iDNES.cz

Pilot Gripenu on-line

velikost textu:
vydáno 1.4.2005 13:00
První nové stíhačky Jas-39 Gripen získá česká armáda za několik dní. Co na letouny říkají samotní piloti? Na otázky čtenářů odpoví v exkluzivním on-line rozhovoru jeden z nejzkušenějších českých pilotů Petr Mikulenka, který ve Švédsku právě dokončuje výcvik na novém letounu.
OTÁZKA: Dobrý den, uvidíme Gripeny v květnu nad Letnou? Standa
ODPOVĚĎ: Ja nejsem kompetentni rict ano nebo ne, to zalezi na rozkaze, ktery nam to naridi. Osobne si myslim, ze tomu nic nebude branit. 1.4.2005 13:04
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat kolik již Vy osobně máte na Gripenu nalétáno letových hodin? Děkuji Pavel
ODPOVĚĎ: Zhruba 85 misi, takze kolem 70 hodin. 1.4.2005 13:04
OTÁZKA: chtěl by jste provést simulovaný souboj jako pilot gripenu proti MIG 29? Jak by podle Vás tento souboj dopadl? Ludva, CB
ODPOVĚĎ: Mig 29 je dobry protivnik, ale ma radu nevyhod. Kazdy pilot musi znat nevyhody sveho protivnika a umet je vyuzit. Gripen je lepsi. 1.4.2005 13:08
OTÁZKA: Kdo bude ceskym gripenum dodavat vyzbroj a jakou? Jak je na tom Gripen v boji na stredni a delsi vzdalenosti (BVR)? A ma smysl uvazovat o techto shopnostech pro ochranu vzdusneho prostoru CR, myslim tedy bez cele bojove logistiky, site letounu AWACS, PVO, vyzvednych satelitu.... Jirka
ODPOVĚĎ: Toto jsou citlive informace a ja nemohu na ne odpovedet. Jen chci rict, ze Gripen neni o nic horsi, nez ostatni soudobe letouny a v nekterych aspektech je dokonce prevysuje. 1.4.2005 13:10
OTÁZKA: Mohl byste prosím, tuto informaci týkající se Jas-39 Gripen pro AČR, potvrdit nebo vyvrátit ? "...Podle smlouvy bude dokonce proveden downgrade z původní víceúčelové varianty JAS tak, aby byl použitelný jen jako čistě stíhací letoun (Jakt), bez možnosti provádět údery na pozemní cíle (Attack) nebo průzkum (Spaning)..." Smutný Jim
ODPOVĚĎ: Gripen je viceucelovy letoun a to zustava, takze muze plnit i udery na pozemni cile i pruzkum. 1.4.2005 13:12
OTÁZKA: Dobry den, zajimalo by me, kolik je celkem v CR pilotu schopnych a skolicich se na letani s Gripeny. Dekuji Jachym
ODPOVĚĎ: Pro letani na Gripenech je urcena jedna letka. 1.4.2005 13:16
OTÁZKA: Dobrý den pane Mikulenko. Rád bych se zeptal na Vaše subjektivní dojmy z létání s JAS-39 Gripen. Jak se v něm cítíte a co si myslíte o jeho schopnostech? Děkuji za odpověď. deiwitch
ODPOVĚĎ: Dojmy jsou skvele. Je to letoun, ktery pomaha pilotovi mit opravdu vzdusnou nadvladu se systemy, ktere ma na palube. A pocit je opravdu fantasticky. 1.4.2005 13:18
OTÁZKA: Je neco s cim nejste u Gripenu tak uplne spokojeni ? Diky. Kubula
ODPOVĚĎ: Je tezko rict a najit neco, co neni, jak mam byt. Zatim jsme velice spokojeni. 1.4.2005 13:19
OTÁZKA: Dobrý den, letce obdivuji a přeji Vám všechna přistání bezpěčná a šťastná. 1) Letci musí mít slušnou fyzickou kondici. Jakým svým sportovním výkonem byste dokumentoval Vaši fyzickou připravenost? 2) Jaké letové přednosti a naopak zápory mají Grippeny proti letounům MIG29, případně MIG 21? Děkuji za odpověď a přeji hezký den. Pavel Kučera
