iDNES.cz

On-line s dopravním expertem Josefem Mikulíkem

Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík.
velikost textu:
vydáno 5.9.2006 13:00
Od 1. července začal platit nový silniční zákon. A zdá se, že je opravdu účinný. Během letošních prázdnin zahynulo při dopravních nehodách o 76 lidí méně než za stejné období vloni. Zda je za touto příznivou statistikou skutečně změna zákona, na to se v úterý od 13 hodin můžete zeptat ředitele Centra dopravního výzkumu Josefa Mikulíka.
OTÁZKA: Pěkný den, proč je zakázáno za volantem držet v ruce telefon, ale na druhou stranu se smí třeba kouřit? chachris
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: I kouření bezesporu rozptyluje pozornost a částečně omezuje manévrovací schopnosti čidiče, jedná se však o činnost, která je silně zautomatizovaná a nepřetěžuje informační kapacitu řidiče. Na druhé straně telefonování s mobilem v ruce jednoznačně omezí ovládání automobilu pouze na jednu ruku atím omezuje významnou měrou reakční schopnosti řidiče. 5.9.2006 13:12
OTÁZKA: Dobrý den, je pravda, že se s nový zákonem změnil i způsob počítání úmrtí při nehodě? Jak to vlastně je? Matej
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Způsob počítání se nijak neměnil. Úmrtí při dopravních nehodách se nadále sledují do 24 hodin a současně v souladu s mezinárodními standardy i do 30 dnů po nehodě. 5.9.2006 13:13
OTÁZKA: Je za touto příznivou statistikou skutečně změna zákona ? Martin Ptachý
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Jednoznačně ano. Nedisciplinovanost řidičů a nedodržování pravidel silničního provozu je dlouhodobě hlavní příčinou nehod. Paralelně probíhající průzkumy CDV prokazují výraznou změnu v chování řidičů. 5.9.2006 13:15
OTÁZKA: V obci Divišov je podle obecní vyhlášky kvůli řidičům nutné zakrývat psí ohanbí textilií. Opravdu to rozptyluje řidičovu pozornost ? Mgr. Lipová
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Bez komentáře. Vyhláška je poněkud svérázná, pokud taková vůbec existuje 5.9.2006 13:17
OTÁZKA: Z které strany otvíráte banán? kolomazník
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: POrovnání banánu a výrazného snížení počtu usmrcených na našich silnicích považuji za neetické. 5.9.2006 13:19
OTÁZKA: Dobrý den, co říkáte na "poprázdninový" provoz kamiónů v pátek a o víkendu? Já osobně se již na silnici necítím tak bezpečně jako o prázdninách, kdy byl jejich provoz na pozemních komunikacích omezen. Neměla by se tato omezení zavést celoročně? Milosh
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Určitě máte dílem pravdu. Opatření je předmětem celonárodní diskuse. Musíte však vyít v úvahu, že podstatný nárust kamiónové dopravy je důsledkem royvoje konsumní společnosti, tedy nás všech. 5.9.2006 13:21
OTÁZKA: Dobrý den, k Otázce od Matěje by mmne jěště zajímalo zda ve statistikách o úmrtí je uvedena značka vozidla a hlavně jeho stáří??? Tomáš
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Ano 5.9.2006 13:23
OTÁZKA: Jak moc je překračována kapacita D1? Petr
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: V úseku MIrošovice Praha se blíží průměrné denní zatížení plánované kapacitě. Je třeba přijmout dopravně organizační opatření, protože dálnici nelze rozšiřovat do nekonečna 5.9.2006 13:24
