iDNES.cz

On-line duel k výstavě Bodies

On-line DUEL k výstavě BODIES
velikost textu:
vydáno 24.5.2007 14:00
Výstava Bodies... vyvolala ostré protesty. Poslanec Boris Šťastný, který chce proti ní bojovat dokonce novelou zákona, se v on-line duelu iDNES.cz utkal s lékařem Davidem Marxem. Ten vnímá snahu poslance jako útok na individuální svobodu.
OTÁZKA: Dobrý den, jsem jeden z těch, kteří by chtěli výstavu vidět, a to ne z "uměleckých" ani z morbidních důvodů, ale prostě proto, že bych si chtěl udělat lepší představu o tom, jak vypadá lidské tělo zevnitř. Existuje nějaké jiné laikovi přístupné místo, kde by si mohl prohlédnout věrné modely orgánů, cévní a nervové soustavy apod.? Jestli ne, nemám jinou možnost než zaplatit 350Kč těmto cirkusákům. Magor
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Šťastný: Ano, v případě skutečného zájmu o opravdové detaily anatomie lidského těla se lze obrátit např. na některou z lékařských fakult a jejich anatomická muzea. Pokud vím, spolupráce s nimi je v tomto ohledu bezplatná. 24.5.2007 14:05
OTÁZKA: jaký je rozdíl mezi kostrou v muzeu vystavenou i s celým vykopaným hrobem a plastinovaným tělem? zvědavec
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Šťastný: Velký. Kostry vystavované v hrobech jsou součástí tzv. pohřebišť. Jde o zákonem přesně specifikované místo, kde lidské pozůstatky jsou uloženy s náležitou pietou. 24.5.2007 14:07
OTÁZKA: Rád bych vzkázal všem co nehodlají na výstavu jít ať tam nechodí a nedělají zbytečný rozruch.Panu Poslanci Šťastnému bych řekl pouze ať se věnuje své práci a nezabývá se takovými hloupostmi jako zákaz výstavy apod. Lukas
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Šťastný: Domnívám se, že se věnuji své práci tím, že se zamýšlím nad zákony této země a jejich dodržováním. 24.5.2007 14:08
OTÁZKA: Dobrý den, rád bych se zeptal, jaké by, dle Vás, byly důsledky uspořádání zcela stejné výstavy, pouze však s využitím plastových náhražek za lidské orgány? Myslíte si, že by se změnil zájem veřejnosti, případně postoje odpůrců? Děkuji za odpověď a přeji hezký den. Jan Pilát
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Šťastný: Jsem přesvědčen, že s využitím plastových modelů by účel poznání lidského těla pro laickou veřejnost byl zcela splněn. To potvrzují i přední anatomové. Otázka návštěvnosti je však druhou věcí, protože skutečnost, že jde o výstavu právě lidských těl, je na celé věci marketingově nejzajímavější. 24.5.2007 14:10
OTÁZKA: Vadí vám kusy mrtvol v řeznictví? A na talíři? A na výstavě? Nguyen
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Šťastný: V řeznictví se neprodává maso z lidských těl. 24.5.2007 14:11
OTÁZKA: Nemyslíte že je to svobodná volba jestli člověk na výstavu chce jít nebo ne ? Já proti výstavě osobně nic nemám, dokonce se na ni i chystám, a myslím že v době kdy spousta lidí chce po smrti odkázat své tělo vědě, není nc špatného na tom pokud někdo chce vidět to co má sám v sobě. L4D4S
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Šťastný: Ano, naprosto s vámi souhlasím, že je svobodnou volbou, jestli člověk na výstavu chce jít, nebo ne. Ale už není svobodnou volbou používat lidské tělo bez jakýchkoli omezení k libovolným, např. této výstavě obdobným způsobům. Marx Myslím si, že k problému specifikovanému kolegou Šťastným, se budeme během dnešního duelu vracet vícekrát - jedna věc jsou formální aspekty související s výstavou ( informované soouhlasy apod.), druhá je niternější, totiž kde jsou meze individuální svobody - liberální pohled ríká, že pokud se jedinec pohybuje v mantinelech zákonů a nenarušuje svobodu druhých, pak je "neomezeně" svobodný. Humanitární a spirituální pohledy jsou jiné. Domnívám se, že diskuse by se měla vést právě o odlišnostech těchto pohledů. 24.5.2007 14:11
