Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Odvoz z baru jako byznys

  23:51aktualizováno  23:51
Praha - Zřídit firmu, která nabízí řidičům pod vlivem alkoholu odvoz z hospody domů jejich vlastními vozy, napadlo devětadvacetiletou Slávku Harazimovou před pěti lety v Mnichově. "Nejdřív se mi ovšem zdálo, že se to vůbec nedá přenést do českých poměrů. V Mnichově to dělali studenti, kteří přijeli na malém skládacím mopedu a ten pak složili do kufru klientova auta," vzpomíná na těžké začátky podnikatelka.

"Tady se však auto stále považuje za velký majetek. Často má totiž stejnou hodnotu jako třípokojový byt. Myslela jsem si, že se nemůže podařit, aby nám lidé svěřovali do rukou svá auta. A představa studenta, jak skládá někomu do vozu zablácený moped, ta už se mi zdála teprve nereálná."

Slávka Harazimová se i přesto rozhodla službu na podobném principu v Praze nabízet. A veškeré její obavy se v praxi skutečně naplnily. "Letáčky s nabídkou téhle služby považovali lidé v lepším případě za vtip, v horším za urážku či snahu tipovat auta pro zloděje. Většina lidí v tom viděla nějakou levotu," shrnuje zkušenosti se startem podnikatelka. "Ze začátku jsme firmu dotovali z výdělků z našich zaměstnání a tu a tam odvezli jednoho člověka z osvěžovny domů."

Pověst firmy se ovšem postupně přece jen šířila, především mezi lidmi, kteří jejich služeb využili a pak o ní pověděli známým. Po dvou letech už bylo kolem pěti zakázek za noc. "To už začínalo vypadat jako velký byznys. Nedůvěra postupně opadala, lidé se už přestávali bát svěřit cizímu řidiči do rukou své auto. Objevila se také nějaká publicita, lidé už si začínali uvědomovat, že to není podvod," popisuje začátek úspěchu Slávka Harazimová. "Dnes máme kolem sta zakázek za noc, vlastní dispečink a vozový park. nakoupili jsme Fiaty Panda, což byla nejlevnější auta na trhu se spotřebou něco přes čtyři litry. Našeho řidiče přivezeme na místo, kam nás zákazník zavolá."

Firemní řidič pak přesedne do klientova auta, vynuluje tachometr a rozjede se tam, kam si majitel vozu přeje.

"V noci nás obvykle volají lidé, kteří chtějí jet z hospody domů. Nebo si nás někdo pronajme na celou noc na divoký rej, kdy jezdí od jednoho klubu k druhému a nikde se mu žádné z děvčat nelíbí. Taky nás zavolají lidi, kteří mají třeba strach z náledí," mapuje podnikatelka vzorek zákazníků. "Vezli jsme třeba klienta z Alp, kam odjel svým autem, ale zlomil si tam nohu. Přes den se zase velmi často objednají zákazníci, kteří jedou třeba na nějakou přednášku a čas v autě využívají ke studiu podkladů. Nebo potřebují společníka pro manželku. Vozíme manželky z letiště, ze servisu, stal se také případ, kdy se dívka rozešla s přítelem a nevěděla, jak mu vrátit auto."

Podnikatelka připouští, že služeb firmy využívají i známé osobnosti. Odmítá však prozradit jakékoli jméno. "Historek by se dala povídat spousta, ale musíme být diskrétní. Vozili jsme jednoho politika, dokonce i tehdy, když byl ještě ve vládě. Ze známých jmen se dlouho nikdo neobjevoval, pak to ale vyzkoušel jeden muzikant, protože u nás jezdil někdo z jeho rodiny," říká Slávka Harazimová.

Zatímco před několika lety byla tahle služba spíše kuriozitou, dnes panuje v Praze tvrdá konkurence. Řidiči jedné z firem přijíždějí pro zákazníky v kostýmech opice či prasete, jiná společnost zase nabízí mnohem nižší ceny než konkurence. "Vedeme boj především s některými taxikářskými spolky a je to nečekaná válka, protože třeba v Německu jsou tyhle služby na trhu striktně odděleny," stěžuje si podnikatelka.

