iDNES.cz

On-line duel o umístění amerického radaru v Brdech

Americký radar
velikost textu:
vydáno 30.3.2007 10:59
Žádost USA o umístění radaru v Brdech dělí veřejnost i politiky. Mezi jeho zastánce patří ministerstvo obrany, k odpůrcům se naopak řadí představitelé KSČM. V on-line duelu iDNES.cz se střetli náměstek ministryně Parkanové Martin Barták a poslanec KSČM Jiří Dolejš.
OTÁZKA: Čest, soudruhu! Ten křivý obličej jste měl už před napadením, nebo až po něm? Vagin
Americký radar ODPOVĚĎ: BartakDovolte mi tuto otázku ponechat bez odpovědi, nevím, zda je myšlená na mne.

Dolejš Bez komentáře. 30.3.2007 11:07

OTÁZKA: Dobrý den, nemáte pocit, že se občanům bezostyšně lže nebo přinejmenším zamlčuje skutečnost, že systém nemůže a nebude chránit území ČR? Magor
Americký radar ODPOVĚĎ: Barták Promiňte, ale tento Váš názor je zcela mylný a možná vyplývá ze záměrně šířených dezinformací. Doposud naše území není chráněmo proti některým typům raket. V případě umístění radaru se naopak naše bezpečnost výrazně zvýší, stejně tak jako našich spojenců a naše teritorium začne být konečně chráněno. Technicky to lze velmi lehce doložit a mapa ukazující, jaké území bude přesně chráněno v kontrastu se současnou situací, je volně dostupná mimo jiné na internetových stránkách Ministerstva obrany.

Dolejš Zařízení je primérně určeno pro národní ochranu USA. Akutní hrozba balistických raket z Íránu či Koreje neexistuje. Také proto američtí demokraté zpochybňují účinnost a oprávněnost celého projektu. ČR má být pouze vtažena do skupiny ochotných, když se USA bojí dohodnout z EU a NATO jako celkem. 30.3.2007 11:12

OTÁZKA: Opravdu byste chtěli mít radar 170kW na 10GHz!!! za barákem? Petr
Americký radar ODPOVĚĎ: Barták: Jednání teprve začala a je předčasné uvádět konkrétní čísla. Tento radar bude dostatečně vzdálen od lidských obydlí a při svém provozu bude muset splňovat veškeré zdravotní a hygienické normy.

Dolejš Škodlivost vyzařování energie je věcí kontroly hygienických norem. To se týká vojenských radarů, stejně jako třeba televizních vysílačů. 30.3.2007 11:13

OTÁZKA: Mám kamarády, kteří bydlí blízko plánovaného radaru. Bojí se, že kolem nich bude jezdit sousta aut. Jak náročný je radar na obsluhu? Bimbo
Americký radar ODPOVĚĎ: Barták: Radar není na obsluhu nějak zvlášt náročný, počítá se pouze s několika operátory a nepříliš početnou ochranou. Zvýšený provoz se předpokládá pouze během případné výstavby, při samotném provozu se bude jednat o běžné střídání personálu.

DolejšDočasná zátěž území během výstavby, stejně jako přínos základny pro danou lokalitu, považuji za okrjový problém. Hlavní je, že přítomnost základny vytváří riziko útoku na toto zařízení a oslabuje soudružnost aliance. 30.3.2007 11:14

OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat ohledně vlivu radaru na blízké či vzdálené okolí. Je možné, aby takový radar škodil svým výkonem a svým vysíláním ve své blízkosti? Může působit na lidi v okolních vesnicích? Bude nějaký dopad na ekologii? Děkuji za odpověď. Ondřej Vaněk
Americký radar ODPOVĚĎ: Barták: Dovolil bych si Vás odkázat na předchozí odpověď, ze které vyplývá, že s žádnými negativními dopady se nepočítá.

Dolejš K předchozí odpovědi lze doplnit potřebu kontroly znečištění spodních vod, popř. otázku využití náhradního energetického zdroje (jaderného). 30.3.2007 11:16

OTÁZKA: Kdyby Česká republika, z jakéhokoliv trochu rozumného důvodu, požádala USA, abychom si na jejich území (v obydlené oblasti) mohli postavit podobnou základnu, jaká by byla šance, že nám to Američané povolí? Magor
Americký radar ODPOVĚĎ: Barták: V případě, že by k této neočekávané situaci došlo, jistě by byla předmětem vyjednávání.

