O odvolání informoval ve čtvrtek v podvečer tiskový odbor ministerstva zahraničí. Centra bude prozatím řídit Závěšického zástupkyně a ředitelka úseku kulturní diplomacie Monika Koblerová, která v nich působí od roku 2001. Nový šéf center vzejde z výběrového řízení, které má být vyhlášeno v nejbližší době.
„Jan Závěšický nebude v Českých centrech působit na žádném dalším postu,“ stojí rezolutně v tiskové zprávě. Jako důvod k odvolání uvedl šéf diplomacie „vážná manažerská pochybení při řízení Českých center“. Zaorálek podle svého úřadu nechtěl, aby aféra zatěžovala mimořádně důležité česko-francouzské vztahy.
Odvolaný šéf center zdůvodnění svého odvolání odmítl. „Nemohu se ztotožnit s tím, že bych manažersky pochybil. Za svými výsledky si stojím. Začal jsem tu rozhýbávat věci, které tu dlouhou dobu stály. Přebíral jsem loni organizaci v havarijním stavu a začal jsem prosazovat reálná opatření na ochranu veřejných prostředků. Má důsledná manažerská opatření se nemusela všem líbit,“ řekl serveru Lidovky.cz.
Důvodem odvolání bylo podle Závěšického obsazení ředitelského místa v pařížském Českém centru, na které odmítl jmenovat vítěze předcházejícího konkurzu Jeana-Gasparda Páleníčka. Kvůli tomu se ve čtvrtek sešel i se Zaorálkem. „Jednání s ministrem bylo o panu Páleníčkovi a bylo mi to udáno jako důvod odvolání,“ uvedl.
Výběrová řízení už byla vypsána i na místo šéfa pařížské pobočky a také poboček v Bruselu a ve Vídni. Uzavřena mají být v nejbližších týdnech.
Ve výběrovém řízení prý Závěšický kladl důraz na manažerské schopnosti uchazečů. V požadavcích, které byly pro jednotlivé pozice uveřejněny, byla například nejméně tříletá praxe v řídící funkci nebo výborné administrativní a manažerské dovednosti, zkušenosti s řízením rozpočtu a projektovým řízením.
Česká centra v zahraničí propagují českou kulturu a zprostředkovávají mezinárodní kontakty nejen pro umělce. Prezentují Česko také v oblasti obchodu a cestovního ruchu, podporují vnější ekonomické vztahy a proexportní politiku. Podle Závěšického mělo být jejich úkolem připravovat projekty tak, aby byly atraktivní nejen pro publikum zaměřené na určitý segment umění či kultury, ale i pro soukromý sektor.