iDNES.cz

On-line rozhovor s dopravním ředitelem pražské MHD Petrem Blažkem

velikost textu:
vydáno 6.9.2002 12:50
OTÁZKA: Dobrý den pane Blažku, můžete prosím říci proč MHD nyní obsluhující severní město je tak nelogicky provozovaná. Dám 2 příklady: 1) tram. 25 která již tak jezdila přeplněná má od pondělí místo dvou jen jeden vůz. 2) autobus 175 který jeko jedinný sváží lidi z prostoru Kobylisy / Ďáblice končí již v Holešovicích zatím co linky 200,144,.... z Bohnic jedou všechny až na Pražského povstání. nebylo by logické např. 144 ukončit místo 175 v Holešovicích a 175 protáhnou ??? Děkuji za odpověď. Karel
ODPOVĚĎ: Tramvaj č. 25 od včerejška tj. 5.8. jezdí ve dvou vozech. Všechny autobusy jedoucí ze severního města budou od úterý prodlouženy až na Pražského povstání, toto opatření je zavedeno z důvodu alespoň částečného uvolnění nejzatíženějšího místa v Praze tj. stanice Vltavská. 6.9.2002 12:59
OTÁZKA: Pěkný den, Na stanici Vltavská na perónu který měří cca. 30 metrů se kříží snad 15 linek autobusu a 10 tamvají. Každý den tam jsou takové zácpy, že tamvaje stojí až nad Štrosmajerák a autobusy na Hlávkův most. Kdy někomu konečně dojde že na tak malém prostoru nelze křížit tolik linek. S pozdravem nešťastný cestující. Standa
ODPOVĚĎ: Máte pravdu v tom, že na jednom jediném místě dochází ke kumulaci značného počtu tramvajových a autobusových linek. Je to z toho důvodu, že toto je jediný nejlepší způsob jak nahradit metro C a zabezpečit přestup z náhradní dopravy X-B, X-C a ostatní pravidelné dopravy. Mohu vás ujistit, že kdybychom znali lepší řešení, sami bychom ho rádi uvítali. 6.9.2002 13:02
OTÁZKA: Dobrý den, pane řediteli. Máte rád sluníčko, kytičky, zvířátka a přírodu vůbec? Udělal jste si letos čas a vyrazil do jarní přírody v rozkvětu a rozpuku? Pociťujete na jaře zvýšenou potřebu něhy? Xavon
ODPOVĚĎ: Ano. 6.9.2002 13:02
OTÁZKA: Vážený pane, neuvažujete o omezení platnosti důchodcovských jízdenek v době největší špičky (např. 7:30-9:30 a 15:30-17:30). Je dost nepochopitelné když ráno je tramvaj našlapaná k prasknutí a 50% tvoří starší lidé kteří evidentně nejedou do práce a v poledne a večer jsou linky poloprázdné. Je to sice trochu drsné, ale jako opatření v době krajní nouze asi obhajitelné. Petr
ODPOVĚĎ: O tomto opatření neuvažujeme, protože nechceme omezit určitou část obyvatel a záleží na odpovědnosti každého zvlášť, jak zhodnotí nutnost cesty v přepravní špičce. 6.9.2002 13:03
OTÁZKA: Krásný den pane řediteli. Kdy budeme jezdit tramvají po Hlávkově mostě? Díky Alena
ODPOVĚĎ: Od pondělí 9.8. bude náhradní tramvajová doprava X-B vedena po Hlávkově mostě. V tomto místě je zprovozněno nouzové energetické napájení, a my doufáme, že bude dostatečné. 6.9.2002 13:05
OTÁZKA: Děkuji za kvalitní a dobrou práci. Bez Vás by Praha lehla popelem... Jen malá otázečka, jaké se Vám líbí ženy a dívky? Blond nebo černovlásky a nebo jiné? Děkuji. Petra
ODPOVĚĎ: Všechny milé a sympatické ženy a dívky. 6.9.2002 13:06
OTÁZKA: Je pravda, že se centrum drží zavřené pro auta hlavně kvůli tramvajím? Anonym
ODPOVĚĎ: Centrum města, pro automobilovou dopravu je uzavřeno z důvodu statické nespolehlivosti nábřeží a v úseku Smetanovo nábřeží je tímto opatřením postižena i MHD. 6.9.2002 13:07
OTÁZKA: Jaké máte koníčky? Jízdu tramvají? Jirka
ODPOVĚĎ: Hlavně sport. 6.9.2002 13:07
