Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 24. října 2008 do 15:24

OTÁZKA: Učím na základní škole. Chování žáků se určitě zhoršuje. Výchovné problémy přesahují představy lidí, kteří s atmosférou ve škole nemají praktické zkušenosti. Nevěří, nechápou. Tohle se prostě v době, kdy sami chodili do školy, nestávalo. Nebyli jsme svatoušci, přiznávají, ale tohle je jak v amerických filmech. Nemyslím si však, že současné děti jsou horší. Nejsou. I dnes rádi pomáhají, jsou přátelské a schopné empatie. Jen se přestávají orientovat v nastavených, respektive nenastavených mantinelech chování. Komu nenažene strach zhoršená známka z mravů, může v podstatě všechno. Urážet spolužáky i dospělé, vynucovat si silou obdiv i pozornost, zvyšovat si sebevědomí na úkor druhých. Skoro nikdy strůjce šikany neopouští základní školu předčasně. Zákony to neumožňují. Mohlo by se to dotknout jeho lidských práv. Do bezpečí jiné školy musí "utéct" oběť. Jaká práva má ona? Divím se, že za takových podmínek není chování většiny žáků ještě horší. Vždyť se učí, že špatnost se účinně netrestá. Lindan Simon
OTÁZKA: Pane Štercle, jen Vás zdravím a děkuji za váš přístup k žákům. Na ZŠ v Praze 6 jste dokázal vést hodiny chemie tak, že žáky bavily. I Váš způsob klasifikace byl chytrý - hodně známek, známky za aktivitu, za domácí cvičení, jedna pětka z písemky neznamenala katastrofu. Přirozená autorita, klid ve třídě při hodině, není samozřejmost. Původně jsem zastávala názor, že mladý učitel - muž přirozenou autoritu u žáků mít musí, ale není tomu tak. D. Salaková
OTÁZKA: Dobrý den, musím se zastat některých "problémových" studentů. Patřil jsem totiž mezi ně. Můj problém byl v tom, že se o mě nikdo nezajímal, myslím tím školu a rodiče. Je totiž špatná komunikace mezi nimi. To je podle mě největší problém. Lepší je konflikt analyzovat a potom řešit, ne jenom trestat. Dokonce někteří učitelé přistupují k žákům jako ke kusu. Jarda
OTÁZKA: Nějaký únik z aktuální zhoršující se situace, která asi skutečně existuje ( dokládá to nejenom zmiňovaný průzkum ) , je sice možný, ale znamená to běh na velmi dlouhou trať. Situaci může řešit skutečný tým odborníků ( kde je vzít a jaké by měli mít předpoklady pro tuto práci a hlavně motivaci ) a dát jim časový úsek řekněme 10 let a pravomoci spojené s prosazováním reformy školství bez ohledu na změny ve vedení státu a pak se můžeme někam pohnout a za těch deset let se může začít něco rodit… Změna musí postihnou nejen základní školy a musí dát dětem vstupujícím do škol především konkrétní cíl jejich dlouholetého studia, po kterém v aktuální situaci ve školství pátrají většinou až s koncem středoškolského studia… Doposavad je veškeré snažení o reformy jen plácáním do vln oceánu. Máte podobný názor? Zdeněk
OTÁZKA: Dobrý den, nemyslíte, že učitelé si můžou za chování žáků velkou mírou sami? Když se nedokáží bavit upřimně s žáky, nedokáží přiznat chybu... Pamatuji si učitele, který se nebál říct otevřeně co si o čem a kom myslí. Já vím, asi by to neměl říkat, ale tímto si získal 100% žáků a měl obrovský respekt. Jarda
OTÁZKA: Dobrý den, pane Štercle, myslíte si, že generace Vašich rodičů byla ve škole slušnější? V každé generaci se přece na mládež "nadává", jak to s ní není k vydržení... Přesto si dovoluji naznačit, že za našich mladých let takové excesy ve škole nebývaly zvykem. Rozhodně to dnešní pedagogové nemají ve škole lehké. Jak vy řešíte nerespektování pravidel? A nebo jak pomáháte svým kolegyním, které jsou vulgaritou žáků zaskočeny? Přeji hodně úspěchů. Pěkné odpoledne. Naďa Naďa
