On-line rozhovor s ministrem školství Josefem Dobešem

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 8. února 2012 do 13:08

OTÁZKA: Vzhledem k Vasi neustale obhajobe projektu Sport by me zajimalo, zda vubec znate text Operacniho programu Vzdelavani pro konkurenceschopnost a jestli jste se seznamil s pripominkama Evropske komise, ktera ho odmitla platit. Zda se ze neznate ani napln projektu Sport, ktery se chtel zamerit primarne na financovani TV vysilani a predrazenych analyz (napr. analyzy sportovist). Dale chtel platit skoleni instruktoru atd. a to z oblasti programu, ktera nemuze financovat skoleni profesionalu, ale pouze individualnich obcanu!To Vam Komise spravne vytkla. Muzete mi rict, kde se v OP Vzdelavani pro konkurenceschopnost mluvi o podpore sportu? Myslite si, ze takovyto pristup Vam pomuze k opetovnemu zahajeni plateb z Bruselu? Nemate nahodou presvedcit Komisi, ze delate vse pro zabraneni zneuzivani EU penez a tudiz provokativne nepredkladat projekty u nich je podezreni, ze vznikaji v sekretariatu Veci verejnych a jejich cilem je vyvadeni penez do medii napr. pro Vasi volebni kampan?
OTÁZKA: Neměla by reforma školství spočívat hlavně v tom, že se VŠ přestanou platit podle nabraných studentů, ale podle kvality a hlavně potřebnosti daného oboru? Úřady práce jsou plné absolventů ekonomek a pseudohumanistických oborů, zatímco strojaři, stavaři, technici chybí. Vybavit laboratoře odpovídající technikou je mnohem nákladnější než mít nějaký "povídavý" předmět, ke kterému stačí tužka a papír. Vysvětlete mi totiž jednu věc, jak je možné, že soukromých škol správních, ekonomek, "eurostudií" ... máme plno, ale není tady žádná soukromá technika? Můj soukromý názor je ten, že vystudovat techniku je mnohem složitější a některým kruhům v ČR nejde o to co umí, ale co nejrychleji mít před jménem nějaký titul. Vratislav Harabiš
OTÁZKA: Pane ministře, opravdu si myslíte, že fungování veřejných univerzit bude lepší, pokud je místo jejich samosprávy (která se stejně musí přizpůsobit kritériím kvality a kritériím hodnocení vědy a výzkumu) budou řídit Vaši pohůnci z bezpečnostní agentury, zkorumpovaní politici a rychlostudenti z jejich řad? A k čemu budou českým i evropským daňovým poplatníkům Vaše plánované stamiliónové billboardové a podobné kampaně z evropských peněz "o ničem"? (samozřejmě s výjimkou mediálních agentur, pro které to asi děláte). A za třetí - nemyslíte, že když jste už několikrát upravil či změnil svůj názor na školné na vysokých školách, tak to neprospěje ani důvěryhodnosti MŠMT ani systémovému řešení financování vysokých škol? Petr Jüptner
OTÁZKA: Dobrý den pane ministře, dneska ráno jsem poslouchal debatu k testování na ZŠ, opět tam vystupovali rozumbradové, kteří odsuzovali testování s tím, že je třeba aby děti byly vedeny k uvažování v souvislostech ... Prostě hrůza - proč už někdo nahlas neřekne, že dokud se dětská prázdná hlavička nenaplní dějepisnými a přírodovědnými fakty, pravidly pravopisu, násobilkou atd., NELZE vytvářet souvislosti - jinými slovy - pokud se nevrátí na základky zdravý dril, budeme na středních školách stále bojovat s polovzdělanci, kteří neznají češtinu, zápasí s malou násobilkou ... A vím o čem mluvím - úroveň dnešních středoškoláků je mírně řečeno katastrofální! Mějte se pěkně, držím Vám palce Martin Olešný