OTÁZKA: Dobrý den, měj jsem nedávno nehodu. Jel jsem moc rychle a v zatáčce nezvládl svůj vůz a vjel do protisměru a následně ho trochu zdemoloval ve škarpě jaký finanční a bodový postih mi hrozí? Nikdo nebyl zraněn škoda vznikla jen mě a není vyšší než 50tis. Děkuji Kryton
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Záleží na další řadě neznámých okolností, např.: byl li prokázán alkohol, případně jak velké bylo dokladovatelné překročení rychlosti. 5.9.2006 13:26
OTÁZKA: Můj kamarád tvrdí, že je výfuk spotřební zboží. Má pravdu? Máňa z Horní Lhoty
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Má pravdu 5.9.2006 13:27
OTÁZKA: Pomohl by D1 třetí pruh? A co dálnice přes Hradec? Petr
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Určitě částečně, ale jedná se o opatření , které nelze realizovat okamžitě, mnohem rychlejší by bylo zavedení řízení provozu pomocí proměnného dopravního značení. Hradec bude spojen s dálnicí na Ostravu pomocí rychlostní komunikace R35, která je v přípravě. 5.9.2006 13:29
OTÁZKA: Jezdím docela hodně ale myslím si a zažil jsem to že řidiče už omezená rychlost nezajímá.Zase policie bude vybírat pokuty pouze od obyčejných lidí a podnikatelé si body zase koupí zpátky jelikož na to mají.Co vy nato. Mirek
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Systém je nastaven tak, aby byl spravedlivý vůči všem řidičům a podobné jednání neumožňoval.Dodržování zákonu musí zajímat všechny řidiče. 5.9.2006 13:30
OTÁZKA: Jaký je váš názor na pohyb kamionů po českých dálnicích? kolomazník
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Již zodpovězeno dříve 5.9.2006 13:31
OTÁZKA: Dobry den. Kolik tak priblizne najezdi dopravni expert rocne kilometru? kalisz
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: 50 000 5.9.2006 13:31
OTÁZKA: Dobrý den, najezdím cca 50tis. km za rok. Podle mě jedním z nejčastějších nešvarů řidičů je nedodržování bezpečné vzdálenosti. Pokud jedou řidiči na sebe "nalepení", pak není nejmenší šance aby ubrzdili svá vozidla, pokud ten první prudce zabrzdí. OTÁZKA: Domníváte te, že existuje účinný způsob, jak řidiče přesvědčit, že dodržování dostatečného rozestupu není nesmyls, ale že tím předejdou vážným nehodám a zraněním? Radek Pechan
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Plně s vámi souhlasím. Jsou v podstatě dva způsoby jak tomuto zabránit. Jeden podobně jako v sousedním Německu, mnohem větší dozor Policie prostřednictvím vodorovných symbolů na komunikaci a druhý pomocí využití moderních technologií zabudovaných do vozidel. 5.9.2006 13:34
OTÁZKA: Proč si myslíte, že pohled na tak ošklivou věc jako je psí ohanbí slušné řidiče nerozptyluje ? Souhlasíte s utracením nezahalených psů ? Petr Stoklasa

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Osobně mám pocit, že auta již nejezdí tak pomalu, jako když začal nový zákon platit. Nemyslíte si, že se řidiči brzy otrkají? Karin
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Tuto skutečnost monitorujeme a je vcelku přirozenou reakcí na nově zavedené opatření a možnosti soustavného dozoru Policie. 5.9.2006 13:35
OTÁZKA: - nejsou podle vás dopravní statistiky manipulující (nezohledňují růst počtu aut ani rostoucí ujetý počet km, počítají jen abs. počet nehod a mrtvých), ve skutečnosti možná nehodovost klesá - jaký je podle vás stav značení v ČR? kdo a jak značení schvaluje a vyhodnocuje? jak se na tom podílejí dopravní psychologové? jak je možné, že v červenci magistráty NAJEDNOU začaly značení revidovat? není ten bordel důvodem, proč zančky lidi neberou vážně? - jaká je nehodovost na dálnicích s neomezenou rychlostí v NSR? - je vyšší rychlost opravdu nebezpečná? nedá se na vyšší rychlost zvyknout, naučit se předvídat, mít větší odstup atd.? Pete
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Nejsou, sledují se i charakteristiky, o kterých se zmiňujete. Podstatné jsou však absolutní čísla. Stav značení je velmi rozdílný, ale přesto patříme k jedněm z nejlepších států v Evropě v této oblasti. 5.9.2006 13:38
OTÁZKA: Dobrý den. Rád bych se zeptal co musí obsahovat doklad o homologaci tmavých předních bočních skel u OA, který musím v případě kontroly předložit policii. Děkuji cyril
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Obraťte se, prosím, na příslušný dopravní úřad. 5.9.2006 13:39
OTÁZKA: Dobry den. Co zkouma Centrum dopravniho vyzkumu? Nejake priklady by pro predstavu pomohly. Dekuji. Jirka
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Doporučujeme vám navštívit webové stránky www.cdv.cz, kde najdete široké spektrum námi řešených problémů včetně problematiky bezpečného provozu na našich silnicích. 5.9.2006 13:40
OTÁZKA: Dobrý den, jak to vypadá s tím, že by se na dálnicích mohlo jezdit maximální rychlosti 160km/h? Díky Řidič
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Jsem zásadně proti, i v USA, kde mají nepochybně kvalitnější silnice a výkonnější auta mají maximální dovolenou rychlost 128km/h, v mnohých státech méně. 5.9.2006 13:42
OTÁZKA: Dobrý den, může na našich silnicích zůstat rozum a chtíč v opozici natrvalo? vimr
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Podobně jako v běžném denním životě. 5.9.2006 13:42
OTÁZKA: Dobrý den, myslíte si, že svícení během dne opravdu může zvýšit bezpečnost na silnicích? Přijde mi to stejné jako mít auta natřena výstražnou barvou. Neplýtvá se zbytečně benzínem? Milan
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Určitě. Veškeré údaje ze států, které v minulosti toto opatření zavedly tuto skutečnost jednoznačně potvrzují, včetně našich vlastních dat z období povinného svícení v zimním období. 5.9.2006 13:43
OTÁZKA: Z vašich grafů vyplývá, že počet úmrtí na silnicích klesal i před zavedením zákona. Není ta spojitost 76 zachráněných díky zákonu jen demagogická propaganda? Pompo
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Není, došlo k mnohem radikálnějšímu poklesu než v předchozím období. 5.9.2006 13:44
OTÁZKA: Vážený pane Mikulíku, při svých pobytech v ČR jsem si všimnul, že na silnicích existuje mnoho přechodů pro chodce (tzv. zebra), ale velice malo, alespoň v Praze semaforů pro chodce. To je například ve srovnání s Německem opačný poměr. Není to jeden z důvodů četných nehod mezi chodci a řidiči. Milan Hatmann
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Toto opatření patří k těm účinným, které zvyšují bezpečnost chodců a jejich umístění je potřeba posoudit podle daného místa. 5.9.2006 13:46
OTÁZKA: Z mého pohledu cyklisty vidím, že řidiči jsou mnohdy opatrnější, ale nemyslíte, že jakmile se to trochu zažije, že začnou jezdit stejně, jen budou více dávat pozor, jestli někde není policie??? Co si myslíte o tom, že cyklista, co se sám zraní musí zaplatit obrovskou pokutu a třeba bruslař ne? Taky to může způsobit mnoho úmrtí díky skrytým zraněním, kdy cyklista radši "odleze" pryč ze silnice a pak hledá výmluvu jak se zranil, přitom má třeba vnitřní krvácení... Jarda P.