OTÁZKA: Dobrý den, přečetl jsem si "bojovat dokonce novelou zákona". Jako poslanec ODS byste se měl zabývat především tím, co jste voličům slibovali ve volbách, tzn. především ekonomickou situací této země. Proč to neděláte a snažíte se zviditelnit touto formou? Děkuji. ucetni
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Šťastný: Mojí specializací je zdravotnictví a i v politice se touto oblastí intenzivně zabývám. Do mé působnosti patří tedy i otázka legálnosti výstavy Bodies. 24.5.2007 14:16
OTÁZKA: Proč tolik protestů proti této výstavě v zemi, kde k odběru orgánů z těla zemřelých není potřeba souhlasu ani pozůstalých, ani nebožtíka? Kšeftíky? Pepa
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Šťastný: Mýlíte se. Tzv. transplantační zákon stanoví přesné podmínky využití orgánů pro lékařské účely. Mimo jiné každý člověk má právo znemožnit odběru orgánů ze svého těla v případě smrti. Příslušné dokumenty shraňuje tzv. registr dárců. Marx Čtenář se nemýlí - transplantační zákon nevyžaduje jednoznačný a průkazný souhlas osoby s darováním tkání či orgánů po smrti( tzv. předpokládaný nesouhlas jako má např. V. Británie), ale naopak - aktivně vyjádřený nesouhlas, což je jistě situace analogická řadě zemí ve světě. 24.5.2007 14:18
OTÁZKA: Dobrý den pane Šťastný, chcete bolovat proti výstavě těl, ale eutanázii byste povolil. Osobně v tom vidím velký rozpor. Co Vy na to? Děkuji. Vilém Pokorný
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Šťastný: Naopak. Tato dvě témata spolu úzce souvisí. Totiž ve věci jasného souhlasu, či nesouhlasu, respektive rozhodnutí člověka s tím, co se s ním samotným v době života nebo po jeho smrti děje a jak je s ním nakládáno. Marx Základní souvislost vidím i na podstatně vyšší úrovni - tedy na úctě společnosti k jedinci i v situaci, kdy tento není "přínosem". 24.5.2007 14:19
OTÁZKA: Pane Šťastný, když Dr. Jesennius provedl před 400 roky veřejnou pitvu, setkal se zejm. ze strany katolického duchovenstva s obdobnou reakcí, jakou předvádíte vy. Jste si jistý, že jste se svým postojem nezamrzl někde ve středověku? Svobodný občan
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Šťastný: Také se pálily knihy a ženy byly prohlašovány za čarodějnice. MarxMyslím si, že není na místě tak vyhrocená diskuse - jsitě, že je nutné věci posuzovat v kontextu m.j. i historickém - proto nás některé dnes nepohoršuje vystavování ostatků svatých, ale pohoršuje zmíněná výstava. 24.5.2007 14:21
OTÁZKA: Ve středověku se za otvírání mrtvol popravovalo. Budete tento postup následovat? Glumik
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Šťastný: Ne. Marx Bez komentáře. 24.5.2007 14:22
OTÁZKA: Jeste dve drobne otazky. 1. Co umíte a čemu skutečnš rozumíte pane poslanče? 2. Proč se vystavují kosti představitelů církve? Je to etické? Proč? Tom Sykora
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Šťastný: Hodnocení toho co umím, či neumím nechám na druhých. Pokud vím, lidské pozůstatky v Čechách se vždy vystavovaly důstojným způsobem v místech pohřebišť. 24.5.2007 14:23
