On-line chat s leteckým expertem Václavem Vaškem

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 26. března 2015 do 11:15

OTÁZKA: Dobrý den pane Vašku, na základě spekulací z dnešního rána by mě zajímalo zda existují nějaké předpisy o minimálním počtu osob v pilotní kabině dopravních letadel? Štěpán Suntych
OTÁZKA: Dobrý den, na transatlantických letech odchází jeden z pilotů odpočívat na několik hodin v průběhu letu na (zpravidla oddělenou závěsem) sedačku v C class, vídám to na B767, A 330 atd... V průběhu letu se vymění - znamená to, že v kokpitu zůstává po poměrně dlouhou dobu pouze jeden z pilotů? Díky, M. Michal Horák
OTÁZKA: Neměli by mít cestující možnost odmítnout islámského pilota ? Určitě by se většina jich cítila bezpečněji. Já vím, lidská práva a podobné věci, ale i cestující mají lidská práva. Karel Křivan
OTÁZKA: Dobrý den, je možná taková situace, že by piloti ztratili kompletní ovládání letadla? Vím, že Airbus lítá s technologií Fly-by-wire, tudíž je možná situace, že by odešla veškerá elektronika a letadlo se stalo neovladatelným? Z toho, co prozatím víme, je mi totiž podezřelé, že by se piloti, kdyby měli nad letadlem kontrolu, nepokusili alespoň vyhnout horám a zkusit naletět na nějakou rovnější plochu. Děkuji za odpověď, Matzke. Tomáš Matzke
OTÁZKA: Dobrý den, pane Vašku, dělají se u pilotů nějaké pravidelné psychologické testy nebo pohovory, s cílem eliminovat případné možné následky, tak jako je to (nebo by ělo být) například u držitelů střelných zbraní? Děkuji, pěkný den, Burian Petr Burian
OTÁZKA: Dobrý den, na různých pochybných webech jsou uváděny (dez?)informace ohledně možnosti "dálkového ovládání AIRBUSu" (a s tím spojené úvahy o navedení/"sestřelení" ze země). Prosím, existuje nějaký takový systém v AIRBUSu umožňující dálkové ovládání, nebo je to jen výmysl? Děkuji. Jiří Kolínek
OTÁZKA: Dobrý den, uvádíte, že letadlo je letové posádce předáváno pozemním personálem a dveře jsou otevřené. A co, když se třeba nedopatřením zabouchnou i tomu pozemnímu personálu? To nejdou otevřít nedestruktivním způsobem ? Děkuji za odpověď. Pavel Vizi
OTÁZKA: Pane Vašku, nechci do Vás rýpat, ale jakou má cenu tato diskuse, když jak tvrdíte sám: "Naprosto zásadně neventiluji svoje "úvahy" na téma příčiny pár hodin po události"... o těchto úvahách má být tato diskuse, ne??? S tím že zdůrazníme, že se jedná pouze o úvahy a spekulace... Tomáš Bláha
OTÁZKA: Dobry den, ako je mozne, ze este stale sa nevie, kto vlastne sedel v tom lietadle? ved predsa zoznam cestujucich je uplne zakladna vec a ak co i len jeden chyba, tak sa vyklada batozina a podobne. Na aviationherald sa opat rozputala diskusia o tom, ci nie su airbusy az prilis pretechnizovane, piloti casto hovoria, ze maju radsej boeing. co si o tom myslite? dakujem Cab Vol
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se vás zeptat,jako bývalého stíhacího pilota,jaké jsou opravdu možnosti pilota provázející stíhačky,aby viděl nějaké bližší podrobnosti v kokpitu dopravního letounu.Určitě není jednoduché se přiblížit tak nablízko,aby mohl sledovat vnitřek letounu. Díky za odpověď a přeji vám mnoho hezkých chvil za berany nebo kniplem. Jiří Matoušek