Dolejš Vztah USA a ČR je vztah jaderné velmoci a země s minimální vojenskou silou. Právě proto může být rovným partnerem USA spíše Evropská unie se 460 miliony obyvatel než ČR s deseti miliony obyvatel. 30.3.2007 11:18

OTÁZKA: Mám otázku na oba pány. Zajimal by mne Vas nazor na 11. zari 2001 - dnes se vzil pojem 2. Reichstag. Existují nezpochybnitelné důkazy, ze pokud jde napr. o WTC jednalo se o rizenou demolici, tedy boj proti "terorismu" ,tak jak je prezentován, je od zacatku záměrný podvod k dosažení globálních politických cílů. Jste v teto zalezitosti ochoten sebereflexe anebo nas i nadale budete presvedcovat o oficialnich lzich ze strany USA jako nezpochybnitelnych pravdach? Nás i celou republiku vystavujete stejnému trapasu jako v případě tzv. ZHN v Iráku. Víte co chtěl Bush vlastně říct když 11. září 1994 mluvil o potřebě NWO? /Když chcete dosáhnout GLOBÁLNÍCH cílů, musíte mít po ruce i nějakého toho GLOBÁLNÍHO nepřítele./ http://video.google.com/videoplay?docid=-5410283867128293391&sourceid=docidfeed&hl=en Kalibr
Americký radar ODPOVĚĎ: Barták: Podobné otázky jsou nedůstojné. Respektujme prosím památku obětí terorismu.

DolejšÚvahy o zinscenování útoku na WTO samotnými Američany, jsou spekulativní. Nebezpečí mezinárodního terorismu opravdu existuje, téma by však nemělo být zneužíváno k omezování lidských práv či nátlaku na spojence. 30.3.2007 11:19

OTÁZKA: Soudruhu Dolejší, jak vidí situaci kolem radaru váš bývalý předseda, syn sadisty Grebeníčka? Jasmín Kučera
Americký radar ODPOVĚĎ: Barták: Tuto otázku přenechávám panu kolegovi z diskuse.

Dolejš Poslanci za KSČM včetně M. Grebeníčka vycházejí ze schválených stanovisek celé strany. 30.3.2007 11:20

OTÁZKA: Dobrý den, chci se zepat zda má KSČM lepší zpravodajské informace o raketovém/atomovém programu Iránu, než Američané? zum zum
Americký radar ODPOVĚĎ: Barták: Pochybuji o tom...

Dolejš Používáme především zdravý rozum než zpravodajské informace, popř. dezinformace. Myslím, že pro kvalitní rozhodnutí to bohatě stačí. 30.3.2007 11:22

OTÁZKA: Proč si myslíte, že by o radaru mělo nebo nemělo být referendum? Karel
Americký radar ODPOVĚĎ: Barták: Není běžným zvykem řešit otázky národní bezpečnosti referendem. Jsme fungující parlamentní demokracií, kde se těmto otázkám věnuje vláda a parlament.

Dolejš Otázkou umístění základy je rozhodující pro budoucnost země. Je to otázka především politická. Bezpečnost země se dá řešit různými technickými postupy. Proto je odkazování se na laicitu občanů výmluvou. 30.3.2007 11:24

OTÁZKA: Nejsem ani velký zastánce ani velký odpůrce radaru. Mám málo informací a mám dojem, že obě dvě strany se nás, voliče, snaží nějak mediálně obalamutit. Co vy na to? Vilém Pokorný
Americký radar ODPOVĚĎ: Barták: Já se nikoho obalamutit nesnažím, jde mi pouze o obranu naší vlasti. S občany během našich výjezdů diskutujeme zcela otevřeně a zastáváme názor, že mají plné právo na informace.

