Místo letecké nehody v Jaroslavli (8. září 2011)

Místo letecké nehody v Jaroslavli (8. září 2011) | foto: Reuters

Piloti nebyli žádní zajíci, říká český expert, který byl v Jaroslavli

  • 81
Za tragickou nehodou stroje Jak-42 v Jaroslavli byl celý řetězec nešťastných náhod a pochybení, míní odborník na letecké nehody Josef Procházka. Navštívil místo nehody a také sídlo ruské Mezistátní letecké komise, která minulý týden ve své závěrečné zprávě označila za viníky havárie piloty.

Když Mezistátní letecká komise (MAK) začala vyšetřovat tragickou nehodu letadla Jak-42, přizvala k vyšetřování i země, jejichž občané při katastrofě zahynuli. Z Čech odletěl do Ruska inženýr Josef Procházka z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.

Strávil tam dva dny. Navštívil sídlo MAK v Moskvě a místo nehody u letiště Tunošna u Jaroslavle. "Tam už vlastně nic nebylo. Trosky, brzdy a vše, co zkoumali, už bylo v Moskvě," řekl iDNES.cz.

Hokejová tragédie

Letecké neštěstí v Jaroslavli na počátku září připravilo o život 44 lidí, většinou hokejistů místního klubu Lokomotiv. Mezi mrtvými byla i trojice českých reprezentantů Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček. Tragédii přežil pouze palubní inženýr Alexandr Sizov.

MAK minulý týden zveřejnil závěrečnou zprávu, podle které může za havárii chyba pilota, který při startu nedopatřením brzdil. Posádka stroje byla nedostatečně přeškolena ze starších typů Jak-40, kde mají piloti opěrky pro podpatek. V novějších typech Jak-42 opěrky nejsou, a pokud pilot ze zvyku nohu o neexistující opěrku opřel, nechtěně brzdil. (Závěrečnou zprávu MAK v ruštině si přečtěte zde)

Rusové se podle něj rozhodně nesnažili nic zamést pod koberec. "Z rozhovorů s lidmi, se kterými jsem přišel do styku, jsem měl dojem, že se to skutečně snaží regulérně a zodpovědně vyšetřit. Bavili jsme se jako odborník s odborníkem, a pokud v této branži někoho natáhnete, velice brzy se to zjistí," říká Procházka.

Piloti byli jen vrchol ledovce

Podle závěrečné zprávy ruských vyšetřovatelů způsobila nehodu chyba jednoho z pilotů, který se při startu nevědomky opíral o brzdu. Mohla za celou tragédii chybějící opěrka pod nohou, o kterou se chtěl jeden z pilotů zapřít? Procházka takové zjednodušení odmítá.

"Posádka byla jen vrchol ledovce. Začíná to od výcviku přes přeškolení po přístup společnosti k lidskému materiálu. Kapitán měl nalétáno skoro sedm tisíc hodin, druhý pilot měl třináct tisíc, kapitán měl na typu patnáct set hodin, druhý pilot asi šest set devadesát. Takže žádní zajíci to nebyli," říká český expert.

Podle něj za nehodu mohla celá série chyb: špatný výcvik a přeškolení ze staršího typu stroje, chybějící opěrka na nohy i fakt, že druhý pilot bral léky na neurologickou poruchu. "Vždy je to souhrn náhod, řetězec příhod, které se sejdou v nesprávnou chvíli na nesprávném místě. Kdyby se tyto události rozdělily někde jinde, nic se nestane," vysvětluje Procházka.

Nehoda změní ruský letecký provoz

"Piloti to už jen završili. Na druhou stranu je lidský faktor nejen při leteckých nehodách nejslabší článek. Technika je na takové úrovni, že tím nejporuchovějším je člověk," míní letecký expert. Už koncem září vyšetřovatelé vyloučili, že by na havárii měl podíl alkohol. V krvi posádky ho nenašli.

Procházka odmítá, že hromadění nešťastných náhod je pravěpodobnější na ruském nebi než jinde. "Vyloženě ruské specifikum to není. Mohli bychom vzít nehodu po nehodě a nikdy v tom není vyloženě jedna věc," říká Procházka, podle kterého smrt hokejistů může změnit poměry v ruské letecké dopravě.

"Myslím, že se na to nezapomene. Měli asi 130 leteckých společností, nějakým už zrušili činnost, nějakým ji pozastavili. Aeroplány tam mají na místní přepravu a chovají se k nim tak, jak se chovají ke všemu. Rusové uznávají, že budou muset uvolnit peníze na novou odpovídající techniku," dodává Procházka.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video