Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

DOPRAVNÍ PSYCHOLOŽKA HOSTEM iDNES.cz

Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová
velikost textu:
vydáno 8.6.2007 10:30
Tragická bilance víkendových nehod má svoji logiku, říká dopravní psycholožka Vlasta Rehnová. Lidé si jízdu opravdu užívají, euforie volných dní ale na silnicích působí kontraproduktivně.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 8. června 2007 do 10:52

OTÁZKA: Osobně si myslím, že dopravní odbory jsou plné nevzdělaných rutinérů, kteří když nevědí, jak věci řešit, dají tam značku. A nejlíp 30tku, aby tam lidi jezdili "aspoň těch 50". A pro umisťování značek chybí kontrolní mechanismus. Lidi pak předpisy neberou moc vážně, když vidí, že ty značky nic neznamenají. Co vy na to? Pete
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Souhlasím s tím, že samotná dopravní značka je jen kousek řešení problémové situace a její umístění a obsah by měl být promyšlený, navazující na celou dopravní situaci v daném místě. nebezpečná může být i situace, kdy se dopravní značky nahromadí a řidič je vlastně nestačí všechny ani vnímat, natož je respektovat. Pomoci by mohl např. bezpečnostní audit, provedený nezávislými odborníky. 8.6.2007 10:48
OTÁZKA: Dobrý den, jak je možné, že u nás 90% řidičů neumí podat první pomoc?!!! Ptám se mých kolegů a kolegyň, přátel a dalších a skoro nikdo nezná ani základy první pomoci!!! Až se někde rozplácnu, absolutně nepočítám s tím, že mi někdo pomůže, vlatně, počítám tak na 10%. Tomáš Bartík
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Toto je skutečně zarážející fakt, pokud ho máte nějak doložený. Teoreticky by všichni řidiči, kteří absolvoali autoškolu podle zákona č. 247, měli školení absolvovat a být připravení podat první pomoc. Ti ostatní by si to aspoň měli nastudovat podle nějaké příručky a nanečisto vyzkoušet. 8.6.2007 10:52
OTÁZKA: Co vás přivedlo k takovéto netradiční specializaci v oboru? Diky M. Marta
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Částečně náhoda, kdy jsem po mateřské dovolené hledala práci. Ale nelituji, činnost je to velmi provázaná s praxí, myslím že i velmi přínosná pro ostatní a stále obohacující pro mne. 8.6.2007 10:54
OTÁZKA: Dobrý den, chtěla bych se Vás zeptat, co soudíte o jednání pana Neissera - odhození chlapce do lesa. Pan Neisser se hájí tím, že zpanikařil, nesnesl u sebe mrtvolu ... Podle mého názoru (a rozhodně tím nechci pana Neissera hájit) by v této situaci zpanikařila spousta řidičů, možná by chlapce neodvezli do lesa, ale "jen" vyložili z auta a ujeli ... Jaký je Váš názor? Děkuji Eva
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: To je velmi složitý problém, právo zpanikařit samozřejmě řidič má, ale na druhou stranu prošel přípravou, převzetím řidičského oprávnění se zavázal dodržovat pravidla silničního provozu, mimo jiné poskytnout pomoc, měl by být připraven řešit takovou situaci zodpovědně. 8.6.2007 10:58
OTÁZKA: Dobrý den, jaké jsou ženy řidičky? Jsou lepší, nebo "jenom" méně jezdí. Díky, pěkný den kamila
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Děkuji za tento dotaz, já se hrozně těším, až příjde doba, kdy se tato otázka přestane klást. To mylím tak, že řidičky se stále více stávají rovnocennými partnery v silničním provozu, v jistém ohledu do něj vnášejí prvek zklidnění, tolerance, propagace bezpečnosti. na druhou stranu asi více potřebují důkladnější přípravu, vyjezdit se, nebát se a nepodléhat případným shazujícím poznámkám ze strany těch, co to umějí od přírody. 8.6.2007 11:02