OTÁZKA: Dobrý den, rád bych se ještě vrátil k již částečně "pozapomenutému" účinkování pana Bátory na ministerstvu. Rád bych se konečně dozvěděl z jakých důvodů jste p. Bátorovi nabídl místo náměstka a pak poradce. Je pravda, že jste se předtím nikdy nesetkali? Jak jste tedy přišel na to, že by p. Bátora byl vhodný člověk na tak důležité funkce? Pokud Vám byl "doporučen", můžete říci, kdo konkrétně Vám angažování p. Bátory doporučil a co konkrétně Vás přimělo toto doporučení přijmout? Jiří Votoček
OTÁZKA: Dobrý den pane ministře, chci se zeptat na Váš názor ohledně financování veřejných vysokých škol. Nebylo by v zájmu státu a konkurenceschopnosti ČR těmto institucím přidat a nedržet je (podle jejich názoru) na 2/3 potřebných finančních prostředků. Protože pak mi uniká záměr Vámi chystaného zákonu o VŠ, kde by se případné školené na těchto institucích mělo vracet do státního rozpočtu a nemělo by zůstávat na školách. Děkuji, Jiří Kopřiva. Jiří kopřiva
OTÁZKA: Dobrý den pane ministře, mám dotaz týkající se tzv. církevního školství. Ve státních maturitách dosáhly tzv. církevní školy výborných výsledků a mj. tím tak prokázaly svou vysokou kvalitu a přínos pro úroveň školství obecně. Jak v tomto smyslu vidíte možnost vzniku dalších škol zřizovaných církví (zejména středních škol, ale i ostatních)? Budete jej jako ministr či ministerstvo podporovat, resp. umožňovat? Děkuji.
OTÁZKA: Dobrý den, mám 2 otázky. Moje přítelknyně dělá v učitelku v MŠ, mají dobrý koletkiv. Mají rádi svoji ředitelku, ona sama školku vede dobře. Proč by takto dobrá ředitelka měla jít znovu do konkurzu? Další otázka. Nemyslíte si, že je u nás moc vysokých škol? Dneska má diplom každý bl..ec. Proč má ČZU například obor informatika. Taková škola by nic podobného učit neměla. Děkuji.
OTÁZKA: Dobry den, vyucuji na Prazske univerzite, mam zkusenosti take s nekolika soukromymi skolami. Co budete delat v pripade vzdelavacimu byznysu soukromych skol, ktery se rozbujel nevidanym zpusobem? Skoly nabiraji studenty z vychodu (Ukrajina, Rusko, Kazachstan, kavkazske republiky) a umoznuji jim tak ziskat studijni viza a legalizovat jejich pobyt na uzemi CR. Tito studenti ovsem neumeji ani slovo cesky, do skoly nechodi, zkousky neskladaji, ale rovnou se jim zapisuji do studijnich systemu. Jak to budete resit? Proc jste sli proti Akreditacni komisi v pripade UJAKu? Rada vyucujicich teto "skoly" (slovo univerzita ji vubec neprislusi) je ochotna svedcit, co se tam delo a stale jeste deje. Prijde den a informace se dostanou i do medii. Neni lepsi zarazit ten rozkvet vzdelavaciho byznysu vcas? J. V.
OTÁZKA: Pane ministře, z vlastní zkušenosti vím, že peníze z fondů EU jsou mnohdy utráceny za "projekty", které nejsou přínosné pro zásadní proměnu našeho školství, často jsou doslova "projídány" za mísy chlebíčků a litry kávy na seminářích, které by se daly zvládnout v rámci klasického vzdělávání pedagogických pracovníků. Máte vytvořený poradní tým lidí z praxe, který by Vám vypracoval aktuální seznam toho, co školství skutečně pálí? Vynakládají se peníze z EU na podporu výuky cizích jazyků - především poskytováním stipendií pro pobyt žáků či učitelů v zahraničí? A též mne velmi mrzí, kolik peněz se vynaloží na vzdělávání a podporu dětí z nepřizpůsobivých rodin, kde nevidím nějakou viditelnou zpětnou vazbu, zda jsou tyto prostředky opravdu účelně využity a děti nadané, s velkým potenciálem ve vzdělávání jsou až na druhé koleji? Takoví žáci a studenti by byli pro tuto zemi určitě větším přínosem!
