cílového letiště. Vyšetřovatelé úřadu pro bezpečnost v cestování začali okamžitě případ vyšetřovat. Nejprve uvedli jako důvod přeletu destinace to, že piloti řešili firemní politiku a ztratili tak pojem o čase a místu. Spekulovalo se také o tom, jestli nebyli unavení a neusnuli. - přečtěte si Letoun v USA minul destinaci o 240 kilometrů, piloti řešili firemní politiku
Čeká se na záznamy hovorů, zda verzi s laptopy potvrdí
Obojí ale o víkendu jeden z pilotů popřel. Kvůli pokračujícímu vyšetřování však nesdělil skutečné důvody incidentu. Podle nové zprávy Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB) piloti spolu hovořili o novém systému rozpisu služeb posádek a nedávném spojení firmy Northwest a Delta Airlines.
Přitom se věnovali svým osobním laptopům. "Ani jeden z pilotů si nebyl vědom, kde se letadlo nachází dokud jim do kokpitu nezavolal stevard, aby zjistil předpokládaný čas příletu. To bylo zhruba 5 minut před plánovaným přistáním," píše se podle CNN ve zprávě. Podivné je, že si ani jeden z pilotů nevšiml zoufalých snah leteckých kontrolorů je zkontaktovat. Ti jim volali rádiem, telefony, psali jim sms i e-mailové zprávy.
NTSB případ stále vyšetřuje a zbývá mu prozkoumat letová data i záznamy hovorů v kokpitu, které by mohly verzi s laptopy a vášnivou debatou definitivně potvrdit. Firma zatím oznámila, že 144 cestujících, kteří byli v letadle dostalo cestovní šeky v hodnotě 500 dolarů jako omluvu za nepříjemnost.