OTÁZKA: jak velká část řidičů (odhad) je natolik agresivních, že by vůbec neměla mít řidičák? Petr
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Z dlohodobé praxe a poznatků odjinud, kde se tento problém systematicky řeší, např. v rámci bodového systému, to vychází kolem 5-7% řidičů, kteří jsou nebezpeční, nejenom kvůli agresivitě. Část z nich má šanci z toho vyrůst, uklidnit se, najít si jiný způsob zviditelňování, odreagování, než je řízení auta. 8.6.2007 11:05
OTÁZKA: Dobrý den, proč jsou podle vás lidi za volantem často tak sprostý a jsou schopni zastavit, aby člověku vynadali? za normálních okolností by si to přitom nedovolili. Jaké jsou v tom rozdíly mezi muži a ženami? děkuji Mariana
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Sprostí a agresivní řidiči (někteří jdou i za hranice pouhého vynadání) mají zpravidla sami se sebou nějaký problém, který si ventilují anonymně na nevinných obětech, protože na pravé viníky svého trápení si netroufnou, neumějí ten původní problém řešit. Ženy jsou obecně méně agresivní, spíše se tiše trápí nebo si jenom zanadávají uvnitř auta. 8.6.2007 11:08
OTÁZKA: Dobrý den, co by se mělo dělat s mladými nezodpovědnými řidiči? Díky Jitka
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: V řadě zemí funguje systém řidičského oprávnění na zkoušku, ve zkušebním období platí pro řidiče jistá omezení, např. v zemích s povoleným limitem alkoholu v krvi začátečníci pít nesmějí. určitou roli bych připsala i rodině, jsou to přeci něší děti a jejich rodiče by se také měli zajímat, jak si v silničním provozu vedou. 8.6.2007 11:11
OTÁZKA: Zdravím, myslím že policie není skoro vůbec vidět na silnicích - bodový systém je v tomto případě pouze výsměchem a drobným bu bu... vybírají se pokuty na parkování a stacionárních radarech a neřeší se skutečné příčiny nehodovosti - bezohlednost a neustálé závodění některých dotyčných... v některých západních zemích jsem viděl daleko větší respekt z policie a tudíž i výrazně slušnější ježdění... jaký je Váš názor na toto? Michal
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Souhlasím, je dokonce vyzkoumána přímá úměra mezi spatřováním policie v provozu a ukázněním řidičů. Respekt policie ale také závisí na tom, co se dále děje se zachyceným řidičem, pokud existuje úniková cesta jak se vyhnout pokutě a přidělení trestných bodů, pak rozumím i menšímu elánu dopravní policie, kteří asi také nemají radost z často marné práce. 8.6.2007 11:16
OTÁZKA: Dobrý den, zabývá se někdo teorií nebo "psychologií" dopravní zácpy? Někdy mám pocit, že vznikají zcela bez příčiny - dopravní nehoda na trase není, ani sbíhání více proudů aut... bobouš
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Pokud není na silnici objektivní příčina - nehoda, uzavírka - pak dopravní zácpa vzniká zpravidla v důsledku chování řidičů. Dnes už není technickým problémem včas upozornit řidiče, že před ním vozidla zpomalují, zahušťuje se provoz a on by měl také včas snížit rychlost. Plynulost provozu je hodně o ukázněnosti řidičů, pokud se provoz zahušťuje, měli by všichni jet stejně. jeden jediný, který toto nezvládne, pak svým chováním může provoz skutečně ucpat. 8.6.2007 11:20
OTÁZKA: Myslíte si, že mohou čeští řidiči někdy přestat jezdit tak agresivně? Čím je to podle vás způsobeno? Může na to mít vliv i to, že si muži (neznám agresivní řidičku) připadají ve své uzavřené "schránce" anonymně a abezpečně a že to tedy mohou všem ostatním nandat? Děkuji a přeji hezký den! Ondřej T.
