Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

Pavel Procházka, ředitel Ropidu, organizátora pražské hromadné dopravy

Šéf Ropidu Pavel Procházka
velikost textu:
vydáno 9.12.2009 11:00
Hostem iDNES.cz bude Pavel Procházka pověřený vedením Ropidu, organizátora pražské dopravy. Ptejte se ho na změny v hromadné dopravě, které čekají metropoli i okolí během příštího roku, na roli soukromých dopravců, na složítý systém pásem v Praze či na efektivitu přívozů.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 9. prosince 2009 do 11:15

OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, kdy můžeme omezení očekávat a zda omezování nějak postihne obyvatele Letňan. Už teď se nemůžeme do některých spojů (zejména linky 195) dostat. Díky za odpověď. Pavel
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: Linka 195 patří mezi páteřní linky autobusové sítě. Na těchto linkách by měla v budoucnosti autobusová síť být postavena. Omezení se budou týkat nevytížených a neefektivních spojů. Do těchto kategorií linka 195 rozhodně nepatří. Dopravní opatření se v tuto chvíli zpracovávají, realizace může přijít na počátku jara příštího roku. 9.12.2009 11:05
OTÁZKA: Dobrý den, slyšel jsem, že se mají rušit souběhy metra a tramvají. Bude tedy zrušena tramvaj na Radlickou? jjumbik
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: Pod pojmem rušení souběhů se rozumí omezení souběžných spojů, nikoliv infrastruktury, takže uzavření tratě na Radlickou rozhodně nehrozí. 9.12.2009 11:06
OTÁZKA: Je Praha se svou současnou dopravní situací vhodným adeptem pro zavádění metrolinek? Vždyť třeba tramvaje tu většinou nejezdí po vyhrazených tělesech, jako třeba v Budapešti, a systém metrolinek je mnohem náchylnější na každou mimořádnost, kterých je v úzkých a přeplněných pražských ulicích víc než dost. Josef
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: Praha má 52% oddělených tramvajových tratí od ostatní komunikační sítě. To je vysoké procento. Takže ten prostor tu určitě je. Podle čísel, které máme k dispozici, je nárůst počtu přepravených osob na páteřních linkách velmi dynamický. Svědčí to o tom, že krátké intervaly a přímé trasy páteřních linek dokáží lidi oslovit. 9.12.2009 11:10
OTÁZKA: Proboha, proč pořád měníte trasy autobusů! U nás v Miškovicích jezdí za dva roky už čtvrtá linka!!! Nakonec se sem vrací ta, která tu jezdila už kdysi a zdá se mi, že mnoho změn by bylo záhodno zrušit k původnímu stavu. Děkuju za srozumitelné vysvětlení. Miškovičák
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: Změny prováděné v oblasti Čakovic byly z důvodu prodloužení metra velmi rozsáhlé. Při takto rozsáhlé změně je nutné postupné dolaďování tras povrchové dopravy, neboť prodloužení metra vždy přinese naprostou změnu v dopravním chování lidí. Přečíslování linky 134 na 158 je v kompetenci Odboru dopravy MHMP, který vydává na jednotlivé linky licence. 9.12.2009 11:13
OTÁZKA: dobry den, chci se vas zeptat, jak probihaji jednani s primatorem pavlem? nepripadate si jako u chocholouska? a jeste jeden dotaz. v noci z patku na sobotu se potrebuji dostat z narodni tridy na zastavku horcickova na jiznim meste. je zajistena dobra dopravni obsluznost? dekuji, Jarda de_niro
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: Domnívám se, že kombinace linek 57 a 59 spolu s linkami 505 a 511 v souhrnném intervalu 15 minut nabízí na noční provoz velmi solidní kvalitu dopravní obsluhy. 9.12.2009 11:15