ODPOVĚĎ: Nase fyzicka pripravenost je kazdorocne kontrolovana, ale samozrejme jsme piloti a povolani bojovy pilot je neco jineho, nez zavodnik na ovalu nebo spickovy hokejista. Prednosti a zapory ma pilot v hlave a nerad je rika verejne. To proto, aby predem nevyzradil to, co o tom druhem vi. Je to soucast taktiky. 1.4.2005 13:23
OTÁZKA: Jaká je náročnost letounů Jas-39 na technickou pozemní podporu ve srovnáví s dosavadními letouny MIG-21? Thom
ODPOVĚĎ: Gripen je letoun, ktery hlida sam sebe jak na zemi, tak ve vzduchu. Oproti MiG-21 technik i pilot okamzite vi, kde je zavada a jak ji odstranit, coz v praxi znamena zadne prostoje s opravou letounu. 1.4.2005 13:25
OTÁZKA: Gratuluji k tomu, že budete létat na něčem, co je asi ve světové špičce. Doufám že armáda bude mít dost peněz abyste nevyšli ze cviku a pořádně ty stroje ovládali. Můžete porovnat Gripen s něčím jiným - myslím tím osobní zkušenost? Letěl jste s některou z jiných stíhaček, které se před časem uvažovaly jako jiné alternativy? A jaké máte z výcviku pocity, je to myslíte nejlepší volba? Tomáš
ODPOVĚĎ: Dekuji. Ikdyz jsem mel moznost letet napriklad v Mirage 2000, nereknu, ze muzu srovnat, nebot aby clovek mohl neco srovnavat, musi se tomu uzce venovat nebo to ovladat. A co se tyka vycviku, je takovy, jaky je. To znamena v dane situaci, ktera nastala, optimalni. Pocit z vycviku mam dobry a uz se tesime na vycvik doma. 1.4.2005 13:30
OTÁZKA: Dobry den, nemrzi vas, ze nasledkem rozhodnuti "odborniku" z teto silene vlady nemuzete letat na osvedcenych F 16 nebo F 18, ale na techto sunkach? Zlomte vaz a Buh s Vami. milo
ODPOVĚĎ: Nevim, o cem mluvite, ale vzhledem k tomu, ze jste nazval gripeny sunkami, budete asi spickovy laik v oboru. Venujte se radeji necemu jinemu a nekritizujte neco, o cem nemate ani tuseni jak funguje. A preji Vam hezky den a prijdte se nekdy podivat na Jas-39, az bude v republice, rad Vam ho ukazu. 1.4.2005 13:34
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě jaký celkový počet pilotů bude vyškolen na stíhací letoun Gripen? Určitě nenastane situace, kdy jeden pilot bude mít "svůj vlastní" letou. Kolik pilotů bude připadat na jeden lotoun? Karel
ODPOVĚĎ: Bude to vice jak 20 pilotu, ale to uz bylo nekolikrat uverejneno v ceskem tisku. Samozrejme, podle potreb ceskeho letectva, muze byt vyskoleno vice. 1.4.2005 13:35
OTÁZKA: Mel jste nekdy moznost pilotovat , nebo alespon letet s F-16 C/D, ktere je povazovano odborniky za lepsi letoun jak Gripen. Rad bych cetl Vas nazor. Viktor
ODPOVĚĎ: Ne, nemel jsem tu moznost a odborne posouzeni odborniky, ktery letoun je lepsi, zalezi na tom, z ktere zeme jsou a ktery letoun uprednostnuji. 1.4.2005 13:39
OTÁZKA: Zdravím, kolik "G" jste letěl v Grippenu nejvíc? Luboš
ODPOVĚĎ: 9 G. 1.4.2005 13:39
OTÁZKA: Jsem velmi rád, že náš vzdušný prostor bude chránit plně elektronický letoun. Je podle Vašeho názoru možné účině chránit náš vzdušný prostor pouze raketami Sidewinder? Myslíte si, že se stihne do doby zařazení Gripenu do systému PVO letoun vyzbrojit i jinou výzbrojí než střelami Sidewinder (myslím tím, že v současné době nemáme náboje pro kanon ani střely AMRAAM). Luboš Římal
ODPOVĚĎ: Tento letoun ma rakety Sidewinder a take ma schopny kanon a se strelivem. 1.4.2005 13:42
OTÁZKA: S jakyma letadlama mate taky zkusenosti? Na cem vsem jste letal. Dle vasich zkusenosti jsou tyto letadla tak rikajick OK? Martin
