iDNES.cz

On-line rozhovor s ředitelem DP Praha Martinem Dvořákem

Martin Dvořák
velikost textu:
vydáno 9.8.2007 9:30
Jak dlouho budou trvat výluky na tramvajových tratích? Co všechno chce Dopravní podnik hlavního města Prahy (DP) udělat pro pohodlí cestujících? Bude se zdražovat jízdné? I toho se týkal on-line rozhovor s ředitelem Dopravního podniku Martinem Dvořákem.
OTÁZKA: Zdravím, 1) Z jakého důvodu je zastávka autobusu 192 Pod Ryšánkou na znamení a jestli by v tom případě nebylo dobrý tam udělat alespoň přístřešek když už jsou i na každé zastávce v poli? 2) Nemělo by metro vyjet v určitém intervalu z konečné a snažit se co nejdříve dostat na druhý konec? To je přeci smysl metra. Co májí znamenat ty prostoje v zastávkách? Je logické čekat na metro z protisměru když jsou traťové úseky různě dlouhé? Děkuji za vaše odpovědi a pěkný den. Petr
Martin Dvořák ODPOVĚĎ: Zastávky na znamení v současné době mírně omezujeme, jelikož zatím se nám nepodařilo cestující naučit dát řidiči signál, a proto jsme rozhodli jejich počet snížit pouze na ty, které jsou málo frekventované a kde je minimální počet linek. Konkrétní povědomí o Vámi zmiňované zastávce momentálně opravdu nemám. Snažíme se zkrátit intervaly v metru na minimum, ale hlavní je pro nás bezpečnost, to znamená, že hlavním limitujícím faktorem snížení intervalů jsou bezpečnostní systémy. Ale doufám, že jste zaznemanal, že jsme snížili intervaly na lince B. 9.8.2007 9:34
OTÁZKA: Předchozí vedení DP za přispění dalších městských organizací jako TSK proměnilo vestibuly a okolí stanic metra Vltavská, Národní třída, Kačerov a dalších v nalévárny alkoholu a tržnice s krabicovým prodejem veteše, kde se srocují bezdomovci a alkoholici a kde se normálnímu cestujícímu minimálně zvedá žaludek, pokud není rovnou verbeží napaden. Budete s tím něco konečně dělat, nebo si prostě máme zvykat, že důležitejší než bezpečí a pořádek je zisk stánkařů a pravděpodobně i těch, co tohle povolují (jinak se to vysvětli nedá)? Nemyslíte, že tenhle problém je jeden z hlavních důvodů, proč nepoužívat MHD? A bude za Vašeho vedení dál pokračovat devastace a likvidace architeknonické hodnoty vestibulů stanic metra, jako třeba na Smíchovském nádraží nebo Náměstí Republiky? Tomáš D
Martin Dvořák ODPOVĚĎ: Tato oblast, o které se zmiňujete, je pro nás určitě nepříjemná a souvisí s jednou z největších priorit zvýšit kulturnost a komfort jak dopravních prostředků, tak také dopravních uzlů. Věřte mi, že to je věc, kterou se intenzivně zabýváme, ale konkrétní změny se domnívám, cestující pocítí nejdříve v příštím roce. Jako příklad uvedu projektovou přípravu rekonstrukcí stanic metra, kde tato situace je nejkřiklavější, jako např. stanice metra Kačerov nebo Národní třída. 9.8.2007 9:37
OTÁZKA: Dobrý den, pane Dvořáku. Máte rád sluníčko, kytičky, zvířátka a přírodu vůbec? Udělal jste si letos na jaře čas a vyrazil do přírody v rozkvětu a rozpuku? Pociťujete na jaře zvýšenou potřebu něhy? Xavon
Martin Dvořák ODPOVĚĎ: Zvýšenou potřebu něhy pociťuji celoročně, ale samozřejmě slunce a jaro tuto potřebu jenom zvýší. Do přírody vyrážím v každé volné chvíli, protože mne neuvěřitelně dobíjí. 9.8.2007 9:39
OTÁZKA: Pane generalni rediteli.Pracuji u DP 11 let.Ridim vlacek metra za 200 milionu korun ktery vazi 180 tun a jsem zodpovedny i za tech priblizne tisic lidi za svymi zady.Myslite si,ze dvacet tisic cisteho je odpovidajici mzda?Kolik berou lide v kancelarich nebo spaci na pohotovosti ve stanici Muzeum?Vzhledem k situaci v podniku se fakt nepodepisu.Diky za odpoved. Casey