OTÁZKA: Nechápu současnou politiku slučování linek do jednoho čísla. Opravdu si myslíte, že by lidé neudrželi v hlavě čísla tří linek, na které byli léta zvyklí, a je pro ně lepší autobus který má celkem čtyři konečné (197) nebo dokonce pět konečných (151), takže musí v těch bleškách na jízdním řádu luštit, kam pojede ten příští, zatímco u linek s různým číslem to jasně věděl?!? Laďa Unger
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: Situace se výrazně změnila po zavedení nových informačních technologií, kdy je číslo linky a název konečné zastávky na vozidle jasně čitelné a viditelné. Dále je nutné si uvědomit, že doprava v Praze není jen pro pravidelné cestující, ale je nutné jí adaptovat také pro náhodné uživatele, pro které je vysoký počet linek nepřehledný. Dle našeho názoru je vhodnější mít informace na jediném jízdním řádu než složitě vyhledávat dané spojení na několika jízdních řádech. 9.12.2009 11:19
OTÁZKA: Neuvažujete o propojení přímou tramvajou linkou I.P.Pavlova a Václavského náměstí? V.Poustka
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: V tuto chvíli nikoli. Limitující je průjezdnost Ječnou ulicí a tam je již kapacita zcela vyčerpána. 9.12.2009 11:21
OTÁZKA: V těchto dnech čteme, jak se budou v rámci šetření omezovat souběhy metra a tramvají. Pročpak tedy jde příští rok miliarda na začátek výstavby metra A do Motola, tj. oblasti, kde existují tři tramvajové tratě, které by po rekonstrukci za zlomek peněz nabídly daleko vyšší standard dopravy? Navíc okolí těch nových stanic metra má pak minimální záchytné kapacity pro autobusy i parkování? A ještě navíc, to metro už pravděpodobně nedoputuje na terminál Dlouhá Míle a ve zmrzačeném stavu nám asi zůstane dlouho...? Ony jsou pro Pražany asi nákladnější průšvihy než Opencard, že? Martin
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: Omezování souběhů se netýká primárně metro x tramvaj, ale autobus x kolejová doprava. Prodloužení metra do Motola bude mít svůj jednoznačný přínos, stačí se podívat, jak vypadá ráno příjezdová zastávka autobusů na Dejvické. Zejména příměstská doprava, která není příliš koordinovaná, vytváří značný problém, který je potřeba vyřešit. Co se týká terminálu Dlouhá míle, územní plán počítá kromě metra také s modernizací železniční tratě na Kladno. 9.12.2009 11:25
OTÁZKA: Zdravim vas, nevadi vam, ze posilene tramvajove linky typu 22 vozi na svych konecnych vzduch (zatimco drive v prokladu s 23 jezdilo v cele trase mene souprav) - je to usporne, ted kdyz DP chybi kazda koruna? pristi stanice Muzeum
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: Nemohu s Vámi souhlasit. V obou koncových úsecích jsme zaznamenali značný nárůst počtu přepravených cestujících. Zejména pro Břevnov je posílená 22 vhodnou náhradou za přerušené spojení na metro Hradčanská. V oblasti Hostivaře může být její kapacita využita např. pro omezení souběžné autobusové dopravy. 9.12.2009 11:28
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl jsem se zeptat, kdo z vedení města Vám nařídil, abyste na letošní rok podepsal s Dopravním podnikem smlouvu na přepravní výkony za 9 miliard a přitom jste měl v rozpočtu pouhých sedm? Nebo jste to udělal jako vlastní "akci"? Druhá otázka, proč jste přesunuli příměstské autobusy na Háje? Ve stanici metra nyní ráno není k hnutí a stanice Depo Hostivař je současně de facto nevyužitá. Díky, R. Raymond
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: Jak bylo již několikrát prezentováno, objem dopravních výkonů a financí v letech 2008 a 2009 byl totožný. Přesun autobusů na Háje byl realizován pro zvýšení jejich spolehlivosti a pravidelnosti, což se také potvrdilo. Dopad příměstských autobusů na provoz metra C je v maximální ranní hodině necelá 2% kapacity. 9.12.2009 11:31