OTÁZKA: Nédávno jsem dokončil studium na střední škole a už dva roky pracuji. To, co jsem zažil od základní školy až po střední je opravdu hrozné!!! VŽDY se najde pár takových "..............", který ruší vyučování apod. nemluvě o šikaně! Takoví "studenti" by se měli ze škol vyhazovat.................... Když je rodiče neumí vychovat......tak co? peer
OTÁZKA: Zdravím Vás Jaroslave. V článku zaznělo, že učitelům vadí mimo jiné neúcta k autoritě. Jak je toto myšleno? Jestliže má někdo přirozenou autoritu, tak to automaticky znamená, že jej studenti "berou". No a jestliže někdo nemá přirozenou autoritu (a učitel bere to, že je starší jako autoritativní), tak je mi učitelů opravdu líto. Nemělo by se spíše "učit" učitele být přirozený a hledat svou přirozenost, aby měli přirozenou autoritu, než potom tvrdit, že žáci jsou neuctivý k autoritě (nebo spíše k autoritativnímu učiteli)? S pozdravem Tomáš. Tomáš
OTÁZKA: Dobré odpoledne, v českém školství jsem studoval poměrně dlouho, kromě ZŠ, dalších 10 let a prakticky sem se nikdy nesetkal s tím, že by žák nějakým byť sebeměnším způsobem zaútočil na učitele (fyzicky, nebo slovně). To že dítě /mladý člověk nerespektuje autoritu učitele z mého pohledu záleželo vždy na učiteli který si pořádek buď dokázal udělat a byl dobrý pedagog, nebo nedokázal a v tom případě si děti vždy najdou cestu jak si dělat co chtějí... Celý problém spíše vidím v nedostatku kvalitních učitelů / učitelek. Zdeněk
OTÁZKA: Porad se mluvi o chovani zaku, o vystupovani zaku, o problemech se zaky. Kdy se zavne mluvit o chovani ucitelu, o vystupovani ucitelu? o problemech s ucitely? Mate nad zaky naprosto neomezenou moc, jsou vam vydani na milost a nemilost a vy si jeste stezujete... Az prestanou ucitele zaky deptat a dusit, verim tomu, ze se i zaci k vam zacnou chovat lip. Jak ma zak chovat uctu k nekomu, koho nenavidi? Ondrej
OTÁZKA: Dobrý den.Jako žák moc dobře vím jak to s těmimo přestupky proti učitelům a školního řádu bývá.Řekl bych že patřím spíš mezi ty slušnější proto taky vím že by ti slušní mohli něco říct těm grázlum jak se to chovají ... řekl bych že řešením by bylo zaměřit se na spíš ty "normální žáky" aby stim něco dělali , přece nás to taky štve když píšem písemku kvůli nějakýmu blbečkovi kterej dělaj akorát pitomosti.A taky mě to čas od času naštve a něco stím udělám.Je to řešení???Podé by se určitě měl zpřísnit školní řád který mně příjde né zrovna přísný.Kantor by měl být každou přestávku ve své třídě-přestávka=největší přestupky atd...No a to že se my jako děti měníme je pravda.To co se na základních školách je nesnesitelný i pro ostatní žáky a akorát to zbytku třídy kazí. Petr
OTÁZKA: Dobrý den, jak jste spokojen s ministrem školství panem Liškou. Dle mého názoru je to po x letech konečně někdo, komu problematika není úplně vzdálená a kdo se snaží něco dělat. Nebo se pletu? Děkuji za odpověď. Kuba
OTÁZKA: CO si myslíte o hojně mediálně propíraném názoru, že učitel si musí autoritu u žáků a studentů tzv. zasloužit? Pazúr
OTÁZKA: Dobry den, existuje podle Vas nejaky zpusob jak vratit ucitelum jejich autoritu, pokud maji deti v dnesni dobe volny pristup k internetu, ktery dokaze jejich chovani stimulovat vice nez skola ???? Radovan
