Z komiksu Ve stínu šumavských hvozdů

Z komiksu Ve stínu šumavských hvozdů | foto: Nakladatelství Lipnik

Old Shatterhand, nemravná Němcová a rozpad ideálů

  • 4
Už dlouho si český komiks neužíval tak napjatého očekávání, jaké předcházelo svazku Ve stínu šumavských hvozdů. Na projektu této „grafické novely“ se totiž podíleli jedni z nejznámějších komiksových tvůrců v ČR, na jejichž poličkách sedá prach na slušnou sbírku cen Muriel. Ze spolupráce Džiana Babana, Vojtěcha Maška a Jiřího Gruse se vyklubala zábavná a skvěle zpracovaná parodie.

Kniha Ve stínu šumavských hvozdů je přehlídkou narážek, satiry, ale zejména kreslířského umění Jiřího Gruse. Tvůrci sáhli po prostředcích téměř garantujích úspěch, avšak zhostili se jich hravě, s lehkostí. Jejich komiks prostě chce pobavit, což se mu daří navýsost dobře.

Tragické setkání Olda Shatterhanda s nahou Babičkou

Old Shatterhand zavítal do českých zemí. Dobrodružství přitahuje jako magnet. Symbol hrdinství a mužnosti zde musí čelit něčemu horšímu, než s čím se dosud kdy setkal. Proti němu stojí taková zvrácenost, amoralita a síla, že si s ní ani Old Shatterhand neví rady. Zloduchem zde totiž není nikdo jiný než národem milovaná a opěvovaná Barbora Panklová alias Božena Němcová. Slavná spisovatelka se rozhodla změnit svět prostřednictvím románu Babička. Ta kniha přitom není taková, jakou ji známe dnes, původní znění se totiž liší ve výrazném detailu – všichni protagonisté jsou nazí. Old Shatterhand se pokusí o nemožné: zachránit společnost od jisté zkázy v podobě zhoubného působení spisovatelky Barbory.

Z komiksu Ve stínu šumavských hvozdů

Boženě Němcové feminismus sluší

Autoři komiksu Ve stínu šumavských hvozdů postavili hrdinu mayovek před měnící se podobu společnosti. Díky tomu se odkrývá druhá, dosud neznámá stránka postav, které tím získávají nový rozměr. Old Shatterhand stojí proti ženské síle, s níž nemá příliš zkušeností, a Božena Němcová má navíc v malíčku nejen psychiku svých postav, nýbrž snadno čte i v ošlehané tváři Mayova hrdiny. To ona ho přinutí ke konfrontaci se sebou samým, a to zejména s jeho dětskou náturou, černobílým pohledem na svět a glorifikovanými ideály. Adorovaná spisovatelka získala díky Babanovi, Maškovi a Grusovi vzhled i povahu femme fatale, která se při cestě za svým cílem nebojí jít přes mrtvoly. Veškerou cudnost a morálku převzal Old Shatterhand, na Němcovou zbyl feminismus a revolucionářství.

Z komiksu Ve stínu šumavských hvozdů

O knize

Džian Baban, Vojtěch Mašek, Jiří Grus: Ve stínu šumavských hvozdů

Vydala Karolina Voňková - Lipnik, Praha 2011 (fakticky vyšlo 2012), 64 stran, doporučená cena 199 korun.

Komiks Ve stínu šumavských hvozdů zajímavě paroduje klasické romány Karla Maye a zasazuje je do reálného světa. V něm není jasné, kdo je zloduch a klaďas, ženy už nejsou éterickými bytostmi a sex není zamlčován. Zásady, kterých se držely hrdinské příběhy pojednávající o cti, spravedlnosti a hrdinských činech, jsou nenávratně pryč, společnost se mění a ideály se hroutí. Z neohroženého Old Shatterhanda se tak v průběhu děje stává ztroskotanec pochybující o tradičních hodnotách, kterému se sice podařilo zvítězit nad Němcovou, za oběť tomu však padl celý jeho život plný pevných zásad.

Narážky a hříčky najdou pouze ti pozorní

Největší kouzlo komiksu Ve stínu šumavských hvozdů vdechl kreslíř Jiří Grus (proslul zejména sérií Voleman či kresbou díla Nitro těžkne glycerinem Štěpána Kopřivy). Grus patří mezi profesionály, kteří vyznávají tradiční komiksovou kresbu. Tento přístup padne příběhu Ve stínu šumavských hvozdů jako ulitý. Snadno lze sledovat každý tah tužky a štětce, autor se nestydí za rozpité barvy ani přetahy.

Z komiksu Ve stínu šumavských hvozdů

V porovnání se světovým trendem téměř digitální grafiky působí Grusův styl jako skutečné umění. Čtenář se brzy přistihne, že se těší na každou nedokonalost a důkaz, že za obrazem nestojí technika, nýbrž lidská ruka. Jiří Grus zkrátka dokáže zapřáhnout čtenářovu pozornost naplno a udržuje ji vynalézavostí, hravostí a v neposlední řadě střídáním technik, které evokují až filmový ráz akčních scén. Pozornému oku neuniknou umně obrazově skryté erotické narážky a další významové hříčky pobízející k důkladnému zkoumání každého komiksového panelu.


Video