OTÁZKA: Planujete vydat pro vlakove linky S jizdni rady ve stejnem formatu jako pro ostatni dopravni prostredky MHD? Anonym
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: V současné době finišují přípravy a v několika málo dnech by se měly postupně objevit na některých nádražích. Cílem je pokrýt všechny stanice ESKA. 9.12.2009 11:33
OTÁZKA: Ve svém nedávném vyjádření uvádíte, že na příští rok neplánujete zásadní změny v tramvajové dopravě. Jak to koresponduje s nutností šetřit v příštím roce ujeté vozokilometry a se snahou zavádět další "metrolinky"? Mohl byste být konkrétní, kterých linek by se to mohlo týkat? Kamil
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: Bohužel Vás zklamu, konkrétní zatím být nemohu, vše se musí pečlivě připravit. Jedním ze způsobů, jak v tramvajové dopravě příští rok ušetřit, je zohlednění plánované výlukové činnosti. Zejména se jedná o rekonstrukci tramvajové trati na Plzeňské nebo postupující výstavba městského okruhu. 9.12.2009 11:35
OTÁZKA: Dobry den, pracuju na sprave duchodoveho zabezpeceni na Smichove. Driv jsem jezdila ze Lhotky autobusem 197, od Lihovaru byval obstojne obsazeny. Pak jste ji vymenili za 121, s kterou skoro nikdo nejezdi. Vite proc? Nejenze ma mnohem vetsi interval, ale hlavne uz na Lhotku prijizdi s petiminutovym az ctvrthodinovym zpozdenim. Na Smichov pak az s pulhodinovym. Mnoho mych kolegu se ted radeji belha po lavce pres smichovske nadrazi. Zda se mi, ze zmeny jsou v posledni dobe spise k horsimu. Zaplatpanbu, ze par starych linek jste nam nechali. E.Mala
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: Změna trasy linky 197 na Praze 5 souvisela se sjednocením nástupní zastávky s linkami 196 a 198 na Smíchovském nádraží ve směru na Novodvorskou. Tím mohlo dojít k optimalizaci nabízené kapacity v celém svazku těchto linek. Intervaly linky 121 jsou prakticky totožné s původní linkou 197 a odpovídají zjištěné přepravní poptávce linky 197 v úseku Přístaviště - Na Knížecí. 9.12.2009 11:38
OTÁZKA: Nepřijde Vám, že záhadně, patrně politicky, ovlivněné trasování linky metra C do Letňan způsobilo, že se v oblasti Proseka opět překrývají linky autobusové s metrem za 11 miliard? Takže autobusy vzhledem k poptávce po spojení s metrem B jde omezovat jen složitě? A pokud omezovány jsou, je to na úkor obyvatel např. Letňan a Čakovic? Martin Šubrt
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: Omezeny byly linky s přímým trasovým souběhem s metrem C. Na povrchu zůstaly ty linky, které zajišťují tangenciální přepravní vztahy do jiných míst. Spojení na metro B je pokryto dostatečným způsobem linkami, který svůj nárok na existenci prokazují dostatečným počtem přepravených cestujcích. 9.12.2009 11:43
OTÁZKA: Pane řediteli, metrolinky v Praze NEFUNGUJÍ, kdy to pochopíte. Dnes a denně vidím konvoje dvou tří i čtyř sjetých dvaadvacítek, totéž u autobusových "superlinek" jako je 136 a 177. Zdržení na jednom konci Prahy pocítí i lidé čekající na zastávce na opačném konci města. Janda z Chodova
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: Nelze tvrdit, že k nepravidelnostem nedochází, nicméně postupnou realizací preferenčních opatření (např. na lince 136 v oblasti Vršovic) dochází k postupnému zlepšování pravidelnosti provozu. Bohužel, i linky s výrazně kratší trasou dokážou v některých lokalitách vytvořit i větší nepravidelnosti. V případě linky 22 existují data, která prokazála, že se pravidelnost provozu oproti původnímu stavu zvýšila. I přes tyto nepříjemnosti však tyto linky v pomyslném žebříčku počtu přepravených cestujících jednoznačně vedou. 9.12.2009 11:49

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz