O tramvajích s mluvčím Drážní inspekce Zdeňkem Neusarem

vydáno 14.4.2008 8:30
Páteční střet tramvají na jednokolejné trati v Ostravě vyvolal řadu otázek. Jak je možné, že v době všudypřítomné bezpečnostní elektroniky se tady spoléhalo jen na lidskou svědomitost? Existují v ČR i další místa, kde je jízda tramvají o život?

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 14. dubna 2008 do 8:56

OTÁZKA: Dobrý den Schválila drážní inspekce provoz na této trati bez výhrad? Děkuji Petr Vesely
ODPOVĚĎ: Dobrý den, provoz na této trati Drážní inspekce neschvaluje, to dělá Drážního úřadu. Tramvaje na této trati nicméně jezdí od roku 1947 - a nic vážnějšího se tam, pokud mám správné informace, nestalo. Drážní inspekce z toho důvodu ani neměla proč zasáhnout - trať je plně v souladu s právními předpisy. Určitě se ale shodneme na tom, že existence zabezpečovacího zařízení, které člověka hlídá, je lepší než provoz závislý pouze na člověku. A kdybychom dostali podnět, že je trať nebezpečná, určitě bychom se jím zabývali, a to i za těchto okolností... 14.4.2008 8:36
OTÁZKA: Není trochu úsměvné, že po nehodě se všichni vzpamatovali (hlavně ostravský primátor a lidé v okolí trati) a vyjadřují se, že trať byla špatně zabezpečená, že se s tím mělo něco dělat už dávno? Nepochybuju, že provoz na trati byl v souladu s předpisy. Teď každý říká, že byl nebezpečný. Obdrželi jste třeba před nehodou nějaký podnět veřejnosti či primátora, abyste prozkoumali, jak je trať zabezpečená? Přijde mi, že teď každý dělá chytrého a především primátor se zviditelňuje.... Chytrák
ODPOVĚĎ: Na tuto otázku jsem odpověděl už výše - žádný podnět Drážní inspekce bohužel neobdržela. A nedá se rozhodně říct, že trať je nebezpečná. Dovolil bych si využít srovnání s železničními přejezdy. Přejezdy s výstražnými kříži jsou určitě rizikovější než přejezdy se světly a závorami, ale na obou typech přejezdů dochází k nehodám. Kdyby všichni lidé respektovali zákon a předpisy, k nehodám na přejezdech by nedocházelo. 14.4.2008 8:39
OTÁZKA: ADobrý den , Mužete zdelit wweb drážní inspekce|? Kolik je podobných úseku v čr jako ten ostravský? Je dostatečné školení řidičů tramvají děkuji possdl Co může Drážní inspekce udělat pro bezpečnost cestujících Jiří
ODPOVĚĎ: Dobrý den, náš web je www.dicr.cz. Co se týká podobných jednokolejných úseků v ČR, existuje v současné době jen jediný, a to mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou. Tam je ovšem trať zabezpečená tak, že tramvaje, které vjedou do obsazeného úseku, jsem zastaveny vypnutím elektrického proudu. S trochou nadsázky je možné za jednokolejný úsek považovat kolejovou splítku v Praze na Malostranském náměstí, kde je provoz řízený semafory. 14.4.2008 8:41
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, který trvale pojížděný úsek tramvajového svršku ze všech měst v ČR je podle Vašeho názoru v nejhorším technickém stavu. Děkuji. Al-ik
ODPOVĚĎ: Dobrý den, na to se nedá jednoznačně odpovědět. Stav některých železničních svršků, resp. kolejí určitě není úplně ideální, na druhou stranu ale nijak neohrožuje provoz, pokud budou řidiči tramvají dodržovat rychlost. (Tam, kde jsou úseky v horším technickém stavu, mají řidiči nařízenou nižší rychlost.) 14.4.2008 8:43
OTÁZKA: Zdravím, v televizi bylo řečeno, že pro křžení tramvají se používal jakýsi sešit nebo hláška od dispečera, znamená to tedy, že né vždy se dvě tramjave vyhýbaly a čekaly na sebe a že v případě, že byla trať volná se jelo bez vyhýbání a zjistilo se to podle jakého si sešitu ? Děkuji. Moureček Jaroslav Moureček
