Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Piloti nebyli žádní zajíci, říká český expert, který byl v Jaroslavli

  12:13aktualizováno  13:06
Za tragickou nehodou stroje Jak-42 v Jaroslavli byl celý řetězec nešťastných náhod a pochybení, míní odborník na letecké nehody Josef Procházka. Navštívil místo nehody a také sídlo ruské Mezistátní letecké komise, která minulý týden ve své závěrečné zprávě označila za viníky havárie piloty.

Místo letecké nehody v Jaroslavli (8. září 2011) | foto: Reuters

Když Mezistátní letecká komise (MAK) začala vyšetřovat tragickou nehodu letadla Jak-42, přizvala k vyšetřování i země, jejichž občané při katastrofě zahynuli. Z Čech odletěl do Ruska inženýr Josef Procházka z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.

Strávil tam dva dny. Navštívil sídlo MAK v Moskvě a místo nehody u letiště Tunošna u Jaroslavle. "Tam už vlastně nic nebylo. Trosky, brzdy a vše, co zkoumali, už bylo v Moskvě," řekl iDNES.cz.

Hokejová tragédie

Letecké neštěstí v Jaroslavli na počátku září připravilo o život 44 lidí, většinou hokejistů místního klubu Lokomotiv. Mezi mrtvými byla i trojice českých reprezentantů Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček. Tragédii přežil pouze palubní inženýr Alexandr Sizov.

MAK minulý týden zveřejnil závěrečnou zprávu, podle které může za havárii chyba pilota, který při startu nedopatřením brzdil. Posádka stroje byla nedostatečně přeškolena ze starších typů Jak-40, kde mají piloti opěrky pro podpatek. V novějších typech Jak-42 opěrky nejsou, a pokud pilot ze zvyku nohu o neexistující opěrku opřel, nechtěně brzdil. (Závěrečnou zprávu MAK v ruštině si přečtěte zde)

Rusové se podle něj rozhodně nesnažili nic zamést pod koberec. "Z rozhovorů s lidmi, se kterými jsem přišel do styku, jsem měl dojem, že se to skutečně snaží regulérně a zodpovědně vyšetřit. Bavili jsme se jako odborník s odborníkem, a pokud v této branži někoho natáhnete, velice brzy se to zjistí," říká Procházka.

Piloti byli jen vrchol ledovce

Podle závěrečné zprávy ruských vyšetřovatelů způsobila nehodu chyba jednoho z pilotů, který se při startu nevědomky opíral o brzdu. Mohla za celou tragédii chybějící opěrka pod nohou, o kterou se chtěl jeden z pilotů zapřít? Procházka takové zjednodušení odmítá.

"Posádka byla jen vrchol ledovce. Začíná to od výcviku přes přeškolení po přístup společnosti k lidskému materiálu. Kapitán měl nalétáno skoro sedm tisíc hodin, druhý pilot měl třináct tisíc, kapitán měl na typu patnáct set hodin, druhý pilot asi šest set devadesát. Takže žádní zajíci to nebyli," říká český expert.

Podle něj za nehodu mohla celá série chyb: špatný výcvik a přeškolení ze staršího typu stroje, chybějící opěrka na nohy i fakt, že druhý pilot bral léky na neurologickou poruchu. "Vždy je to souhrn náhod, řetězec příhod, které se sejdou v nesprávnou chvíli na nesprávném místě. Kdyby se tyto události rozdělily někde jinde, nic se nestane," vysvětluje Procházka.

Nehoda změní ruský letecký provoz

"Piloti to už jen završili. Na druhou stranu je lidský faktor nejen při leteckých nehodách nejslabší článek. Technika je na takové úrovni, že tím nejporuchovějším je člověk," míní letecký expert. Už koncem září vyšetřovatelé vyloučili, že by na havárii měl podíl alkohol. V krvi posádky ho nenašli.

Procházka odmítá, že hromadění nešťastných náhod je pravěpodobnější na ruském nebi než jinde. "Vyloženě ruské specifikum to není. Mohli bychom vzít nehodu po nehodě a nikdy v tom není vyloženě jedna věc," říká Procházka, podle kterého smrt hokejistů může změnit poměry v ruské letecké dopravě.

"Myslím, že se na to nezapomene. Měli asi 130 leteckých společností, nějakým už zrušili činnost, nějakým ji pozastavili. Aeroplány tam mají na místní přepravu a chovají se k nim tak, jak se chovají ke všemu. Rusové uznávají, že budou muset uvolnit peníze na novou odpovídající techniku," dodává Procházka.

Autor:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...



U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

ODS, TOP 09, KDU-ČSL a STAN půjdou společně. Vést Sněmovnu Fiala nechce

ODS. TOP 09, KDU-ČSL a hnutí STAN se dohodly na společném postupu při formování...

Čtyři strany ve Sněmovně - ODS, TOP 09, KDU-ČSL a STAN - se domluvily na společném postupu při formování Sněmovny a...

Další z rubriky

Po brexitu se bankovní agentura přestěhuje do Paříže, Praha neuspěla

Sídlo Evropské agentury pro léčivé přípravky (EMA) v Londýně

Evropský orgán pro bankovnictví (EBA) se po odchodu Británie z Evropské unie přestěhuje do Paříže. Rozhodlo o tom v...

Hledaná ponorka hlásila technické potíže, zachycený zvuk z ní nepocházel

Argentinská ponorka, která před několika dny zmizela. Na palubě se nachází 44...

Pohřešovaná argentinská ponorka se ve středu vynořila a při poslední komunikaci s námořní základnou hlásila technické...

Sto tisíc eur denně. Polsku hrozí za kácení pralesa tvrdá pokuta

Starý les na území Bělověžského pralesa

Polsko musí okamžitě přestat kácet v chráněném Bělověžském pralese, nebo zaplatí každý den pokutu 100 000 eur (asi 2,5...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.