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, v jaké podobě (nebo formátu) se ukládají data do černých skříněk. Zaráží mě, že analýza těch dat trvá tak dlouho. Děkuji za odpověd a přeji pěkný den. Jan Novák
OTÁZKA: Znáte jména obou pilotů ? Pokud se jeden jmenoval Mustafa nebo podobně, ..... Německá státní příslušnost v takovém případě nehraje roli, jak vidíme u desítek IS-bojovníků. Alláh je přednější než stát nevěřících. Karel Křivan
OTÁZKA: Co si myslíte o možnosti otravy posádky únikem co, co2 nebo spalin motorů? Dana Tenzler
OTÁZKA: Dobrý den, v hlavě si teď promítám jeden díl Leteckých katastrof z cyklu tuším National Geographic. Hlavní pilot tam tehdá odešel z kabiny, ten druhý tu kabinu mezitím zamknul a pak to letadlo řízeně poslal střemhlav rovnou k zemi. Co si o tomto scénáři myslíte vy? Pavel Skotnica
OTÁZKA: Pokud by se někdo chtěl dostat do kabiny pomocí emergency procedure (unlock po 30 sekundách od zadání kódu), ale přitom člověk v kabině by stále držel páčku v pozici LOCK, co dostane přednost? Děkuji Petr Doupal
OTÁZKA: Dobrý den, je možné, že byli oba piloti mimo kokpit a nemohli se dostat dovnitř? Děkuji Richard Richard Průžek
OTÁZKA: Pokud je, asi s ohledem na teroristy, kabina pilotů tak nedobytná, jakto že nikoho nenapadlo přeci jen pro případ nouze ponechat fakt jednu poslední, utajenou možnost, jak dveře otevřít a nebo pravidlo, že v kokpitu musí být stále dvě osoby. Jednomu přeci jen se může cokoli přihodit, jako je infarkt, mrtvice apod..... Vladimír Temlík
OTÁZKA: Dobry den... za jakych okolnosti muze pilot opustit cockpit v letove hladine (toaleta) ?? .. Muze kapitan opustit cockpit a FO zustat sam v cockpitu??? Jak je reseno otivirani dveri do cockpitu (kod, manualni otvirani)?? Milan Siroky
OTÁZKA: Dobrý den, Má letadlo vstup do pilotní kabiny pomocí kódu ? Tzn, že pokud pilot vyjde z pilotní kabiny ven, dovnitř se dostane sám nebo potřebuje asistenci pilota sedícího uvnitř. Děkuji Veselý Jakub Veselý
OTÁZKA: Dobrý den, ve zprávách bylo řečeno, že nějakou dobu byl let ještě během pádu pilotován (nebo to alespoň tak vypadalo). Dle svědků nehody ale údajně nebyly slyšet motory. Je možné tak velké letadlo pilotovat bez motorů ? Případně - mohl se o "pilotování" pokoušet autopilot ? Václav Kulhánek
OTÁZKA: Dobrý den. Může pilot vyslat nouzový signál i když neni v kokpitu letadla? Děkuji Libor Koutny
OTÁZKA: Dobrý den, pokud by byl aktivní autopilot nic by se nestalo, je to tak? Děkuji Vladimír Havránek
OTÁZKA: Proč myslíte že se zamlčují okolnosti okolo doprovodu stíhačkou(stíhačkami)? Kdy, proč a odkud vzlétla, musela odstartovat velice brzo, když se dokázala připojit k letounu a doprovázet ho. Proč není nikde alespoň předběžná zpráva co viděl a dělal její pilot(nebo snad piloti, ani to není jasné kolik jich bylo)? Josef Petrásek
OTÁZKA: Dobrý den, může vůbec černá skříňka přežít přímý náraz do hory, protisvahu, v plné rychlosti? Zpravidla u leteckých nehod se snaží pilot alespoň nějak sednout, zde to zřejmě nenastalo. Děkuji. Kučera Pavel Kučera
OTÁZKA: Dobrý den, není opatření, že není možné vstoupit do kabiny (pilotní) zevnitř vážným rizikem, pokud letí pouze 2 piloti a jeden z nich může v době, kdy druhý kabinu opustí, zkolabovat, případně při sebevražedném úmyslu mu nikdo není schopen nijak v tomto zabránit? Děkuji. František Novák
