Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

Ptejte se Libora Sosky, majitele letecké firmy Moravan Otrokovice, který nyní koupil zkrachovalý Let Kunovice

velikost textu:
vydáno 19.7.2001 11:55
Majitel letecké továrny Let Kunovice Libor Soska se na začátku září pravděpodobně stane mužem, který bude kontrolovat většinu leteckého průmyslu v Česku. Poté, co v roce 1998 ovládl Moravan Otrokovice, nyní za více než dvě stě milionů korun koupil zkrachovalý Let Kunovice.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 19. července 2001 do 12:35

OTÁZKA: Před časem jste se nechal slyšet, že vrtulové nákladní ledadla typu L-410 nemají na trhu budoucnost, že budoucnost patří nákladním tryskáčům. Myslíte si to i teď jako majitel Let Kunovice, který vyrábí L-410? A považujete za perpektivní navazující projekt L-610 (620) - chcete v něm pokračovat? Pavel
ODPOVĚĎ: Nemyslím, že budoucnost bude patřit nákladním tryskáčům. V hmotnostní kategorii letounů L410 určených pro operace na nekvalitním povrchu se rozhodně aktivity ohledně budou dále rozvíjet. Jsou připravené projekty modifikací. Projekt L610 právě studujeme, osobně se domnívám, že při přespecifikování tržního segmentu, pro který je určen, má tento projekt velkou šanci. 19.7.2001 12:05
OTÁZKA: Majitelem firmy Avan byl před vámi František Čuba. Jaké k němu máte vazby? A vůbec k bývalým slušovickým manažerům - nedávno jsem vás viděl obědvat s docentem Trnkou? Kubát
ODPOVĚĎ: K docentu Čubovi nemám vazby vůbec žádné. Má činnost nesouvisí a nikdy nesouvisela se slušovickými skupinami. S docentem Trnkou jsem na Zámku neobědval, pouze jsem s ním chvíli seděl u stolu a domlouval schůzku s vedením zlínské univerzity Tomáše Bati ohledně aktivit týkajících se budoucnosti leteckých oborů na univerzitě. 19.7.2001 12:08
OTÁZKA: Vazeny pane Sosko, muj prvni dotaz smeruje na Vas vztah k byvalemu sefovi drustva ve Slusovicich ing. Cubovi, od nehoz jste koupil AVAN. Je pravda ze tento clovek stoji v pozadi Moravanu i nyní? Muj druhy dotaz smeruje na vztah k IPB, resp. nyni k CSOB. Jak je mozne, ze dcerinna spolecnost Moravan Aeroplanes kupuje za stovky milionu LET, kdyz jeji materska spolecnost ma zavazky radove ve vysi miliard a tyto dlohodobe nesplaci? Petr Kucera
ODPOVĚĎ: Na dotaz ohledně pana Čuby jsem už odpovídal. Moravan Aeroplanes kupuje LET, poněvadž je velmi prosperující společností. Ke vztahu k Moravan a.s. vůči ČSOB mohu uvést tolik. Za 1. Moravan se nedomnívá, že by nějaké závazky měl, o což se též vedou soudní spory. Za 2. ČSOB dostala velmi velkorysou nabídku na finančním vyrovnání vztahů s Moravanem od velmi seriozního investora. Na tuto nabídku nikdy nijak nezareagovala, poněvadž přirozeně nemá zájem o odprodej pohledávek, když od státu může skasírovat 100 procent s peněz daňových poplatníků. 19.7.2001 12:13
OTÁZKA: Asi sledujete vášnivé diskuse o zkrachovalé IPB. Jedni ji vychvalují, druzí tvrdí, že to byla pěkně vypečená parta. Moravan měl na IPB těsné vazby - jak jste tu banku viděl vy? Pavel
ODPOVĚĎ: Já tvrdím, že to byla vypečená parta. Dokonce se nerozpakuji použít výraz - parta grázlů. Moravan měl na IPB skutečně extrémně těsné vazby, dokonce osobního rázu. Smyslem prodeje Moravanu mé osobě bylo očekávání, že Moravan se mi během několika měsíců zhroutí na hlavu a pohřbí tím stopy po činnosti minulého vedení neboť v očích veřejnosti, budu osobou, v jejíchž rukou Moravan zkrachoval. Toto se nestalo, Moravan začal velmi obstojně prosperovat, což rozzuřilo vedoucí pracovníky IPB dosti nemístným způsobem. 19.7.2001 12:18
