Mluvčí Pentagonu uvedl, že v současné době je předčasné spekulovat, jaký vliv bude mít nález vady na turbíně jednoho ze strojů na další provoz letadel. Oficiální stanovisko Pentagon sdělí až po skončení vyšetřování, uvádí server Defense News.
Ministerstvo obrany v oficiálním prohlášení uvedlo, že úzce spolupracuje se společností Pratt and Whitney, která dodává motory do letounů F-35. Nález prasklin konzultuje i s výrobcem samotného stíhacího stroje, firmou Lockheed Martin
Stíhací letoun F-35 bývá považován za jeden z nejmodernějších víceúčelových letounů. Jednou z jeho největších výhod je neviditelnost pro běžné pozemní radary.
Problémy měly i supermoderní raptory
Problémy s letovým parkem měla americká armáda už před několika měsíci. Tehdy řešila záhadné chování stíhačky F-22A Raptor. Nejvýkonnější a nejlepší letoun v operačním nasazení totiž záhadně ohrožoval jeho piloty. Kvůli příměsi toxických plynů v kokpitu letounu a nedostatečném zásobování kyslíkem (hypoxie) měli piloti problémy udržet se při vědomí. Přiotrávilo se 14 pilotů a jeden z incidentů dokonce skončil smrtí (více o problémech raptorů čtěte zde).
Během vyšetřování byly objeveny nedostatky v takzvaných systémech podpory života a teploty na palubě letounu. Ztráta vědomí u pilotů měla podle vyšetřovací zprávy několik souběžných důvodů. V první řadě za to mohl anti-G oblek, pomáhající pilotovi překonávat přetížení. Vesty u obleků, které se automaticky nafukují a zabraňují při přetížení odlivu krve, měly vadné ventily. Další problémy pak byly v připojení přívodní hadice kyslíku a se vzduchovým filtrem ze zásobníku. Ten letectvo nechalo vymontovat, aby se zvýšilo proudění vzduchu.
Šéf Pentagonu Leon Panetta ihned po prošetření případu souhlasil s obnovením dálkových cvičných letů a na důkaz spolehlivosti rozhodl o nasazení celé letky raptorů na základně Kadena v Japonsku. Problémy, ke kterým došlo naposledy v březnu, by se prý už neměly opakovat.