Martin Dvořák ODPOVĚĎ: Přiměřenost odměňování a motivace odměňování je jednou z největších priorit probíhajících změn, jejichž výsledkem by mělo být, aby se motivovali lidi, kteří pracují na 100 %, kteří mají velkou odpovědnost a aby ti, kteří se jenom vezou, nikoli soupravou metra, ale na zádech svých kolegů, byli nuceni odejít. Součástí toho také je, aby ve firmě vznikla atmosféra, aby se nikdo nebál se podepsat a nechodily mi denně stohy anonymů. 9.8.2007 9:42
OTÁZKA: Které je Vaše oblíbené jídlo k pivu? Xavon
Martin Dvořák ODPOVĚĎ: Vzhledem k tomu, že piji pouze nealkoholické pivo, jelikož jsem abstinent, tak si pivo dávám k jakémukoliv jídlu. 9.8.2007 9:42
OTÁZKA: Dobrý den, 1. V tramvajích a autobusech se velmi rozmáhají psi bez košíku. Budete s tím něco dělat až poté, co vystresovaný pes někoho ošklivě pokouše, nebo dříve? Proč není položka "pes bez náhubku" v sazebníku pokut? 2. Ve většině metropolí západní Evropy jsou všechny zastávky autobusů i tramvají na znamení, vy to naopak rušíte. Jsou česká specifika - navíc neekonomická - opodstatněná? 3. Nové autobusy i tramvaje jsou hůře větratelné než ty staré. Horkých dní bude možná přibývat. Co s tím? Děkuji za odpovědi. Jiří Macek
Martin Dvořák ODPOVĚĎ: 1. Tato věc se řídí, podle mého názoru, primárně městskou vyhláškou, jejíž dodržování kontroluje městská policie. 2. Zastávky na znamení je něco, čeho se úplně nevzdáváme, ale bude chvíli trvat, než se cestující, ale i někteří naši řidiči, tento systém naučí používat. 3. Tuto věc průběžně řešíme a řešit budeme. 9.8.2007 9:45
OTÁZKA: Dobrý den, pane řediteli. Jak velký byl pro vás kulturní šok, když jste ze soukromé, zřejmě velmi profesionálně řízené firmy, přišel do přezaměstnaného molochu, který leckde připomíná 80. léta? Martin
Martin Dvořák ODPOVĚĎ: Myslím, že každá společnost, jak soukromá, tak státní má svá pro a proti. Je pravda, že se domnívám, že do DP je potřeba vnést principy řízení a plánování běžné v soukromém sektoru, na druhou stranu v soukromém sektoru jsem se nesetkal s takovou mírou nadšení a oddanosti, jako u některých lidí v DP. 9.8.2007 9:47
OTÁZKA: Připadají vám praktické nové tramvaje 14T, které mají první dveře jen pro šoféra, takže cestující zmateně běhají po zastávce, kabina řidiče zabírá i v interiéru nesmyslně mnoho místa na úkor prostoru pro pasažéry, nemluvě o nepochopitelných sedačkách pro jeden a půl člověka? Při svých cestách po Evropě jsem nikde nenarazil na tak nešikovně řešené (a hlučné) tramvaje... Vratislav Pech
Martin Dvořák ODPOVĚĎ: Obě tyto věci se s dodavatelem řeší. Myslím tím dispoziční řešení interiéru a hlučnost. 9.8.2007 9:48
OTÁZKA: Jste optimista? Xavon
Martin Dvořák ODPOVĚĎ: Jsem nenapravitelný životní optimista. 9.8.2007 9:48
OTÁZKA: Jak relaxujete? Jste spíše workoholik nebo lenoch? Xavon
Martin Dvořák ODPOVĚĎ: Nejsem workoholik ani lenoch, myslím, že všeho má být přiměřeně, to znamená, pracuji maximálně 11 hodin denně a relaxuji primárně s rodinou, sportem a setkáváními s lidmi, které mám rád. 9.8.2007 9:52
OTÁZKA: Dovolil bych si ještě jednu otázku: Když nejste schopní udržovat textilní potahy sedadel, do kterých hlavně v tramvajích docela běžně močí bezdomovci, neuvažujete, že se vrátíte ke snadno a mnohem levněji udržovatelné kožence? Nepřál bych vám zažít ten pocit, když si sednete a pod vámi to začvachtá... Tomáš D