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě jestli je horší veřejná pitva člověka nebo výstava vypreparovaných těl. Myslím, že něco podobného proběhlo v Německu. Neplánuje se veřejná pitva v ČR. Děkuji za názor. Kermit
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Šťastný: O veřejné pitvě nic nevím. Marx Ani já ne. 24.5.2007 14:23
OTÁZKA: Etika a moralka jsou subjektivni? Zajimave. Potom tam nechodte a ostatnim to nezakazujte. Trocha konzistence by neskodila. Jinak souhlasim. Ale je to hnus objektivne. Co rikate na to, ze do duelu o etice byl vybran politik a lekar? Proc ne kominik a kuchar? Kompetence zarucena. anonym
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Šťastný: Etika a morálka může být věcí subjektivního názoru každého z nás. Zákony jsou však objektivní, nebo by alespoň měly být. K druhé části dotazu, nejsem jen politik, jsem i lékař. Marx Etika i morálka jedince jistě jsou subjektivní, stejně jako vnímání hranic individuální svobody. 24.5.2007 14:25
OTÁZKA: Nejste na pravičáka příliš konzervativní? Mě, rovněž pravicově založené osobě takováto výstava ničím nevadí. Protesty bych čekal spíše od lidovce... pravičák
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Šťastný: Dodržování zákonů není o konzevativnosti, nebo liberálnosti. Marx Nemyslím si, že pořádání této výstavy je v rozporu s právním řádem ČR, bylo by dobré argumentovat konkrétně - nepochybně i stanoviskem právních autorit. 24.5.2007 14:26
OTÁZKA: Myslite si, ze obdobna vystava z umele vytvorenych tel by mela podobnou navstevnost jako tato vystava upravenych neboztiku? Ja si to nemyslim a prave v tom vidim jeji nemoralnost. Toto
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Šťastný: Nemyslím, že by měla podobnou návštěvnost. Marx Také si to nemyslím, navíc zde hraje jistě roli i pragmatická úvaha - totiž vytvoření anatomicky dokonalých modelů je nesmírně nákladné a ne vždy 100% možné. 24.5.2007 14:27
OTÁZKA: Pane poslance Stastny.. kdyz je tato vystava podle Vas neetiska a protizakonna, jak je mozne, ze se vubec konna? Poradatele dle meho nazoru dodrzuji zakony CR a kazdy ma svobodnou volbu ji nehlednout ci neshlednout. cechoir
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Šťastný: Nezákonnost výstavy vidím v následujícím: podle zákona o pohřebnictví musí být tělo zemřelého pochováno do sedmi dnů po smrti. Je-li nabalzamováno, může to být i později. V každém případě vystavovat ho lze jen v rakvi, a to důstojným způsobem. Organizátoři se dodržení zákona o pohřebnictví vyhnuli jednoduchou kličkou. Podle zákona o péči o zdraví lidu lze, podle mého názoru velmi správně, využít těla zemřelého i pro lékařské účely. Těmito lékařskými účely se rozumí lékařské využití pro vědu, výzkum nebo vzdělání. Pro lékařské účely lze tělo využít za zákonem přesně stanovených podmínek. Současně je zakázáno lidské tělo nebo jeho části využívat ke komerčním účelům. Podstata celé věci je, že vystavení z kůže staženého člověka házejícího na koš, a to bez zjevného souhlasu na komerční výstavě na Václavském náměstí nesplňuje podmínky výše uvedené. 24.5.2007 14:28
OTÁZKA: Dobry den pane Marxi, Vas nazor na vystaveni tel je zrejmy, zajimal by me ale vas nazor na onen ''zastupny problem'', t.j. na pripadnou nutnost souhlasu zemrelych s takovym pouzitim jejich ostatku. Tyto zemrele, snad se nebudeme lisit, lze srovnavat s darovanim sveho tela vede, kde, pokud se nemylim, je nutna dokonce pisemna zadost behem zivota. To je totiz vec, ktera mi na teto konkretni vystave prijde neeticka, ackoliv jinak jsem coby lekar (dokonce Vas byvaly student) velmi pro takovy typ vystavy. Pimpi
