Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ostře sledovaný proces: tři Murdochovi novináři se doznali k odposlechům

  19:38aktualizováno  19:38
Tři bývalí přední novináři z britského bulvárního listu News of the World mediálního magnáta Ruperta Murdocha, kteří čelí obvinění v aféře odposlechů politiků i obětí zločinů, přiznali svou vinu. Zaznělo to u soudu v Londýně, kde pokračuje třetím dnem proces s někdejšími šéfy a zaměstnanci News of the World.

Rebekah Brooksová odjíždí od londýnského soudu řečeného Old Bailey (30. října 2013) | foto: Reuters

Ostře sledovaný proces začal v pondělí a stanulo před ním osm lidí. Kauza se týká nezákonného přístupu zaměstnanců britského bulvárního nedělníku News of the World (NOW) do hlasových schránek mobilních telefonů politiků, celebrit a obětí zločinů s cílem získat exkluzivní zprávy.

Podíl na spiknutí s cílem zachycovat tajně mobilní zprávy a komunikace přiznali někdejší hlavní dopisovatel listu Neville Thurlbeck, bývalý zástupce editora James Weatherup a někdejší editor zpravodajství Greg Miskiw.

Je to poprvé, co se veřejně hovoří o podobném přiznání některého z novinářů News of the World od začátku policejního vyšetřování případu v roce 2011. Podle Reuters se trojice obviněných přiznala už dříve, teprve nyní bylo jejich přiznání zveřejněno.

Hlavní zájem místních médií ale vzbuzuje přelíčení s Andym Coulsonem, bývalým šéfem NOW a pozdějším mluvčím britského premiéra Davida Camerona. A někdejší šéfkou britských listů mediálního magnáta Ruperta Murdocha Rebekou Brooksovou. Oba vinu popírají, stejně jako zbylí tři obvinění včetně manžela Brooksové.

Fotogalerie

Žalobce Andrew Edis ve středu prohlásil, že Coulson a Brooksová při řízení dnes už zaniklého nedělníku dohlíželi na systém telefonického odposlouchávání. Vědět o něm museli už proto, že dohlíželi na nezákonné platby různým podplaceným úředníkům.

Například Brooksová podle něj schválila téměř 40 tisíc liber (1,2 milionu korun) pro jednoho vysokého úředníka ministerstva obrany. Coulsona obvinil, že povolil výplatu odměny policistovi, aby získal telefony zaměstnanců královské rodiny.

Podle Edise novináři odposlouchávali telefony během obou období, kdy střídavě šéfovali listu Brooksová i Coulson. "Budete muset rozhodnout, zda se to mohlo stát bez jejich vědomím," obrátil se k porotě Edis.

Aféra se táhne už několik let. Začala de facto v roce 2005 odhalením odposlechů hlasových schránek členů královské rodiny. O dva roky později kvůli tomu šel do vězení tehdejší královský reportér News of the World Clive Goodman. Pak se během let objevovala v tisku další odhalení.

Odposlouchávat měli i řadu slavných lidí jako herce Hugh Granta, Jude Lawa či zpěváka Paula McCartneyho, některých politiků a dokonce i novinářů pracujících pro konkurenční média.

Naplno však skandál propukl v červenci 2011, kdy se ukázalo, že News of the World nechal odposlouchávat hlasovou schránku mobilního telefonu unesené třináctileté Milly Dowlerové, která byla později nalezena zavražděná. Skandál nakonec přiměl Murdocha 168 let starý bulvární list News of the World uzavřít. Tento soud, který by měl podle očekávání trvat až šest měsíců, je prvním velkým trestním procesem vyvolaným skandálem z roku 2011.

Autoři: ,


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...



Babiš: Jsem zklamaný hlavně z Pirátů, předčasné volby jsou nesmysl

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš během rozhovoru pro MF DNES. (8. listopadu 2017)

Až sestavíme vládu, půjdeme jednat s každým a začneme u ODS, říká šéf ANO Andrej Babiš. Osloví všechny strany, přestože...

Postoj Pirátů ke kandidátovi ANO se mění. Kvůli SPD a komunistům

Vedení Pirátů komentuje povolební vyjednávání. (31. 10. 2017)

Piráti budou o víkendu znovu hlasovat o tom, zda mají na šéfa Sněmovny podpořit kandidáta ANO Radka Vondráčka, a to...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

Další z rubriky

Veřejné popravy neodstrašují. Írán upouští od trestu smrti pro dealery drog

V Íránu upouštějí od poprav drogových dealerů.

V Íránu začal platit zákon, který zmírňuje tresty pro obchodníky s drogami. Tresty dlouhá léta patří k nejtvrdším na...

Tělo zamořené parazity, zběh z KLDR měl v sobě i 27centimetrového červa

Severokorejského vojáka postřelili při dezerci do Jižní Koreje

Severokorejský voják, který v pondělí uprchl přes hranici do Jižní Koreje a byl přitom postřelen svými kolegy ve...

Rezignuje, nebo ho odvolají. Zimbabwe se snaží zbavit prezidenta Mugabeho

Zimbabwský prezident Robert Mugabe oslavil 91. narozeniny. Večírek na jeho...

Vedení zimbabwské vládní strany chce odvolat prezidenta Roberta Mugabeho, pokud sám odmítne rezignovat. Armáda s ním...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.