Podle zkušeností pracovníků realitních kanceláří vnímá většina nájemníků zóny jako negativum. Leckdy se pak raději porozhlédnou jinde.
Zatím mají dost možností - takzvané modré zóny jsou rozšířené hlavně v centru. Lemují mnohé ulice v Praze 1, 2, 3 a 7. Jenže mnohé další radnice chtějí své potíže s parkováním řešit stejně a zvažují zavedení zón také.
Parkovací zónyZavedené je má Praha 1, 2, 3, 7 Chystají je v Praze 3 na Jarově, Praze 5 a 6 – měly je mít letos na jaře, termín je nejistý. Chtějí je i další radnice. Například Praha 4 kolem stanic metra, 8 a 9 na částech území a další je zvažují. Kolik stojí parkované Rezidenti s trvalým pobytem mají roční kartu pro první vůz za 700 korun, roční karta pro druhé auto vyjde na 7 000 korun. Karty pro podnikatele Nepřenosná karta na rok 12 tisíc korun. Přenosná karta na rok 24 až 36 tisíc Pozn.: Nepřenosná karta platí pro jedno vozidlo, přenosná platí pro více aut, ale ceny se liší dle pásem stanovených městskou částí. Dvouhodinová karta, jež platí v rezidentních zónách 120 korun Desetihodinová parkovací karta, jež opravňuje ke stání v rezidentních zónách v době od 8.00 do 18.00 hodin 400 korun Zdroj: magistrát Pozn.: jedná se o výběr z ceníku parkovacích karet a lístků. |
"Setkáváme se s tím, že někde hodně trpí drobné podnikání. Do celých ulic, například na Žižkově, se do provozoven nedostanou lidé autem, tím pádem nekvete obchod," říká Jan Adámek z Century 21 Reality Express.
Například pronájem kanceláří bývá podle něj problematický zase v Praze 1. "Je tu hodně prázdných kanceláří, protože se u nich zkrátka nedá zaparkovat," říká Adámek.
Praha 2: i ten, kdo zaplatí, místo nenajde
Zóny jsou problematické i pro nájemníky bytů a nejvíce se to projevuje na Vinohradech. Tamní adresa je v Praze velmi ceněná, přesto se jí případní nájemníci leckdy vyhýbají.
"Problém je to pro nájemníky všude, kde jsou modré zóny. Asi nejčastěji je to znát na Vinohradech," říká Marie Hartingerová, manažerka realitní kanceláře STING v Praze.
Soňa Puchmertlová z Next Reality Group však vidí problém parkování v Praze 2 obecně v nedostatku parkovacích míst.
"Spíše je to ukrutně malou kapacitou, tudíž i když zaplatím, neznamená to, že zaparkuji, a příkladem je právě Praha 2," říká.
Jediné, co může nájemníkům pomoci vyřešit nesnáze s parkováním, je zapsat si v dané lokalitě trvalé bydliště.
"Připadá mi to diskriminační. Jsem Pražák, ale trvalé bydliště mám u rodičů v Praze 4. Nechci si jej zapisovat jinde. Třeba se budu muset z nájmu vystěhovat a zase si půjdu vyřizovat nové doklady?" říká Markéta Faltýnová, která se kvůli zónám přestěhovala z Prahy 7 na Prahu 6.
Zdejší radnice však hodlá také zavést parkovací zóny. Měly tam být letos na jaře, ale to se patrně nestihne.
"Toto mě trochu děsí. Navíc s majitelem bytu jsme se dohodli, že si tu trvalé bydliště nezapíši. Nepřeje si to. A já o to také moc nestojím," dodává Faltýnová. Podle odborníků na reality je mnoho majitelů, kteří si nepřejí, aby si nájemník zapisoval trvalé bydliště v jeho bytě.
Nájemníci se tak mohou spolehnout jedině na oranžové či zelené zóny, kterých je však ve čtvrtích s placeným parkováním méně. Další městské části - jako zmíněná Praha 6 či 5 - chtějí na svém území zavést zóny, kde se budou jejich barvy různě měnit. Záleží nyní na magistrátu, zda takto jejich projekty zón odsouhlasí.
"I bez parkovací karty lze parkovat v oranžové nebo zelené zóně. Tam mohou auta stát od pondělí do pátku od 18 do 8 hodin ráno a o sobotách a nedělích zdarma. Nebo si motoristé koupí dvou- či desetihodinové parkovací karty," říká mluvčí magistrátu Tereza Králová.