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Marx Jako zástupný tento problém chápu proto, že diskuse k tématu je podle mého názoru širší, než řešení technických aspektů dárcovství. Jistě je z formálního hlediska nutné, aby informovaný souhlas byl k dispozici. na druhé straně jej lze relativizovat s ohledem na místo a čas, kdy vznikal. Vyšší úroveň oné diskuse by měla řešit náš postoj k tomu, zda je akceptovatelné, aby se smrt a mrtvé tělo přesouvaly z intimních a soukromých prostorů do prostoru veřejného. 24.5.2007 14:28
OTÁZKA: Dobrý den, Je pravda, že takto preparované tělo se vyrábí zaživa. Tedy v klinické smrti se vymění krev za solný roztok při tlukotu srdce? Petr
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Šťastný: Nejsem specialistou v oboru preparace lidských těl, ale pokud vím, tak metodou tzv. plastinace se nejprve z těla odebere voda a následně se nahradí plastickou hmotou. Pokud vím, tato metoda se realizuje výhradně na neživém preparátu. Marx není to pravda, plastinace se právádí na mrtvém těle. 24.5.2007 14:29
OTÁZKA: Dobrý den. Jak odhadujete, že může být daleko posun hranic přijatelného oblíbenou metodou krájení salámu od takové výstavy k řekněme speciálním oddělením v řeznictvích? Michal
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Šťastný: Nevím, ale vím, že existuje-li možnost tímto způsobem obejít platné zákonné normy, neměl by být už žádný problém vystavit hýbající se mrtvolu v hypermarketu nebo začít prodávat ušní boltce jako přívěsky na klíče. 24.5.2007 14:30
OTÁZKA: Jaké jsou podle vás hlavní důvody, proč zrušit/zanechat výstavu Bodies. anonym
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Šťastný: Mé důvody jsou objektivní: protizákonnost. Mé důvody jsou i subjektivní: neetičnost a nemorálnost. Marx Uvedené subjektivní důvody lze jistě akceptovat, osobně se nedomnívám, že je pořádání výstavy protizákonné. 24.5.2007 14:31
OTÁZKA: Čím konkrétné je výstava podle Vás protizákonná ? Tomnext
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Marx Nemyslím si, že je protizákonná. Chápu ji jako dobrou příležitost otevřít diskusi o vnímání lidského těla v české společnosti i o mezích individuální svobody. Rozhodně však si nemyslím, že nástrojem této diskuse by měla být administrativní opatření charakteru zákazu vystavování.Šťastný: Nezákonnost výstavy vidím v následujícím: podle zákona o pohřebnictví musí být tělo zemřelého pochováno do sedmi dnů po smrti. Je-li nabalzamováno, může to být i později. V každém případě vystavovat ho lze jen v rakvi, a to důstojným způsobem. Organizátoři se dodržení zákona o pohřebnictví vyhnuli jednoduchou kličkou. Podle zákona o péči o zdraví lidu lze, podle mého názoru velmi správně, využít těla zemřelého i pro lékařské účely. Těmito lékařskými účely se rozumí lékařské využití pro vědu, výzkum nebo vzdělání. Pro lékařské účely lze tělo využít za zákonem přesně stanovených podmínek. Současně je zakázáno lidské tělo nebo jeho části využívat ke komerčním účelům. Podstata celé věci je, že vystavení z kůže staženého člověka házejícího na koš, a to bez zjevného souhlasu na komerční výstavě na Václavském náměstí nesplňuje podmínky výše uvedené. 24.5.2007 14:36