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Stejně jezdit nezačnou. V okamžiku kdy si uvědomí, že už mají na kontě nějaké body a mohli by přijít o řidičský průkaz začnou opět mnozí jezdit podle zákona. Je to jedna z otázek, která bude určitě diskutována při novelizaci zákona. 5.9.2006 13:48
OTÁZKA: Den dobrý. Si myslím, že hlavním důvodem politicko-policejního statistického snížení počtu nehod je jejich nehlášení policii. Mou domněnku dnes ráno v radiožurnálu potvrzovali i mluvčí hlavních pojišťoven. Co vy na to? Taky si připadáte na silnicích nebezpečnější kvůli tomu, že neustále pozorujtete tachometr? A taky máte za to, že být dopravním policistou tak, jak toto povolání dopravní policisté chápou, bude nikoli prestižním, ale za to dobře placeným místem? Lebowski
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Nesouhlasím s vámi, i když v ojedinělých případech můžete mít pravdu. Naopak dle diskusí se soudními znalci vyplývá, že celá řada hlášených nehod, jsou ve skutečnosti pojišťovací podvody. Naopak si připadám mnohem bezpečněji. Dostatečně zkušený řidič tachometr průběžně sledovat nepotřebuje a umí rychlost odhadnout, dodržování rychlosti považuji za samozřejmé jednání a nikoliv stresující. 5.9.2006 13:52
OTÁZKA: Dobrý den, jako řidič i jako cyklista jsem uvítal zklidnění provozu na českých silnicích. Bohužel mám pocit, že mnohým řidičům již otrnulo a vrátili se k původnímu stylu jízdy. Můžeme očekávat zvýšení počtu policistů na našich cestách? Nebo vidíte jiný způsob jak z dodržování zákona udělat běžný stav? Děkuji Jiří
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Pokud budou řidiči považovat dodržování zákona za samozřejmé, stačilo by i méně policistů. 5.9.2006 13:54
OTÁZKA: Kolik tisic km dalnic podle Vas v Cesku chybi? Jirka
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Včetně rychlostních komunikací cca 1100 km. 5.9.2006 13:55
OTÁZKA: Dobré poledne pane Mikulík a chci se vás zeptat, zda-li vy sám jezdíte předpisově a máte všechny své ,,bodíky" a zda-li by jste využil právní kličky v případě, že by jste byl přistižen při spáchání dopravího přestupku. Děkuji Vám za odpověd David
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Snažím se. Bodíky mám všechny a pokud se mně někdy podaří nějaký ztratit, budu se hluboce stydět a právní kličky hledat nehodlám. 5.9.2006 13:57
OTÁZKA: Dobrý den, znáte i údaje z jiných zemí, kde platí bodový systém? - Jak se tam (ne)projevilo jeho zavedení ve snížení počtu nehod, a nevrátila-li se třeba po roce fungování zákona statistika nehod to téhož bodu, jako byla předtím? Alice Jirsova
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Samozřejmě, ve všech yemích, kde byl bodový systém důsledně zaveden přinesl výrazné snížení nehodovosti. Podrobný rozbor byl nedílnou součástí podkladových materiálů pro MD před návrhem tohoto opatření. 5.9.2006 13:59
OTÁZKA: Prý existuje výzkum, jehož závěry vyzněli tak, že marihuana pozornosti neškodí narozdíl od alkoholu. Mohu potvrdit. Jaký je Váš názor ? Loskutáček
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Marihuana je omamnou látkou a nepochybně ovlivňuje schopnost řízení a reakce řidiče. V ČR jsme zatím podobný výzkum neprováděli. 5.9.2006 14:01
OTÁZKA: Dobrý den, myslíte si, že svícení během dne opravdu může zvýšit bezpečnost na silnicích? Přijde mi to stejné jako mít auta natřena výstražnou barvou. Neplýtvá se zbytečně benzínem? Milan
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Již bylo odpovězeno. 5.9.2006 14:01
OTÁZKA: Dobrý den, mohu jako cyklista přijít o body když mám řidičský průkaz? Milan
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Ne 5.9.2006 14:01
OTÁZKA: Dobrý den, čím mě mohou policisté postihnout, pokud nemám ve služebním autě knihu jízd, popř. ji mám, ale není řádně vyplněna. Díky Jarmil Jarmil Jezedák