Dolejš Oficiální kampaň k základně v podstatě nezačala. Na můj vkus by média mohla věnovat více pozornosti věcným argumentům odpůrců základny. 30.3.2007 11:24

OTÁZKA: V rámci snahy o snížení geopolitického napětí bych podmínil souhlas s výstavbou amerického radaru tím, že se za stejných podmínek nabídne vedlejší pozemek pro výstavbu radaru Rusku. Co vy na to? Martin
Americký radar ODPOVĚĎ: Barták: Pokud byste měl zájem shromažďovat dostupné informace, věděl byste, že probíhá intenzivní komunikace mezi Aliancí a Ruskou federací v případě některých druhů protiraketové obrany, stejně jako probíhá intenzivní komunikace mezi představiteli USA a Ruska o připravovaném projektu, na němž se ČR bude možná podílet.

Dolejš Obávám se, že jak američtí tak i ruští generálové budou chtít využít situace k navýšení vojenských rozpočtů a rozpoutání závodů ve zbrojení. Místo dalších a dalších základen, jedno z které strany, bych upřednostnil jednání o odzbrojení a dal i EU a NATU čas ujasnit si, jak efektivně bránit své území. 30.3.2007 11:26

OTÁZKA: Dobrý den, proč radar, proč ne hned rakety? Nebylo by to lepší? Vilém Pokorný
Americký radar ODPOVĚĎ: Barták: Vzhledem k našim podmínkám je radar možnou dobře zvolenou realistickou variantou.

Dolejš Ani radar ani rakety. Radary NATO již na svém území máme (Nepolisy, ve výstavbě Slavkov). Ty ale slouží jinému systému obrany. Nad účinností raket protibalistickým střelám někteří odborníci mají pochybnost. 30.3.2007 11:28

OTÁZKA: 1.Kdyz policii zakazu zbrane, prestanou je zlodeji pouzivat? 2.Kdyz si nebudu zamykat dvere, tak me zlodeji nevykranou? 3.Budeme spoléhat na to, že nepřítel je čestný bojovník, který ocení naše zásluhy a bude si vybírat, komu zadek naplácá a koho pochválí? Me2di
Americký radar ODPOVĚĎ: Barták: Slovník bych volil jiný, ale rozumím Vám...

Dolejš Právě že přiměřenost systému NMD možným ohrožením je důležitou výhradou oponentů, stejně tak jako že jde spíše o "velkou domů" pro americký zbrojní komplex. 30.3.2007 11:29

OTÁZKA: Typ protiraketové obrany, kterou Spojené státy mohou hodnověrně nasadit, má význam především v ofenzivním a ne defenzivním smyslu – jako doplněk amerického prvního úderu, nikoli jako autonomní štít. Pokud by Spojené státy provedly nukleární útok na Rusko (nebo Čínu), cílové zemi by zůstal jen malý zbytkový arzenál – pokud vůbec něco. V tomto případě by dokonce i relativně malý nebo neefektivní systém protiraketové obrany mohl být více než dostatečný k odražení jakéhokoli odvetného úderu, protože zdevastovanému nepříteli by zbylo jen málo hlavic a klamných cílů“. Opravdu chceme i jako ČR hrát s USA tuto nebezpečnou strategickou hru? Pro naše občany /na rozdíl od politiků/ opravdu nejde ani tak o radar, jako spíše o ZRADAR. Karel
Americký radar ODPOVĚĎ: Barták: Vaše informace jsou mylné a domněnky zavádějící. Základní podstatné a nezkreslené informace lze dohledat na našich i jiných oficiálních internetových adresách.

Dolejš Opravdu jde o strategické hry se sporným účinkem. Domnívám se, že při masivním útoku jaderné velmoci by nebylo vítězů. Bohužel ve vojenské strategii USA se po krátkém oteplení znovu objevil princip preventivního útoku. 30.3.2007 11:31

OTÁZKA: Dobrý den, zajímal by mě Váš názor, co se týče referenda na umístění radaru. Upřímně si myslím, že referendum je v tomhle případě (a ve většině ostatních též) ohromně levný a nebezpečný populistický trik. 99 procent lidí by o radaru rozhodovalo z nějakého vnitřního pocitu (nenávist k vojenským základnám, láska či antipatie k USA, přívrženectví ODS či ČSSD, KSČM...) absolutně bez znalosti všech mezinárodních úmluv a závazků, které s tím souvisí... takhle nejde rozhodovat o tak důležité záležitosti, jako je umístění radaru a já bych moc všechny představitele KSČM a ČSSD v tomhle směru populisticky nebalamutili lidi, že má každý právo spolurozhodovat... Tomáš
Americký radar ODPOVĚĎ: Barták: Už jsem se k této otázce vyjádřil, ale souhlasím s Vámi.