OTÁZKA: pane Stastny fandim Vam. nazory ze vystava je kvuli poznani anatomie jsou lzive jde jen o senzaci.K lekari Marxovi bych se dostat nechtela diky jeho HUMANIM postojum. sestra
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Marx Je mi líto, že mé stanovisko k riziku omezení individuální svobody na základě subjektivních hodnocení výstavy Bodies berete jako známku nehumánnosti, ale máte jistě na svůj názor plné právo.Šťastný: Základní svobodou jednotlivce je, že má právo určit, jakým způsobem bude s jeho tělem po smrti nakládáno. 24.5.2007 14:37
OTÁZKA: Dobrý den, pane Marxi, z několika zdrojů mám informaci, že dotyční lidé k těmto účelům nedali před smrtí souhlas, předpokládali tedy (stejně tak, asi jo právě teď já i Vy), že budou řádně pohřbeni a asi je nenapadlo že budou po smrti s basketbalovým míčem v ruce cestovat po celé planetě. Jak by se VÁM líbilo, kdyby takto šestnáct miliónů lidí "očumovalo" například Vaší babičku, bratra či dceru s tenisovou raketou v ruce? Zuzana
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Marx Dobrý den, já tyto informace nemám a rozhodně je nemám z důvěryhodných zdrojů. Jistě je na místě i argument, že s elez domnívat, že aplikace individuálních práv v Číně neodpovídá evropským standardům. Zásadní problém je, zda se něco takového "může", či zda by například existence souhlasu či dokonce fakt, že výstava není zisková a její výtěžek jde na charitu legitimizovala její konání. Mylsím, že toto jsou otázky, jimiž stojí za to se zabývat, rozhodně ale ensouhlasím s omezováním volby akci navštívit.Šťastný: Ano, to je přesný popis problému. 24.5.2007 14:39
OTÁZKA: Dobry den. Podle meho nazoru je tato vystava pro navstevniky jednoznacnym prinosem, zejmena pak hlavne pro ty, kteri se o studium anatomie a biologie zajimaji. Je to jedinecna prilezitost videt lidske telo zevnitr a lepe mu porozumet. Proto se mi zda znacne nesmyslne zakazovat tuto vystavu. V podstate tim zakazete vzdelavani, a to je podle me nemoralni. Petr
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Marx Souhlasím s Vámi. V průběhu uplynulých dvou týdnů jsem se opakovaně dotazoval studentů medicíny v různých ročnících na jejich stanovisko - většinové bylo pozitivní a asi dva tři mi odpověděli, že medicínu studují právě proto, že je k tomu stimulovalo shlédnutí analogické výstavy v zahraničí.Šťastný: Kdo se zajímá o anatomii, nechť jde do anatomického muzea. Každý má právo se vzdělávat a nidko nemá právo vzít tělo mrtvého člověka a bez jeho výslovného souhlasu ho vystavovat jak opici v cirkuse. 24.5.2007 14:40
OTÁZKA: Pro pana kolegu Marxe: Jak to mám udělat, když nechci na tu výstavu jít, to vím. Ale co když se třeba nechci půl hodiny dívat v metru na fotografii vypreparovaného Číňana (reklama na onu výstavu)? mila123
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Marx To je velmi dobrá otázka. Myslím, že lze využít podnět k Radě pro reklamu. Šťastný: Zajímavá otázka... 24.5.2007 14:41
OTÁZKA: Šťastný: V řeznictví se neprodává maso z lidských těl. Jsme ze stejných atomů a molekul. A přesto zabíjíme zvířata denně po miliónech. A ony k tomu také nedávají souhlas. Ale filozofické úvahy k vám pravděpodobně nesednou. Glumik
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Šťastný: Pokud nedokážete rozlišit mezi člověkem a zvířetem, pak je to problém. 24.5.2007 14:43
