On-line rozhovor s Petrou Buzkovou

velikost textu:
vydáno 19.9.2002 11:00
Poznámka redakce: Odpovědi do on-line rozhovoru vkládá asistentka redakce iDNES na základě diktátu Petry Buzkové.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 19. září 2002 do 11:20

OTÁZKA: Dobrý den, chtěl jsem se vás jen zeptat, jestli nemáte nějaké volné místo u Vás na ministerstvu. Vzdělání mám VŠ technického směru se zaměřením na ekonomiku. Nějaký ten cizí jazyk taky ovládám. Děkuji. Jiří Svoboda
ODPOVĚĎ: Pošlete svůj životopis a já se zeptám. 26.9.2002 9:33
OTÁZKA: Dobrý den paní ministryně, zdravím Vás z Hradce Králové. Rád bych Vám položil dotaz, který souvisí s tím, že právě nyní připravujeme založení nové základní školy "Základní škola Sion J. A. Komenského v Hradci Králové", jejímž zřizovatelem bude církev Jednota bratrská v ČR. Chtěl bych se zeptat, jaká je současná situace s právní subjektivitou církevních škol a jaký předpokládáte vývoj v této věci do budoucna? Zároveň bych se chtěl zeptat, jaké jsou podle Vašeho názoru klíčové faktory ovlivňující, zda nová škola (tj. nejen naše), bude zařazena do sítě škol. Předem Vám za Vaši odpověď děkuji. S přáním všeho dobrého Denis Doksanský, Hradec Králové (info@sion.cz). Denis Doksanský
ODPOVĚĎ: Abychom nemluvili jen mezi sebou. Zákon o náboženské svobodě, doufám, že mu nekomolím název, říká se mu církevní, jaksi pozapomněl na problém církevního školství. Respektive, byl přijímán s představou, že bude školský zákon. A školy jako je ta, kterou zakládá pan Doksanský, jsou v obtížné právní situaci. Tady jsme trochu na jedné lodi. Já bych to ráda věděla taky, ale doufám, že se mi podaří přesvědčit zákonodárce, že zavedeme školní právnickou osobu. pokud ne, budeme muset hledat velmi složitá řešení – můžu jen slíbit, že je najdeme. 26.9.2002 9:33
OTÁZKA: Dobrý den paní Buzková. Jak se tváříte na nátlak na paní Marvanovou, která jako jediná stojí za programem své strany? A nevadí vám neúčast pana Kavana na důležitých hlasováních ve sněmovně? Děkuji za odpověď. Pavel
ODPOVĚĎ: Neučast mi vadí, a hodně. A k Haně Marvanové – ona je to do značné míry vnitřní záležitost US. Jejich zástupci řekli, že ten balíček, který šel proti programům všech koaličních stran a ospravedlňovalo ho jen nezbytí, podpoří. Nejedná se o hlasování podle svědomí, ale o to, že v podobné situaci obvykle koaliční strana, resp. její vyjednávači řeknou: „Ano, to můžeme plně podpořit.“ anebo: „Ne, tohle část našich poslanců nepodpoří.“ 26.9.2002 9:34
OTÁZKA: Zdravím Vás. Chtěl bych se zeptat, zdali Vám nynější premiér Špidla nabídnul pouze ministerstvo školství nebo jste si jej mohla vybrat z více ministerstev sama? Děkuji za odpověď. martan
ODPOVĚĎ: Mohla jsem si vybrat z několika nabídek, které byly vesměs prestižnější – ale tahle představovala výzvu. 26.9.2002 9:34
OTÁZKA: Tak ucitele kteri si porad stezuji na praci nechapu!!!! Same volno, prazdniny a jeste k tomu dva mesice prazdnin a placene!!!Tak uz dejte pokoj se zvysovanim platu a ty penize dejte radsi do uzitecnejsich mist!!! Kurus
ODPOVĚĎ: Nedám pokoj. 26.9.2002 9:34
OTÁZKA: Vážená paní ministrině, zajímalo by mě, zda máte představu o tom, jak do ZŠ dostat mladé učitele a jak docílit toho, aby tito byli ochotni změnit přístup ke vzdělávání dětí ve škole, jestliže jejich zkušenosti coby žáků jsou téměř výhradně s frontálním vyučováním a příprava na jejich povolání na VŠ jim mnoho do praxe nedá. Děkuji Věra