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, proč se vymýšlí takové projekty jako Okno a Sport. Proč nežádáme od EU peníze na opravdu potřebné věci jako jsou školní pomůcky, opravy škol, placené přístupy do informačních databází? Vladimíra Korousová
OTÁZKA: Dobré odpoledne, pane ministře, jsem potěšen Vaší prací, protože přestože nic není ideální, alespoň se něco děje (a to v našem školství nebývá zvykem). Chtěl bych se Vás ale zeptat, co se sleduje tím, že profesorský či docentský titul bude udělován jen pro práci na dané škole. Tedy, když akademický pracovník s titulem profesor odejde na jinou školu, tak zase bude pracovat "jen" jako odborný asistent? Čeho chcete docílit tímto opatřením, tedy, že tyto tituly budou vázány na školu, kde byly uděleny? A druhá věc. Proč, za předpokladu, že studenti vysokých škol budou platit školné, mají mít nižší zastoupení v akademických senátech svých škol, kterým budou platit ze svých prostředků? Děkuji za odpověď. S pozdravem a přáním dostatku energie. Vojtěch Petr Vojtěch Petr
OTÁZKA: Dobrý den, pane Dobeši, vyzývám vás, abyste se jako můj zaměstnanec, placený královsky z mých daní, začal chovat odpovědně a společně se zbytkem vlády pracoval ve prospěch VŠECH občanů naší krásné země. Jste našimi volenými zástupci, platíme si vás, měli byste si to denodenně uvědomovat a pracovat pro blaho nás všech. Nemám na vás žádný dotaz, jen vám z pozice zaměstnavatele a objednatele služby (správy země) nařizuji, abyste přestal zneužívat mé peníze! S pozdravem Ing. Martin Šviček Josef Šídlo
OTÁZKA: Dobrý den, jak se díváte na situaci ohledně právnické fakulty v Plzni. Zajímá mě pokud škola zanikne co se studenty. Děkuji Rostislav Vedlich
OTÁZKA: Máte nějaké zkušenosti s pedagogikou? Jako nemyslím jestli jste chodil do školy, ale jestli máte praxi jako vyučující, suplující nebo jako třeba tělocvikář. Zkráceně učil jste někdy? Víte co obnáší být ředitel školy nebo učitel či profesor? Pokud ne tak tomu asi rozumíte jako koza petrželi.... Petr Brychta
OTÁZKA: Vážený pane ministře, jaký máte názor na právě probíhající iniciativu plzeňských studentů? Hodnotíte ji kladně nebo záporně? Popřípadě, máte pro ně nějaké doporučení?
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě jakým způsobem je nastavené cash-flow - proplácení způsobilých nákladů OPVK, když neustále dochází ke zpožďování plateb příjemcům ze strany poskytovatele dotace. Toto zpožďování je pro mnohé organizace likvidační. Rovněž mě zajímá, jakým způsobem je naplánováno přerozdělování prostředků z EU, když projektové žádosti s vysokým bodovým hodnocením a doporučením k realizaci od hodnotitelů, nakonec na dotaci nedosáhnou. Jakým způsobem pak mají být čerpány prostředky, když nejsou schvalovány kvalitní projekty. děkuji za odpovědi Jitka Jandáková
OTÁZKA: Dobrý den,pane ministře,proč my se museli platit vysoké školy????
OTÁZKA: Dobrý den,vážně byste nechtěl odstoupit z místa ministra školství? Řekl bych že by to velice,ale velice prospělo všem. Jaroslav Mach
OTÁZKA: Co soudíte o učitelích, kteří na Vašem příkladě vyučují myšlení 2. republiky a náckovství? http://zpravy.idnes.cz/ucitele-dobesovi-kdyz-ucime-o-2-republice-a-nackovstvi-ucime-o-vas-pyc-/domaci.aspx?c=A111012_133631_domaci_kop Dušan Hřebíček
OTÁZKA: Vážený pane ministře, domníváte se, že je Akreditační komise v čele s profesorkou Dvořákovou vůči Právnické fakultě v Plzni nějak zaujatá?