OTÁZKA: Trochu mě překvapilo, s jakou rychlostí byl vyloučen teroristický útok, ačkoliv všechny další varianty jsou pro vyšetřování stále otevřené. Je to jistá strategie vyžadována od médií nebo je skutečně nějaká indicie, která naprosto tuto možnost vylučuje? Tomáš Bláha
OTÁZKA: Dobrý den, hypotéz i expertů už se vyjadřuje mnoho, ale myslím, že doposud je málo ověřených informací, aby šlo o více, než čisté spekulace. Takže spíše k faktům: Jaká je u 24 let starého letadla předepsaná četnost podrobnějších kontrol? Rutinní a předletové jsou jistě na denním pořádku, ale ta podrobná je z roku 2013, tedy skoro 2 roky. Odpovídá to leteckým předpisům, případně doporučením výrobce letadla? Hezký den a děkuji za odpověď. Kučera Pavel Kučera
OTÁZKA: Dobrý den, při leteckých nehodách se vždy mluví o černých skříňkách a každý obecně chápe, k čemu slouží. Jak ale fungují, jaká data shromažďují, kde jsou umístěny, jak se dají detekovat a jak jsou zabezpečny proti poškození? Jsou takto vybavena všechna letadla nebo jen dopravní? Petr Čáp
OTÁZKA: Dobrý den, hypotéz i expertů už se vyjadřuje mnoho, ale myslím, že doposud je málo ověřených informací, aby šlo o více, než čisté spekulace. Takže spíše k faktům: Jaká je u 24 let starého letadla předepsaná četnost podrobnějších kontrol? Rutinní a předletové jsou jistě na denním pořádku, ale ta podrobná je z roku 2013, tedy skoro 2 roky. Odpovídá to leteckým předpisům, případně doporučením výrobce letadla? Hezký den a děkuji za odpověď. Kučera Pavel Kučera
OTÁZKA: Co rikate na spekulaci ze se v tu chvili PNF nedostal do kokpitu? dle instuktaznich materialu airbusu ty dvere zvenci otevrit jdou pri znalosti kodu Petr Cerveny
OTÁZKA: Dobrý den, prosím Vás, jak je možné, že se pilot nemohl dostat do kabiny? Pokud vím, tak toto opatření, kdy se dveře nedají otevřít zvenčí, vzniklo po 9/11, ale také bylo zároveň myšleno i na možnost nechtěného zabouchnutí, proto je u dveří číselník, kdy se po vyťukání kodu dveře otevřou. Toto ovšem neplatí, pokud je v pilotní kabině nastaveno, zablokování dveří. Další věcí je, že v interních předpisech leteckých společností je povětšinou dáno, že po opuštění jednoho pilota z kokpitu nastoupí dočasně na jeho místo letuška. Jak je tedy možné, že i přes všechny tyto nařízení mohlo dojít k nečemu podobnému. Dá se očekávat, že se mohlo jednat o sebevraždu? A další věcí, proč se všude píše, že je nemožné se dostat do pilotní kabiny zvenčí, když to tak úplně není pravda? Díky Lukáš Koudela
OTÁZKA: Jak se ono "zabouchnuti dveri" resi na zemi ? Co se stane v pripade, ze technik omylem zabouchne dvere ? Jak je znovu otevrou kdyz se to da udelat jen z kokpitu...diky Vlada Dolezal
OTÁZKA: Pane Vašku, jaký může být důvod utajování jmen pilotů? Chápu jako důvod jistou pietu a ochranu rodin, ale zveřejňují se jména pasažerů a při jiných podobných nehodách se velice brzy zveřejňovala i jména pilotů. Tomáš Bláha
OTÁZKA: Vazeny pane Vasku, zajimalo by me, v pripade ze jeden z pilotu opusti kabinu a chce se vratit zpatky, dokaze si vstupni dvere otevrit sam nejakym kodem, nebo ho musi nekdo z pilotni kabiny (druhy pilot) vpustit? Martin Holcat