DolejšReferendum není politický trik ale uplatnění práva na přímou demokracii, které je zakotveno v ústavě. Kdo se bojí referenda, bojí se vlastních občanů. Nabízí se otázka, proč podporu základen neměly vládní strany ve volebním programu. Asi by výsledek voleb vypadal jinak. 30.3.2007 11:33

OTÁZKA: Dolejší soudruhu! Co si o radaru myslí váš předseda, udavač StB soudruh Filip? Věroš
Americký radar ODPOVĚĎ: Barták: Mě do funkce nominovala ODS, proto je moje politická orientace jasná a proto se k podobným otázkám nemusím ani nebudu vyjadřovat.

Dolejš Opakuji, že poslanci se orientují podle celostranického stanoviska. 30.3.2007 11:34

OTÁZKA: Prosím o vysvětlení na jakou obranu, proti čemu, má radar sloužit,proti raketám odkud! Myslím, že Iran není na tom tak dobře aby mohl mít rakety takové doletu.Zajímá někoho odpor občanů,kteří v místě bydlí. Děkuji Dvořáková
Americký radar ODPOVĚĎ: Barták: Írán je ve vývoji raketového potenciálu mnohem blíže ke schopnosti nás ohrozit, než bychom si přáli. I další nepříliš stabilní země na svých raketových systémech intenzivně pracují. Tento protiraketový systém směřuje proti balistickým střelám dlouhého doletu. Názory občanů v okolí Brd nás velmi zajímají a intenzivně s nimi diskutujeme, jak je vidět ze všech sdělovacích prostředků.

Dolejš Vývoj účinných balistických raket v Íránu může trvat značně dlouho. Výběr nespolehlivých zemí provádí USA podle účelového velmocenského klíče. Nabízí se otázka, zda jsou dostatečně spolehlivé země třeba Pákistán nebo Izrael. 30.3.2007 11:36

OTÁZKA: Jaký vidíte rozdíl mezi USA a SSSR. Já žádný jsou to oba mocenské státy, kterým leze ČR do zadku nebo ne? Pepe
Americký radar ODPOVĚĎ: DolejšRozhodující velmoce, jako je USA či Rusko, je třeba realisticky vnímat, ale ne se jim automaticky podřizovat. Vidím nemalou šanci v obnovení rozhovorů o odzbrojování v návaznosti na helsinský proces z minulého století. Také Evropa jako celek by měla do této globální hry jasněji promluvit, zvolit si takovou společnou bezpečnostní politiku, která bude přiměřená hrozbám a nebude utrácet zbytečně zdroje potřebné na udržení sociálního státu.

Barták: Myslím, že každému vzdělanému člověku je rozdíl mezi USA a SSSR jasný. Vážím si demokracie, na kterou jsme více jak 40 let čekali. 30.3.2007 11:43

OTÁZKA: Je pravda, že při vstupu ČR do NATO se Rusku přislíbilo, že na území nových členů nebudou vznikat americké základny? Magor
Americký radar ODPOVĚĎ: Dolejš Při rozpuštění Varšavské smlouvy a stažení sovětských vojsk skutečně tehdejší prezident Havel prohlásil, že na území naší republiky už nebudou žádné cizí základny. Dokonce tehdy uvažoval i o rozpuštění NATO.

