"Výpočet začátku našeho kalendáře, založený na datu narození Ježíše, byl dílem mnicha jménem Dionysius Exiguus, který se ve svých kalkulacích zmýlil o několik let," píše papež Benedikt XVI. ve své knize Ježíš z Nazareta: Příběhy počátku. Kniha byla představena ve středu a její první náklad dosahuje milionu kopií.
Dionysius Exiguus (česky Diviš Malý) žil na přelomu pátého a šestého století na území dnešního Rumunska. Byl pověřen sestavením nového systému počítání roků zčásti i proto, aby ho odlišil od tehdejšího kalendáře. Ten byl zaveden za vlády římského císaře Diokleciána, jenž však proslul pronásledováním křesťanů. Proto zavedli systém odvozený od data narození Ježíše Krista.
Divišův kalendář (tedy ten námi používaný, gregoriánský) začal převažovat v západní Evropě až v době, kdy ho použil benediktinský mnich Beda Ctihodný ve svém díle Církevní dějiny národa Anglů, které dokončil v roce 731 n. l.
Není však jasné, jak Diviš dospěl k přesnému roku Ježíšova narození, protože o tom nezanechal žádné záznamy. Datum narození Ježíše nespecifikuje ani Bible. Diviš se opíral například o fakt, že Kristus byl pokřtěn za doby vládnutí římského císaře Tiberia (14 až 37 n. l.).
Podezření, že křesťanský kalendář je postavený na chybném předpokladu, není nic nového. Ale je zarážející, že tyto pochyby o jedné ze základních křesťanských tradic podnítila dokonce hlava miliardové katolické církve.
Profesor Jason Barton z oxfordské univerzity říká, že většina jeho kolegů s papežem souhlasí. Podle vědců se Kristus narodil někdy mezi léty
6 a 4 př. n. l.
"V Bibli není žádný záznam, kdy se narodil. Víme jen, že se narodil za vlády Herodese Velikého, jenž zemřel před prvním rokem našeho letopočtu," řekl listu The Telegraph. Je tedy možné, že žijeme v roce 2016 nebo 2018.
Žádní velbloudi, zvířata v Betlémě jsou prý jen pohádka
Ale Ježíšovo datum narození není jediná kontroverze papeže v jeho nové knize. Zmiňuje se například o tom, že tradiční podobenství volů, oslů, velbloudů a dalších zvířat v Betlémě je jenom mýtus.
Papež polemizuje také nad místem narození Krista. Například odmítá argumenty některých vědců, že se narodil v Nazaretu spíše než v Betlémě.