Martin Dvořák ODPOVĚĎ: Obecně uvažujeme o větších investicích do čištění dopravních prostředků a s dodavateli testujeme všechny možné typy sedadel a jejich povrchů, ale bohužel se domnívám, že pokud bude povrch jakýkoli, tak když do něj někdo namočí, jak zmiňujete, tak to povrch sedadla nevyřeší. 9.8.2007 9:54
OTÁZKA: Dobrý den, případné zdražení jízdného obhajujete tím, že je u nás skoro nejnižší v celé Evropě. Ale myslíte na to, že také mzdy jsou u nás zlomkové v porovnání se Západem? Lidé, kteří jezdí MHD, nekradou. Josef Novák
Martin Dvořák ODPOVĚĎ: Samozřejmě jsme přepočítávali cenu jízdného na kupní sílu obyvatelstva a věřte mi, že i po tomto přepočítání, je cena jízdného v Praze téměř nejnižší. Dále určitě nesouhlasím, že mzdy jsou u nás zlomkové v porovnání se západem. Jsou pořád ještě nižší, ale určitě ne zlomkové. Bohužel drtivá většina nákladových vstupů je na stejné cenové úrovni jako na západě. 9.8.2007 9:56
OTÁZKA: Dobrý den, bude dražší jízdné a proč? Už mi to připadá dost drahé... Díky bublinka
Martin Dvořák ODPOVĚĎ: Zatím nemohu říci, zda jízdné bude dražší, každopádně připravili jsme materiál, který navrhuje určité zvýšení jízdného, ale tento materiál musíme přednést a nechat schválit MHMP. 9.8.2007 9:59
OTÁZKA: Pane řediteli, kdy už konečně nebudeme muset sedat v autobusech a tramvajích na špinavé látkové sedačky plné vlasů, se "zažehlenými" žvýkačkami a jiným humusem. Nebyla by praktičtější koženka nebo plast, jako dříve? Klárka
Martin Dvořák ODPOVĚĎ: Na tuto otázku jsem již odpovídal. 9.8.2007 9:59
OTÁZKA: Co pokládáte za svůj největší úspěch, ať už soukromý nebo pracovní? Xavon
Martin Dvořák ODPOVĚĎ: Osobní úspěch je asi to, že se cítím spokojený a šťastný a ten pracovní snad ještě příjde. 9.8.2007 10:00
OTÁZKA: Jsem fanda do veřejné dopravy a jako takový si rád fotím i autobusy a tramvaje. Zrovna tak to dělám v Německu, Rakousku, ale jen v Praze se mi už několikrát stalo, že mě řidič málem inzultoval za to, že jsem si dovolil vyfotit jeho vozidlo. Šotoman
Martin Dvořák ODPOVĚĎ: Tomu nerozumím a budu rád, když si naše vozidlo budete fotit a pokud Vás někdo verbálně nebo fyzicky napadne, mne o tom budete informovat. 9.8.2007 10:01
OTÁZKA: Chápu, že jako bývalý šéf Primy máte dobré vztahy se Žlutými lázněmi, kde se natáčel Bar a Vyvolení, ale proč byla zcela nestandardně přejmenována v hlášeních v tramvajích zastávka Dvorce na Dvorce-Žluté lázně? Hned další zastávka přitom nebyla přejmenována na Kublov-Plavecký bazén Podolí, přestože tam míří ještě více lidí. Tak trochu pirátské vysílání:-) Šrek
Martin Dvořák ODPOVĚĎ: Když se podíváte do našich materiálů, zjistíte, že se snažíme a budeme snažit propagovat a podporovat místa, do kterých můžeme Pražany přepravit prostředky MHD za zábavou, sportem a odpočinkem. V tomto případě mi asi nebudete věřit, ale tato věc byla plně v kompetenci marketingu, který celý tento koncept realizuje, včetně doplnění dodatků názvů stanic. 9.8.2007 10:04
OTÁZKA: Zdravim, nekdy mi pripada, ze jsem jeden z poslednich, kdo v MHD plati. Kdy zmenite odbavovaci system, aby byla duslednejsi kontrola. Pravdepodobnost, ze cerny pasazer narazi na revizora, je stale minimalni, pochybuju, ze se nekomu nevyplati jezdit nacerno. stary turniket
Martin Dvořák ODPOVĚĎ: To mne překvapuje, jelikož množství udělených pokut je opravdu velmi vysoké a naopak mám mnoho ohlasů od cestujících, že kontrola je příliš přísná. Takže i v tomto případě platí, co člověk, to názor. 9.8.2007 10:06
