Norma dovoluje pokládat "asfalt" pouze v okamžiku, kdy teplota okolního vzduch neklesne pod pět stupňů Celsia. A to bylo v posledních pěti dnech jen jednou.
Jen v Ostravě přitom silničáři pokládali nový koberec hned na dvou exponovaných místech. Dlouhé kolony se kvůli tomu tvořily na Plzeňské ulici, ale řidiči se potýkají s komplikacemi i v Místecké ulici ve směru do centra Ostravy.
Minimální teploty při pokládce asfaltové směsi* | |
Vrstva | Teplota |
Podkladní | 0 °C |
Ložní | +3 °C |
Obrusná | +5 °C |
Obrusná do 30 mm | +10 °C |
*podle normy ČSN 736121 |
"Dělat se to nemá a tečka," říká bývalý vedoucí katedry silničních staveb Českého vysokého učení technického v Praze František Luxemburk. "V okamžiku, kdy se směs pokládá za nižších teplot, než stanovuje norma, je její životnost logicky menší," dodává.
Nízké teploty nikomu nevadí
Nejvyšší teploty v Ostravě-Porubě |
|
24. 11. | 9,6 °C |
25. 11. | 6,1 °C |
26. 11. | 3,3 °C |
27. 11. | 2,1 °C |
28. 11. | 2,4 °C |
"Lidé jsou rádi, že budou mít na zimu nové a kvalitní silnice," komentuje práci v mrazu výkonný ředitel společnosti Ředitelství silnic a dálnic Michal Hala. "Pokud by nebyl nový povrch kvalitní, leží zodpovědnost na dodavateli, který za něj v záruce ručí," dodal.
Problém tkví v tom, že silnice mohou v záruční době vydržet, vinou nedodržení norem při pokládce se může zkrátit jejich celková životnost. Tedy namísto toho, aby se na ně silničáři vrátili po deseti letech, budou muset opravovat například už po pěti letech provozu.
Výzva čtenářům
Ohlasy na téma o opravách silnic v podmínkách, které by měly práce zastavit, pište do diskuze iDNES nebo na adresu redova@mfdnes.cz."Průměrná doba záruky se pohybuje mezi třemi až čtyřmi roky, záleží na tom, jak se investor s dodavatelem domluví," vysvětluje ředitel ostravské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Lubomír Hýbl.
Chcete vědět více?
O porušování norem silničáři si vice přečtěte zítra v moravskoslezském vydání MF DNES.