Ve francouzských Pyrenejích by měli čeští letci cvičit od 1. do 12. září. Manévrů se zúčastní 70 vojáků a šestice vrtulníků, dva bitevníky Mi-24/35 a čtyři transportní stroje Mi-171Š.
Do výcviku se zapojí osm posádek pro první a druhou rotaci připravované vrtulníkové mise v Afghánistánu.
Armáda počítá s vysláním tří vrtulníků do afghánské mise ve druhé polovině příštího roku. "O misi ovšem ještě musí rozhodnout vláda a parlament," upozornila Jana Růžičková z generálního štábu.
Ve Francii budou piloti nacvičovat především létání ve vysokohorských podmínkách, které vyžaduje jinou techniku pilotáže.
Armáda navíc v současnosti připravuje další manévry, které by měly být zaměřeny na létání v prašných a pouštních podmínkách. "Více zatím nemohu říci, jednáme se zeměmi, kde takové podmínky jsou," dodala Růžičková.
Přípravu provázejí informace o tom, že někteří piloti z přerovské vrtulníkové základny odmítli afghánskou misi absolvovat s poukazem na náročné a nebezpečné podmínky, nízkou připravenost a nedostatečné vybavení strojů.
Armádní velení se proto nedávno rozhodlo odstavit od létání čtyři piloty, kteří se odmítli přeškolit na vrtulníky Mi-171Š, připravované pro nasazení v Afghánistánu. Piloti mají být převeleni k administrativní práci na generálním štábu.
Podle informací agentury ČTK v těchto týdnech technici v Leteckých opravnách Malešice upravují pět strojů Mi-171Š, které budou vojáci na misi využívat. "Stroje, které teď modernizujeme, dostatečně vybavené budou," uvedl ředitel Jindřich Ploch.
Nové vrtulníky, které Česká republika získala v rámci deblokace ruského dluhu, z malešických opraven vyjdou s pancéřovanou kabinou i neprůstřelnými koberci. "To jsou tradiční věci. Ale důležité je, že přibývá elektronická ochrana, aktivní zjišťování nepřátelských střel a možnost vystřelovat klamné cíle," řekl Ploch.