"Pokud se vše podaří, může náš projekt sloužit jako pilotní pro další dopravce i okresy. Jasným cílem je zatraktivnit hromadnou dopravu pro cestující, aby pro ně byla výhodnější a zajímavější než používání vlastních aut," řekl Veselý. Uvedl, že projekt může přinést úlevu obcím, které platí část ztrát dopravce, neboť přitáhne k hromadné dopravě víc lidí a sníží tak ztráty.
"Podstatné je, že cestující zaplatí minimálně v devadesáti procentech případů méně než dosud. Jen na krátké vzdálenosti uvnitř měst budou mít dopravu dražší, protože základní jízdné se zdvihlo ze čtyř na pět korun," řekl Veselý.
První se do integrovaného systému zapojil Šumperk, kde platí už od 28. ledna. Zatím jedinou výhodou však je, že lidé mohou bez omezení využívat jak městské dopravy, tak příměstských linek projíždějících městem a měsíční jízdenky jsou přenosné, takže je může využívat více lidí najednou, protože nepotřebují průkazku.
"Lidé si už na nový systém pomalu zvykli. Jen starobní důchodci byli zpočátku nespokojeni, že přišli o větší část svých výhod. Dříve jezdili zdarma, v novém systému mají nárok jen na zlevněné jízdné," řekl Radek Novotný z šumperské radnice.
Od 10. června vstoupí do systému také Zábřeh, kde budou platit stejné tarify jako v Šumperku. "Bude to zpočátku výhodné pro lidi, kteří bydlí v obcích patřících pod město. Zvýší se nabídka spojů pro cestující a odstraní se zbytečné duplicity, protože někdy nelogicky v rozmezí několika minut jede městská i příměstská doprava," uvedl tajemník zábřežské radnice Antonín Janhuba.
Společnost ČSAD BUS, která autobusovou dopravu v okrese zajišťuje, zatím neuvedla, kdy propojí celou oblast. "Pravděpodobně to bude od 1. července, ale záleží na tom, jestli se podaří do té doby vyladit software, protože jde o totální změnu výpočtu jízdného," uvedl obchodní náměstek společnosti Jan Hampl. Zatím dopravce vypočítává cenu podle počtu ujetých kilometrů a tarifu.
Po plošném zavedení systému bude území rozděleno do zón, kdy cestující zaplatí podle toho, kolik zón bude projíždět. "Problém bude také s takzvanými hraničními zastávkami, které už třeba patří do následující zóny. Aby lidé nemuseli hned platit víc, musí to systém také zohlednit," popisuje Hampl.
Když pojede cestující například ze Zábřeha do Šumperka, může ve stanoveném čase kromě spoje mezi oběma městy využít v rámci jízdného také v obou městech městskou dopravu. "Projekt je zaměřen hlavně na pravidelné cestující, protože především při předplatném jsou výhody významné. Zkušenosti po zavedení integrovaných systémů jinde svědčí o nárůstu počtu cestujících, což sníží v konečném důsledku ztráty. To znamená přínos jak pro cestující a dopravce, tak i obce v oblasti, které ztrátu hradí z rozpočtů," uvedl Hampl.
Do integrovaného dopravního systému Šumperska se zatím nezapojí České dráhy ani železnice Svazku obcí údolí Desné mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou. "Musela by se nejprve sjednotit dotační politika státu, protože pro autobusovou a vlakovou dopravu je značně rozdílná. Složité by bylo i vyjasnění finančních toků," uvedl šéf svazku obcí Ondřej Kopp.