ODPOVĚĎ: Doprava na této trati se řídí jízdním řádem, kterým je přesně určeno, kde se budou tramvaje křižovat. Pokud by mělo dojít ke změně křižování, musí řidič kontaktovat dirigujícího dispečera. Konkrétně u této nehody jela kloubová tramvaj směrem z výhybny Vřesina včas a protijedoucí tramvaj složená ze dvou vozů měla zpoždění. Řidič kloubové tramvaje měl na tuto tramvaj počkat - a v případě zpoždění větším než 3 minuty měl kontaktovat dirigujícího dispečera a vyžádat si případně změnu křižování. Dispečer by mu v tom případě nadiktoval rozkaz, řidič by jej zaznamenal a zopakoval... Vše by mělo být zaznamenáno v jízdním výkazu. Tato komunikace s největší pravděpodobností nenastala. Všechnu dokumentaci budeme nicméně prověřovat až během dneška. 14.4.2008 8:47
OTÁZKA: Jakým způsobem vyhodnocujete a omezujete tzv. přijatelná rizika, což je celosvětově používaná metodika? A jak to vypadá ve srovnání se železnicí či třeba jadernými elektrárnami? Dělala se taková analýza na trati v Ostravě? Michal
ODPOVĚĎ: Rizika se Drážní inspekce snaží vyhledávat pomocí státního dozoru a analýzou jednotlivých mimořádných událostí. Metodika, o které hovoříte, u nás, pokud vím, do praxe zavedena nebyla. V každém případě je úkolem Drážní inspekce zejména šetřit mimořádné události, prevenci děláme navíc (ta je úkolem především drážních správních úřadů). O prevenci se každopádně snažíme, a to i u tramvají (viz například opakované kontroly měření rychlosti v loňském roce), s cca 40 vrchními inspektory na celou ČR a asi 750 provozovatelů ale nemůžeme bohužel obsáhnout všechno. Budeme rádi za každý podnět na e-mailu prevence@dicr.cz, vším se budeme zabývat. 14.4.2008 8:51
OTÁZKA: Ostravský primátor se vyjádřil, že po instalaci nového zabezpečení nebude srážka možná. To je trochu úsměvné - jak chce zabránit tomu, když člověk poruší předpisy a vjede na trať, i když má stát? To tam bude betonová zábrana, o kterou se tramvaj rozprskne? Zabezpečení
ODPOVĚĎ: Ne, betonová zábrana tam určitě nebude, věc bude daleko jednodušší - při vjezdu tramvaje na obsazenou trať dojde k vypnutí elektrického proudu. I kdyby řidič selhal, tramvaj zastaví. 14.4.2008 8:52
OTÁZKA: Kolik stojí ta krabička co vypíná proud na trati ? Když jsem naposledy osobákem z Olomouce do Bruntálu,tak v Hrubé Vodě měnili 1,5 hodiny lokomotivu,ta původní nevyjela kopec :( Znáte železniční přejezd v Lomnici u R.od Bruntálu.Aby ste se přesvědčil jsetli nejede vlak musíte vjet na koleje.Zdá se vám to normální ? Dežo
ODPOVĚĎ: Cenu bohužel neznám - každopádně ale určitě napište, o jaký přejezd se přesně jedná, a my na ten přejezd vyrazíme a prověříme rozhledové poměry. Takových přejezdů řešíme v tuto dobu několik - například v Lukově u Moravských Budějovic, kde došlo k nehodě... a s největší pravděpodobností tam nebyly dodrženy právě rozhledové poměry. Brzy vydáme bezpečnostní doporučení. Problematických přejezdů je ale určitě víc - viz např. přejezd ve Veselí nad Lužnicí u závodu Grena, kde se už delší dobu snažíme o to, aby tam byly vybudovány závory, zatím bohužel neúspěšně. A to se tam stalo už několik nehod a zahynuli tam lidé... 14.4.2008 8:56
OTÁZKA: Dobry den.Jaka je brzdna draha tramvaje plne obsazene cestujicima?Kde vsude chybi elektronicky zabez. system?diky a hodne stesti. mirek
