iDNES.cz

On-line rozhovor s primátorem Plzně Pavlem Rödlem

Pavel Rödl na tiskové konferenci k zákazu pochodu neonacistů
velikost textu:
vydáno 18.1.2008 13:00
Plzeňský primátor Pavel Rödl zakázal pochod neonacistů plánovaný na sobotu, přestože úředníci 3. plzeňského městského obvodu k tomu v listopadu při nahlášení akce neviděli zákonný důvod.
OTÁZKA: Vážený pane primátore, zprvu jsem se Vás chtěl zeptat jestli si nemyslíte, že jste jednal protizákonně, ale po přečtení dnešních Hospodářských novin vím, že jste si svého útoku na ústavní zákon vědom byl. ( viz. http://hn.ihned.cz/c1-22789760-radnice-boj-s-neonacisty-je-nad-zakon ). Když zakážete základní lidské právo neonacistům, kdo přijde dál? Jiné menšiny? Co třeba Buddhisté nebo liberálové? Pokud jsem si stačil všimnout tak dnešní neonacisté jsou populističtí, pochodují za ekologii, svody slova atp.a neonacismus na veřejnosti nepropagují a na tom já nevidím nic špatného. Je paradoxní, že v ostatních vyspělých zemích bojují úřady proti extrémistům, kteří porušují zákon, díky Vám je to u nás opačně. Nemyslíte si že povinností města bylo na místě zjistit jaké mají transparenty, co říkají v projevech a jestli nijak neporušují zákony a pokud ne, nechat akci zákonně proběhnout? Nechci žít ve městě kde premiér vědomě porušuje ústavu a základní lidská práva! liberál
Pavel Rödl na tiskové konferenci k zákazu pochodu neonacistů ODPOVĚĎ: Jednal jsem v dobré víře, právní rozbor nemám v ruce. Na změnu počtu účastníků jsem musel reagovat. Snažil jsem se ochránit zdraví, majetek lidí ve městě. Je to moje rozhodnutí a beru za ně plnou zodpovědnost. 18.1.2008 13:03
OTÁZKA: Shromažďovací zákon umožňuje zakázat akci do 3 dnů po nahlášení nebo až na místě v případě porušení zákona - jiná možnost neexistuje. Tudíž je ten zákaz jednoznačně nezákonný bez ohledu na jakékoliv argumenty.Víte,že jednáte v rozporu se zákonem???Kdo jiný než primátor by měl zákony ctít? Jirka V.
Pavel Rödl na tiskové konferenci k zákazu pochodu neonacistů ODPOVĚĎ: Zákony v této zemi vykládá instituce a tou je soud. Počkám na jeho rozhodnutí. 18.1.2008 13:04
OTÁZKA: Dobrý den, jak to, že úředníci pokládali za nemožné zrušit pochod, a vy jste dospěl k jinému rozhodnutí? Díky za odpověď Alena
Pavel Rödl na tiskové konferenci k zákazu pochodu neonacistů ODPOVĚĎ: Je veliký rozpor mezi tím, jak byl ohlášen a mezi počty lidí, kteří se skutečně k pochodu přihlásili. Bylo jasné,že pochod bude zneužit pro propagování neonacistického hnutí. Ve chvíli, kdy jsem to zjistil, jsem se rozhodl. Neměl jsem jinou možnost jak zabránit vstupu zhruba tisíce pravicových radikálů do města. 18.1.2008 13:05
OTÁZKA: Vazeny pane, dekuji za vas postoj, nicmene - proc doslo k zakazu az po uplynuti zakonne lhuty - nedavate tim svolavatelum zbytecne argumenty ? Tomas