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Není mi známo, že by policisté kontrolovali kniohu jízd, ale chcete-li mít úplnou jistotu obraťe se ještě obdobným dotazem na POlicii ČR. 5.9.2006 16:55
OTÁZKA: Myslíte, že je fér argumentovat hned prvními měsíci, kdy každý radši jezdí jak podělaný? Vsadím se, že brzy řidičům otrne, protože pravděpodobnost, že je policie chytí, zůstává stejná, a "úspěchy" zákona v počtu zachráněných životů budou minimální. Pompo
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Pochopitelně i já dávám přednost více odbornému vyhodnocení, které je možné dělat až na větším vzorku dat a alespoň s půl ročním odstupem, ale jedná se o téma, které se dotýká téměř celé populace a proto je neustále další tlak médií na nová a nová byť zatím předběžná data. Vzájemné srovnání jednotlivých měsíců s příslušnými měsíci minulého roku není ale nic nového, Ing. Tesařík z Generálního ředitelství Policie ČR tato data zveřejňuje už několik let, pouze tomu v minulosti nebyla věnovaná taková mediální pozornost. 5.9.2006 17:00
OTÁZKA: Dobry den, od 1.7.2006 doslo ko zmene financniho limitu pro povinnost hlaseni dopravni nehody, take hrozba prideleni bodu jiste vice ridicu motivuje ke vzajemne dohode a nevolani policie v pripade dn. Tez jsem cetl, ze doslo ke zmene vykazovani poctu umrti nasledkem dn (nyni do 24 hodin po nehode, drive jinak?). Je tomu skutecne tak? A existuje srovnavaci statistika poctu DN a pri nich usmrcenych osob od 1.7.2006 nezatizena touto zmenou metodiky, tedy pocty dn a usmrcenych osob podle metodiky pred 1.7.2006? Dekuji za odpoved Vaclav
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Metodika je neustále stejná a skutečně pokud se týče počtu usmrcených v silničním provozu existují dvě čísla. Jedno, které je sledováno v dlouhodobé řadě již více než 20 let a je základem české policejní statistiky je počet usmrcených do 24 hodin a druhé, které je sledováno v souvislosti s naším vstupem do mezinárodní databáze nehod v silničním provozu IRTAD je počet usmrcených, ale i těžkých a lehkých zranění do 30 dnů po nehodě. 5.9.2006 17:05
OTÁZKA: Kdy se da rict, ze se zakazou auta bez katalizatoru ? Nejake realne datum dle Vas je kdy ? Pepa Z.
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Bohužel na tuto otázku zatím neexistuje přesná odpověď. 5.9.2006 17:06
OTÁZKA: Není pokuta 25 až 50 tisíc pro cyklistu, který spadne do škarpy a rozbije si ústa, málo? Pompo
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Už bylo dříve odpovězeno. 5.9.2006 17:06
OTÁZKA: Proč se pro větší bezpečnost nedodělá v místech, kde to jde poměrně snadno třetí pruh na D1 a kde jsou pruhy dva se nezakáže předjíždění vozidel nad 6t? Proč se řeší na Jižní spojce 100km/h v noci, kdy to dobu jízdy zkrátí na úseku cca 10km o 1,5minuty (nepodstatné = v noci je to průjezdné a 1,5 min.nehraje roli), proč se raději neřeší přes den snížení rychlosti na 70km/h = plynulejší tok a dodržování zákazu předjíždění kamiónů. R2
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Třetí pruh automaticky bezpečnost nezvyšuje. I dvoupruhová dálnice je nejbezpečnějším typem pozemní komunikace. Pojem poměrně snadno je navíc velmi relativní, mnohem snadnější by bylo řízení provozu na dálnici proměnným dopravním značením. Pokud se týče Jižní spojky obraťte se s dotazem na pracoviště ŘSD. 5.9.2006 17:14
OTÁZKA: Známý nám tvrdí, že za osobním vozidlem táhl přívěsný vozík bez STK a bez registrace. V obci ho zastavila hlídka PČR, zjistila, jak se věci mají a on nyní ve správním řízení prý přijde o 5-7 bodů a o řidičský průkaz na 1/2 roku. Domníváte, se že to je adekvátní trest? Děkuji za odpověď. Jiří Čech