ODPOVĚĎ: Moc prostředků k tomu nemám – tlak na kvalitu jejich vzdělání a jejich dalšího vzdělávání se, slušný plat a postavení závislé na kariérovém řádu a ne na tom, jak se vyspí nějaká místní veličina.. Jestli víte o něčem jiném, ráda si nechám poradit. 26.9.2002 9:35
OTÁZKA: Vážená paní Buzková, chci se Vás zeptat na Váš osobní názor na podpis dodatku ke koaliční smlouvě. Mám pocit, že to přinejmenším znamená neobyčejné průtahy při schvalování "zásadních" zákonů. Také se mi trochu vytrácí možnost svobodné volby jednoho každého poslance vládní koalice, jež by třeba rád hlasoval podle toho co si myslí a ne podle toho co mu nalinkuje jeho poslanecký klub. Děkuji za odpověď a přeji pevné nervy v nelehkém resortu. Honza
ODPOVĚĎ: Projednávání zákonů to prodloužit nemusí, záleží na konkrétním způsobu vyjednávání. Jinak celý ten doplněk svědčí o poněkud zvláštním fungování US jako politické strany. Ale říkejme tomu třeba názorová otevřenost a buďme tolerantní. 26.9.2002 9:35
OTÁZKA: Dobrý den, paní Buzková, můj dotaz směřuje k Vašim záměrům týkajícím se stylu vyučování na našich základních a středních školách:Někde jste uvedla, že Vám připomíná styl z dob Rak.-Uherska. Já s tím plně souhlasím a tak se ptám:pracuje Vaše ministerstvo na nějakém, byť jen pilotním projektu, který by ukázal, že přesměrovat energii dětí a studentů z mechanického "biflování" nazpaměť na naučení nezbytně nutného a především naučení návyků pro práci, hledání a plikování informací ? Děkuji a fandím Vám ve Vaší práci. ePepe
ODPOVĚĎ: Co se toho c.a k. stylu týče – jsou školy, kterým tím křivdíte, a jsou bohužel také školy, kterým tím lichotíte. Na pilotních projektech se pracuje. 26.9.2002 9:35
OTÁZKA: Dobrý den paní Buzková, rád bych se vás zeptal Jak je to s účastí vašeho manžela v bankovním podvodu u České spořitelny, tak jak to uváděli v televizním zpravodajství? Karel
ODPOVĚĎ: Tak jedno mohu říci docela s jistotou. Josef se nezúčastnil žádného podvodu. Spolurozhodoval o operaci, která byla v tehdejší době poměrně standardní způsob, jak se snad všechny české banky zbavovaly určitých problémů se špatnými pohledávkami. Nikoli v úmyslu poškodit ČS, naopak ... to ale neznamená, že to nebylo riskantní rozhodnutí. 26.9.2002 9:35
OTÁZKA: Kdy ministerstvo začne jednat v otázce posuzování vhodnosti výukových programů a software? Mělo školám už dávnou doporučit spoustu programů a pořád nic? Kdy se stan něco dalšího s celými projekty Státní informační politiky ve vzdělávání? Zatím to spí a Generální dodavatel pak dělá věci jako jediný a jenom tím získává peníze. B. Vošický
ODPOVĚĎ: Generální dodavatel má smlouvu, převážně zkonzumovanou, do konce roku. Protože v daném okamžiku nejsou peníze a nevíme, kolik jich bude (povodňový rozpočet), využíváme vynucené proluky k určité mezinventuře. 26.9.2002 9:36
OTÁZKA: Dobrý den,jak mají rodiče dětí naložit s ředitelem státní základní školy na sídlišti ve 100 tisícovém městě, který ve školním řádu nařizuje v době polední přestávky mezi dopoledním a odpoledním vyučováním všem dětem, za každého počasí opustit na cca 50 minut prostory školy, včetně přilehlých pozemků a absolutně se nezajímá co děti v této době dělají?!Podle mého názoru toto rozhodnutí ředitele je na hranici mezi zdravým rozumem a trestným činem. Petra