OTÁZKA: Dobrý den. Mám za to, že problém je na obou stranách. Spousta učitelu do dnešního dne nepochopila smysl demokratického právního státu a chová se autokraticky. To podle mě hodně přispívá ke špatným vztahům učitel-žák. Souhlasím s dočasným vyloučením žáka, ale taky by se mělo tvrdě trestat chování učitelů. Příjde Vám normální, že žák nezaplatí dobrovolný poplatek ve výši 300,-Kč do školního fondu a učitel mu az to odmítne dát zadání písemky a dá mu rovnou pětku? Taky si myslím, že by prospěla větší angažovanost žáků, případně jejich zákonných zástupců v orgánech školy, např. školské radě apod. Tomáš
OTÁZKA: Mohlo by být řešením snížení počtu žáků ve třídě? S deseti nebo patnácti děti se učitel domluví snadněji než se třiceti. I škola, kterou dával současný ministr školství za vzor má ve třídách malý počet žáků-tam se to pak učí jedna radost. Tomáš
OTÁZKA: Nemyslím, že by dnešní mládež byla horší než jsme byli my, spíš naopak. Změnilo se však postavení učitelel ve společnosti i v rodině. a možná by se mělo začít s nápravou zde. Statut veřejného činitele to však určitě nenapraví. Pravděpodobně se však stane učitel stejně komickou figurkou jako policajt. Vy jste mladý - tak proč jste se stal učitelem, když již na základní škole se cítíte bezradný? Kdy a kde jinde by si děti neměly dovolit být vulgární než ve škole? Neříkejte prosím, že za tento stav mohou peníze. Pracuji v ochraně přírody (i s dětmia mládeží), kde je těch peněz také velice málo, ale pravděpodobně je tu víc lidí zapálených pro věc. Viki
OTÁZKA: Dobrý den, já sám jsem chodil na průmyslovku, tak vím, jak je složité ty flákače učit a krotit. Jak byste postupoval, pokud by Vám žák řekl, že když mu dáte za pět, že si na Vás počká před školou? děkuji s pozdravem Petr Petr
OTÁZKA: Dobrý den,ve škole je vždy někdo kdo zlobí více či méně.Neřekl bych ,že se chování zhoršilo či zlepšilo.Agresivita žáků by se měla potlačovat tím ,že ve škole například bude kroužek modelářství,florbal atd... z moji zkušenosti spíše takovýchto aktivit ubývá. Petr
OTÁZKA: Dobrý den, pane Štercle, váš děda byl komunistický komik v ČSTelevizi a vy se divíte, že jste žákům pro smích?? Igor Hnízdo
OTÁZKA: Jak se právně postupuje, když učitel beze svědků drzému hajzlíkovi jednu vrací? Je v tom v českém školství a soudnictví nějaký precedens? Bere se to jako tvrzení proti tvrzení? Honza
OTÁZKA: Dobrý den, je problém agresivních žáků v nějaké úměře, vztahu k sociálním problémům v rodinách nebo sociální postavení nemá na míru agresivity dětí vliv? díky Kásim
OTÁZKA: Mám pocit, že kdyby ve školách pracovalo více mužů, žáci by měli ze školy úplně jiný respekt,. S prominutím uječená učitelka je jim akorát pro srandu. Je opravdu tak malý zájem ze strany mužů být učitelem? Ivana
OTÁZKA: A ještě jednu věc si pamatuji ze školních let. Na základce jsme měli učitele, který byl známý tím, že si občas vzal někoho na chodbu a jednu mu vrazil. Taky se mi to jednou stalo :-) Cítil jsem, že to bylo zaslouženě, i když možná v tom částečně zahrála roli jeho samolibost (udělal jsem si dětinskou srandu z jeho jména). Nicméně jsem se necítil po facce nijak ukřivděný... Souhlasíte (aspoň filosoficky) s takovýmto výchovným řešením ve škole? Teda pokud se to můžete vzhledem k vaši profesi odvážit veřejně napsat ;-) Honza
OTÁZKA: Argument, že učitel nemusí mít statut veřejného činitele, protože by mu měla stačit přirozená autorita, mi připadá přitažený za vlasy. Stejně tak bych mohl argumentovat, že by ten status nemusel mít ani policista, protože dobrému policistovi musí stačit přirozená autorita. Co si o tom myslíte Vy? Jinak držím palce - věnuji se ve volném čase mimoškolnímu vzdělávání mládeže a můžu říct, že vy učitelé to máte mnohem těžší... Šroubek