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Ano. Jedná se o nesplnění jedné ze základních povinností řidiče. Odebrání řidičského oprávnění na půl roku je spodní hranice přestupku. Přijít by měl o 5 bodů. 5.9.2006 17:19
OTÁZKA: Dobrý den, prosím Vás o názor, jak se díváte na zřizování informativních měřičů rychlosti v obcích. Např. "Jedete 52 km/h". Myslíte si, že je to pozitivní bezpečnostní pasivní prvek? Stanislav Kučera
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Ano, ale preferujeme i modernější systém, který nezobrazuje skutečnou rychlost. Jede-li řidič do povoleného limitu nesvítí vůbec a v případě, že ho překročí bliká na něm v úseku dovolená maximální rychlost 5.9.2006 17:21
OTÁZKA: Nemělo by smysl se teď opravdu vrhnout na obhajobu nového zákonu proti těm všem, kteří jej chtějí zničit? Zahájit kampaň ve sdělovacích prostředcích právě s těmi skvělými čísly? Když si člověk představí, že je to možná právě jeho dítě, které díky novému zákonu přežilo... řidič
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Snažíme se dělat, co se dá, čehož důkazem je i tato anketa. 5.9.2006 17:22
OTÁZKA: Dobrý den, diskutoval jste někdy provádění dopravních staveb? Mám dojem, že řešení nadjezdů a podjezdů třeba u barrandovského mostu nebo na sjezdu z obchvatu z ruzyňského letiště a od Barrandova směrem na Karlovy Vary a do čtvrti Ruzyně museli dělat lidé, kteří se s rýsovacím prknem a řidičským průkazem potkali poprvé. Občas skutečně nevím, jak mám na těchto místech dodržovat pravidla, natož řidič, který je projíždí poprvé. Jana Rostová
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Provádění dopravních staveb je často diktováno omezenými prostorovými možnostmi v daném území, což je konkrétně právě příklad Barrandovského mostu. V mnoha případech by situaci výrazně zlepšilo častější a důslednější opakování dopravního značení, včetně značení příslušných směrů. 5.9.2006 17:29
OTÁZKA: Dobry den, novy silnicni zakon je urcite ku prospechu veci, ale nemyslite ze kdyz jsou ridici pokutovani za prekroceni rychlosti treba o 5 km/h, nemeli by byt pokutovani i ridici co brzdi provoz, mam na mysli ty co jedou v obci 35-40 km/h a mimo obec 70 km/h? Pawel
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Ne, ale s jednou podstatnou výjimkou, pokud zároveň nepoužívají na komunikacích s více jízdními pruhy jiný jízdní pruh, než pravý. 5.9.2006 17:31
OTÁZKA: kouření za volantem vz. mobil = není přece rozdíl, upadne li mi popel, rozhodně se podívám kam, při zapalování, držení, odklepávání.... Co Vy na to? PW
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Tomuto problému byla věnována v zahraničí celá řada studií a většina z nich potvrzuje podstatně větší riziko spojené s používáním mobilu. 5.9.2006 17:32
OTÁZKA: Dobry den. Zavedenim noveho silnicniho zakona zacal platit i bodovy system. Jak je to ale v pripade ze provedu dopravni prestupek v jine zemi, ktera tez aplikuje bodovy system. Budou mi tyto body presto pricteny? Mirek
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Řešení přeshraničního předávání a vymáhání přestupků v silničním provozu je jednou z klíčových priorit Evropské komise v oblasti zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Kromě toho probíhá i řada bilaterárních jednání v této oblasti především se zeměmi, s kterými sousedíme. 5.9.2006 17:35
OTÁZKA: Co rikate na odebrani ridicskeho prukazu pri stani na mistech pro Invalidy. Ne ze bych na nem jeste zastavil ale prehlednout se clovek muze. Kdyz vezmu v potaz ze clovek muze byt ridic z povolani a takto prijit o ridicak a nasledne o zamestnani. Happy
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Nejsem si vědom, že za jeden takový přestupek, by vám hrozilo odebrání řidičského průkazu. 5.9.2006 17:37
