On-line rozhovor s volebním lídrem humanistů Janem Tamášem

předseda Humanistické strany Jan Tamáš
velikost textu:
vydáno 12.5.2006 12:00
Humanistická strana slibuje zrušit přijímací zkoušky na školy a zavést přímou volbu prezidenta a starostů. Do parlamentu za ni kandiduje přes 30 lidí ve věku kolem třiceti let.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 12. května 2006 do 12:40

OTÁZKA: Jak si myslíte, že chcete zvládnout nápor studentů, kteří půjdou na školy bez přijímaček. Myslíte, že se nesníží kvalita výuky? A co prostory? Budete snad stavět nové budovy? Kde seženete další učitele a profesory, zejména odborných předmětů a cizích jazyků, kterých už teď je málo? Zdeni
předseda Humanistické strany Jan Tamáš ODPOVĚĎ: Taky už jsem myslím odpověděl výše. Kvalita by se možná krátkodobě snížila, ale dlouhodobě určitě jde tuhle záležitost uspokojivě řešit. Učitelů je dost, jen dnes většinou podnikají či se věnují jiné práci, protože jelikož není vzdělávání prioritou vlády této ani předchozí a platy ve školství jsou stále mizerné, musejí vzdělaní lidé hledat obživu jinde. 12.5.2006 13:35
OTÁZKA: Bohužel Vám musím zdělit, že důležitost a významnost vaší strany pro naší zemi se rovná výkalu na chodníku... :-/ Jackson

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Zrusit prijimacky? A co si od toho slibujete? Pisete ze napor studentu budete resit rozsirenim kapacity skol.. ale to prece neni jen tak mozne.. napriklad CVUT je dle meho nazoru uz ted precpane az az. Borg2of3
předseda Humanistické strany Jan Tamáš ODPOVĚĎ: Píšete, že rozšíření kapacity "není jen tak možné". Je to podobný pohled na věc, který jsem tu komentoval už před pár minutama. To, co je nebo není možné je diskutabilní. Skutečnost je taková, že ani vy ani já nebudeme vědět, co je a není možné do doby, dokud to nevyzkoušíme. Vyzkoušejme tedy rozšířit kapacitu a uvidíte, že možné to je. 12.5.2006 13:37
OTÁZKA: Když by nebyly přijímací zkoušky na školy, nemáte strach, že se staneme "státem vzdělanostních blbců"? I když............ Dáda
předseda Humanistické strany Jan Tamáš ODPOVĚĎ: Nechápu, co si představujete pod pojmem "státem vzdělanostních blbců". Pro mě když bude v naší zemi víc vzdělaných lidí, bude to jedině dobře. Nikoliv naopak. :-) 12.5.2006 13:38
OTÁZKA: Jak si presne predstavujete nahradu vykonu nasich atomovych a tepelnych elektraren tzv. "obnovitelnymi zdroji". Jednak z hlediska zachovani stability elektricke site a sobestacnosti a jednak z hlediska ekonomickeho. Vaclav
předseda Humanistické strany Jan Tamáš ODPOVĚĎ: Nenavrhujeme NÁHRADU atomových ani tepelných elektráren. Navrhujeme UPŘEDNOSTŇOVÁNÍ obnovitelných zdrojů. Ačkoliv se to může někomu zdát jako slovíčkaření, je v tom velký rozdíl. Naším návrhem je obnovitelné zdroje před atomovými a tepelnými elektrárnami upřednostňovat a kdo ví, třeba se jednou dostaneme opravdu do situace, kdy obnovitelné zdroje ty stávající zdroje zcela nahradí. 12.5.2006 13:40
OTÁZKA: Co si slibujete od zrušení přijímacích zkoušek? Rovné šance pro všechny? Jak byste argumentoval proti názoru, že se sníží úroveň na takových školách a naopak odborná učiliště ztratí spoustu uchazečů o studium. Alena
předseda Humanistické strany Jan Tamáš ODPOVĚĎ: Přijímací zkoušky jsou podle nás nesmyslné z mnoha důvodů. Jedním z nich je například skutečnost, že během zkoušek se v testu nikdy skutečně nepozná, zda daný student má či nemá na studium vlohy. A proto vždy dochází k diskriminaci určité skupiny uchazečů. Dále (jak už jsem zde zmínil) nevidíme důvod, proč tuto bariéru ke vzdělání vůbec zavádět. Naopak, my bychom měli usilovat o to, aby co největší počet lidí chtěl studovat! My bychom měli ke studiu ještě motivovat! O snížení kvality by se dalo mluvit v krátkodobém horizontu, dlouhodobě to ale není žádný problém - učitelů i ostatních kapacit je v naší zemi dost. Nemyslím si, že by klesl zájem o studium na učilištích. Možná krátkodobě. Jak by ale začal být řemeslníků nedostatek, zvedly by se jejich platy a tím i zájem o tuto práci. 12.5.2006 13:44