ODPOVĚĎ: Dobrý den, na to se přesně nedá odpovědět - záleží na tom, zda tramvaj brzdí rychločinně i kolejnicově a také na tom, zda řidiči použijí nebo nepoužijí pískovače. V neposlední řadě pak také záleží na adhezních podmínkách a jestli je trať do kopce nebo v klesání. V ostravském případě tramvaje z rychlosti cca 60 km/h snížily rychlost zhruba na 40 km/h. Nedá se tedy očekávat, že by tramvaje dokázaly z plné rychlosti zabrzdit na několika desítkách metrech. 14.4.2008 9:01
OTÁZKA: Dobry den, neni zvlastni, ze v dnesni dobe existuje takova trat pro MHD, kde neni zadne elektronicke zabezpeceni? Ty tramvaje tam urcite jezdily dost casto, aby se mohli spolehat jen na lidsky faktor. Nevim jak v Ostrave, ale v Brne ma MHD na vozidlech GPS a to posila dispecingu polohu, takze by se dalo pomoci SW (a) nebo dispecera zjistit, ze se nachazeji 2 tramvaje na takovem useku. Tohle nefunguje v Ostrave? Jen doufam, ze to neodnese jen ridic, je mi ho lito. Jirka H
ODPOVĚĎ: Tramvaje byla na trati bez větších potíží provozovány už 60 let. Samozřejmě - tento způsob řešení není ideální, a to už z toho důvodu, že z pětiny nehod, za které v tramvajovém provozu nesou odpovědnost provozovatelé, je cca 85 % na straně selhání lidského činitele. Na druhou stranu, jak jsem již řekl - vše je plně v souladu s našimi právními předpisy a Dopravní podnik Ostrava tedy nic neporušil. Kdyby řidič jel, jak měl, k nehodě by nedošlo. V každém případě ale: jsme jen lidé, kteří chybují, a chybu může udělat každý. Bohužel v tomto případě bylo zavinění fatální a dlouhodobé následky ponese nejen řidič, ale také všichni další postižení - všichni cestující (včetně těch nezraněných), pozůstalí, personál DP, záchranáři IZS, přičemž na jednoho člověka, který zažije nehodu, připadá až 10 sekundárně zasažených osob z jeho blízkého okolí. Ti všichni teď budou mít nejen materiální či zdravotní ztráty, ale především ztráty duševní, které mohou trvat dlouhou dobu. 14.4.2008 9:09
OTÁZKA: Dobrý den, jezdím tramvají v brně a v rovných úsecích, když je délka mezi zastávkami delší, se řidiči umějí rozjet velice rychle. Kde se mohu dozvědět, jakou povolenou rychlostí mohou řidiči jezdit? A platí v ostravě také ustanovení, že se cestujicí musí držet, i když sedí, aby nespadly ze sedadla? zjistila jsem tuto skutečnost nedávno z tisku v brně a překvapilo mne. proč bych se měla držet madla na sedadle před sebou, když sedím. děkuji za odpovědi. Milada
ODPOVĚĎ: Dobrý den, ve standardním případě je rychlost v přímém úseku 50 km/h, příp. na samostatném tělese (viz např. v Ostravě) i 60 km/h. Rychlosti se pak snižují např. podle toho, zda tramvaj jede po výhybce po hrotu nebo proti hrotu... může být 15, 10 nebo i 5 km/h. Pokud byste se chtěl pokusit o sledování rychlostí tramvají nebo máte podezření, že v některém úseku řidiči rychlost překračují, prosím napište nám, prověříme to. 14.4.2008 9:13
OTÁZKA: Krátce po nehodě se lišil v médiích uváděný počet obětí po nehodě. Ta se odvolávala na "prvotní informace". Kdo je podává? Jak vlastně vypadá vaše vyšetřování? Nastupujete až po záchranářích, nebo jste tam už s nimi? Bimbo