Pavel Rödl na tiskové konferenci k zákazu pochodu neonacistů ODPOVĚĎ: Bohužel ohlášení pochodu bylo diametrálně rozlišné od toho, co se později ukázalo. V době ohlášení nebyl jediný dovod ani jediná možnost pochod legálně zakázat. 18.1.2008 13:06
OTÁZKA: Na stránkách radikálů se objevila citace z vašeho zákazu pochodu týkající se omezení dopravy v centru města. Předpokládám, že to není hlavní důvod zakázání pochodu? jirka
Pavel Rödl na tiskové konferenci k zákazu pochodu neonacistů ODPOVĚĎ: Důvody, včetně těch osobních, jsem uveřelnil ve všehc médiích a jsou k dispozici na webových stránkách města. 18.1.2008 13:07
OTÁZKA: Pane primátore,zákon o právu shromažďovacím § 11 říká: „O zákazu shromáždění (§ 10) nebo době jeho ukončení (§ 9) rozhodne úřad bezodkladně, nejpozději však do tří dnů od okamžiku, kdy obdržel platné oznámení.“ Akce byla oznámena 12.11.2007, zakázat ji tedy bylo možné nejpozději 15.11.2007. Poté ji lze rozpustit až na místě, pokud dojde k porušování zákona. Žádná jiná možnost podle shromažďovacího zákona neexistuje. Kde berete jako státní úředník tu drzost stavět se na základě nějakých nepodložených domněnek nad zákony a Ústavu ČR a určovat, kdy zákon pro někoho platí a kdy ne? V právním státě není nikdo a nic nad zákon – a vy už vůbec ne. Už tady chybí jen lágry a popravy bez soudu s odůvodněním, že „boj s třídním nepřítelem (pardon, s neonacisty) je nad zákon a v zájmu všeho lidu“. Lidi jako vy nemají ve veřejných funkcích co pohledávat. Erik Sedláček
Pavel Rödl na tiskové konferenci k zákazu pochodu neonacistů ODPOVĚĎ: V8š názor je zcela legitimní. Děkuji za něj. 18.1.2008 13:08
OTÁZKA: v novinách se píše, že jste mohl svým zákazem porušit zákon. Jak to je? rybka
Pavel Rödl na tiskové konferenci k zákazu pochodu neonacistů ODPOVĚĎ: Rozhodne soud. 18.1.2008 13:08
OTÁZKA: Vážený paneprimátore, S zakázením pochodu rámcově souhlasím. Alechci se zeptat pokud česká " nezávyslá " justicceů rozhodne , že došlo k zněužitípravomoci veřejného činitee. Pokud ano. Vyvodíte z toho osobní odpovědnost: nemůže dojít k mtomu aby ČR musilplatit nezákponé jednání úřadů Děkuji Považuji vaše rozhodnutí za nebezpečný precedens Jiří
Pavel Rödl na tiskové konferenci k zákazu pochodu neonacistů ODPOVĚĎ: Budu respektovat rozhodnutí soudu. V době mého rozhodování o zákonu jsem nevěděl jinou možnost. 18.1.2008 13:09
OTÁZKA: Dobrý den, souhlasím s Vaším rozhodnutím zakázat pochod neonacistů a žádám Vás abyste by i nadále nápomocen v přípravě eventuelního zákona který by tyto provokace řešil jednou provždy. Jinak žádný dotaz nemám, přeji vše dobré. Pepík, Klatovy jonn
Pavel Rödl na tiskové konferenci k zákazu pochodu neonacistů ODPOVĚĎ: Děkuji. 18.1.2008 13:09
OTÁZKA: Pane primátore, pokaždé, když si čtu zprávy z rubriky krimi, najdu něco z Plzně, je to fakt téměř každý den. Nezdá se vám, že kriminalita v Plzni převyšuje únosnou hranici? Lenka K.
