ČTĚTE TAKÉ KOMENTÁŘ MARTINA KOMÁRKA
Topolánkova strana už určila šéfa své volební kampaně: minulý týden se jím stal senátor a bývalý plzeňský primátor Jiří Šneberger.
Výběr Šnebergra byl už jen vyvrcholením práce sedmičlenného volebního týmu, který kolem předsedy ODS Mirka Topolánka pracuje již od jara (je v něm třeba první místopředseda ODS Petr Nečas, severočeský hejtman Jiří Šulc nebo Topolánkův tajemník Marek Dalík.)
Ten si také nechal zpracovat velmi důkladný průzkum veřejného mínění – někteří politici ODS dokonce tvrdí, že to je největší tuzemský průzkum od roku 1989, který detailně po krajích i sociálních skupinách mapuje očekávání a přání voličů.
Detailní výsledky průzkumu jsou teď v ODS považovány za nejstřeženější vnitrostranické tajemství.
"Zjišťovali jsme, jaká témata považují jednotlivé voličské skupiny za nejdůležitější, jak si která témata spojují s našimi osobnostmi a nakolik jsou pro ně v tomto spojení důvěryhodní," říká stručně předseda ODS Mirek Topolánek.
"Lidé nás vnímají jako stranu s řadou odborníků, zároveň ale máme obraz těch, kteří jdou bezskrupulózně po moci," dodává Šneberger. "Nesmíme se tvářit jako v minulosti školometsky, jako že všechno víme. Ukážeme ODS s lidskou tváří."
ODS navíc dodnes straší osud kampaně z roku 2002 – dlouho v ní udávala tón i témata, jenže dva týdny před volbami jí došel dech a finiš ČSSD přinesl nečekané vítězství. "Dobře víme, že kampaň nemůžeme přepálit," tvrdí Topolánek.
Jenže: jak na to? Stratégové ODS doufají, že se už jejich straně povedlo dostatečně vysvětlit základní programové body v čele s rovnou daní. A že hlavní volební "taháky" už budou lidé lépe chápat.
"Bude potřeba zvolit několik úplně srozumitelných, populárních témat, která budeme hrát. A budeme to dělat velmi emotivně," říká jeden z politiků ODS, který je o přípravách kampaně informován. "Jenže jen program volby nevyhrává. Nesmíme se bát jít víc než v minulosti do negativní kampaně vůči ČSSD."
I Mirek Topolánek připouští, že se negativní kampani – tedy útokům vůči protivníkům – ODS nevyhne. "Ale budeme to dělat tak, aby to nikoho neuráželo," slibuje.
Ostatně i ČSSD už naznačila, jak bude útočit. Její přichystaný plakát varuje na příkladu fiktivního účtu za běžný rodinný nákup za zhruba šest set padesát korun před důsledky rovné daně: podle ČSSD bude za vlády ODS stát nákup o 80 korun víc.
Šneberger, muž odpovědný za návrat k moci
Jeho politická kariéra zatím stoupala strmě vzhůru. Dvakrát vyhrál komunální volby, pak hladce i ty senátní. A teď stojí před svým nejtěžším úkolem: zajistit, aby ODS po dvou porážkách a devíti letech v opozici znovu dokázala vyhrát volby.
Pětačtyřicetiletý senátor a bývalý plzeňský primátor Jiří Šneberger přezdívaný Šnek bude řídit volební kampaň ODS. Zasloužil si to hlavně svým loňským suverénním vítězstvím hned v prvním kole senátních voleb nad ministryní zdravotnictví Miladou Emmerovou – v ODS se tak stal symbolem úspěchu.
"A asi mám ještě jednu výhodu: nekandiduji do Sněmovny, takže nebudu kampaň vnímat osobně," říká senátor Šneberger.
Výběr Šnebergera ukazuje na jeden rys kampaně ODS: ta v ní chce sázet na své úspěšné regionální politiky. "Zjistili jsme, že jsou v krajích známější než tamní poslanci ve Sněmovně," vysvětluje.
I Šneberger ví, jak je jeho role nevděčná. Očekávané vítězství ODS bude mít spoustu "otců", případná porážka však padne hlavně na předsedu Topolánka a na něj. "Nesmíme opakovat chyby z minula," říká. "Tehdy jsme začali být nervózní a na poslední chvíli skoro úplně změnili styl kampaně. To spoustu lidí zmátlo."