OTÁZKA: Dobrý den, vaše prohlášení o hlavě a špalku je sice hezké – možná někomu ukápla i slza, ale jste ochoten za „svojí“ pravdu obětovat celý svůj majetek? Neboť dle mého názoru tím, že jste „ucpal penězovod z Bruselu,“ (mám tím samozřejmě na mysli i odpovědnost za vaše podřízené) připravíte stát o x miliard, čímž je bude nutné doplnit ze státního rozpočtu, a tím připravíte o majetek každého občana ČR. Za to byste měl nést OPRAVDOVOU odpovědnost (vaše hlava na špalku je pak vlastně jen spásou pro společnost). Prosím o odpověď, zda jste či nejste ochoten se zaručit celým svým majetkem za vámi způsobené neodčerpání peněz z Bruselu? – na „plastickou“ odpověď v Bártově stylu zvědavý nejsem.
OTÁZKA: Dobrý den, nakolik považujete aktuální zprávu OECD „Reviews of Evaluation and Assessment in Education“ pro Českou republiku za závažnou? Jak s ní bude MŠMT pracovat? Vypracujete koncept, jak Česká republika zohlední doporučení OECD? (http://eduin.cz/titulka/oecd-nedostatky-a-doporuceni-pro-ceske-skolstvi/)
OTÁZKA: Dobrý den. Jaké nedostatky měl ve své práci pan Veverka a jakou kvalifikaci, předpoklady a schopnosti má na jeho místo pan Baumruk? Není to tak, že jste ho potřeboval uklidit na teplé místečko a odškodnit ho za tunel jménem projekt Sport, který vám nevyšel? Tomáš Ventura
OTÁZKA: Dobrý den, 1)Hodláte řešit situaci interních doktorských studentů, kteří přežívají se stipendiem 6000-7000 Kč měsíčně, z čehož platí zdravotní pojištění a není za ně placeno sociální pojištění? Připadá normální a doporučujete doktorandům, aby si místo bádání přivydělávali na brigádách? 2) V televizním vystoupení jste horlil za placení školného pro ty, kteří studují déle, než je standardní doba studia. V takovýchto případech se poplatky za studium dávno vyměřují. Používat přetahování standardní doby studia jako nepravdivé záminky ke štvaní pracujících proti studentům je z úst ministra školství neslýchané a hraničí to s § 198a Podněcování k nenávisti vůči skupině osob nebo k omezování jejich práv a svobod, zákona č. 140/1961 Sb. Mohl byste se k tomuto svému lživému a štvavému prohlášení vyjádřit? Proč jste neuvedl jako plátce daní i vysokoškolsky vzdělanou část obyvatelstva? Děkuji. Rudolf Havelka, doktorand Ústavu religionistiky FF MU
OTÁZKA: chci se zeptat, zda problém s OP VK je na úrovni krajů, které dohlížejí na realizaci projektů na kontrolují je, nebo na straně míst nejvyšších a týká se "nejdražších" projektů. Děkuji Petr Ondryáš
OTÁZKA: dobrý den, jsem zaměstána ve škole, která od 1.1.2012 zahájila projekt v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, na konci ledna jsme měli obdržel první zálohovou platbu, platba stále nedorazila. Chci se zeptat zda se může stát, že peníze vůbec neobdržíme?
