Tehdy tříletý Wen-le se ztratil ve městě Šen-cen na začátku roku 2008. Před rodinným obchodem ho unesl muž v černém obleku. I když chlapec křičel a celou scénu natočily průmyslové kamery, nikdo si únosu nevšiml a po chlapci se brzy slehla zem.
Otec Pcheng Kao-feng polepil celý obchod fotografiemi syna a nabídl za jeho nález sto tisíc jüanů (přes čtvrt milionu korun). Wen-leho začal hledat i přes internet. "Otevřel jsem si třináct blogů a snímky syna jsem rozeslal všude," popsal nekonečné pátrání po synovi.
Únosy čínských dětíOdhady, kolik dětí se v Číně ročně ztratí, se různí. Média nejčastěji uvádějí čísla mezi 60 a 200 tisíci. Podle statistik se přitom podaří najít pouze necelých šest tisíc dětí. Ratolesti jsou velmi často unášeny jako batolata, aby si nepamatovaly své rodiče a nikdo je nemohl později poznat. Děti se většinou prodávají za 20 až 70 tisíc jüanů (zhruba 50 až 190 tisíc korun). Kupují si je většinou páry z venkova, které nemohou mít vlastní děti nebo mají dceru a touží i po synovi. V nejhorších případech děti končí jako otroci nebo žebrají pro své únosce. |
Po více než tisíci dnech hledání už se skoro vzdával naděje. Najednou mu ale přišel e-mail s fotografií malého hocha z provincie Ťiang-su. S pomocí policie dítě vypátral ve více než tisíc kilometrů vzdáleném městě Pchi-čou.
"Ten pán, co pláče, je můj otec," zněla první slova chlapce, který celé tři roky žil v Pchi-čou s falešným jménem a nepravým otcem a matkou. Jeho noví rodiče se o něj naštěstí skvěle starali a hoch chodil i pravidelně do školy.
Přes populární blog už se našlo šest dětí
Onen tajemný člověk, který Pcheng Kao-fengovi poslal fotografii syna, byl student, jenž brouzdal po mikroblozích na čínské internetové stránce sina.com. Když uviděl fotku pohřešovaného Wen-leho, okamžitě mu došlo, že chlapce vídává. Vyfotil ho a snímek poslal na otcovu adresu.
Příběh, který rychle obletěl celou zemi, zpopularizoval nový fenomén - hledání dětí skrz mikroblogy, tedy čínské verze Twitteru. Služba umožňuje nahrát fotografii a rozeslat ji po síti, aby ji viděly statisíce uživatelů. Tím se rapidně zvyšuje šance, že se dostane k někomu, kdo unesené dítě zahlédl.
Nejpopulárnější podobný mikroblog založil profesor Jü Ťien-žung a vybral si k tomu nejlepší čas - oslavy nového roku, kdy se tradičně schází celá rodina. Za pár dní měl více než 170 tisíc fanoušků a uživatelé na jeho stránku nahrály fotografie 1 800 ztracených dětí.
Podle AFP se prostřednictvím jeho stránek našlo už šest unesených dětí. U zrodu geniálního nápadu přitom byl dopis od jedné matky, která nemohla najít své dítě. Jü se už dříve angažoval v sociálních otázkách, a tak neváhal a dal naději tisícům zklamaných rodičů.