OTÁZKA: Trasa B má odpoledne kolem 16 - 17 hodiny intervaly po 5 minutách, ale i tak je to narvaný až k prasknutí. Můžete ty intervaly ještě snížit? Navrhuji, aby se metro B prodloužilo ze Zličína do Řep, pak do Ruzyně, Dlouhou Míly a pak na letiště. Bylo by to určitě levnější. Briťák
Martin Dvořák ODPOVĚĎ: Jak jsem již zmínil, snažíme se a budeme se snažit intervaly postupně snižovat, ale věřte mi, že to není tak triviální, jak si možná myslíte. Co se týče prodloužení trasy metra B, tak spíše se domnívám, že varianta prodloužení trasy metra A je lepší. 9.8.2007 10:08
OTÁZKA: Dobrý den, rád bych věděl, kdy začnou jezdit slibované elektrobusy na Václavském náměstí? A také jestli DP neplánuje zavést autobusové linky přímo do centra, jako již jezdí autobus na trase o Karlova náměstí směrem k I.P.Pavlova? TŘP
Martin Dvořák ODPOVĚĎ: Naopak se snažíme omezit provoz autobusů v přímém centru anebo pouze velmi selektivně, jako ve Vámi zmiňovaném případě. 9.8.2007 10:10
OTÁZKA: Dobrý den! Jedním z problémů DP je, že zaměstnává osoby staršího věku, často i důchodce (a to i na vedoucích místech!), kteří jsou brzdou jakékoliv perspektivní změny. Z osobní zkušenosti vím, že se chlubí tím, že jsou u podniku již 20, 30 let (což je spíše znak absence flexibility a nikoliv skutečnost hodná ocenění) a dosud dobu komunismu vychvalují do nebes. Nehodláte s těmito zcela neefektivními elementy – relikty neblahé minulosti – blokující místa mladým asertivním lidem, kteří by mohli podnik v mnoha ohledech proměnit na firmu evropského formátu – něco udělat? Děkuji za odpověď Jaroslav Mourek
Martin Dvořák ODPOVĚĎ: Jak jsem zmínil výše, dle mého názoru, nejde o to, jestli vám je 30 nebo 65 let, ale jde o to, jakou zastáváte životní a pracovní filosofii a věřte mi, že na konkrétních případech a na základě osobní zkušenosti znám důchodce, kteří jsou motorem ve svých oborech a strukturách a znám mladé lidi, kteří jsou naopak brzdou a demotivují celý kolektiv. To znamená, že budeme posuzovat lidi podle toho, ne kolik jim je let, ale podle toho, jestli to s prací pro DP myslí vážně a dobře nebo chtějí jenom přežít další den. 9.8.2007 10:14
OTÁZKA: Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, hodláte do budoucna řešit otázku vymáhání pokut za čenou jízdu, zda na to bude najata nějaká firma a za jakých podmínek. Děkuji za odpověď K.Křičková
Martin Dvořák ODPOVĚĎ: Již běží veřejné výběrové řízení a zadávací dokumentace na centrální adrese. 9.8.2007 10:15
OTÁZKA: Kdy bude metro protaženo do Uhříněvsi? Xavon
Martin Dvořák ODPOVĚĎ: Na tuto otázku zatím nemám odpověď. 9.8.2007 10:15
OTÁZKA: pane generalni rediteli,bude podnik resit bezdomovce v doprave,pomocene a zaspinene sedacky,spici vagusy ve vlacich metra,opilce a bezdomovce?Je v teto situaci kdy se stitim si v metru sednout spravne zvysovat jizdne? Casey
Martin Dvořák ODPOVĚĎ: Řešíme to a budeme to řešit, protože je to evidentně věc, která cestující téměř nejvíce trápí. 9.8.2007 10:16
OTÁZKA: dobrý den, ráda bych se zeptala, jak je možné, že nikde nejsou označené nízkopodlažní tramvaje č.9, přestože jezdí a to ne zrovna krátkou dobu. Lidé na vozíčku jsou na těchto informacích závislý, a tímto se cestování trochu hodně komplikuje!! Děkuji za odpověď kate schumacher
Martin Dvořák ODPOVĚĎ: Oblast označování spojů je věc, kde jsme si vědomi určitého dluhu, který se budeme snažit odstranit. 9.8.2007 10:17