OTÁZKA: Pokud jako cyklista pri dopravnim prestupku dostanu trestne body, protoze jsem ucastnikem provozu, je ucastnikem provozu i chodec? Pokud ano, pak pokud se vracim rano pod vlivem pesky domu, mohu dostat trestne body a pokutu za chuzi pod vlivem? Thomas
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Trestné body se přidělují pouze za řízení vozidla, kterým je i kolo, nikoliv za pěší chůzi. 5.9.2006 17:39
OTÁZKA: Dobrý den v MF DNES v dopravních přílohách jsem nenašel jak je to u mopedu BABETTA 1.povinná výbava 2.technická kontrola děkuji Ladislav.Vranka@seznam.cz
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Prosím, obraťte se na příslušný dopravní úřad. 5.9.2006 17:39
OTÁZKA: Kdo smí do ulice označené značkou Zákaz vjezdu s dodatkovou tabulkou Neplatí pro dopravní obsluhu. jaky
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Bydlící, vozidla s právem přednosti v jízdě a vozidla se zvláštním povolením místně příslušného dopravního úřadu, např. svoz odpadků. 5.9.2006 17:41
OTÁZKA: Můžete souhlasit s s mým tvrzením, že omezení rychlosti na silnicích typu jižní spojka na 80km/h - tedy na rychlost kamionu (=nejpomalejšího účastníka provozu) nutně vede k vytváření nebezpečných a vyhrocených situací? Argumentuji tím, že pokud rychlejší pruh jede stejně rychle jako pomalý, je přejetí z pruhu do pruhu (např. pro uvolnění prostoru najíždějícím nebo před odbočením) nepříjemnou a mnohdy riskantní záležitostí, vytváří nervozitu, lidé se musí někam "tlačit", "vecpat"... Jaké řešení a rychlosti na rychlostních komunikacích v obci (vnitřní "obchvat" obce) byste navrhoval vy? Ostatně - proč myslíte, že na části jižní spojky milostivě povolili 100km/h mezi 23:00 a 5:00 - tedy v době, kdy by touto silnicí bylo možné jet 130km/h bez ohrožení kohokoli. Bylo to řešení "aby se koza nažrala a vlk zůstal celý"? Mně to tak připadá - jaký je váš názor? AD
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Generálně s vaším tvryením souhlasit nemůžu. Jakékoliv úpravě rzchlostních limitů by mělo předcházet podrobné posouzení případných nehodových rizik. Obecně však platí, že k mnohem menší míře rizika dochází při co nejmenším vzájemném rozdílu rychlostí jednotlivých vozidel. 5.9.2006 17:46
OTÁZKA: Dobrý den. Kde vidíte největší slabiny nového zákona? Myslíte si, že jsou řidiči novým zákonem stresovaní? Naznačuje tomu něco? (Já osobně cítím, že je jízda klidnější, takže jsem spíš méně stresovaný, ale těžko říct, jak to vnímá "zbytek světa") RaPel
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Zásadní slabiny nevidím. Snad jenom počet přestupků, za které jsou udělovány body nemusel být tak rozsáhlý. 5.9.2006 17:47
OTÁZKA: Nesouhlasím s vámi v otázce mobil x cigareta. Pokud řidiči spadne do klína nebo za tričko nebo na zem mobil, maximálně se rozbije. Pokud ovšem hořící cigareta, z největší pravděpodobností řidič havaruje. chachris
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Bylo již odpovězeno 5.9.2006 17:51
OTÁZKA: Co byste ještě v zákonu upravil případně přitvrdil? petr
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Považuji ho za dostatečně přísný. 5.9.2006 17:51
OTÁZKA: Jak se vnímáte vymahatelnost dopravních značek "průjezd zakázán", "zákaz stání", "dopravní obsluha" nebo "zásobování". Nestálo by za to do silničního zákona zasáhnout a význam těchto značek doplnit? Připadá mi, že má Policie docela obtíže spáchání dopravního přestupku v těchto případech řidiči prokázat. I. Silverstein
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Při bezprostředním přistižení řidiče nevidím ve vymahatelnosti těchto značek žádný problém. 5.9.2006 17:53