OTÁZKA: Dobrý den, mám doma 12-ti letého syna, takže vím, o čem je dnešní mládež. Zároveň ve svém povolání přicházím do styku s učitelským sborem a musím konstatovat, že od dob, kdy jsem ukončil ZŠ ( je to 24 let), se ve školství moc nezměnilo. Myslím tím hlavně přístup učitelů. Co se týče respektování autority, pokud učitel nemá autoritu, mladí mu to dají jasně najevo a je pochopitelné, že ho nemůžou respektovat. Nemyslíte, že si za to z poměrně velké části mohou učitelé sami? Podle sebe vím, že ke svému synovi musím přistupovat úplně jinak než moji rodiče. Doba se hodně změnila a ještě se změní, je načase, aby se změnilo i naše školství. Děkuji za reakci Vašek
OTÁZKA: Zdravím. Myslíte, že chování děcek nějak ovlivňuje jejich předčasná vyspělost, hlavně u holek? Není zvláštní dnes vidět třináctileté kočky na podpatcích a zmalované, chovají se strašně vulgárně a lacině i k sobě navzájem. Alfabeta
OTÁZKA: Ze svých školních let (teď je mně 40) si pamatuji, že jsem nikdy vnitřně nerespektoval autoritu, která byla autoritou pouze z definice. Tedy opovrhoval jsem učiteli, na kterých bylo vidět, že je jejich obor nebaví, že mu nerozumějí, nebo že jsou lidsky nevyzrálí. Naopak bylo mnoho učitelů, kterých jsem si vážil pro jejich odborné a/nebo lidské kvality. Opravdu dnešní žáci jsou jiní než jsem byl tehdy já (a věřím že i moji spolužáci)? Honza
OTÁZKA: Dobrý den, změnilo se opravdu výrazně chování dětí na školách? Nebylo mi ještě ani 25 let, ale před deseti lety jsme si se psolužáky nedovolili to, co dělají děcka běžně dnes. Zdá se mi to nebo je to pravda? Lucie
OTÁZKA: A co s učiteli kteří jsou špatní a dovolují si ( na každé škole kterou jsem prošel se vždy jeden takový našel)? O stížnostech řediteli snad netřeba mluvit, obvykle to jsou všechno kamarádi a tak je vlastně chyba vždy na straně žáka. Dnešní stav je i chyba učitelů, že si dříve dovolovali co chtěli bez jakékoliv odpovědnosti. juve
OTÁZKA: Hezké odpoledne. Slyšel jste o "indigových" dětech? Vladimíra
OTÁZKA: Jste opravdu tak bezradný? Napiště pár příkladů, co se Vám přihodilo a nevěděl, jak to řešit. Pěkný víkend paskudilek
OTÁZKA: Dobrý den. Mohu se zeptat, jak dlouho učíte a jaké jsou vaše vlastní zkušenosti s chováním žáků na "vaší" škole? Dostal jste se někdy s nějakým svým žákem do konfliktu? Děkuji a přeji pěkný den Jana
OTÁZKA: Proč místo toho nesmyslu o veřejném činiteli raději neprosadíte aby bylo možno žáka i na zš bez větších problémů vyrazit? Je to rychlé a elegasntní řešení. Dělat z učitelů veřejné činitele to opravdu ne, to by totiž mohl chtít každý kdo jde po ulici s ostatními lidmi a je tak riziko napadení. Zcela evidentně je to nesmysl, navíc jsou zde další povinnosti pro veřejného činitele apod. juve
OTÁZKA: Jako ředitel základní školy si dovolím tvrdit, že stačí jedna změna školského zákona, a to povolit vyloučení žáka ze školy za hrubé porušení kázně. Každá škola ať si pak sama rozhodne, zda chce neukázněné žáky ve škole. Někdo se třeba bude bát malého počtu žáků, jiní /třeba jako my/ si řekne, že mu stojí za to, vytvořit lepší podmínky pro slušné žáky. A mimochodem, někdo utčitě namítne, že "zlobivý" vyloučený žák třeba nebude mít kam jít. To ale není náš problém. Mohl se chovat slušně. Takže mu rodiče mohou třeba zaplatit sokromého učitele. Myslím, že by se tímto rozhodnutím výrazně zvýšila kázeň a pořádek v našich školách. Štefan

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.