OTÁZKA: Počítáte se tím, že kamarový systém v metru bude konečně upraven tak, aby pořizoval záznam? S ohledem na to, že policistu v metru nepotkáte a kamary nikdo soustavně nesleduje, je to asi jediný způsob, jak omezit řádění kapsářů, sprejerů a dalších živlů. Tomáš D
Martin Dvořák ODPOVĚĎ: Ano. A přemýšlíme o kamerách nejen v metru. 9.8.2007 10:17
OTÁZKA: Dobrý den, proč potkávám revizory stále na stejných místech, především v metru a třeba v autobuse v podstatě vůbec? Metrem sice prochází největší počet cestujících, ale připadá mi, že se revize zaměřuje na snadné cíle, tedy špatně informované turisty. Naopak v autobusech si černí pasažeři libují. A věřte, že jich je dost... Pavel
Martin Dvořák ODPOVĚĎ: Existuje rozpis služeb, podle kterého se revizoři řídí a samozřejmě se snažíme pokrývat i linky autobusů a tramvají. 9.8.2007 10:19
OTÁZKA: Dobrý den, není trochu luxus, že na každé trase metra je jiný zabezpečovací systém? Relé
Martin Dvořák ODPOVĚĎ: Možná ano, ta zabezpečovací zařízení vznikala v různé době. 9.8.2007 10:20
OTÁZKA: Dobrý den, proč prosím v Modřanech má autobus č. 165 každý den ráno ve směru Jižní Město zpoždění cca 15-45 minut? Už jsem díky tomu přišla o zaměstnání. Jana
Martin Dvořák ODPOVĚĎ: Pokud mají autobusy zpoždění, tak je to primárně způsobeno zácpami individuální automobilové dopravy, proto se snažíme o co nejvíce tzv. preferenčních cest. 9.8.2007 10:21
OTÁZKA: Dobrý den, plánujete zavedení pozitivní motivace pro řidiče, nebo bude i nadále platit, že dobrý řidič si vydělá na korunu stejně jako dobytek? A pokud mohu ještě doplňující otázku: bude se něco dělat se současnou politikou maximálního utajování provozních informací, nebo zavedete větší otevřenost ve vztahu k cestujícím? Mluvím o zákazu zveřejňování VJŘ (např. v souvislosti s provozem nízkopodlažních tramvají, které nejsou uvedené v JŘ pro cestující), dále "tajné" nájezdy a zátahy tramvají (takže cestující je nemohou využít) a samozřejmě neinformování cestujících o závažných mimořádných událostech například pomocí dispečerské zprávy do vozu přes generální volbu (tuto možnost mají všechny tramvaje v Praze). Díky za odpověď, Nedvěd R31
Martin Dvořák ODPOVĚĎ: Pozitivní motivace nejen pro řidiče je součástí, jak jsem již zmínil, transformace. Druhou oblast bude částečně řešit zastávkový informační systém, ale to bude ještě chvíli trvat. 9.8.2007 10:23
OTÁZKA: Vím, že jste skvělý hráč golfu, na hřištích však letos vidět příliš nejste. Mohu to chápat tak, že být ředitelem DP Praha je náročnější než být ředitelem Primy? pavel Schreiber
Martin Dvořák ODPOVĚĎ: Nevím, který kamarád mi tuto otázku posílá, ale je pravdou, že momentálně mám opravdu jiné priority, primárně pracovní, které mi neumožňují realizaci svých koníčků naplno. 9.8.2007 10:25
OTÁZKA: Dobry den, nemate v umyslu, nahradit co nejvice normalnich autobusu nizkopodlaznimi? Myslim, ze soucasny pocet nizkopodlaznych autobusu je hodne nedostacujici. Rhea
Martin Dvořák ODPOVĚĎ: V rámci obměny vozového parku budeme zvyšovat počet nízkopodlažních autobusů, jen pro Vaši informaci, zase tak málo jich nemáme a je jich kolem 400. 9.8.2007 10:26
OTÁZKA: Pane řediteli, orintační systém v Metru je katastrofický, nedivím se turistům a mimopražským, že bloudí.Když sjedu do stanice metra tak musím dojít až na metr k orientační tabuli, abych zjistil, kde jsem a ze které strany mi to jede.Mám X nápadů jak to vylepšit.kahrcmi@seznam.cz Míra C.