OTÁZKA: 1. Před novelizovanou novelou siln. zákone (nejde zcela o nový zákon i když to zní lépe chápu...), neplatily rychlostní limity a již jednou zpřísněné sankce, že je policie vehementně kontrolovala až od 1.6.06???! 2 . Co je to i mluvnicky za divné paragrafové znění, když se v něm uvádí jen jedna hranice pro množství alkoholu v krvi, a to DO 0,3promile??? Tedy i 0,001 je do 0,3!!! Dokonce o 0 je do 0,3!!!... Nebo jak je to správně, kro teho, že to do 0,3, tedy klidně i 0,1 promile mi přijde krom nesmyslnosti i intolerantní?! ODSakEda
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: 1. Otázka je nejasná, policie kontroluje rychlostní limity průběžně 2. V zásadě máte pravdu. 5.9.2006 17:57
OTÁZKA: Dobrý den, Když se podíváte s jak velkou tolerancí se dostávají řidiské průkazy v autoškolách (mnohdy i za úplatek), tak se není možno divit, že dochází k nehodám. Naše vláda a potažmo ministerstvo se zaměřuje na represi. Nebylo by lepší se zaměřit na prevenci a umění řídit vozidlo ? Tulda
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Dopravní nehody zdaleka nezpůsobují jen čerství absolventi autoškol, ale podstatně více řidiči s delší dobou jízdní praxe. Na prevenci se MD rovněž zaměřuje, viz www.ibesip.cz. Naopak umění řídit vozidlo, tedy zdokonalování v doškolovacích kursech je činnost soukromých subjektů. 5.9.2006 18:01
OTÁZKA: dobry den, otazky mam pouze dve. Zastavil jsem na miste vyhrazenem pro invalidy - jeste nikdy jsem to neudelal a to ne proto, ze mi to prikazuje zakon. Stala tam dodavka a na zemi nebyl videt "pan na kresle" - od znacky se mi to zdalo dostatecne daleko. Dodavka odjela a ja po navratu z obchodu zjistil, kde stojim - kamaradi mi rekli, ze bych prisel o papiry - zda se vam to v poradku? Ve Francii mne kamaradka (ucitelka) tahala za rukav na cerveneho panacka-vysvetlila mi, ze zakon sice plati i u nich, ale je to "stat", ktery svym obcanum duveruje a pravidla vytvari pro ne - pokud se vsak rozhodne dospela osoba vyresit tak "banalni" problem jakym je prejit ulici - ponecha rozhodnuti na nem. (tezko to presne popsat v nekolika vetach, proto pokud druhy problem nepochopite nevadi - kamaradka neni ani anarchistka, nezda se mi ani prilis volnomyslenkarska). marcel.oberreiter@seznam.cz Dekuji marcel oberreiter
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Odpovězeno již dříve. 5.9.2006 18:02
OTÁZKA: Dobrý den, rád bych se Vás zeptal na Váš názor ohledně postihů za způsobení dopravní nehody s vážným poraněním člověka? Připadá Vám správné pokutovat cyklistu (jediného účastníka nehody), který se vybourá na kole a zraní sám sebe? Vztahuje se tento postih i na chodce, který způsobí dopravní nehodu např. špatným přecházením? Hoi Sofoi
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Odpovězeno již dříve. 5.9.2006 18:02
OTÁZKA: Za dobu účinnosti zákona 411/2005 se uvádí že zemřelo o 76 lidí méně. To je jistě chvályhodné. Dočetl jsem se na internetu, že zatímco dříve se do statistik započítávali lidé zemřelí 3 dny od nehody dnes je to pouze jeden den. Dochází tedy ke srovnávání jablek s hruškami ve prospěch nového zákona. Jak by vypadala statistika počítaná podle staré metodiky? Petr
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Jablka s hruškama se nesčítají. Naopak v České republice je jeden s nejspolehlivějších a dlouhodobě užívaných systémů evidence dopravních nehod a statistika do tří dnů nebyla nikdy oficiálně používána. Používají se údaje do 24 hodin a do 30 dnů. 5.9.2006 18:05
OTÁZKA: Na druhé straně telefonování s mobilem v ruce jednoznačně omezí ovládání automobilu pouze na jednu ruku atím omezuje významnou měrou reakční schopnosti řidiče. To by mě moc zajímalo čím vytáhnu cigaretu z krabičky, čím podržím zapalovač, abych si připálil, čím budu držet cigaretu, abych oklepal popel a čím típnu vajgl? Pepik
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: To máte pravdu, ale statistiky nehodovosti (nejenom české) uvádějí mnohem častěji jako okolnost nehody použití mobilního telefonu než kouření cigarety. 5.9.2006 18:07
zpět na osobnost