ODPOVĚĎ: Hlavně ho nelynčujte, to je u nás i v těchto případech trestné. O té škole nejspíše nerozhoduji, podle počtu pravděpodobností ji zřizuje obec, možná kraj – pokud je obecní, pak si co nejrychleji stěžujte, protože panu starostovi půjde za měsíc o každý hlas. A pošlete mi dopis s konkrétními údaji, abych mohla o věci jednat také já. 26.9.2002 9:36
OTÁZKA: Dobry den, chtel bych znat Vas nazor na dalsi existenci viceletych gymnazii, ktere se dle meho nazoru osvedcuji a nesporne spolecnosti prospivaji.Proc si myslte ze mel k nim byvaly ministr skolstvi Zeman tak negativne vyhraneny nazor?Otazka2: Jak jiz bylo receno v projektu indoš se plytva penezi.Z regionalni zkusenosti doporucuji proverit i ucelnost vynakladani penez na zcela zbytecna pracovni mista za timto ucelem vytvorena /napr.asistenti projektu, plat 5.000/tyden za prakticky nulovou praci/ jiri
ODPOVĚĎ: Víceletá gymnázia jsou funkční součást naší vzdělávací soustavy, bohužel často zplaněla. Ano, v projektu „Internet do škol“ se opravdu často plýtvalo penězi. Snažíme se to změnit. 26.9.2002 9:36
OTÁZKA: Dobrý den, paní ministrině, zdravím Vás z Brna. Chtěla bych se vás zeptat na možnosti vzdělávání nadměrně inteligentního dítěte (dle posudku psychologa) v jiném městě než je Praha. Za uplynulé 3 roky školní docházky dítěte zjišťujeme z pohledu rodičů převážně bezradnost pedagogů v této oblasti, učitelé jsou připraveni spíše na práci s dětmi dyslektickými, dysgrafickými atd.Budete pokračovat v záměru svého předchůdce stejná škola pro všechny děti a rušit víceletá gymnázia? Děkuji předem za případnou odpověď. Petra D.
ODPOVĚĎ: Ne, nechci rušit víceletá gymnázia. A co se stejné školy pro všechny týče – ano, ideálem je opravdu škola, která poskytne plnou šanci rozvoje třem skupinám dětí – těm majoritním a těm se speciálními potřebami – jak nadprůměrně nadaným, tak těm, kterým se musí pomoct, aby dosáhly na průměr. To je obsah pojmu „škola pro všechny“, nikoliv, že se všichni budou glajchšaltovat. 26.9.2002 9:36
OTÁZKA: Vážená paní ministrině, uvažuje ministerstvo školství o vydání metodiky k ukončení činností referátu školství OkÚ v otázce personální a mzdové? Pracovní poměry zaměstnanců, zabezpečujících mzdy pro zálohové organizace končí dnem 31.12.2002, přičemž vyúčtování za měsíc prosinec nelze pedagogům a provozním zaměstnancům provést dříve, než po ukončení měsíce prosince. Na "Zbytkovém úřadě" nezůstane žádný pracovník, zabývající se touto probelmatikou. Nebude-li metodika vydána, jakým způsobem radíte postupovat? Dagmar Š
ODPOVĚĎ: Pani Dagmaro, to je opravdu na příliš odborné povídání, pošlete mi, prosím, své spojení (mám před sebou jen otázky, ne adresy) a ráda vám odpovím. 26.9.2002 9:37
OTÁZKA: Paní ministryně,uvažujete v rámci úsporných opatření o rušení vesnických škol (ne malotřídek), které fungují na základě výjimky MŠMT? Pokud ano, na základě čeho jste se rozhodovala? Myslela jste při tom na děti nebo pouze na peníze? A ještě jeden dotaz: Předpokládáme, že znáte osnovy pro ZŠ. Pokud je máme splnit v celém rozsahu, nezdá se vám, že jsou maximalistické? Děkujeme. učitelky ZŠ
ODPOVĚĎ: Já je rušit nemohu, nejsou ministerské. Jinak budeme opravdu nastavovat o něco tvrdší kriteria a snad najdeme i peníze na vstřícné financování podobných kroků. Pokud si je bude chtít kraj nebo obec doplatit, budiž. Nemyslím, že by se jednalo jen o peníze – jak dlouho chcete na postupně odumírající škole udržet kvalitní sbor, a tedy kvalitní výuku? nemyslím, že by osnovy byly maximalistické. 26.9.2002 9:37

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.