ODPOVĚĎ: Letal jsem na Z-142, L-29, L-39, Mig-21 F, MA, MF, MFN, UM, US. Byly to skvele lety a letouny jsou OK, ikdyz uz zastarale, proto si porizujeme nove. 1.4.2005 13:46
OTÁZKA: Dobrý den, uvažuje se o tom, že by v rámci CZAF existovaly třebas dva stroje (piloti) určené k předvádění na leteckých dnech? Nebo všechny stroje budou striktně určeny k výcviku a ostraze vzdušného prosotru? peci
ODPOVĚĎ: Prehlidky na leteckych dnech jsou hezke, ale my si porizujeme letadla na ochranu vzdusneho prostoru a k tomu je smerovan i vycvik pilotu. Myslim si, ze cesky Gripen na prehlidkach chybet nebude. 1.4.2005 13:48
OTÁZKA: Dobrý den:)Mužu se zeptat jakou rychlosti lítaji gripeny??Na km/h a na machy??A daji se taknovat za letu ze zásobovacího letadla??Díky za odpověd a přeji hezký den:)) Ruud
ODPOVĚĎ: Letaji stejne rychle jako MiG-21, tedy kolem Mach 2 a 1150 km za hod. Nase letouny maji tankovani za letu. 1.4.2005 13:51
OTÁZKA: Pekny den. Zajimalo by mne, kolik si tak jako pilot v CR vydelate a zda jste spokojen. Prosim o nediplomatickou odpoved. Diky Libor
ODPOVĚĎ: Nemam ani zdaleka plat jako pilot CSA a stavkovat nemuzu. 1.4.2005 13:53
OTÁZKA: Dobrý den, právě vláda přežila hlasování o nedůvěře. Nemůžete ji při Vaší příští misi sestřelit? Jakub
ODPOVĚĎ: Do politiky se nemicham. 1.4.2005 13:54
OTÁZKA: Dobrý den, dostal jste se někdy s Gripenem do nějaké svízelné, nestandardní situace? Děkuji. jaromír
ODPOVĚĎ: Ne nedostal a jsme na nestandardni situace cviceni. 1.4.2005 13:55
OTÁZKA: S jakyma letadlama mate taky zkusenosti? Na cem vsem jste letal. Dle vasich zkusenosti jsou tyto letadla tak rikajick OK? Martin
ODPOVĚĎ: Letal jsem na Z-142, L-29, L-39, Mig-21 F, MA, MF, MFN, UM, US. Byly to skvele lety a letouny jsou OK, ikdyz uz zastarale, proto si porizujeme nove. 1.4.2005 13:57
OTÁZKA: Mel jste nekdy moznost pilotovat , nebo alespon letet s F-16 C/D, ktere je povazovano odborniky za lepsi letoun jak Gripen. Rad bych cetl Vas nazor. Viktor
ODPOVĚĎ: Uz jsem na tuhle otazku odpovedel. 1.4.2005 13:58
OTÁZKA: Dobrý den. Chtěl jsem se zeptat jestli jste také létal na MiGu 29 a jestli je Grippen nějak výrazně lepší? A v čem jiném jste lítal? Děkuji. Martin
ODPOVĚĎ: Na MiG-29 jsem neletal, slouzil jsem na jinych letistich, ktere byly vybaveny MiG-21. Lital jsem na cvicnych proudovych letounech a od roku 1987 na MiG-21. 1.4.2005 14:02
OTÁZKA: Dobry den, chtel bych se zeptat kolik ceskych pilotu celkem se bude preskolovat na Gripeny celkem a kolik z nich budete preskolovat uz zde v Cesku? Duch
ODPOVĚĎ: Kolem 20 pilotu a krome nas dvou instruktoru a 6-ti pilotu, kteri jsme v soucasnosti ve Svedsku, vsichni ostatni projdou zakladnim preskolenim ve Svedsku a nasledne je budeme cvicit my doma. 1.4.2005 14:04
OTÁZKA: Dobrý den Konečně má armáda moderní letoun asi je to veliký rozdíl oproti starým letounům,.Jaké jsou Vaše prvotní pocity? Mirek
ODPOVĚĎ: Jak uz jsem psal, pocity jsou skvele a ja jsem nedal nikdy dopustit na MiG-21. Prozil jsem s timto letounem hodne let a nedam na neho dopustit, ale musim rict, ze jsem rad, ze jsem skoncil a s Gripenem se mi otevrely nove obzory v letani jako bojovy pilot. 1.4.2005 14:07