ODPOVĚĎ: Výměna informací po stránce následků není dokonalá, což se ale dá předpokládat. Na místě byl obrovský zmatek, 7 x zasahoval vrtulník, oběti do nemocnice odvážely sanitky i příbuzní. Sám jsem měl první informace, že jsou na místě dva mrtví, pak čtyři, dva... a poslední informace jsou tři mrtví (což neznamená, že se čísla v souvislosti se zdravotním vývojem postižených osob ještě nemohou změnit). Původně se např. myslelo, že je mrtvý jeden z řidičů, který měl zůstat zaklíněný v tramvaji. Řidič nicméně stihl vyskočit do prostoru pro cestující. Je důležité si uvědomit, že sčítání obětí rozhodně není prvořadý úkol záchranářů, kterým rozhodně patří velké ocenění a poděkování. Také určitě stojí za zmínku, že na místě nehody vedle hasičů, kteří vyprošťovali zraněné, ve velkém nasazení pracovali také psychologové policie a IZS i řada nestátních organizací jako psychosociální intervenční tým, ADRA a Krizové centrum Ostrava... i těm všem patří velký dík za obrovské nasazení, které navíc nehodou nekončí, ale začíná, neboť psychosociální pomoc budou všichni zasažení potřebovat dlouhou dobu. 14.4.2008 9:23
OTÁZKA: Před chvílí se v Bystřici u Benešova srazil rychlík s lokomotivou, zřejmě to zase bude pochybení nějakého člověka jako v případě Ostravy. Co se s tím dá dělat? Lidé budou přece chybovat stále.... Lidský faktor
ODPOVĚĎ: Zatím k tomu ještě nemám přesné informace. K nehodě došlo v 7.30 hodin v Bystřici u Benešova... kde lokomotiva, která měla jít na přípřež expresu Ex 101, před lokomotivou vlaku neubrzdila. Pokud se nejednalo o technickou závadu a selhání brzd, není vyloučeno, že šlo opravdu o selhání strojvedoucího. 14.4.2008 9:27
OTÁZKA: Dobry den pane Neusare, tragedie na lince 5 ostravskeho DP je velmi smutna. Dotaz: jaky je nazor inspekce na zpusob zapezpeceni teto trati? Neni mnohdy jednoduchost daleko ucinejsi nez dnes mnohdy komplikovane a slozite zapecpecovaci techniky a s tim ruku v ruce i slozitejsi predpisy, ktere stejne lidsky faktor z procesu zabezpeceni uplne nemuze vyloucit. Naopak, slozitost predpisu mnohdy zpusobi, ze i v nem samotnem vznikaji ustanoveni si navzajem odporujici. Viz predpisy D1, D atd. Kubicek
ODPOVĚĎ: Dobrý den, pane Kubíčku, mohu bohužel jen zopakovat, co jsem řekl už výš - zabezpečení je plně v souladu s právními normami. V každém případě je ale zvýšení zabezpečení (ideálně viz koridory na ČD nebo jako na tramvajové trati mezi Libercem a Jabloncem) lepší než závislost pouze na lidském faktoru. Pokud člověka kontroluje technika, rizika se snižují. Věřím nicméně, že je interpretace všech předpisů (viz i D1 a D2 na železnici) všem zaměstnancům jasná - i z toho důvodu koneckonců podstupují pravidelná školení. 14.4.2008 9:32
OTÁZKA: Dobrý den pane Neusare, slyšel jsem v rádiu názor, že trať v Ostravě fungovala bez větších technických změn od roku 1930. Přestože řidič zjevně závažně pochybil, je pro DP snadné shodit na něj veškerou odpovědnost. V dnešní době už ale mají podle mě dopravci přímo morální povinnost používat nějaké technické zabezpečení, protože je velice snadno k mání. Obzvláště na takto nebezpečném úseku. Co si o tom myslíte Vy? brnotip
ODPOVĚĎ: Trať byla postavena už v roce 1925, ale do roku 1947 (kdy byla elektrifikována) na ní ještě jezdily vlaky. A je skutečně pravdou, že k žádné závažné nehodě tam zřejmě nedošlo. Já z hlediska nás, Drážní inspekce, nemohu posuzovat morální odpovědnost, ani Dopravní podnik, resp. magistrát v tomto smyslu jakkoli napadat. Koneckonců ještě ani nemohu předjímat, jak dopadne vyšetřování. Nehoda je stále ještě v šetření a definitivní zavinění řidiče se potvrdí až po provedení všech analýz (což může trvat i několik týdnů). Mám-li mluvit za sebe, řidiče je mi rozhodně líto - a souhlasím i s tím, že zabezpečovací zařízení tam mělo být vybudováno - rizika by pak byla minimální. Nicméně, jak říkám: trať byla zabezpečena podle zákona a nikdo nic neporušil. Po 10leté praxi výpravčího vím, že stačí jen malá nepozornost a dojde k neštěstí... 14.4.2008 9:41