Barták: Není to pravda, jedná se pouze o nepodložené fámy. 30.3.2007 11:44

OTÁZKA: Otázka na soudruha Dolejše : Je za vaším odmítáním americké základny strach , že tím se ČR již na vždy vymaní ze sovětské sféry vlivu a již nikdy se nikdo z vaší strany nebo ze strany s. Paroubka "právě nevrátí z Hradu" ? Ano / Ne Todd Bertuzzi
Americký radar ODPOVĚĎ: Dolejš Sféry vlivu se v Evropě změnily už rozpadem SSSR. Obávám se, že přehlížení EU a nedůvěra USA vůči NATO nás právě vrací do doby, kdy se o vliv nad Evropou dělily USA a SSSR. Proto by nemělo být NATO a EU obcházeno a neměly by být tyto instituce nuceny, aby zavedení NMD přešly mlčením. NMD by mělo být jednoznačně projednáno. Je věcí hrdosti Evropanů, aby řekli společné slovo. 30.3.2007 11:46
OTÁZKA: Jak mi vysvetlite , ze v jinych zemich americti vojaci na zakladnach bezporoblemove funguji ze vsech pohledu zivota a u nas by zakladna zpusobovala nepripustne zdravotni problemy okolnich obyvatel?? Druch
Americký radar ODPOVĚĎ: DolejšZhruba 70 tisíc amerických vojáků v SRN je pozůstatek 2. světové války. Samotné Německo má s americkým NMD velké problémy a poradci kancléřky Merkelové jí radí NMD odmítnout. Takže nejde jen o odpor pár českých kverulantů.

Barták: Domnívám se, že tato odpověď není zcela přesná. Základny jsou celkem v osmnácti zemích Evropy a rozhodně nejsou vždy pozůstatkem 2. světové války. Určitě bych neřekl, že SRN má s protiraketovou obranou velké problémy, jelikož se aktivně podílí na jednom jejím prvku, a to protiraketové obraně bojiště (společně s dalšími spojenci). 30.3.2007 11:51

OTÁZKA: Radar bude soucasti obrany USA nebo statu NATO? Elena Doležalová
Americký radar ODPOVĚĎ: Dolejš Příslib premiéra Topolánka, že vláda ČR bude usilovat o začlenění NMD do architektury bezpečnostního deštníku NATO, je nepochopení. Na summitu NATO v Rize byla projednána studie proveditelnosti vlastního deštníku NATO. Ten ale není určen vůči fiktivní hrozbě balistických střel, ale vůči raketám krátkého a středního doletu. Na tento deštník se navíc nějak nespěchá. Je ve stádiu projektu a další projednávání bude určitě až po prezidentských volbách v USA, kdy se přístup Američanů může změnit.

Barták: Mrzí mě, že je tato odpověď zavádějící. Alianční studie proveditelnosti se naopak zabývá hrozbou balistických raket. Je faktem, že USA jsou v tomto projektu oproti Alianci dále, ale předpokládá se také alianční využití. Systém bude komplementární s NATO. 30.3.2007 11:55

OTÁZKA: Panu Dolejšovi: Nemáte pocit, že je vaše odmítání radaru tak trochu nefér? Za vlády vašich komunistických předchůdců jsme tady měli sovětské základny a nikdo se nikoho neptal. Bango
Americký radar ODPOVĚĎ: DolejšKSČM odmítla sovětskou invazi z roku 1968 a jak přítomnost sovětských vojsk, tak i snahu umístit na našem území strategické rakety SS22, označila za hrubou chybu. Ti, kteří před rokem 1989 mlčeli, mají možnost teď svůj postoj napravit.

Barták: Tato odpověď u mně vzbuzuje smutný úsměv. 40 let totality nelze vymazat žádným dodatečným prohlášením. 30.3.2007 12:06

OTÁZKA: Pane Dolejši, proč argumentujete soudržností aliance, když cílem KSČM bylo vždy, abysme v NATO vůbec nebyli? Vilém Pokorný
Americký radar ODPOVĚĎ: Dolejš KSČM věří v možnost jiného bezpečnostního systému, ale respektuje, že ČR je součástí aliance. Nedůvěru USA vůči tzv. evropskému pilíři NATO lze chápat tak, že samotné USA nad budoucností NATO lámou hůl. Snahy dezintegrovat EU přes tzv. novou Evropu a koalici ochotných, chápu jako strategickou hrozbu. To ostatně připomínají i některé aktuální komentáře ze SRN. Tazatelům i oponentovi děkuji. Přeji příjemný den

Barták: Případné umístění těchto prvků protiraketové obrany v ČR a Polsku soudržnost Aliance neovlivní. Existence NATO jako jediné dostupné bezpečnostní a obranné struktury je realitou, která nemá alternativu. Děkujeme čtenářům za dotazy a za pozornost, panu Dolejšovi za účast v diskusi. Těšíme se s návštěvníky idnes.cz na další "chatovanou" a připomínáme pozornosti čtenářů webové stránky Ministerstva obrany. M. Barták 30.3.2007 12:08

zpět na osobnost