OTÁZKA: Pane ministře, rád bych se tímto zeptal zda je pravda že dopis o možnosti zastavení dotací z fondů EU obdržela jedna z vašich ředitelek? Pokud ano proč vás ihned neinformovala? Dále bych se rád zeptal zda nesouvisí možnost zastavení dotací také s vyhazovy značné části zaměstnanců oddělení CERA v době kdy sama EK doporučovala jejich zvýšení? Předem děkuji za odpovědi. Jakub Petr
OTÁZKA: Dobrý den pane ministře. Rád bych vyjádřil podporu Vašemu návrhu zpoplatněného školství. Ale i přesto, pokud nebude možno čerpat dotace z EU, dodržíte svůj slib a odstoupíte?? Děkuji za odpověď Vlastislav Dvorský
OTÁZKA: Dobrý den, Jak je to s připravovanou VŠ pana Klause, které Vaše ministerstvo poskytlo budovu za výhodných podmínek? Petr Kebo
OTÁZKA: Dobrý den, prakticky všechny odborné a školské asociace Váš návrh reformy financování reg. školství zavrhly, stejně tak obce, ředitelé škol, ale i církevní a soukromé školy, pro které by vzhledem k jejich individuálnímu přístupu k dětem často propojeném s menším počtem dětí ve třídě byla vaše reforma likvidační. Nebylo by na místě zachovat stávající systém normativních dotací na žáka? A dále pokud už je nutné zohlednit úbytek dětí, tak z tohoto systému vyjmout církevní a soukromé školy, které by nejspíše v důsledku této reformy zanikly?
OTÁZKA: Vážený pane ministře, Velice by mě zajímalo Vaše stanovisko týkající se rozhodnutí Akreditační komise.
OTÁZKA: Pane ministře, chtěl bych se zeptat, dokážete si představit, že dostane od MŠMT šanci vzniknout nová střední škola zřizovaná církví, za předpokladu, že rada kraje není proti, resp. vysloveně deklaruje, že bude respektovat posouzení MŠMT? (Samozřejmě snahou této školy by bylo nabídnout jiný přístup a svým pojetím obohatit a doplnit stávající nabídku SŠ a ve své činnosti navazuje na základní školu stejného zřizovatele...). Děkuji za odpověď.
OTÁZKA: Pane ministře, čím jste si to u médií tak rozházel? Připadáte mi jako otloukánek a ne zrovna úplně vždy právem. Např. nedostatky čerpání evropských dotací se přeci táhnou už léta, hodně jste toho podědil, i když opravit se možná něco už i dalo? Co říkáte?….. Není váš hlavní nedostatek, že nejste TOP09 ministr? Ti jsou totiž dle médií nejlepší.
OTÁZKA: Dobrý den, pane ministře, jak chcete zamezit obrovským negativním důsledkům celoplošného testování a státních maturit, zejména tomu, že žáci budou trénováni na testy a ve školách se bude pomíjet zaměření na důležité znalosti a schopnosti, které by měli žáci na základních a středních školách získat? Předem děkuji za odpověď.
OTÁZKA: Dobrý den pane ministře. Můj syn jde v září do první třídy ZŠ. Budete mít v rádiu projev pro prvňáčky? Děkuji.
OTÁZKA: Musím Vám pogratulovat, skutečně ještě žádný ministr školství nedokázal takovým způsobem sjednotit vysokoškolské studenty, maturanty, představitele vysokých škol či akademiky. Můžete jmenovat nějaký z vašich návrhů, jimiž bombardujete média, který jste za dobu svého ministrování skutečně realizoval a který opravdu funguje? Dušan Hřebíček
OTÁZKA: Dobrej :-) myslíte, že opravdu sám rezignujete? :-) Pavel Barkóci
OTÁZKA: Dobrý den, Jaké kroky plánuje MŠMT na základě zprávy McKinsey (ze září 2010), která se komplexně zabývá klesajícími výsledky českého základního a středního školství a doporučuje řešení vedoucí ke zvýšení kvality českých škol? Jako jeden ze zásadních bodů vyzdvihuje, že je nutné snížit provozní a administrativní zátěž ředitelů, aby se mohli více zaměřit na kvalitu výuky. Jaká opatření plánuje MŠMT v tomto směru? (http://www.mckinsey.com/locations/prague/work/probono/2010_09_02_McKinsey&Company_Klesajici_vysledky_ceskych_zakladnich_a_strednich_skol_fakta_a_reseni.pdf) Jakub Jelen
OTÁZKA: Dobré odpoledne, pane ministře. Dovolte mi otázku, zda MŠMT vypracovává souhrnné zhodnocení prvního ročníku státních maturit, ze kterého by bylo zřejmé, v čem byla státní maturita úspěšná a v čem neúspěšná? Kdy bude tato studie zveřejněna?
OTÁZKA: Můžete jmenovat konkrétní země, v nichž se po zavedení školné během několika let několikanásobně nezvýšilo? Tak jako například v Británii, kde se za pár let vzrostlo na desetinásobek? Čím zaručíte studentům, že za pár let nebudou platit místo 10 rovnou 100 tisíc za semestr? Dušan Hřebíček
OTÁZKA: Co když stát díky chybám ministerstva přijde o evropské peníze? Sice odstoupíte, ale bude někdo za ty chyby potrestán? Ondřej Kinkor
OTÁZKA: Dobrý den, pane ministře. Víte o tom, že ve vašem resortu někteří lidé nedostávají zaplaceno za svou práci? Pracovníci školních jídelen berou plat podle počtu obědů, které vaří pro žáky. Nejsou placeni za práci na přípravě obědů pro zaměstnance školy, a to nebývá zanedbatelné procento, v některých školách i 1/4 všech strávníků. Proč za tuto práci nejsou zaplaceni a musí pracovat zdarma? Hana Dostálová
OTÁZKA: Pane ministře, jak to vypadá s novelou zákona o odškodném obětem režimu za vyloučení ze školy. Mám na mysli osobám, které nemohly studovat kvůli komunistickému režimu i po roce 1956. Už byla novela schválena? Pokud ne, kde je překážka?
OTÁZKA: Pane ministře, chtěl bych se zeptat, dokážete si představit, že dostane od MŠMT šanci vzniknout nová střední škola zřizovaná církví, za předpokladu, že rada kraje není proti, resp. vysloveně deklaruje, že bude respektovat posouzení MŠMT? (Samozřejmě snahou této školy by bylo nabídnout jiný přístup a svým pojetím obohatit a doplnit stávající nabídku SŠ a ve své činnosti navazuje na základní školu stejného zřizovatele...). Děkuji za odpověď.
OTÁZKA: Dobrý den, Z jakého důvodu neustále tvrdíte, že nic netušíte o blokaci 53 mld. Kč ze strany EU, když velvyslankyně ČR při EU potvrdila, že na školství odeslala dopis, v němž je uvedeno, že reálně hrozí zastavení operačního programu Vzdělávání ke konkurenceschopnosti? Z vašich vystoupení v médiích je patrné, že v problému „plavete“, úřad nezvládáte a chováte se alibisticky (svádění viny na druhé, zlehčování problému…). Jak v případě neúspěchu obhájíte před veřejností ztrátu mnoha miliard? Opět pouhým vymlouváním? Děkuji za odpověď. Vladimir Lamos
OTÁZKA: Dobrý den. Pane ministře, skutečně si myslíte, že nedostatek peněz vyřeší školné? Není to spíš o tom, že na vysoké školy chodí DESÍTKY procent populačních ročníků, studují i lidé, kteří sotva prolezli střední školy a logicky díky platbám na žáka, kdy si je školy snaží získat a udržet, klesá náročnost studia. Na pracovních úřadech potom máme zbytné absolventy pseudo škol a titul dnes nic moc nevypovídá … ZRUŠTE SYSTÉM PLATBY NA ŽÁKY a najděte způsob financování s ohledem na potřeby trhu a kvalitu výuky! Zbyněk Čejka
OTÁZKA: Dobrý den, nemyslíte, že jste se na tiskové konferenci ztrapnil, když jste tvrdil, že jste žádný dopis k dotacím z EU neobdržel? Petr Wolf

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.