"Tady používala jedna firma jen mírně změněnou variantu našeho názvu, jiná se rovnou vydávala za nás a rozdávala své telefony. Dnes máme v ruce rozsudek o nekalé soutěži, ale odškodnění se stejně nedočkáme. U nás stojí kilometr třicet korun, některé taxikářské firmy ho inzerují za dvanáct. Zapomínají tam ale napsat, že si to zákazník musí vynásobit čtyřmi, protože se platí za dvě auta tam i zpět. S tímhle se těžko bojuje. Spousta lidí tady vidí příležitost vozit bohaté opilé lidi a využívat nevyužitou kapacitu taxíků. Asi jsem na začátku poněkud podcenila boj o dostatečné zviditelnění značky na trhu. Teď bych ten boj ovšem nerada podstupovala v situaci, kdy bude trh zdiskreditovaný všelijakými zvlčilými smečkami."

Slávka Harazimová odveze kohokoli, kdo se napil alkoholu, domů i s jeho automobilem. (22. 6. 2001)

Autoři:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Dvanáctiletý chlapec se nebál říct pravdu. Zachránil tím kamarádovi život

Dvanáctiletý Jaroslav Šísl (vpravo) zachránil život o rok mladšího kamaráda...

Dvanáctiletý Jaroslav Šísl pomohl zachránit život svého o rok mladšího kamaráda Jiřího Kadlece, který si při pádu těžce...

USA nad Koreu poslaly raptory. Evakuujte Američany, zní z Washingtonu

Jižní Korea a USA zahájily masivní společné letecké cvičení.  Na snímku stroj...

Jižní Korea a USA zahájily masivní společné letecké cvičení. Manévry odsoudila jako provokaci Severní Korea, která...



Severokorejské lodě duchů připlouvají k Japonsku, jsou symbolem bídy KLDR

Jeden ze člunů, které v uplynulých týdnech připluly k pobřeží Japonska.

Kritický nedostatek potravin a zahraniční měny přispívá k tomu, že je na pobřeží Japonska vyplavováno stále více silně...

VIDEO: Skladníci obklíčili ujíždějící zloděje vysokozdvižnými vozíky

Skladníci v akci. Zloděje obklíčili vozíky

Zaměstnanci ostravské prodejny stavebnin společnými silami zadrželi trojici zlodějů, která se pokusila vykrást...

Němečtí piloti se bouří. Odmítají létat s deportovanými migranty

Do Afghánistánu se vrátila skupina 34 běženců, kteří byli deportováni z...

Piloti po celém Německu odmítají odvážet neúspěšné žadatele o azyl zpátky domů. Vadí jim zejména létání s migranty do...



Další z rubriky

Pošvářová dostala cenu za odvahu, protikorupční fond ocenil i Čecha a Romeu

Miloslava Pošvářová

Někdejší kontrolorka kvality Ředitelství silnic a dálnic Miloslava Pošvářová dlouhodobě upozorňuje na nešvary při...

Mluvčí nové vlády bude Barbora Peterová, dříve pracovala v ČT a v ČEPS

Tiskovou mluvčí vznikající menšinové vlády Andreje Babiše bude Barbora Peterová.

Mluvčí vznikající menšinové vlády Andreje Babiše bude Barbora Peterová. V tiskové zprávě to oznámila mluvčí ANO Lucie...

Těžce dosažitelné dědictví. Virtuální majetek si Češi berou do hrobu

Ilustrační snímek

V Česku ročně zemře zhruba sto tisíc lidí. Těch, kteří měli nezanedbatelný majetek na internetu, bude přibývat. Jenže...

Hyundai H 350 2,5 CRDI  záruka
Hyundai H 350 2,5 CRDI záruka

r.v. 2016, naj. 3 501 km, diesel
465 000 Kč (s DPH)



Najdete na iDNES.cz