Martin Dvořák ODPOVĚĎ: Na tuto oblast jsme vytvořili pracovní tým, složený nejen ze zaměstnanců DP, takže Vaše náměty jsou více než vítány a můžete je zaslat na adresu pecenyo@dpp.cz. 9.8.2007 10:28
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl jsem se zeptat kolik DP zaměstnává revizorů a jaký je systém jejich odměn. Děkuji Ravik
Martin Dvořák ODPOVĚĎ: Počet revizorů je kolem 130 a pokud chcete znát systém jejich odměn, tak se přihlašte do výběrového řízení na nové revizory. 9.8.2007 10:29
OTÁZKA: Dobrý den, nesouhlasím s Vaším tvrzením o snížení intervalů na trase B. Dnes ráno jsem nedoběhla vlak v 6:10 ze stanice Anděl do centra a další jel až v 6:16. Navíc přijel tak plný, že jsme se do něj nemohli dostat. Těch 6 minut je snížený interval? Jana
Martin Dvořák ODPOVĚĎ: Mrzí mne Vaše negativní zkušenost, ale opravdu v rámci technických a finančních možností intervaly snižujeme. 9.8.2007 10:30
OTÁZKA: Když jsem se v minulosti soukromě ptal manažerů DP, proč neuzavřou Metro turnikety aby nejezdili ledé načerno, odpovídali unisomo, že prý by to bylo "Sociálně necitlivé".Když to může jít v Torontě, Paříži , Londýně, proč ne tady? Proč musí hlupáci platit neustále vyšší jízdné, aby se podvodníci mohli vozit zdarma? Jde to jinde proč ne tady. Jde o to jen cestující převychovat. Těch pár hrubiánů co kontrolují jízdenky to nezachrání. Donuťte cestující platit a snižte jízdné. I v travajích a autobusech. Luis 9
Martin Dvořák ODPOVĚĎ: Rozhodně nejde o sociální necitlivost, ale o ekonomické náklady a logiku. Instalování turniketů a jejich obsluha by bylo extrémně finančně náročné a únik z nezaplacených pokut dle našich zkušeností by tuto investici ani zdaleka nepokryl. 9.8.2007 10:32
OTÁZKA: Dobrý den. Berete jako svůj hlavní úkol udělat z DP výdělečnou (nebo co nejméně prodělečnou) firmu, nebo je pro Vás důležitější zajistit bezproblémovou a dostupnou dopravu po Praze? Dan
Martin Dvořák ODPOVĚĎ: Obojí a tyto věci se nevylučují a již jsem mnohokrát řekl, že peníze, které ušetříme optimalizací a vnitřními úsporami, budeme zpětně reinvestovat do dopravní infrastruktury a zvýšení komfortu cestujících, ale i zaměstnanců. 9.8.2007 10:34
OTÁZKA: Dobrý den pane řediteli, v prvé řadě bych Vám chtěl popřát mnoho úspěchů ve vedení tak velké firmy, jako je DP. Mám na Vás dotaz, týkající se nových tramvají Porsche. V poslední době se mi naskytla vícekrát příležitost jet touhle tramvají. Mám pocit, že jich je víc a víc, což je skvělé. Budou i nadále přibývat? Pro nás jako důchodce je to nezbytné a opravdu skvělé svezení. Díky a ještě jednou - držíme palce. Radek Černý a kologevé Radek Černý
Martin Dvořák ODPOVĚĎ: Za tuto otázku mimořádně děkuji, protože na ní je vidět, jak se nejsme schopni nikdy zavděčit všem. Takže mám radost, že se nové tramvaje někomu líbí a že nám to napsal. 9.8.2007 10:36
zpět na osobnost