Velké středisko zlevněné módy vyroste na křižovatce Štěrboholská a Průmyslová.

Velké středisko zlevněné módy vyroste na křižovatce Štěrboholská a Průmyslová. | foto: Creston

Outlety přinesou do metropole nový trend

  • 17
Dvě nová výprodejová centra, která vznikají na okrajích metropole, nabídnou velké slevy na značkové i luxusní zboží od světových i českých firem. První z nich otevře už na konci tohoto roku.

ČTĚTE TAKÉ:
Outlet ve Šterboholích přijde na miliardu korun

Tisícikoruna. Pro někoho málo, pro jiného dost. Vidina ušetřených peněz může být pro někoho natolik lákavá, že i při cestě na dovolenou do Alp se musí zastavit v jediném českém outletu - obchodním centru specializovaném na levnou značkovou módu, v Hatích u Znojma.

"Seženu tu značkové oblečení levněji než v Praze," upozorňuje jeden z jeho pravidelných návštěvníků, Vojtěch Červenka. "Věci, které jsem tam koupil už před rokem, se totiž ještě nyní prodávají v Praze minimálně o tisícovku dráž," upozorňuje Červenka.

Do outletu jezdí nejméně dvakrát do roka a pokaždé tu utratí několik tisíc. "Dají se tu sehnat i věci, které jsem v Praze v obchodě vůbec neviděl. Z takového úlovku mám vždycky největší radost," usmívá se Červenka. Kvůli své nákupní vášni už najezdil stovky kilometrů.

To by se však mohlo během dvou let změnit. Přímo v Praze totiž vyrostou hned dvě outletová centra.

Za západní Evropou zaostáváme
"V zahraničí jsou outlety velmi oblíbené," říká ekonom Tomáš Drtina z Incoma Research. O tom, jak budou úspěšné, však podle jeho slov rozhoduje především to, jaké značky a jaké typy zboží obchodníci prodávají. Největší úspěch přitom sklízejí prodejny levné módy v západní Evropě, ale i v Polsku či Maďarsku.

Česká republika je však jimi zatím téměř nedotčená. Jejich expanze je proto jen otázkou času. Všude ve světě totiž outlety následují hypermarkety a klasická nákupní centra, kterými už začíná být tuzemský trh přesycen.

"Myslím si, že jsme ve fázi, kdy máme největší boom výstavby hypermarketů už za sebou," potvrzuje ekonom David Marek ze společnosti Patria Online.

"Následující trend bude takový, že některá centra ještě vzniknou, ale spíš bude docházet ke zklidnění a šanci na úspěch budou mít spíše specializované projekty, mezi které outlety patří," upozorňuje David Marek.

Nadšení ekonomů však nesdílí lidé, kteří se módou živí.

Interiér budoucího outletu na Ruzyni

Pražané jsou na tom nejlépe
"Je dobře, že tady outlety jsou, ale nadšená z nich nejsem," říká například módní návrhářka Soňa Hlaváčková. "Myslím si, že trochu poškozují úroveň odívání, která tu existuje," upozorňuje Hlaváčková.

Přesto, co se týče módy, jsou na tom obyvatelé Prahy s módou daleko lépe než ostatní kraje.

"Je tu mnohem více obchodů, lidé si také vyhledávají módu na internetu a hlavně platy Pražanů jsou daleko vyšší než v ostatních krajích republiky," vysvětluje Hlaváčková. Pražané si tak podle jejích slov mohou dovolit mnohem zajímavější a dražší modely a více se o módu zajímat. "Proto outlety jako konkurenci neberu," říká s úsměvem Hlaváčková.

Pro běžné Pražany však stále zůstávají outlety nejsnadnější cestou, jak přijít levně ke značkovému oblečení. "Mám rád značku Puma, ale kdybych měl všechny její výrobky kupovat v obchodech, stálo by mě to mnohem víc než v outletu," říká Červenka.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video