Pavel Rödl na tiskové konferenci k zákazu pochodu neonacistů ODPOVĚĎ: Plzeň je velké město a tomu odpovídá i krimilalita v něm. Každopádně na ně nejsme hůř, než jiná velká města. 18.1.2008 13:10
OTÁZKA: Byl v pořádku postup pana Ing. Strobacha starosty obvodu 3 ? Co říkáte výrokům úředníka LIsenka v Hospodářských novinách o problematičnosti protestních akcí (proti akci neonacistů) ? Tom
Pavel Rödl na tiskové konferenci k zákazu pochodu neonacistů ODPOVĚĎ: Pan Lisenko i pan Strobach v době ohlášení postupovali striktně v mezích zákona. Teprve následně si situace změnila, proto jsem zasáhl. 18.1.2008 13:11
OTÁZKA: Jste židovského vyznání? pan Klobouk
Pavel Rödl na tiskové konferenci k zákazu pochodu neonacistů ODPOVĚĎ: Nejsem věřící, nejsem ani křtěný. 18.1.2008 13:11
OTÁZKA: Díky. Mety
Pavel Rödl na tiskové konferenci k zákazu pochodu neonacistů ODPOVĚĎ: Děkuji za podporu. 18.1.2008 13:11
OTÁZKA: Dobrý den, proč jste pochod zakázali tak narychlo. Co budete dělat, když do Plzně stejně přijedou? Díky kocourK
Pavel Rödl na tiskové konferenci k zákazu pochodu neonacistů ODPOVĚĎ: Pochod jsem zakázal ve chvíli,kdy jsem se přesvědčil o tom, že jeho rozsah značně překračuje ohlášení. Policie je připravena na eventualitu, že pravicoví radikálové do města skutečně přijedou. 18.1.2008 13:12
OTÁZKA: Přece se vědělo, kdo je svolavatelem akce v Plzni a že stál za akcí v Praze ? Tak nač ty alibistické výmluvy ? Jana
Pavel Rödl na tiskové konferenci k zákazu pochodu neonacistů ODPOVĚĎ: Minulost ohlašovatele není dle zákona důvodem k nepovolení pochodu. 18.1.2008 13:13
OTÁZKA: Jste ochoten jit za svou dobrou viru pripadne i do vezeni? Napr za zneuziti pravomoci verejneho cinitele? ZS
Pavel Rödl na tiskové konferenci k zákazu pochodu neonacistů ODPOVĚĎ: Vše jsem dělal v dobré víře. Beru plnou zodpovědnost za své činy. 18.1.2008 13:14
OTÁZKA: Co uděláte, pokud neonacisté neposlechnou a stejně se sejdou? Kolik policistů bude hlídat majetek a zdraví občanů na místě? Děkuji Karel
Pavel Rödl na tiskové konferenci k zákazu pochodu neonacistů ODPOVĚĎ: Počet policistů v Plzni se mým rozhodnutím nesnížil. Policie počítá se všemi možnostmi. 18.1.2008 13:14
OTÁZKA: Co říkáte článku Petra Uhla v dnešním Právu, kde píše, že Váš zákaz je protiprávní, protože stát nereprezentujete Vy ale magistrát jako takový ? Tom
Pavel Rödl na tiskové konferenci k zákazu pochodu neonacistů ODPOVĚĎ: Počkám si na rozhodnutí soudu. 18.1.2008 13:14
OTÁZKA: Rikate, ze "V době ohlášení nebyl jediný dovod ani jediná možnost pochod legálně zakázat.", ackoli pochod svolali dva znami neonaciste? Den po vyroci prvniho transportu a jeste k tomu kolem synagogy? To se mi moc nezda ... Tomas
Pavel Rödl na tiskové konferenci k zákazu pochodu neonacistů ODPOVĚĎ: Bohužel zákon je takový. Byl vytvořen v roce 1990, takže zaměřen proti státní správě a samosprávě. 18.1.2008 13:15
OTÁZKA: Nedavno si Vás ODS vybrala jako kandidáta na hejtmana do krajských voleb. Budete vůbec moci jako trestaný kandidovat. Vždy´t i sám připouštríte, že trest Vás zřejmě nemine. Ivan
Pavel Rödl na tiskové konferenci k zákazu pochodu neonacistů ODPOVĚĎ: Záleží na výši trestu. Podmínky jsou dány v zákonech o obcích. 18.1.2008 13:16
OTÁZKA: Dobrý den, co si myslíte vy osobně o nacionalistech? Díky JJJ
Pavel Rödl na tiskové konferenci k zákazu pochodu neonacistů ODPOVĚĎ: Národní sebevědomí do určité výše je určitě dobré, ale má-li se přiblížit necionalismus k neonacismu, zásadně s tím nesouhlasím. Všichni jsme jen lidé. 18.1.2008 13:16
OTÁZKA: Protizákonná je nejen propagace fašismu, ale i komunismu... Co si o tom myslíte ? Aha
Pavel Rödl na tiskové konferenci k zákazu pochodu neonacistů ODPOVĚĎ: Já s tím souhlasím. Bohužel ne vždy je tato litera zákona dodržována. 18.1.2008 13:17
OTÁZKA: Proč není stejná "pozornost" věnována sobotní akci levicových anarchistů v Sadech Pětatřicátníků, která je zakázána od samého počátku a na kterou (na rozdíl od pochodu Národního odporu - www.odpor.org) anarchisté stále ještě na Internetu zvou (viz např. www.antifa.cz, konkrétně http://www.antifa.cz/utils/nahleda.php?id=65)? Jak bude policie postupovat proti nim, když jsou to právě oni, kdo úmyslně přijedou do Plzně narušovat veřejný pořádek (nepovolenou akci do sadů svolali, aby "zabránili" pochodu, řádně ohlášenému a původně i povolenému)? Albert
Pavel Rödl na tiskové konferenci k zákazu pochodu neonacistů ODPOVĚĎ: Pozornost policie jim věnována je. Víme, že je to nepovolené shromáždění a bude-li se konat, bude rozpuštěno stejným způsobem jako každé jiné nepovolené shromáždění. 18.1.2008 13:18
OTÁZKA: Mohu Vám poděkovat? Petr
Pavel Rödl na tiskové konferenci k zákazu pochodu neonacistů ODPOVĚĎ: Děkuji za podporu. 18.1.2008 13:18
OTÁZKA: Dobrý den pane primátore, jsem s Vámi zakazovat schromažďování neonacistů, kdyby bylo po mým ani bych jim nedovoloval chodit po městech a propagovat rasistycký kecy natož hajlovat. Nechápu proč Vám všichni píšou že jste porušil zákon, k téhle věci se zákony nerespektují oni je taky nerespektují. Jsem s Váma. Nashledanou a příjemný den. Rastafarian
Pavel Rödl na tiskové konferenci k zákazu pochodu neonacistů ODPOVĚĎ: Děkuji. 18.1.2008 13:18
OTÁZKA: Zakázal byste pochod ekologů, kdyby byl stejně tak masový jako hlášený pochod neonacistů? Lenka
Pavel Rödl na tiskové konferenci k zákazu pochodu neonacistů ODPOVĚĎ: Budou-li ekonologové natolik militantní a bude-li jejich ideologie uznána jako nezákonná, tak zcela určitě. Zatím tomu tak není. 18.1.2008 13:19
OTÁZKA: Pane primátore, je ostuda Plzně, že si úředníci nedokážou ověřit svolavatele akcí - stačí si projet internet apod. Neonacistům jste pochod zakázali (a jak jinak) dle mého soudu POUZE POD NÁTLAKEM OBČ. SDRUŽENÍ (zabývajících se lids. právy) a MÉDIÍ. Jinak by se nedělo nic. To, že neonacisté tu mohli (a stejně zítra budou) pochodovat Plzní, mě naplňuje naprostým znechucením a obavou, jak se budete chovat vůči takovým neonacist. provokacím v budoucnu. JSTE OSTUDOU PLZNĚ. Plzeňák
Pavel Rödl na tiskové konferenci k zákazu pochodu neonacistů ODPOVĚĎ: Nebudu komentovat. 18.1.2008 13:20
OTÁZKA: Dobry den, mate odhad na kolik prijde, diky tomuto honu na carodejnice, 1000 zmobilizovanych policistu v ulicich Plzne? Bude se tato castka blizit 17 000 000,- jako pri podobne akci v Praze? Diky Jiri
Pavel Rödl na tiskové konferenci k zákazu pochodu neonacistů ODPOVĚĎ: Tato částka je podle mého názoru nerálná a nesymslná. Kolik bude stát pohotovost Policie ČR v Plzni nevím. Mé rozhodnutí nemělo vliv na počet policistů v Plzni. 18.1.2008 13:21
OTÁZKA: I když je ten postup možná nešťastný a možná nahraje do karet neonacistům, naprosto s Vámi souhlasím a plně Vás podporuji (o víkendu se do Plzně chystám na soukromou návštěvu a nerad bych měl rozbitá ústa jen kvůli tomu, že mám delší vlásy a náhodou potkám nějakou skupinku nácků) Karlos