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Určitě, neztrácejte naději! V každé zemi se jezdí tak, jak si mohou řidiči dovolit, respektive co jim dovolí zákony, sankce ale i veřejné mínění. Mávnutím kouzelného proutku to ovšem nepůjde, je to běh na delší trať. Anonymita a pocit bezpečí v uzavřeném autě skutečně přispívá k tomu, že si někteří řidiči troufnou na to, co by tváří v tvář protivníkovi a bez brnění nezvládli. 8.6.2007 11:25
OTÁZKA: Dobrý den, nebylo by podle vašeho názoru rozumné, aby byl systém podobný jako v některých státech, kdy řídit samostatně mohou lidé až od 21 let.A do tohoto věku pouze s doprovodem. Mbad
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Nejsem si jistá, nabývání zkušeností pod dozorem je dvousečné. Začínající řidič by měl být dobře připraven a vychován k tomu, aby mohl jezdit sám za sebe, případně pod neformálním a taktním dozorem rádce. povinná přítomnost dozoru po delší dobu může vypěstovat návyk na rady a přesouvání odpovědnosti na dozorjící osobu. Spíš bych tedy byla pro kvalitní přípravu v autoškole a povinný dozor např. ve formě řidičského oprávnění na zkoušku. 8.6.2007 11:32
OTÁZKA: V čem spatřujete problém, že čeští řidiči jsou bráni jako jedni z nejhorších na světě? Nedávají přednost chodcům na přechodu, jezdí pod vlivem alkoholu či dokonce drog, nerespektují červenou, dvojitou čáru ani rychlost. Zkazí se mi tu vždy nálada, když se vrátím z Kanady, kde vládne úplně jiná situace. Myslíte, že je problém v nedostatečných zákonech a postizích a nebo v našich politicích(hlavně z ODS), kteří chtějí aby se jezdilo až 160km/hod. a nezáleží jim na počtu mrtvých? Alice
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Tak strašné to s námi není, věděla bych ještě o horších řidičích. Ale naprosto s vámi souhlasím, že jsou země, kde je radost jezdit po silnicích. Je to jednak o dlouhodobě pěstované kultuře dopravního chování, oproštění se od výjimečnosti toho, kdo má auto a hlavně silné, neboť auto už mají skoro všichni a užívají ho k přepravě, nikoliv ke zviditelnění se. Bezpečnost silničního provozu by měla být politickou prioritou, politiky k tomu zavazuje i prohlášení "Vize nula" k němuž se přihlásila většina zemí EU, včetně Čeaké republiky. Každé legislativní opatření by proto mělo být hodoceno z pohledu, jak přispěje ke zvýšení bezpečnosti na našich silnicích. 8.6.2007 11:38
OTÁZKA: Proč se v ČR jezdí v obcích 50 km/hod, když na to nejsou auta stvěné. Zato v Polsku a na Slovensku se jezdí 60, což je velmi rozumné. 50 km/h je na rychlost č. 4 málo, motor cuká, zatímco na trojku je to moc, řve to jako tur. 60 km v hodině mohu jet na 4 v pohodě, má to nižší spotřebu aj. Ono ještě 55 km/h se dá skousnout. Kvůli tomu já zásadně padesátku nedodržuji i za cenu rizika pokuty, ale 60 km/h (kromě omylů) v obci nepřekračuji. Ta 50 je ke vzteku, jedině jsem pak za volantem rozrušený a akorát si koleduji o nehodu. Petr
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: 50 km/h se jezdí nejen v ČR, ale minimálně v dalších 24 evropských zemích, šedesátku mají skutečně na Slovensku a v Lotyšsku. Výrobci aut určitě respektují to, že jejich seperauto musí umět jet touto rychlostí, aniž by se cukalo. Důvod pro padesátku je jediný, zato podstatný - v obci se pohybují tzv. nechránění účastníci provozu - chodci, cyklisti, vozíčkáři a pod. pro něž je ten desetikilometrový rozdíl život zachraňující v případě kolize. Takže u vědomí, že nikoho nezabijete, můžete dodržovat pravidla s veselou myslí, to malinké zdržení je proti zmaření života pouhé nic. přeji hodně duševní pohody. 8.6.2007 11:44
OTÁZKA: dobrý den, jak se pozná dobrý řidič? jaká osobnost má šanci na silnici "přežít"?děkuji ali
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Dobrý řidič se pozná v provozu tak, že si ho ani nevšimnete. prostě v klidu jede, neohrožuje, netroubí, nesedí vám na kufru, neťuká si na hlavu, když zastavíte u přechodu pro chodce. z pohledu charakteru by to měl být řidič/ka celkově zralý, spokojený sám se sebou, tolerantní k ostatním lidem, odolný vůči stresu (toho je na silnici opravdu hodně), celkově fit- odpočatý, neovlivněný alkoholem a drogami (třeba na kuráž, aby to přežil) a vždy připravený řešit cizí chybu. 8.6.2007 11:48

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz