Směrnice by podle OSA měla napravit současný stav, kdy internetoví giganti využívají produkce zpravodajských médií, což jim přináší příjmy z reklamy, o které se ale dál s nikým nedělí. Návrh se týká rovněž odměn filmových tvůrců za distribuci jejich díla online.
„Svým klikem dají lidé jasný signál českým europoslancům, aby hlasovali pro takovou Evropu, která podporuje zájmy svých občanů a napravuje neférovost na digitálním trhu. Globální technologičtí giganti jako Facebook a YouTube neplatí v Evropě adekvátní část daní a nevytvářejí zde pracovní místa. Kdežto náš lokální kulturní a kreativní průmysl – hudba, film, umění, literatura – představuje dvanáct milionů pracovních míst napříč Evropou. Můžeme podpořit naše hudebníky a umělce, aby dostávali spravedlivou odměnu za využívání jejich tvorby,“ uvedli zástupci OSA.
Navrhovaná směrnice autorského zákona by vyhledávače a sociální média zavázala k tomu, aby za využívání části obsahu vydavatelům platili. Kolik, o tom by se rozhodlo na základě celoevropského klíče.
Začátkem července vyzvali české europoslance k přijetí chystané směrnice i představitelé českého kulturního a mediálního sektoru, k petici se připojila například Česká filmová a televizní akademie, OSA či Unie vydavatelů.
Koncem srpna stovka evropských novinářů podpořila výzvu tiskové agentury AFP poslancům Evropského parlamentu, aby uložili velkým internetovým platformám povinnost přepouštět část svých zisků sdělovacím prostředkům, na jejichž novinářské články, fotografie či videa odkazují.
S deklarací ve stejném duchu následně na filmovém festivalu v Benátkách přišlo 165 evropských filmařů.
Spor se vede zejména o článek číslo 11, který má vydavatelům umožnit vyžadovat poplatek za pouhý odkaz nebo náhled na článek na internetových platformách. Stránky jako Google News, Facebook, Wikipedie, Twitter nebo i český Seznam by se tak musely podělit o zisky, které jim z toho díky reklamě plynou. Platformy se tomu brání.