OTÁZKA: Dobrý den, doufám ,že i po odeznění povodňových opatření bude 21 a 14 jezdit se dvěma vagóny. Stejně jako pětka, v níž jste mě po celou dobu mého vysokoškolského studia nechávali mačkat v jednom vagonu s odůvodněním, že dva by nebyly dost vytížené... ta už zaplaťpámbů jezdí se dvěma vozy... Pantomas
ODPOVĚĎ: Dopravní opatření po povodni bude vyžadovat vzájemné sladění dopravních průzkumů a kapacitních možností Dopravního podniku. V nekrizových dobách tato opatření stanoví organizace ROPID, která je koordinátorem pražské MHD. 6.9.2002 13:10
OTÁZKA: Co Vás nejvíce naštvalo během povodní a po ní do teď? Pavel
ODPOVĚĎ: Naštěstí rychle zapomínám, převládají ale pozitivní zkušenosti u lidí, kde bych to dříve ani neočekával. 6.9.2002 13:11
OTÁZKA: Dobrý den, myslím, že jste krizi, která přišla po záplavách, zvládli na výbornou. Jak se vám to povedlo? Kolil lidí vymýšlelo trasy a vůbec všechno, aby to fungovalo? Děkuji Plíca
ODPOVĚĎ: Děkuji za pochvalu, v nejkritičtějších dnech se jednalo o velmi úzkou skupinu lidí, která musela pracovat 24 hodin denně, ale to se bavíme o pracovnících, kteří připravovali náhradní způsoby dopravy. V žádném případě ale nemohu zapomenout na všechny ostatní pracovníky, jejichž počty jdou do stovek a bez kterých by to v žádném případě nešlo. 6.9.2002 13:13
OTÁZKA: Prosím Vás poraďte jak se dostanu nejrychleji a nejlépe do centra - ke Kotvě pomocí MHD z Černého Mostu? A kdy odhadujete, že budu moct jezdit opět metrem nebo tramvají přes Karlín? Díky Jitka
ODPOVĚĎ: Z Černého Mostu na Lehovec autobusem a odsud zvláštní linkou X-B. A pro všechny cestující je k dispozici "vyhlédávač spojení po Praze", který je na adrese www.dp-praha.cz. Zde si může každý naplánovat optimální spojení podle potřeb.
Oblast Karlína se zatím posuzuje po statické stránce a je stále uzavřena, provoz metra dle současných odhadů bude fungovat nejdříve v příštím roce. 6.9.2002 13:16
OTÁZKA: Dobrý den. Vím že se snažíte, ale nestálo by za to posíli tramvajové linky (zejména v ranní a odpolední špičce)? Mám pocit že X ka (autobusy i tramvaje jsou nevytížené) a naopak standardní linky přeplněné. Zkuste jet ráno kolem 6. - 7. hodiny tramvají z náměstí míru na anděla. Honza
ODPOVĚĎ: Dopravní podnik je v situaci, kdy musí nahradit nejzatíženější trakci, tj. metro, prostředky povrchové dopravy, které tuto ztracenou kapacitu nejsou schopny v plné míře nikdy nahradit. Mohu vás ujistit, že do povrchové sítě MHD jsou vypraveny všechny použitelné tramvaje i autobusy, které jsou k dispozici, a případné disproporce mezi náhradní dopravou "X" a pravidelnými linkami se mohou v konečné platnosti doladit až po zjištění skutečné poprázdninové poptávky. V některých částech Prahy jsou prázdniny prodlouženy, takže skutečné rozložení a potřeby cestujících nejsou ještě plně známy. 6.9.2002 13:20
OTÁZKA: Neuvažujete o vrácení části peněz za roční předplatné kupóny?? Když jsem si kupon pořídila byl soubor služeb za které jsem platila naprosto rozdílný od současného stavu. (Jela jsem do práce s jedním přestupem 20 minut, nyní 4 přestupy, přeplněné vozy a min 90 minut). Připadá mi to jako kdyby místo 220V začala elektrárna dodávat 110V a chtěla za to stejné peníze s odůvodněním že "něco dodávaj". Chápu že povodně nejsou chybou DP, ale Telecom taky zlevnil lidem po dobu co jejich služby nebyly nebo fungovali špatně. Barbora
ODPOVĚĎ: Při 110V by spotřebiče stavěné na 220V nefungovaly vůbec, v našem případě si troufám říci, že k nefunkčnosti systému MHD v žádném případě nedošlo, ba právě naopak. Je ale nutno přiznat, že se pohybujeme v daných ztížených podmínkách. Přijměte to s pochopením. V tarifní oblasti jsme zavedli prodloužení platnosti jednorázových jízdenek a v nejkritičtějším období jsme jezdili úplně zdarma. 6.9.2002 13:23
OTÁZKA: Dobrý den, chtěla bych se zeptat proč tramvaje č. 5 a 26, které jedou po společné trase na Masarykovo nádraží (zřejmě i dál, ale to nevím), se setkávají na Vítězném náměstí přesně ve stejnou dobu? Interval obou tramvají je 8 min v ranní špičce (což mi příjde dlouhé), nebylo by lepší, aby byly časy odjezdů upraveny a tramvaje se střídali po 4 minutách? Jinak hodně zdaru, zatím s dopravou nemám až tak velké problémy, takže se mi zdá, že to zvládáte dobře. Jana
ODPOVĚĎ: To co v určitém úseku připadá jako ne zcela koordinované, může být vyvoláno dopravní situací v jiné části Prahy, kde je potřeba mít zmíněné linky v těchto jízdních dobách. Vámi zmiňovaná disproporce není ale definitivní a bude upravována v rámci dalšího zprovozňování sítě tramvajové dopravy. 6.9.2002 13:27
OTÁZKA: Proč vůbec máme tramvaje? Myslím, že trolejbusy by byly lepší. Levnější, rychlejší, operativnější - tramvaj se nevyhne ani popelnici..., ale i s menšími škodami kolem - myslím tím panely, koleje neustále obnovujete, silnici kolem také, ničíte hlukem zdraví lidem a otřesy ničí nejen jejich nervy, ale i okolní budovy. Uvažuje někdo u DP vůbec o omezení tramvají a zavedení zpět trolejbusů do MHD v Praze? Např. v Budapešti jsou tak volné a vícepruhé silnice... Honza
ODPOVĚĎ: O znovuzavedení trolejbusů se v současné době v Praze neuvažuje. 6.9.2002 13:28
OTÁZKA: proč se neuzavřelo metro dle protipovodního plánu při průtoku 1500m3? Prosím, jasně a stručně a kdo je za to zodpovědný? Děkuji. pavel
ODPOVĚĎ: Nevím, jaký protipovodňový plán máte na mysli, protože žádný plán, který by ukládal uzavření metra při průtoku 1500 m3 neexistuje. Nemůžeme zaměňovat uzavření metra a uzavírání jednotlivých stanic pro průjezd. 6.9.2002 13:31
OTÁZKA: Jaký máte názor na pražskou záchranku? J. Janíček
ODPOVĚĎ: Já osobně velmi dobrý a pan ředitel Schwarz je můj osobní kamarád. 6.9.2002 13:32
OTÁZKA: Všichni oficiální činovníci řikaj jak je náhradní doprava báječně zorganizovaná, ale nepřijde mi to tak. Údajně jsou téměř veškerý dopravní prostředky vyčerpány a není možno další nasadit. Na stanici Pražskýho povstání stojí přitom zbůhdarma asi 30 autobusů a na trase B zajišťují dopravu přecpaný tramvaje Xb, který na to očividně nestačí. Nechápu proč se na trasu B Smíchovský nádraží a dál nepřesunou spíše autobusy....atp Bastian
ODPOVĚĎ: Rozdělení kapacity dopravních prostředků mezi X-A, B a C je vzájemně nezaměnitelné a prioritu má vždy možnost využítí tramvají, které jsou kapacitnější. Stojící odstavené autobusy na Pražského povstání jsou vozy, které se tam nacházejí v době snížené přepravní poptávky nebo přestávek řidičů, a i tato kapacita bude v následující době po stabilizaci situace přerozdělována na linky, kde budou více využity. 6.9.2002 13:37
OTÁZKA: Kde je podle vás největší problém v pražské dopravě v současnosti ? Je to stanice Vltavská, nebo je ještě horší místo v Praze ? Tomáš
ODPOVĚĎ: Stanice Vltavská stojí na prvním místě, další místa jsou například Štefánikův most, Smíchovské nádraží, Karlovo náměstí a všechna další, kde dochází k velké kumulaci dopravních prostředků. 6.9.2002 13:39
OTÁZKA: Pane řediteli, máte již nějaké zprávy, jak to vypadá v tunelech metra mezi postiženými stanicemi? (zejména tunely pod Vltavou). Děkuji Herman
ODPOVĚĎ: Situaci v tunelech pod Vltavou v tuto chvíli ještě nikdo nezná, ostatní stanice jsou postupně zbavovány vody a budou zahájeny práce na jejich znovuzprovoznění. 6.9.2002 13:40
OTÁZKA: Pane Blazku vsude na svete se za chyby podrizenych plati rezignaci .Kdy podate rezignaci za spatne kroky ,ktere prijdou danove poplatniky na 2mld a za katastrofalni dopravni situaci ?? Anonym
ODPOVĚĎ: O žádných chybných krocích nevím, naopak musím vyslovit poděkování všem mým podřízeným. 6.9.2002 13:41
OTÁZKA: Bude v důsledku přesunu peněz na opravu metra pozastavena výstavba na úseku Holešovice, Ládví. Kdy by to mohlo začít jezdit, doufám že co nejdříve!!. Děkuji za odpověď. Tako
ODPOVĚĎ: O pozastavení výstavby se v současné době neuvažuje, a proto pevně doufáme, že budou dodrženy stanovené termíny. 6.9.2002 13:42
OTÁZKA: Dobry den, planujete nejake zlevnene mesicni predplatne pro obcany ? Platit 410 korun za tento stav mi pripada trochu prehnane.Dekuji za odpoved. Vlada
ODPOVĚĎ: Neplánujeme. 6.9.2002 13:43
OTÁZKA: Dobrý den. Prosím Vás, proč jezdí tramvaj X-A cestou přes újezd a ne podél nábřeží přes Staroměstskou a Karlovy lázně. Dojde k této změně v trase tramvaje v nějaké dohledné době? Honza
ODPOVĚĎ: Vámi zmiňovaný úsek je ze statických důvodů pro tramvajovou dopravu uzavřen. 6.9.2002 13:43
OTÁZKA: Pane řediteli, byť není (a asi ani být nemůže)všechno optimální, smekám před Vámi - dostat milión lidí denně navíc do autobusů a tramvají mi připadá jako heroický výkon. Neuděluje se nějaká Nobelovka za veřejné dopravní systémy? Držím palce, ať všechno funguje i dál. Petr Sedláček
ODPOVĚĎ: Děkujeme. 6.9.2002 13:44
OTÁZKA: Dobrý den pane řediteli, myslim, že na místo kritiky, která se na dopravu jako celek nese z medií, by DP zasloužil spíše obdiv za zvládnutí něčekané situace. V mezích daných možností byly služby poskytovány skutečně na dobré úrovni. Možnosti cestujích získat informace o doprave jsou skutečně rozsáhlé. Jako velmi dobrý napad hodnostím zavedení žlutých pruhů pro autobusy. Bude toto opatření pokračovat i po obnovení metra? Tomáš Piškot
ODPOVĚĎ: Informačnímu systému jsme věnovali maximální pozornost, neboť nám bylo jasné, že orientovat se v rychlých změnách MHD není jednoduché. Co se týká zavedení vyhrazených "žlutých pruhů pro autobusy" bude mou osobní snahou, aby byly zachovány i po skončení povodňových opatření v místech pravidelného provozu autobusů - např. úsek Prašný most - Hradčanská. 6.9.2002 13:47
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, kdy začnou tramvaje jezdit Trojskou ulici. Určitě by to pomohlo uklidnit dopravu na Vltavské. Všiml jsem, že jste začali vyměňovat koleje. Nemohlo se to o nějaký měsíc odložit, až se doprava zklidní? Děkuji Honza
ODPOVĚĎ: Obnovení provozu v Trojské ulici závisí na znovuobnovení energetického napájení. Předpoklad je pět až sedm týdnů, proto tuto chvíli využíváme k opravě tramvajové trati. 6.9.2002 13:48
OTÁZKA: Chtěl by jste být teď zodpovědný za zatopené metro? Anonym
ODPOVĚĎ: Nebojím se být odpovědný za to, co mi přísluší. 6.9.2002 13:49
OTÁZKA: Pane řediteli, myslíte, že mluvčí DP je na svém místě, když tak nehorázně informovala o nabídce pomoci ruských techniků pražskému metru? Jinak dík za dopravu, v té bídě bez metra to zvládáte celkem dobře. Ivo