OTÁZKA: Vazeny pane doktore, v Cine jsou porusovana lidska prava a je tam nejvice poprav na svete, popravenym jsou casto odebirany bez jejich souhlasu organy a prodavany. Podobne je to i v tomto pripade. Dochazi k porusovani zakonu etickych. Navic je porusovan i český zákon o pohrebnictví. Je to podobne jako kdz naciste nalozili do lihu mozky csl. parasutistu, ucastniku atentatu na Heydricha. Necitite ze jsou porusena prava mrtvych i jejich pribuznych? tazatel
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Marx S Vaším postojem k Číně se ztottožňuji. Osobně zásadně nekupuji žádné čínské zboží (což je v případě nákupu dětských hraček velký oříšek), nikdy bych však nezakazoval ostatním, aby oni toto zboží nakupovali - snažil bych se je k tomu diskusí přesvědčit. Opakuji, že zásadní pro mne není formální stránka procesu (je nepochybné, že pokud by těla byla vystavena bez souhlasu, vnizkl by zásadní problém, ale na druhé straně byl by existencí souhlasu zcela odstraněn ?), ale ta věcná - problém v etické rovině se má řešit příslušnou diskusí, nikoli administrativními zákazy. Šťastný: Nedávno jsem dostal zajímavý dopis jednoho předního českého profesora anatomie. Napsal v něm, jednu zajímavou věc. Podle jeho celoživotních zkušeností jsou těla exponátů ve velmi dobrém fyzickém stavu a domnívá se, že člověk, který zemře přirozeným způsobem, nemůže být v podobném stavu. To by potvrzovalo, že může jít o těla popravených. Druhým důkazem (pouze teoreticky) je skutečnost, že těla jsou vystavena ve zcela nepřirozených polohách (hrající tenis, házející na koš,...), přitom však brzy po smrti nastupuje tzv. rigor mortis, tedy posmrtné stuhnutí. Jako by někdo na ta těla čekal... 24.5.2007 14:48
OTÁZKA: Dobrý den, nemohli byste mi vysvětlit, proč nikomu nevadí výstava usušených mnichů v Klatovech? A nebo výstava http://www.kostnice.cz/ ? A nebo výstava těl u kapucínů v Brně? http://www.volny.cz/kapucini.brno/hrobka.htm Děkuji. Ing. Filip Nováček
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Marx Na těchto příkladech je vidět, že vnímání toho, co "smí" a "nesmí" se v čase mění. Problém je v tom, že přesné stanovení hranic je mnohdy obtížné. Šťastný: Jde o pohřebiště. Pozůstatky jsou uloženy s úctou a pietou. 24.5.2007 14:49
OTÁZKA: Dobrý den. Na výstavě jsem byl a moc se mi líbila. Nevidím na ní nic nemorálního ani morbidního. Naopak byla velice poučná. Z mého pohledu je to vystavení živočicha, žijícího na této planetě. Pak můžete chtít zakázat vystavování zvířat v ZOO, v muzeích. Ještě lépe zakázat prodej masa. Tam je živočich "vypreparován" dokonaleji. Nemyslíte si, že tato země potřebuje řešit jiné věci? Řekněte mi jeden jediný důvod a paragraf, dle kterého je výstava nezákonná. Robert
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Marx Souhlasím s Vámi, i když si současně myslím, že toto je ideální příležitost k zahájení diskuse na téma vnímání lidského těla ve vztahu k individuální svobodě. Šťastný: Civilizovaná lidská společnost se rozhodla svými zákony nahlížet na člověka a jeho důstojnost odlišným způsobem než třeba na zvíře. Tak to je. Myslím, že to bylo správně rozhodnutí, i když tím neříkám jediné slovo o tom, že bychom se i k zvířatům neměli chovat důstojně. 24.5.2007 14:51
OTÁZKA: Dobry den, mam zakoupene listky na 29.6. myslite ze uz je mam vratit nebo to se zrusenim vystavy nebude tak rychle? Smolik