OTÁZKA: Zdravím. Chtěl jsem se jenom optat, dokážete-li to posoudit, jsou-li lepší Gripeny nebo MIG-29. Anonym
ODPOVĚĎ: Nerad posuzuji, protoze me staci, ze to vim pro sebe, ale kdyz to chcete slyset, tak Gripen je samozrejme lepsi. 1.4.2005 14:10
OTÁZKA: Jaké jsou konkrétní nevýhody letounu Mig29? Jeff
ODPOVĚĎ: Maly dolet, velka odrazova plocha, velka spotreba paliva a drahy provoz. To je jen par nevyhod. 1.4.2005 14:12
OTÁZKA: Mel jste nekdy moznost pilotovat , nebo alespon letet s F-16 C/D, ktere je povazovano odborniky za lepsi letoun jak Gripen. Rad bych cetl Vas nazor. Viktor
ODPOVĚĎ: Na to jsem uz odpovedel. 1.4.2005 14:12
OTÁZKA: Jak se s tím lítá ? Je to lepší než ty stroje předtím ? Anonym
ODPOVĚĎ: Lita se skvele a samozrejme je to lepsi po vsech strankach a neni jich malo. 1.4.2005 14:13
OTÁZKA: Jaké jsou vaše osobní pocity z pilotáže letounu? Díky, hodně štěstí. Petr
ODPOVĚĎ: Nadherne, je to skvely letoun a take citim velkou zodpovednost. 1.4.2005 14:14
OTÁZKA: Dobrý den Petře, mám velkou slabost na piloty (vedou dopravní letadla), nechtěl byste si mě někdy vzít s sebou? :-) Šárka
ODPOVĚĎ: Bohuzel pro Vas, v Gripenu je jen jedno misto. Zkuste dopravniho pilota, tam je mista dost. 1.4.2005 14:16
OTÁZKA: Jake stroje byste jeste rad ozkousel za kniplem? eNorm
ODPOVĚĎ: Bude mi zatim stacit ovladnout dokonale Jas-39. 1.4.2005 14:16
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, kolik jako armádní pilot nalétáte ročně hodin? A druhá otázka: Myslíte že je správné aby armáda omezovala provoz všeobecného letectví na celých 14 dní? Mám na myslim konkrétně akci Clean Hunter 2005. Díky za odpověď. Honza
ODPOVĚĎ: Prumerne 130 hodin. Clean Hunter je mezinarodni cviceni, ktere organizuje NATO a ja myslim, ze to je spravne. Je otazka bezpecnosti, omezit letecky provoz, aby nedoslo k nejakemu konfliktu. 1.4.2005 14:20
OTÁZKA: Se vší úctou, nebojíte se s tak drahými stroji havarovat? Jde se vůbec na něco takového vůbec pojistit? Jinak mnoho šťastných přistání, naschle ve vzduchu i na runwayi! Peo
ODPOVĚĎ: Na to nemyslim, delam jen svou praci, ktera me bavi a snazim se ji delat tak, aby se mi nic nestalo a proto udelam maximum. 1.4.2005 14:22
OTÁZKA: Zdar, chtěl bych se zeptat, jak je to s nekompatibilitou Gripenů se standarty NATO. V žádném z členských zemí Gripen nelítá. Jsme pokusní králíci na kterých se dolazují normy? Děkuji David
ODPOVĚĎ: Popularni slovo kompatibilita. Ja nevidim problem. No a jsme prvni a Madari druzi a urcite nejsou posledni. Byt v necem prvni prece neni spatne. 1.4.2005 14:24
OTÁZKA: Bude se pro výcvik používat letiště Pardubice a Čáslav ? Jarda Pardubice
ODPOVĚĎ: Ano bude. 1.4.2005 14:24
OTÁZKA: Jsou nám dodávané gripeny vybaveny zařízením pro tankování za letu? Vyzkoušel jste si Vy osobně tuto možnost? samos
ODPOVĚĎ: Ano jsou vybaveny, ale toto neni soucasti vycviku. 1.4.2005 14:25
OTÁZKA: Kolik letovych hodiny by podle vas mel minimalne naletat pilot takoveho letounu rocne a kolik podle vas je realne cislo, odpovidajici moznostem nasi armady? Dekuji a preji pekny den! Petr
ODPOVĚĎ: 100 az 150 hodin, zalezi na druhu mise. 1.4.2005 14:26
