OTÁZKA:
Dobrý den. Otázka trošku z jiného soudku. Jak vy, jako architekt vnímáte stavbu Kaplického knihovny? Líbí se vám, nebo si takovouto stavbu nedokážete představit a vyvolává ve vás třeba odpor? Děkuji a přeji hodně štěstí a úspěchů do budoucna.
Petr
ODPOVĚĎ:
Dobrý den Petře, čekal jsem někde otázku na Kaplického knihovnu. Odpověď není výmluvou, když se odkážu na podtext z několika mých předešlých odpovědí k dnešnímu tématu. Jeden kolega architekt mě ujišťoval, že to Kaplický myslí se s vým futurismem založeným ne nyní v 21. století, ale v podstatě vycházejícím už z let 60. století minulého, doopravdy, podstivě a zase jenom doopravdy. Jako reklama na ředitele Ježka i na samotného architekta případně i na město,které by se spolupráce s Kaplickým chopilo, je to geniální marketingová finta. Bez zpochybnění podstivosti kolegy Kaplického. Zadání souteže na knihovnu a hlavně složení její poroty položilo důraz jednoznačně na světově (světácky?) závažný design. Zaha Hadid i Jiřičná signalizovaly v porotě jasně, že tvůrci čehokoliv jiného než designovaného počinu, a to ani tvůrci z geometricky racionálního nebo minimalistického segmentu spektra světové architektury, by si měli rozmyslet, jestli má pro jejich architekturu soutěž smysl. Budu nepřesně citovat ještě kolegu architekta Králíčka (taky jsme se již zde zmiňoval): když z funkce význačného poradce (zřejmě díky predestinaci a orientaci soutěže) odstoupil slavný architekt Dominique Perrault, autor pařížské Francouzské národní knihovny, bylo téměř jednoznačné, že jeden ze základů božské geometrie, pravý úhel bude dán při soutěží do klatby...
Děkuji za přání štěstí a úspěchu. Chápu to jako přání úspěchu architektuře a já bych přidal i designu. Tím myslím ovšem ne drahé atrakce megalomanských designérských rozměrů ale spíš krásu a účelnost užitného předmětu. Dodnes lze použít židle od Miesse. Je potěšením psát krásně designovaným perem, nebo obdivovat nádherný design, jaký si drží Masserati nebo Ferrari. Přál bych naši architektuře podobnou eleganci a trvanlivost, jako u těchto v pravdě designerských úžasných průmyslových výrobků. I ty jako kontrast ne v architektuře, ale stojící vedle ní, dávají za základ a symsl pro vystavěnou, trvanlivou, proporční, neokázalou, lidskou, múzickou (od slova Múzy nikoliv jen muzika) architekturu.............
30.6.2008 14:37