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Marx Věřím, že k administrativním opatřením nedojde. Šťastný: Dělejte, co umíte...Vaše rozhodnutí, vaše svobodná volba, tak je to správně. Nechci Vám zakazovat tam chodit. Chci, aby byly dodržovány zákony a kdokoli nemohl nakládat s tělem zemřelého, jak se mu jen zlíbí. 24.5.2007 14:52
OTÁZKA: Nezavání to tak trochu cenzurou, které jsme si v této zemi užili ažaž?Pokud výstava někoho pobuřuje, ať na ní nechodí. Zakazováním se dostaneme opět o několik desítek let zpět. Helena
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Marx Souhlasím s Vámi. Šťastný: Pokládal byste za cenzuru, kdyby se vaše hlava bez těla objevila v reklamě na opalovací krémy? Pokud tato výstava obešla zákon, pak ta hrůza, co píši, je podle českého práva legální. 24.5.2007 14:54
OTÁZKA: Spise nez dotaz Vam napisi nazor: Domnivam se ze vice nez "nejaka vystava" a jeji moralni aspekty zajima vsechny osoby ktere tak hlasite broji proti ci se ji zastavaji jejich osobni zviditelneni. Myslim ze se jedna z jejich strany pouze o pokus vytezit z tohoto tematu pouze politicky ci jiny kapital. Vas dva penove nevyjimaje. John Coffey
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Marx Vypadá to z mé strany paradoxně, ale myslím, že máte pravdu. Osobně jsem s účastí dlouho váhal - ne proto, že bych měl obavu prezentovat své postoje a vnímání individuální svobody jako priority č. 1, ale proto, že se domnívám, že být organizátorem podobné akce, nic bych si více nepřál, než podobné PR. Šťastný: Snažím se říkat, co si myslím. 24.5.2007 14:55
OTÁZKA: Pane marxi urcite neodpovite ciste hypoteticky co kdyby zemrela vase manzelka a oni ji bez jejiho sohlasu takhle vystavili byl byste urcite pro? MARX
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Marx Odpovím - pokud by to bylo bez informovaného souhlasu, pak by mi to jistě vadilo. U této výstavy nemám informace o tom, že by se jednalo o nedobrovolné vystavování těl. Ale opakuji - primární přece je diskutovat o tom, co je v dané době a v dané společnosti přijatelné a proč tomu tak je. Tedy - diskutovat a nikoli zakazovat. Šťastný: Pane doktore Marxi, přečtěte si prosím zákon o péči o zdraví lidu a zjistíte, že v případě, že do 96 hodin příbuzní nesjednají pohřeb zemřelého nebo není možné zjistit jeho totožnost, lze lidské tělo využít pro lékařské účely. Tedy, i když dáte souhlas, nebo ho za výše specifikovaných podmínek nedáte, vždy se hovoří v zákoné výhradně o využití pro lékařské účely. Sám jako lékař, opravdu tam tyto lékařské účely vidíte? 24.5.2007 15:00
OTÁZKA: Kdo urcuje co je eticke a co nikoliv? Zakon? Tj. ti lide kteri maji cca 30% duveru lidi? Lekarska komora? Pokud ano, kdo jim dal pravo? Buh? Jak? Nekde to napsal? Hodne zdaru pri odpovidani... Tom Sykora
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Marx I když je otázka formulována s nadsázkou, udeřila hřebík na hlavičku - etické normy vytváří příslušná společnost na základě řady faktorů - pokud bychom odhlédli od spirituálních hodnot je ptoblém velmi jednoduchý, "technický" a týká s ejen formulářů souhlasů. Ale my to učinit nemůžeme. Jen malá část etických norem je pak překlopena do zákonů a zůstává široké pole pro aplikaci osobních postojů. Zákazy a změnou zákona se tyto postoje netvoří - normativní funkci má praxe, nikoli naopak. Šťastný: Máte pravdu. Ať já osobně si myslím, zda je výstava etická, či neetická, to samo o sobě neřeší, jestli není protizákonná. Jsem přesvědčen, že je. 24.5.2007 15:02
zpět na osobnost