OTÁZKA: Domnivam se, ze clovek kterej ma opravdu zajem se na skolu dostat, tak se tam dostane i pres prijimacky. Borg2of3
předseda Humanistické strany Jan Tamáš ODPOVĚĎ: To je váš pohled a já ho chápu. Nicméně existuje i jiný pohled na tutéž věc: totiž že přijímačky spoustu lidí odradí. A to je škoda pro nás pro všechny, protože to jsou lidé, kteří potom zůstanou bez vzdělání a ve finále na tom "proděláme" my všichni. 12.5.2006 13:46
OTÁZKA: Při přijetí na střední a vysoké školy bez přijímacích zkoušek, jak nastavíte průchodnost škol? Dnes je to o penězích, kolik máte studentů, tolik peněz a proto ukončí školu úplně každý - školy se bojí přijít o studenty. Změní te to? Jak? david
předseda Humanistické strany Jan Tamáš ODPOVĚĎ: Tenhle systém je úplně nesmyslný. Nebere totiž vůbec v potaz KVALITU, totiž to, co se během studia daný člověk na škole naučil. Proto je potřeba financování škol přepracovat tak, aby byla brána v potaz právě kvalita vzdělání, kterou daná škola poskytuje. To lze provádět mnoha způsoby, například hodnocením studentů, kteří danou školu absolvují. 12.5.2006 13:48
OTÁZKA: Dobry den, rada bych se zeptala,jak si vlastne to zruseni prijimacek predstavujete v praxi?Uprimne, prijde mi to jako ten nejvetsi alibysmus nebo nehorazny populismus! Veronika
předseda Humanistické strany Jan Tamáš ODPOVĚĎ: Dobrý den, představujeme si to tak, jak píšeme. Prostě zrušení přijímacích zkoušek. Kdo se na školu přihlásí, automaticky se na ni dostane. A až čas (a pravděpodobně první zkoušky) ukáže, zda má na to, aby se na škole UDRŽEL. Věřte, že nejsme populisti. To bychom neříkali to, co říkáme :-) 12.5.2006 13:50
OTÁZKA: Neříkám že přijímací zkoušky jsou nejlepšm způsobem výběru studentů, ale jistá výběrovost by tu měla být - např. celostátní srovnávací testy každý rok na SŠ apod. Pokud dáte každému možnost studovat co chce jen tak, tak toho bude hodně lidí zneužívat. Dá se argumentovat i tak, že už dnes má každý možnost studovat co chce. Stačí se jen připravit na přijímačky lépe než ostatní. A příprava by přece měla být úměrná danému chtění, ne? Martin
předseda Humanistické strany Jan Tamáš ODPOVĚĎ: Vaše otázka je dost podobná otázkám, které tu už zazněly a tak se budu možná trochu opakovat. My se domníváme, že není potřeba dělat výběrovost, jak vy říkáte, předem. Až samo studium ukáže, kdo má na studium na dané škole a kdo ne. Píšete, že pokud dáme možnost každému studovat co chce tak že toho bude hodně lidí zneužívat. Tzn. že si myslíte, že lidé jsou podvodníci, kteří jakmile mají možnost, systému zneužijí. Víte, že jste taky člověk? :-) ... A vy když máte možnost, taky systému hned zneužijete? Jestli ano, tak pak je potřeba začít od sebe. Jestli ne, tak proč si myslíte, že jiní ano? Myslíte si, že ostatní jsou horší než vy? Proč si to myslíte? Kde se ve vaší hlavě vzala tato domněnka? Není to náhodou něčí záměr, abyste si myslel, že ostatní jsou vlastně stádu tupců, za které je potřeba rozhodovat, protože oni si za sebe rozhodnout nedovedou? Jestli ano, čí je to záměr? O co mu nebo jim jde? Jde vám o totéž? Nebo se účastníte něčí hry, aniž byste si to uvědomovol a aniž byste s tím souhlasil? :-) A zpět k vaší otázce: ano, každý má možnost studovat co chce. Tedy alespoň teoretickou. Prakticky to funguje tak, že každý se rozhoduje na základě své konkrétní situace. A pokud si někdo nevěří, že zvládne přijímací zkoušku na tu či onu školu, často si na ni vůbec přihlášku nepodá! A to je podle nás škoda. Je škoda, že odrazujeme (nejen) mladé lidi od toho, aby se stali chytřejšími! 12.5.2006 13:57
OTÁZKA: Přímačky jsou snad od toho, aby se rozlišilo, kdo na školu má a kdo ne. Proč by se nějaký profesor měl mučit se studentama, kteří danou látku evidentně nezvládají a potom je budou muset stejně vyhodit? Saša