OTÁZKA: Kdybych na to měl, koupím si skládací tryskáč. Vy ho máte? Vyrábíte je? Bob
ODPOVĚĎ: Skládácí tryskáč nemáme, nevyrábíme je. Skutečností je, že chystáme projekt lehkého proudového dvousedadlového stroje s primárním určením pro výcvik pilotů linkových letounů. 19.7.2001 12:19
OTÁZKA: Mluvil jste o tom, že by jste rád získal zpět odborníky, kteří v kritické době odešli z Letu. ti už zajisté našli jiné uplatnění, myslíte, že jim máte co nabídnout. U spousty z nich přispěl k rozhodnutí odejít i sestava top managementu a způsob jeho práce. Zamyšlíte obnovit i v této oblasti nějaké změny? Anonym
ODPOVĚĎ: Skutečně na získání odborníků zpět do našich řad intenzivně pracujeme a dokonce mohu prohlásit, že se nám to poměrně úspěšně daří. Co se týče otázky sestavy managementu a způsobu jeho práce, například v Moravanu byl po dvou letech management zcela kompletně vyměněn. V případě Letu musíme provést dokonalý screening osob, které se v managementu nacházejí a poté budou přijata odpovídající rozhodnutí. 19.7.2001 12:23
OTÁZKA: Věděl jste před svým vstupem do Moravanu do čeho jdete, nebo, lépe řečeno, jak se vaše představy lišily od pozdější reality? Přeji hodně úspěchů a chuti do práce. Vlad
ODPOVĚĎ: Ano věděl jsem do čeho jdu. Bylo to velmi prosté. Již nebylo co ztratit. Ta firma byla zcela na lopatkách. Pro vaši informaci, při mém nástupu se obrat celého holdingu pohyboval kolem 11 milionů korun. Dnes se to blíží sto milionům korun. To, že se povedlo Moravan postavit na nohy, považuji za malý zázrak a jsem nesmírně vděčný všem lidem, kteří nám v tom pomohli. Situace v Letu nebude o mnoho jednodušší, ale domnívám se, že ne již tak katastrofální. Pokud bych to měl vyjádřit podle osobních pocitů, tak oživení Moravanu a válka s IPB mě stála cca 5 let života a 60 kilo váhy. Když jsem do Moravanu nastupoval, měl jsem 125 kilogramů. Začátkem roku 2000 jsem vážil 65 kilogramů. 19.7.2001 12:27
OTÁZKA: Vaše jednání se mi zdá blízké panu Zemkovi. Nebojíte se, že můžete skončit jako jeho impérium? LET a Moravan je přeci jenom dost velké sousto Robert Duffek
ODPOVĚĎ: Mé jednání není blízké jednání pana Zemka. Domnívám se, že oba postupujeme podle odlišných pravidel. Od doby, kdy jsem převzal Moravan jsem nevzal jedinou bankovní půjčku. Nepůjčil jsem si nikde ani na koupi Letu. To co zabilo impérium pana Zemka, a mimochodem impérium mnoha dalších lidí, byly velmi úzké vazby na IPB a obrovské bankovní úvěry. Já nejdu tímhle směrem. 19.7.2001 12:30
OTÁZKA: Můžete se vyjádřit k soudním sporům mezi firmou PV Brokers a vámi ovládanými společnostmi? V minulosti také proběhlo tiskem že se soudíte o vstup strategického partnera do Moravanu. Jak se tyto spory společnosti dotýkají? Patrik
ODPOVĚĎ: Přesné vyjádření ke sporům s firmou PV Brokers by mohli poskytnout mí právníci. Osobně se domnívám a odpovídají tomu i dosavadní výsledky soudních sporů, že v soudních kauzách jsme velmi úspěšní. Ale nutno říci, že kauzy kolem IPB běží zcela odděleně a dnes nijak neovlivňují denní chod holdingu. 19.7.2001 12:33
OTÁZKA: Zdravím, věkově jste v podstatě můj vrstevník, osobně si neumím představit, že bych dal do kupy 200 mil.? Jak se to tak přihodí? Kozelka