OTÁZKA: Dobrý den, zdravím legendu. Proč podle Vás k letadlu které tak dlouho nekomunikovalo, neodstartovala stíhací hotovost? Po 11. září je to přece standardní postup... Ivanka Pospíšilová
OTÁZKA: Dobrý den, dva oddělené záznamníky (FDR a CVR) jsou zřejmě pozůstatek z doby analogové a páskové. Neuvažuje se o nahrazení jedním zaznamenávající obojí, případně dvěma na různých místech letadla zaznamenávající totéž jako záloha? Proč se nezaznamenává zvuk v CVR do více stop tak, aby bylo jednoznačně definováno kdo do jakého mikrofonu mluvil? Jan Janeček
OTÁZKA: Dobry den, nemyslite, ze system "cernych skrinek" je dnes uz ponekud zastaraly ? Nemel by tento system byt jeste zdvojen a odesilat automaticky udaje ze zapisovacu pres satelit na server ? Diky Vlada Dolezal
OTÁZKA: Dobrý den, je pravda, že dveře do kokpitu nejdou za letu otevřít z venku ? Ani pilotem ? Proč ? Musí být v kokpitu vždy dva členové posádky ? Odstraněný Uživatel
OTÁZKA: Dobrý den pane Vašku, má přítelkyně pracovala v leteckém průmyslu 6 let (výroba přístrojů pro letadla) a tvrdí, že výsledky vyšetřování poskytované veřejnosti se občas liší od skutečnosti zjištěné vyšetřováním (že je to z 99% chyba lidského faktoru, ne technikou). Opravdu existuje nějaká neochota prezentovat skutečné výsledky šetření? Je dohoda mezi výrobci a leteckými společnostmi? (Např. vy to vezmete na sebe a mi v příštích 5 letech budeme objednávat letadla jen u vás) Děkuji za odpověď. S přáním pěkného dne, Grivalský Petr Grivalský
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se Vás zeptat, jestli byla aspoň teoretická šance letadlo zachránit, pokud by se druhý pilot dostal do kabiny. Děkuji za odpověď. Jaroslav Tesař
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se vás zeptat na to, jaká je vaše varianta celé události? Myslíte si, že za vším stály technické problémy, které se jeví jako nepravděpodobné nebo šlo o sebevražedný úmysl/teroristický útok? Děkuji předem a přeji hezký zbytek dne. Petr Peleška
OTÁZKA: Dobrý den, s ohledem na aktuální informace (spekulace) mne zajímá, jaké jsou postupy pro případ, že jeden z pilotů potřebuje opustit pilotní kabinu a zbylý ho pak už při návratu není schopen (nebo nechce) pustit zpět? Je nějaká šance se dostat dovnitř násilně v řádu minut? Pavel Obdržálek
OTÁZKA: Dobrý den, podle nepotvrzených spekulací se nemohl jeden z dvojice pilotů dostat zpět do kabiny. S tím souvisí mé 3 dotazy: 1. Nešlo by vstupní dveře do pilotní kabiny vybavit třeba čtečkou otisků prstu (nebo jinou podobnou technologií) a dveře otvírat osobám, které jsou určeny a certifikovány pro daný let? 2. Pokud nelze použít řešení dle bodu 1, nebylo by pak vhodné organizační opatření, kdy při odchodu jednoho z pilotů mimo pilotní kabinu by musel někdo jiný z posádky zaujmout jeho místo? Nemusí umět pilotovat, jen z důvodu přpadného otevření dveří, pokud by zbývajícího pilota postihly zdravotní problémy. 3. Jak se otevírají dveře pilotní kabiny, když posádka přichází k letadlu a uvnitř nikdo není? Díky za odpovědi. Václav Gajer
OTÁZKA: Dobrý den, rád bych se zeptal, zda by nebylo účelné v černé skříňce ukládat též obrazový záznam z kokpitu, popř. jiného místa v letadle. Pokud ano, co tomu brání a proč se to nedělá? Děkuji Jiří Čermák Jiří Čermák

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.