předseda Humanistické strany Jan Tamáš ODPOVĚĎ: Ne. Podle nás to, zda člověk na školu má či nikoliv musí ukázat až samo studium, nikoliv nejaký test, který má v pár otázkách vyhodnotit celou osobnost uchazeče. To je téměř nemožné (zeptejte se jakéhokoli psychologa). Žádný profesor by se neměl se studentama mučit, pokud nebude chtít. Může se jít klidně věnovat jiné profesi. Nebo může jít do důchodu, pokud ho učení již nebaví. Ale pokud ho baví, tak nevidím důvod, proč by neučil všechny bez rozdílu. Ve vaší otázce cítím i podtext povinných docházek na přednášky. Ty bychom samozřejmě také zrušili. Je přeci nesmysl, aby se studenti povinně účastnili přednášek, když je jim například daná látka již známá nebo když preferují jiný způsob, jak látku pochopit. O pár otázek výše jsem zmínil několik druhů násilí a neměl jsem v tu chvíli čas se k nim vyjádřit blíže. Tohle (nucení studentů chodit na přednášky) je totiž dalším příkladem násilí, i když to není násilí fyzické (příkladů násilí v každodenním životě je možno najít desítky, možná stovky). Násilný systém poté plodí násilné lidi. My považujeme aktivní nenásilí za směr, kterým je nutno se ubírat v dalším vývoji naší země. 12.5.2006 14:03
OTÁZKA: Jaké je vaše životní krédo? Vařecha
předseda Humanistické strany Jan Tamáš ODPOVĚĎ: Tuhle otázku jsem si záměrně nechal na konec. Její odpovědi bych mohl věnovat celý den a stejně by to bylo málo :-) Pokud si pod krédem představím něco, čemu věřím, čemu se chci ve svém životě věnovat, pak bych asi odpověděl že věřím v člověka. Věřím v to, že přestože jsme se narodili v situaci, kterou jsem si nidko z nás nevybrali (alespoň já si to nepamatuju :-) ... ) a která je do velké míry násilná, plná válek a lidského utrpení (asi nemusím připomínat, že většina planety žije v chudobě, násilí, bez jakýchkoli jistot, v bezpráví), tak že přesto všechno máme schopnosti a možnost tuhle nepříznivou násilnou situaci změnit k lepšímu. Že "události tak stejně nakonec samy způsobí", že hladoví budou nasyceni, že žíznivým se dostane vody a že utiskovaní budou osvobozeni. My tady v ČR jsme zažili život v útlaku a pak jsme si před 16 lety mysleli, že všechno už bude dobré. Teď ale začíná mnoho lidí na vlastní kůži cítit, že tomu tak není. Sílí v nich pocit, že věci nejdou "tím správným směrem" (pro jistotu hned uvedu, že my samozřejmě nechceme jít zpět k něčemu, co se neosvědčilo). Správně cítí, že společnost založená na vládě peněz není tím pravým a mají pravdu. Jak můžeme považovat za opravdu lidskou společnost takovou, kde chudého necháme umřít jenom proto, že nemá na zaplacení ošetření? Jak můžeme za opravdu lidskou považovat společnost, kde chudý zůstane nevzdělaný jen proto, že je chudý? Možná by někdo namítnul, že u nás tahle situace přece ještě nehrozí. Nicméně já jsem měl to "štěstí", že jsem žil dva roky v "nejvyspělejší zemi světa" USA a příklady, které jsem právě uvedl jsou tam každodenní realitou. Zdánlivě se tedy nacházíme před bezvýchodnou situací: socialismus zkrachoval a tak musíme žít v jediném zbylém společenském systému, který tu je. Nemusíme. Tak jako zkrachovalo už mnoho společenských systémů předtím, zkrachuje i tento. Otázkou tedy naní zda, ale kdy. Bude to za 1000 let? Hmm, nepravděpodobné, když vezmeme v potaz obrovské tempo vývoje lidské společnosti v posledních deseti letech (jen pro připomenutí, před 10 lety neměla většina z nás ani mobilní telefon, ani emailovou schránku, natož internet doma). Bude to za 100 let? Přihořívá. Bude to za 10 let? Bude to zítra? A až zkrachuje - co ho nahradí? Jaké jsou alternativy? Cítím, že mému životu dává smysl usilovat právě o tuhle transformaci, napomáhat tomu, abychom začali opravdu žít jako lidé. :-) Děkuji iDNES za poskytnutí tohoto prostoru, další zájemce odkazuji na www.HumanistickaStrana.cz a všem přeji hezký den. 12.5.2006 14:23

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.