OTÁZKA: Dobrý den, pro mne jako fandu letectva bude přílet Gripenů do ČR svátek, konečně zase budeme mít moderně vyzbrojené letectvo. Nedomníváte se ale, že vzhledem k slabým ekonomickým možnostem naší země a tomu odpovídajícímu nízkému cílovému počtu bojových supersoniků by bylo bývalo rozumnější zakoupit / pronajmout víceúčelovější letouny, než JAS 39, například F/A 18 ? Díky. Honza Anonym
ODPOVĚĎ: Ne, nemyslim. Prave proto mame Gripeny a ne F-18. 1.4.2005 14:27
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě jaká jsou kritéria co do kondice pilotů pro let s Gripeny a jak by jste to porovnal s kondicí obyčejného člověka? Tonda
ODPOVĚĎ: Musi projit narocnymi zdravotnimi prohlidkami, byt fyzicky fit a absolvovat vycvik na centrifuze. Pilot musi vydrzet moc. 1.4.2005 14:29
OTÁZKA: Zdravím kolegu z oboru (sice s trochu větší hračkou než mám já, ale to snad neva). Mám takový asi otřepaný dotaz jaké největší přetížení + a jaké - je přípustné pro JAS-39. Určitě jste již trénovali vyšší pilotáž ... na "kolik" jste se vy osobně dostal? Díky "Letu zdař" Tomas
ODPOVĚĎ: Devet G neni zadny problem, je to bezne pretizeni. Letoun je na to staveny. 1.4.2005 14:30
OTÁZKA: zdravím, existuje v ČR možnost proletět se ve stíhačce? petr
ODPOVĚĎ: Ne, ale v Rusku za penize ano. Muzete to najit na internetu. 1.4.2005 14:31
OTÁZKA: Sluníčkový den přeji. můžete mi prosím říci, jaká je u Gripena hlavňová výzbroj, jaké je její případné využití v boji a jaké jsou u Gripena nejvyužitelnější prostorové manévry v boji. Moc děkuji a těším se, že Vás uvidím Čáslavi. Pupik
ODPOVĚĎ: Kanon Mauser 27 mm je velice presny v blizkem manevrovem boji. K manevrum - vsechny, ktere vedou k vitezstvi ve vzdusnem boji. Gripen je velice obratny letoun. 1.4.2005 14:33
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl jsemse Vás zeptat, zda se neuvažuje o tom, že by jste někdy, až budete v Čechách udělali "přehlídkový" nebo chcete-li demonstrativní let, přes celé území ČR, tak aby měli možnost obyvatelé naší republiky vidět ty nové stroje v "akci." Děkuju Martin
ODPOVĚĎ: Budeme plnit bezny vycvik, to znamena i lety v malych vyskach, ale budeme se spise snazit vyhybat obydlenym oblastem, protoze na rozdil od Vas - fandy - je tu mnoho lidi, kteri letectvo nemaji radi a hned si stezuji na hluk. Takze, prijdte se podivat na den otevrenych dveri, ktery bude v Caslavi. 1.4.2005 14:37
OTÁZKA: Přeji pěkný den. Chtěl jsem se zeptat, jestli už tušíte, jak bude Gripen hodnocen od českých pilotů a pozemního personálu. Má nějakou nedobrou vlastnost?(tuším, že na to poslední asi nemůžete odpovědět i z bezpečnostních hledisek). Díky za odpověd Tomas
ODPOVĚĎ: Netusim, ja to vim - kladne. Mluvim za piloty a o nedobre vlastnosti zatim opravdu nevim. 1.4.2005 14:39
OTÁZKA: Dobrý den, 1. otázka: Můžete porovnat, jak snadný na pilotáž je Gripen ve srovnání se svými konkurenty F-16,F-18 atd.? 2. otázka: Co na vás u Gripenu udělalo zatím největší dojem, hlavně po taktické stránce. Přeji hodně nalétaných hodin. Sin
ODPOVĚĎ: 1. Porovnat nemuzu, neletam F-16 ani F-18. 2. Prehled o vzdusne situaci. 1.4.2005 14:40
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mne, kam až se dá v rámci letu doletět. Musíte dodržovat státní hranice? Kam jste nejdál letěl a jak dlouho. Díky plavec
ODPOVĚĎ: 3000 km bez doplneni za letu. Dodrzovat statni hranice musi kazdy i my. 1000 km do Francie s MiG-21 a byla to hodinka letu. 1.4.2005 14:43