Pavel Rödl na tiskové konferenci k zákazu pochodu neonacistů ODPOVĚĎ: Přeji Vám příjemný a bezpečný pobyt v Plzni. Uděláme pro to vše. 18.1.2008 13:21
OTÁZKA: Dobrý den, jak se město Plzeň vypořádává s neonacisty mimo takovéto akce? Vašeho postupu si cením. J.B., student, Praha Jan Bubník
Pavel Rödl na tiskové konferenci k zákazu pochodu neonacistů ODPOVĚĎ: Tato akce je v rámci města Plzně ojedinělá. Zatím jsem se s ní nesetkal. Vím pouze o jednom či dvou zakázaných shromáždění v restarucích v Plzni. 18.1.2008 13:22
OTÁZKA: Jaký je rozdíl mezi fašismem a nacismem ? Drakonik
Pavel Rödl na tiskové konferenci k zákazu pochodu neonacistů ODPOVĚĎ: Vysvětlení po ideologické stránce plyne z názvu těchto hnutí. Fašimus, podle italského slova spojovat, stmelovat. Nacismus je sice národnostní hnutí, ale podle něj by jiné národy neměly nárok na žití. 18.1.2008 13:23
OTÁZKA: S ohledem na to, že Váš zákaz může být neplatný, je možné akci ukončit i když se radikálové do Plzně v sobotu sjedou? Alena
Pavel Rödl na tiskové konferenci k zákazu pochodu neonacistů ODPOVĚĎ: O neplatnosti rozhodne soud. 18.1.2008 13:24
OTÁZKA: Pane primátore, vzhledově i svým jednáním mi připomínáte typického funkcionáře KSČ. Můžete říct, kolik let jste v této straně strávil a na jaké pozici, případně co jste dělal před rokem 1989? Petr
Pavel Rödl na tiskové konferenci k zákazu pochodu neonacistů ODPOVĚĎ: Před rokem 1989 jsem projektoval, v KSČ jsem nidky nebyl, ač jsem s tím měl problémy. 18.1.2008 13:24
OTÁZKA: Pane primátore, nemám na Vás otázku, pouze Vám chci poděkovat za Váš postoj. Myslím že bychom hajlující idioty (dámy prominou) v našich ulicích opravdu trpět neměli. Zdeněk J.
Pavel Rödl na tiskové konferenci k zákazu pochodu neonacistů ODPOVĚĎ: Děkuji za podporu. 18.1.2008 13:25
OTÁZKA: Pane primátor, pokud dojde k tomu že se výrokem soude pioitvrdí že jste jednal protizákoně. A nějáký občan vás bude žalovat a ctít oškodné at už u našich nebo evropských soudech. Pokud Vás odsoudí k zaplacení zaplatí to město nebo vy z vlastní kapsy. Měl by jste rezignovat máme právní stát !!!!!!!!!! honza
Pavel Rödl na tiskové konferenci k zákazu pochodu neonacistů ODPOVĚĎ: Nedokážu říct, jak soudy rozhodnou. 18.1.2008 13:26
OTÁZKA: Dobry den, jak je mozne ze ve vcerejsi tistene MF Dnes vysell clanek, kde radni Karel Palecek rika, ze NELZE ohlaseny pochod zakazat a nato Vy na tiskove konferenci pochod zakazete? Myslim si, ze predstavitele Rady mesta Plzne by meli postupovat ve shode s primatorem, kdyz uz. Preji hezky den. Karel
Pavel Rödl na tiskové konferenci k zákazu pochodu neonacistů ODPOVĚĎ: O mém rozhodnutí, které jsem učinil ve středu ráno, byl pan Paleček informován až následně ve chvíli, kdy jsem toto rozhodutí dal na veřejnost. Děkuji za dotazy. 18.1.2008 13:28
OTÁZKA: moho se Vas zeptat co se stalo 26.unora, nechapete otazku?? tak ja vam na ni odpovim, asi nic duleziteho az do okamziku kdy nekdo na tento den svola demonstraci nebo pochod, pak nekdo z zidovske obce prohlasi ze ten den se stalo neco pri cemz byl zidovsky lid perzekuovan a urcite pochod povede kolem nejake zidovske stavby, stydim se ze jsem obcanem mesta Plzen a doufam ze soudy v teto zemi vas odsoudi vas volic
Pavel Rödl na tiskové konferenci k zákazu pochodu neonacistů ODPOVĚĎ: To je Váš názor. Já osobně jsem přesvědčen, že Židé jsou též lidé jako my a zásadně nesouhlasím s diskriminací jakýchkoli lidí. 18.1.2008 13:28
zpět na osobnost