ODPOVĚĎ: Mluvčí DP měla tu smůlu nebo to štěstí, že k nám nastoupila přesně v době největší kalamity. Myslím si, že tuto situaci zvládla skvěle a je věcí subjektivního pocitu každého zvlášť, jak si co přebere. 6.9.2002 13:51
OTÁZKA: Pane řediteli, tvrdíte, že nelze nasadit více tramvají, protože pražské koleje nemají větší kapacitu. Co se týče spojení Prahy 6 a 7 s centrem, nemám pocit, že by jezdila přes Letnou jedna tramvaj za druhou. Zkusili si někdy vaši dispečeři nastoupit ve špičce napříkad do tramvaje č. 26? Apropós: jezdíte vy sám MHD nebo vozem? Karel
ODPOVĚĎ: Limit nasazení tramvají není určován jen kapacitou kolejové sítě, ale i kapacitou energetickou a počtem tramvají. Kapacitní problém linky číslo 26 je v současné době řešen linkou 5 v úseku Vítězné náměstí - Olšanské náměstí. Jízdy MHD a vozem mám tak 50 na 50 procent, přes den je MHD v současném provozu pro mě nenahraditelná. 6.9.2002 13:55
OTÁZKA: Jaké je podle vás nejlepší jídlo k pívu, pane řediteli? Jesus
ODPOVĚĎ: Jakékoli, které mi chutná. 6.9.2002 13:55
OTÁZKA: Bylo by možné zařídit pozastavení v této chvíli zbytečných staveb a oprav ? (např. stavba tunelu Mrázovka, která zhoršuje už tak komplikovanou dopravní situaci na Praze 5). Martin
ODPOVĚĎ: Dle mého názoru to nejsou stavby nepotřebné, ale rozhodně nespadají do mé kompetence. 6.9.2002 13:56
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, z kolika stanic metra ještě zbývá odčerpat vodu a kdy se předpokládá zprovoznění jednotlivých tras. Dan
ODPOVĚĎ: K dnešnímu dni jsou zatopeny dvě stanice - Florenc/B a Křižíkova. Trasa, která bude zprovozněna nejdříve bude prodloužení metra C z Pražského povstání na Hlavní nádraží přibližně od poloviny října. Dále předpokládáme prodloužení kyvadlové dopravy na trase A z Náměstí Míru na Muzeum. Zbytek bude záviset na postupu obnovovacích prací. 6.9.2002 13:59
OTÁZKA: Vazeny pane Blazku, vzhledem k panujicimu "chaosu" jezdi povrchovou dopravou znacne mnozstvi cestujicich bez platnych jizdnich dokladu. Od kdy budou revizori aktivne kontrolovat cestujici (zatim jsem zadneho nepotkal). Dalsi otazka: blizi se zima, v tomto obdobi kazdy rok obsazuji mista k sezeni bezdomovci, jak toto bude reseno? Jirka (BK)
ODPOVĚĎ: Revizoři v době provozu MHD zdarma byli použiti pouze k informování cestujích, v současné době už opět vykonávají svou činnost. Pro vaši informaci je jich na Prahu 150. Sezení či stání lidí v MHD je závislé na lidské slušnosti. 6.9.2002 14:02
OTÁZKA: dobry den, dotaz mozna zas tolik nesouvisi s povodnemi, lec s dopravou primo. Autobusova linka 123 ma jednu ze svych klicovych zastavek ve stanici NASKOVE, kde je velky areal puvodne patrici Tesle, ktera zamestnavala spoustu delniku, kteri do prace jezdili velmi brzo. Dnes je tomu vsak trochu jinak a vetsina firem na tomto vrchu jiz uznava normalni pracovni dobu. MHD na tuto skutecnosto bohuzel nijak nereagovalo, a tak kazdy den bojujeme s tim, ze nekdo na MHD stanovil spicku na hodiny kolem 6 a 7 ranni. Zatimco kolem 8 a 9, kdy vetsina osazenstva jezdi do kancelari jezdi precpany autobus pouze 3krat za hodinu. A pak nejezdete do prace autem. anytime45
ODPOVĚĎ: Váš návrh beru jako podnět, kterým se budeme po uklidnění situace zabývat.

Děkuji všem za otázky a rád bych všechny naše cestující požádal o trpělivost a zároveň poděkoval těm, kteří dokáží ocenit naše úsilí. 6.9.2002 14:05
zpět na osobnost