OTÁZKA: Kdysi prý měli naši piloti při spojeneckém cvičení pocit, když si mohli sednout do Mirage-2000, jako by přesedli z trabanta do mercedesu. Jste na tom teď stejně ? Jaký je ten rozdíl mezi řízením hydraulikou a fly-by-wire ? Myslíte, že budete mít více letových hodin, díky menší spotřebě Gripenu ? Petr
ODPOVĚĎ: Rozdil je velky, pilot neciti zadne sily v rizeni, ale rychle si na to zvyknete. Hodin budeme mit stejne, je to hlavne o casu, ktery ma pilot na jeden pracovni den. Pilot neni jen ve vzduchu. 1.4.2005 14:46
OTÁZKA: Dobrý den, rád bych se zeptal jaká činnost zabere při letu nejvíce času? Máte jako pilot i čas si někdy ten let trochu užít? Jak moc Vám při letu pomáhá počítač? Ovládáte běžně některé funkce letadla hlasem? Jak vypadá běžný hlasový příkaz? Jak moc je realistický výcvik pomocí simulátoru. Myslíte si že bezpilotní prostředky nahradí moderní stíhací letadla? Bojoval by jste proti bezpilotnímu modernímu letadlu? Měl by jste jako člověk vůbec šanci? Velice Vam dekuji za Vase odpovedi a preji stejny pocet startu i pristani :) Stepan
ODPOVĚĎ: I let se da uzit a na Gripenu obzvlast. Systemy na palube pomahaji pilotovi velice a pocitac v letounu ovlada vse. Vycvik na simulatoru je naprosto realisticky. Bezpilotni letadla jsou hudba budoucnosti a me se to tykat uz nebude. Zapommněl jsem, nic hlasem neovladam, pouze komunikaci pomoci radia na palube. 1.4.2005 14:50
OTÁZKA: Dobry den, zajimalo by me, zda je pravda, ze Grippeny nejsou schopny bez dalsi upravy komunikace s ostatnimi aliancnimi letouny nebo zda to byla jen dezinformace, kterou vypustila konkurence. Dekuji a s pranim mnoha naletanych hodin. Petr
ODPOVĚĎ: Na to jsem uz odpovidal. 1.4.2005 14:51
OTÁZKA: Dobry den, spousta lidi neprekousla skutecnost, ze Gripen dostal prednost pred F-16MLU. Jaky je Vas nazor na hlasy, ze Gripen je letoun jehoz kompatibilita se standardy NATO neni zarucena (integrace Link16) a osvedceny F-16MLU by byl lepsi volba pro potreby ACR? Do Satenas zdravi JD JD
ODPOVĚĎ: Take jsem uz odpovidal. 1.4.2005 14:51
OTÁZKA: Dobrý den pane Mikulenko. Mám na Vás dva dotazy: Za prvé by mě zajímalo, zda jste v rámci výcviku na simulátoru (ev. přímo ve vzduchu) nacvičovali manévrový vzdušný boj. Pokud ano, jak na vás působila ovladatelnost letounu na velkých úhlech náběhu a při nízkých rychlostech, ev. jeho ovladatelnost při pilotážně náročnějších siituacích (vybírání vývrtky apod.)? Za druhé - jak hodnotíte možnosti společného působení JAS-39 a L-159? Budou se podle Vás svými schopnostmi ideálně doplňovat, nebo bude třeba letadlový park vzdušných sil AČR doplnit ještě nějakým letounem, aby se případná mezera zacelila? Děkuji a přeji Vám i všem kolegům mnoho letových hodin na vašich krásných nových strojích. Anonym
ODPOVĚĎ: Manevrovy vzdusny boj jsme nacvicovali na Jas-39B, kde za nami sedel instruktor. Letoun je velice obratny a dobre se pilotuje i pri malych rychlostech a velkych uhlech nabehu. Vyvrtky se nedelaji a letoun nezvykle polohy, pokud ji neni schopen vyresit pilot sam, vybira sam. S L-159 budeme spolupracovat a letadlovy park mame takovy, jake jsou ekonomicke moznosti nasi zeme. 1.4.2005 14:59
zpět na osobnost