Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Piloti kyperského letadla asi nestihli klesnout

  1:00
O přesných příčinách letecké katastrofy, při níž v neděli u řeckých Atén zahynulo 121 lidí, je možné zatím jen spekulovat. Přinášíme shrnující odpovědi na několik klíčových otázek.

Trosky kyperského letadla - Ttrosky kyperského letadla, které se zřítilo severně od Athén. Na palubě bylo 121 lidí, nikdo nepřežil.(14. srpna 2005) | foto: Reuters

Otázka první: Jak se to mohlo stát? Není letadlo mnohonásobně jištěné? 

Systémy v letadlech jsou opravdu několikanásobně jištěny. K nehodě obvykle nedojde v důsledku selhání jednoho systému, ale po nahromadění několika závad či chyb pilota.

Potom nastane takzvaný "bod zvratu", odkud již není návratu. Proto je možné spekulovat o tom, že nenastala pouze dekomprese tlaku v kabině, ale i další závady či chyby.

Dekomprese mohla například nastat v důsledku selhání klimatizace následované procedurální chybou pilota.

Otázka druhá: Je možné spekulovat o tom, co se dělo poté?

V letové hladině 10-11 tisíc metrů je teplota kolem minus 40 stupňů Celsia a ke ztrátě vědomí bez přísunu kyslíku dochází již po 15 vteřinách. V úvahu je také třeba vzít problém tlaku na fyzickou stránku člověka.

Kyslík z masky proudí, ale v důsledku tlaku v těchto výškách ho plicní sklípky nedostatečně vstřebávají do tělního okruhu. Pilot tedy musí v případě dekomprese "vyhodit" kyslíkové masky, ale také velice rychle klesnout do bezpečné letové hladiny (jako horní hranice se uvádí cca 3500 metrů).

Otázka třetí: Proč se tak nestalo?

Vše šlo nejspíš hodně rychle. Pokud opravdu nastala dekomprese, cestující si nasadili kyslíkové masky, avšak piloti již nejspíš neměli dost času klesnout s letadlem do bezpečné výšky a ztratili vědomí. Protože byl zapnutý autopilot a nastavený kurz, letadlo pokračovalo v letu až k místu havárie.

Otázka čtvrtá: Jak je posádka cvičena na podobné události?

Piloti i posádka jsou na takovéto události velice důkladně školeni. Řešení těchto situací je simulováno na trenažérech ve výcvikovém středisku. Tato cvičení jsou velmi reálná a zcela odpovídají situacím, které se mohou odehrát ve vzduchu.

Například České aerolinie mají ve svém výcvikovém středisku několik takovýchto leteckých simulátorů.

Pokud šlo "pouze" o dekompresi tlaku jako důsledek selhání klimatizačního systému, posádka mohla situaci nějak vyřešit. Pokud by totiž rychle snížila výšku, ve které stroj letěl, vyhnula by se mrazu a nepříznivým tlakovým poměrům.

Letadlo může rychle klesnout i v případě zapnutého autopilota a tím snížit riziko případné ztráty vědomí pilotů.

Otázka pátá: Stávají se podobné události často?

Dekomprese tlaku v kabině letounu samozřejmě může nastat, například praskne sklo čelního okénka po srážce s letícím ptákem. Čas od času se to stane.

Výsledek takovéto události je obvykle dán několika proměnnými: jde o to, v jaké výšce se letadlo nachází, jaká je venkovní teplota a jak zareaguje posádka. Přesto jde o relativně vzácnou událost.

Otázka šestá: Měli cestující šanci na záchranu?

To je těžké říci. Postupy, které piloti a posádka cvičí, jednoznačně říkají, co a jak je třeba udělat, aby nebyly ohroženy životy a letadlo se bezpečně vrátilo. Z teoretického pohledu tedy cestující jistě šanci měli.

Prakticky však nyní můžeme pouze spekulovat o tom, jestli příčinou nehody nebyl ještě nějaký další zásadní problém, který zkomplikoval posádce možnost reagovat a problém vyřešit.

Otázka sedmá: Těla obětí měla na sobě kyslíkové masky. Mohou opravdu v takové situaci pomoci?

Zcela určitě. Klíčové je jejich rychlé nasazení. Nejprve si musí nasadit masky dospělí, kteří následně nasadí masky dětem. Tím je zajištěn přísun kyslíku, který ve vysokých výškách není.

Pilot musí okamžitě klesat do bezpečné letové hladiny, vyrovnat tlak a teplotu. Pokud se to nestane, pouze kyslíková maska problém neřeší.

Otázka osmá: Je teoreticky možné ze země navést letadlo na přistání?

Za této situace je to nemožné. Letadlo sice "umí" odstartovat i přistát automaticky, ale přítomnost pilota je nezbytná. On totiž musí nakonfigurovat autopilota tak, aby stroj následně sám přistál. Toto ze země udělat nelze.

Otázka devátá: Je tedy bezpečné cestovat letadlem?

Přes všechny tragické události letecká doprava je a bude tím nejbezpečnějším způsobem přepravy. Statistika hovoří jasně. Na jeden milion vzletů a přistání připadá přibližně 0,45 nehody. Riziko, kterému se vystavujeme při cestování automobilem, je mnohonásobně vyšší.

Autoři:

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Srážku dvou vrtulníků v Malajsii nikdo nepřežil

  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Biden podepsal miliardy, Kyjev hned dostane munici HIMARS a obrněnce Bradley

24. dubna 2024  17:16,  aktualizováno  19:44

Sledujeme online Americký prezident Joe Biden dnes po několikaměsíčním schvalování v Kongresu podepsal zákon...

VIDEO: Plamenů se nezalekli. Američané pomáhali, dokud řidiče nevytáhli

24. dubna 2024  19:33

Starší řidič ve čtvrtek u americké Minnesoty sjel z dálnice a narazil do sloupu veřejného...

Lidovci znovu pokárali Cyrila Svobodu, ale vyhazov ze strany se nekoná

24. dubna 2024  12:20,  aktualizováno  19:26

Lidovecká snaha vystrnadit ze strany jednoho ze svých nejznámějších politiků, bývalého šéfa strany...

Hrozí scénář Twitter? TikTok v USA narazil, šanci větří mocní miliardáři

24. dubna 2024  19:25

Čínské sociální síti TikTok ve Spojených státech po úterním hlasování Senátu zvoní hrana. Její...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...