V úseku okolo Jihlavy se během chvíle stalo 93 nehod, při nichž bylo poškozeno 231 vozidel a vznikla škoda za téměř 30 milionů korun. Při největší silniční havárii v Česku jen zázrakem nikdo nezahynul, šest lidí bylo zraněno těžce a dalších 24 lehce.
Dálnice tehdy byla uzavřena mezi 91. a 134. kilometrem, zprůjezdnit se ji podařilo až po dlouhých sedmnácti hodinách na Velký pátek v půl třetí ráno. V kolonách tehdy uvázlo odhadem dvacet tisíc lidí.
Hlavní příčinou nehod byla vysoká rychlost v hustém sněžení a nedostatečná vzdálenost mezi vozidly. V souvislosti s událostí řada odborníků kritizovala nedostatečný počet informačních tabulí na dálnici a celkově katastrofální stav celé D1.
Kriminalisté za viníky původně označili osm řidičů. Nakonec byl z trestného činu ublížení na zdraví obviněn jediný - Miroslav Fiala z Ivančic, jenž se jako řidič škodovky vyhýbal sypači.
Těžce zraněn byl šofér sypače, který se pohyboval po silnici mimo své vozidlo. Okresní soud v Jihlavě rok a půl po události vyhlásil rozsudek, jímž Fialu uznal vinným z ublížení na zdraví z nedbalosti, zároveň však upustil od potrestání.
Osvědčila se krizová linka i autobus s občerstvením a dekami
Kritická situace tehdy prověřila celý systém záchrany obětí hromadných havárií a pomoci lidem v kolonách.
Hasičům se osvědčilo zapojení autobusu s občerstvením a dekami. Na operačním středisku vyčlenili speciální informační linku především pro ty, kdo se octli v zácpě, aby se dozvěděli, jak probíhá zásah, kdy se uvolní dálnice, kde se můžou občerstvit.
"Právě na tyto účastníky nehody jsme se při zpětném vyhodnocování celé nehody zaměřili a rozhodli se, že do zásahů takovýchto rozměrů více zapojíme v oblasti humanitární pomoci jedenáct jednotek sborů dobrovolných hasičů. S dalšími jednáme," řekl ředitel profesionálních hasičů na Vysočině Petr Beneš. Speciální linku lze využít i v jiných kritických situacích podobného rozsahu.
Na samotné dálnici se toho však příliš nezměnilo. Přibyly na ní pouze informační tabule. Jejich fungování však řidiči opakovaně kritizují.
Podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martiny Vápeníkové je v současnosti na celé D1 padesát informačních portálů, v Kraji Vysočina jich je čtrnáct. "Toto číslo bylo na Vysočině i v roce 2009, od té doby se tam nic nedoplňovalo," poznamenala.