Platforma pro online vzdělávání Seduo.cz zaznamenala více než trojnásobný zájem ze strany firem.
„V první vlně firmy řešily své okamžité potřeby podle toho, jak přicházely. Nejprve se zaměřily na ovládání programů pro vzdálenou spolupráci a poté na řízení lidí na home office,“ uvedla marketingová manažerka společnosti Jana Schnappelová.
Nárůst zájmu o kurzy související s prací na dálku a využitím kancelářských aplikací v první vlně eviduje také platforma Digiskills. „Nárůst jsme zaznamenali u firem, které byly donuceny pozastavit svoji činnost – ať už to byly restaurace nebo vzdělávací instituce. Ty často pojaly tuto pauzu jako příležitost se zastavit a získat nové dovednosti,“ uvedl zakladatel platformy Filip Dřímalka.
Zvýšení zájmu eviduje i portál Nostis nabízející bezplatné online kurzy práva garantované Univerzitou Palackého, Univerzitou Karlovou a Masarykovou univerzitou.
„Během jara 2020 se návštěvnost naší platformy prakticky zdvojnásobila,“ uvedl John A. Gealfow z Masarykovy univerzity. Počet certifikátů vydaných v jarním semestru v porovnání se stejným obdobím minulého roku podle něj vzrostl zhruba o polovinu.
Oblíbený byl zejména kurz Římského práva určený hlavně pro studenty právnických fakult. „Ten vyšší zájem je dán pravděpodobně právě tím, že zejména v jarním semestru univerzity ještě neměly vyřešené studijní materiály a spousta studentů se tak začala na zkoušku připravovat studiem našich kurzů,“ popsal Gealfow.
Narostl také zájem o online lekce jógy či fitness. „U klientů se zvýšil zájem o online lekce vzhledem k tomu, že jinou možnost cvičení vedených lekcí nemají,“ souhlasila Michaela Vrabcová z portálu Jóga Virtual.
Lidé měli podle serveru Jóga z obýváku zájem především o cvičení, které se věnovalo redukci stresu a úzkosti, a také o krátké každodenní rozcvičky. „Tento zvýšený zájem byl v době od začátku první vlny až do půlky května. Poté jsme měli úplný pokles, až do druhé vlny, kdy od října lidé hledají opět více jógu proti stresu a úzkosti, dynamickou fit jógu, cvičení pěti tibeťanů nebo znovu také rozcvičky,“ popsala zakladatelka platformy.
Výrazný zájem evidovala také platforma OnlineFitness, a to především během jarní první vlny. „Velký zájem byl o cvičení pro začátečníky a různé formy krátkých posilovacích a kardio lekcí,“ popsal Daniel Opočný.
Do zahraničí ani prstem v učebnici
Zatímco platformy s online kurzy prosperovaly, jazykové školy na tom byly jinak. „Podle informací, které mám od členských škol, zájem o jazyky v době koronakrize nebyl a není vyšší, naopak je spíše nižší,“ uvedla předsedkyně Asociace jazykových škol Marcela Hergesselová.
Je to zřejmě dáno situací, kdy mnoho firem jazykovou výuku omezila, ať už kvůli chybějícímu vybavení nebo snižování rozpočtu a škrtání jazykových benefitů. „Firmy, které na online přešly, ve výuce pokračují, ale noví zájemci nepřibývají,“ dodala.
Studujte na nejlepších univerzitách zadarmo a on-line. Uspěje jen 5 % |
To potvrzuje například Eva Pařízková, ředitelka jazykové agentury Lingua Sandy. „Výrazně se nám zmenšil počet studentů jazykových kurzů, bohužel ne všichni mají zájem o výuku online, preferují prezenční výuku,“ uvedla.
Přesto se objevili klienti, jimž výuka na počítači vyhovuje a zřejmě u ní zůstanou i po skončení krize. „Tito klienti objevují výhody online – ušetří čas strávený dojížděním či docházením do jazykové školy, individuální hodiny si mohou plánovat více flexibilně.
Někdy jde o introvertního klienta, který neholduje blízkému kontaktu s ostatními a dá přednost výuce z domova,“ popsala Hergesselová. Takových lidí však podle ní není mnoho.
Druhá vlna prohlubovala znalosti
Online vzdělávací platformy na druhé straně zaznamenaly nárůst i během druhé vlny. Tehdy šlo o promyšlenější postup při volbě kurzů. Často šlo o prohlubování již nabytých znalostí.
Pandemie vyrábí digitální závisláky. I kvůli práci z domova a online škole |
„Už to nebyly pouze technické kurzy – jako například témata spojená s kancelářskými aplikacemi Microsoft 365 – ale také řízení týmů na dálku, hybridní spolupráce, tedy část lidí v kanceláři, část na dálku, digitální detox i další témata spojená s digitálními inovacemi a jejich dopadem na každodenní fungování lidí,“ uvedl Dřímalka z Digiskills.
I podle Schnappelové ze Seduo mají firmy ve druhé vlně mnohem lépe rozmyšlené, co od online vzdělávání očekávají. „Hlavní důraz se přesouvá k tradičním oblastem: ovládání kancelářských programů a soft skills,“ uvedla.
„Teď na podzim jsme nějaký vzrůst oproti stejnému období před rokem zaznamenali, ale nejde o nic významného,“ okomentoval Gealfow ze serveru Nostis. Nadšení do studia za měsíce strávené doma už podle něj pravděpodobně opadlo.
Dokončenost kurzů podle Dřímalky kolísá, ale v případě firem vždy záleží tom, zda spouští jen online kurzy, nebo i interní komunikaci. „Zda je projekt podpořen vedením společnosti a zda jsou jednotlivé kurzy správně poskládané a doplněné živými, i když virtuálními akcemi, například webináři,“ doplnil.