ODPOVĚĎ: Bylo to více jak 200 milionů. A přihodí se to tak, že si získáte důvěru lidí, kteří je mají. 19.7.2001 12:33
OTÁZKA: Můžete, prosím, specifikovat možnosti L-610? Osobně se domnívám, že v kategorii letadal pro velmi krátké tratě jsou projekty L-410 a L-610 jedinečné. V případě L-410 dokonce zřejmě na trhu není reálný konkurent (kanadský DHC-6 Twin Otter se již přes deset let nevyrábí), navíc reexportované "čtyřistadesítky" z oblasti SNS jsou již minimálně deset let staré. Neměl by FedEx místo zrušeného projektu Loadmasteru zájem o nákladní variantu L-610G ? Zbyněk
ODPOVĚĎ: Možnosti L610 - tento stroj je skutečně unikátní tím, že vzhledem ke své velikosti může bez problémů operovat z neupravených ploch. V kategorii mu v současnosti konkurují snad jen CASA C 235-295, které se mimochodem pro potřeby vzdušných sil neprodávají nijak špatně. Disponují však nákladací rampou, jejíž existence u L610 by podstatně zvětšila šance k uplatnění na trhu. Ale možné varianty se neustále studují. Dalším řešením by mohly být rozměrná boční nákladová vrata s autonomním nákládacím systémem. Váš odhad u L410 je skutečně velmi přesný a hlavní konkurent je DHC 6 letitý a dlouho nevyráběný. Jsem přesvědčen, že L410, L420 se bude velmi dobře prodávat i jako nový stroj, neboť žádný stroj v kategorii nedisponuje tak rozměrným trupem a nízko položeným prahem vstupních dveří. Samozřejmě je studováno několik modernizačních programů. 19.7.2001 12:41
OTÁZKA: Jaký typ letadla máte nejraději nebo vám nejvíce imponuje (od Blériota až po Concorde)? Anonym
ODPOVĚĎ: Airbus A 330 - krásný, štíhlý, elegantní, vynikající ekonomie provozu, prodejní bestseller. A dále Focke Wulf FW 190 s řadovým motorem, který považují snad za nejkrásnější vrtulový stroj, který kdy brázdil nebe. Dále možná letouny řady Mirage pro svoji čistotu a eleganci. Platí lidové přísloví: Letoun, který je krásný, také výborně létá. 19.7.2001 12:42
OTÁZKA: Jaký typ letadla máte nejraději nebo vám nejvíce imponuje (od Blériota až po Concorde)? Anonym
ODPOVĚĎ: Už jsem odpovídal. 19.7.2001 12:44
OTÁZKA: Létáte? Jára
ODPOVĚĎ: Ano. I jako pilot na Zlínech, ale tři roky jsem v nich neseděl (čas) a strašně mnoho času strávím jako pasážér, zejména přes Atlantik. 19.7.2001 12:46
OTÁZKA: Jste znám jako člověk, který si budeje velmi tvrdý a kvalitní manažerský tým. Jak si vybíráte? Co nikdy neodpouštíte? Co oceňujete? Honza
ODPOVĚĎ: Vybírám si podle intuice, podle pocitu, který s člověka mám. Prioritou je, jaká je osoba po lidské stránce. Mamonář, křivá krysa, podlízák - vlastnosti, které se úžasně doplňují. Nesnáším podlézání, dál nemám rád nabubřelé a nekritické lidi (velmi nebezpečné ve vedoucích postech, neboť u lidí, kteří rychle vyletí nahoru, se většinou dostaví pocit sebezbožšťování a dojem neomylnosti vlastních rozhodnutí a nechopnost naslouhat druhým a uznávat jejich názory). To to je prioritní věc proti které ve svém týmu bojuji. Oceňuji schopnost pracovat pro skupinu. Omezit své osobní potřeby na úkor celku. A nesmírně oceňuji, když si lidé vybudují skutečný respekt a úctu a nedožadují se ho řevem a pózami velkého, tvrdého šéfa, pak je to stupidní krypl, který okamžitě musí ze skupiny ven. Neveřil byste, kolik jsem jich poznal v IPB, na nejrůznějších ministerstvech a v různých dnes povětšinou zkrachovalých podnicích. 19.7.2001 12:52

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz