„Karty prodáváme už od srpna loňského roku. Do této chvíle jsme jich prodali už 11 tisíc a zájem o ně neustále stoupá,“ tvrdí mluvčí radnice Prahy 3 Jan Sotona.
Na kartu se čeká hodiny
To může potvrdit i vedoucí odboru dopravy Prahy 3 Martin Vančura. „Ráno během hodiny si lidé rozeberou pořadové lístky a pak už jenom čekají. Často až několik hodin,“ popisuje Vančura, jak vypadá situace na výdejním místě v Perunově ulici 5.
„Je to klasika. Ještě minulý týden tu nikdo nebyl a na poslední chvíli stojí lidé fronty,“ kroutí hlavou Vančura.
Lidé, kteří by chtěli nechat nákup karty až na příští týden, však riskují.
„Se spuštěním zón placeného stání už nebudeme nijak navyšovat kapacitu ani prodlužovat pracovní dobu výdejního místa,“ varuje Sotona. A ohledy nebudou brát ani strážníci. Radnice totiž nepočítá s žádnou dobou „hájení“. Jakmile zóny placeného stání odstartují, zahájí strážníci odtah aut, která v ulicích parkují neoprávněně.
„V zónách bude celkem 13 200 parkovacích míst,“ popisuje mluvčí radnice Prahy 3. „Pro rezidenty a abonenty bude vyhrazeno 11 300 míst a pro návštěvníky 1 700 míst. Zbylých dvě stě míst poslouží ostatním,“ dodává Sotona.
. Co je dobré vědětModré zóny placeného stání Oranžové zóny placeného stání Parkovací karty Otevírací doba Úterý a čtvrtek: 8.00–15.00 V únoru i pátek: 8.00–14.00 Jak dlouho karta platí Kolik bude parkovacích zón Kolik bude parkovacích míst Co musí splnit rezidenti Co musí splnit abonenti |
Návštěvníci platit nebudou
Řidiči, kteří budou parkovat v takzvaných oranžových zónách určených návštěvníkům, však mohou být v klidu. Automaty, které vydávají parkovací lístky, budou totiž zprovozněny až 1. dubna.
„Do této doby nebude parkování regulováno,“ říká Sotona. Týká se to například Seifertovy, Olšanské, Vinohradské, Koněvovy ulice a části Korunní.
„Návštěvnické zóny jsou situovány převážně do oblastí, které mají komerční charakter nebo kde je například poliklinika, pošta a podobná zařízení,“ říká Sotona.
Do 1. dubna se také na silnicích objeví barevné pruhy, které zóny vyznačují. „Začneme je dělat, až začne jarní úklid silnic, protože by auta překážela,“ vysvětluje Sotona.
Komunikace se v městské části čistí třikrát do roka po jednotlivých blocích. „Pruhy nejsou důležité, podstatné je svislé značení,“ vysvětlil Sotona.
Radnice si od zavedení placeného parkování slibuje především zklidnění dopravy a zlepšení současné situace s parkováním.
„Především si slibujeme, že přestaneme být parkovištěm pro přespolní návštěvníky centra a Prahy 2,“ říká mluvčí radnice Prahy 3 Jan Sotona.
Tím se Praha 3 stala poté, co sousední Praha 2 zavedla od listopadu loňského roku zóny placeného stání a vlna aut se přelila do sousedních čtvrtí.
„Problémy s parkováním tu byly vždycky. Ale to, jak to tu vypadá dnes, to je už neúnosné,“ stěžuje si Marek Novotný, který bydlí na Vinohradech. Na zóny, které začnou platit od pondělí v Praze 3, se proto těší.
„Vadí mi sice, že musím za parkování platit, ale když budu mít jistotu, že přijedu domů a nebudu muset kroužit půl hodiny před domem, abych našel místo, tak zaplatím rád,“ dodává Novotný.
Ne všichni obyvatelé Prahy 3 však sdílejí jeho názor. „Zóny mi přinesou víc komplikací než užitku,“ stěžuje si v jedné z internetových diskusí uživatel, který si říká Speleo.
„Přátelé, co ke mně přijedou, nebudou mít kde zaparkovat a já, kamkoliv pojedu po Praze 3 autem, nebudu také moci legálně zaparkovat. Parkovací kartu mít nebudu, protože mám garáž, nehledě na to, že když si pro něco dojdu domů a auto nechám na ulici před domem, zaplatím pokutu,“ rozčiluje se Speleo.
Dá se také očekávat, že po zavedení zón placeného stání se bude úřad potýkat s řadou podvodů.
Bohaté zkušenosti s podvodníky, kteří se snažili parkovací karty zfalšovat, má totiž i radnice Prahy 1, kde se platí už od roku 1996.
„Samozřejmě, že se našli lidé, kteří karty falšovali. Kopírovali je na kopírkách, lepili na ně desetníky, aby to vypadalo jako stříbrný ochranný znak...“ popisuje Jiří Láryš, ředitel odboru dopravy první městské části.
. Kolik zaplatíteLidé bydlící v zóně platí za 1. auto: Za rok 700 korun, za pololetí 350 korun Lidé bydlící v zóně platí za 2. auto: Lidé starší 65 let platí za 1. auto: Podnikatelé se sídlem v Praze 3 a majitelé nemovitostí: Snížená cena pro 1. vozidlo ZDROJ: Městská část Praha 3 |
Karty se také falšují
Podle něj jsou nyní karty vybaveny čipy a jejich platnost mohou ověřit strážníci čtečkou přímo na ulici. „Setkáme se tak s dvaceti podvody ročně,“ doplňuje Láryš.
Přitom za falšování karty pro rezidenty hrozí podvodníkům jen pár stovek pokuty. „Parkovací karta není cenina, takže její falšování není trestným činem. Tedy pokud škoda nepřesáhne pět tisíc korun,“ potvrzuje právník Jan Černý.
Zfalšovaná karta pro podnikatele, která stojí od 12 tisíc korun, ale může podle něj dostat podvodníka až na dva roky za mříže. Na tvrdý trest se může těšit ten, kdo by karty falšoval ve velkém a pak je prodával.