OTÁZKA:
Dobry den, neni zvlastni, ze v dnesni dobe existuje takova trat pro MHD, kde neni zadne elektronicke zabezpeceni? Ty tramvaje tam urcite jezdily dost casto, aby se mohli spolehat jen na lidsky faktor. Nevim jak v Ostrave, ale v Brne ma MHD na vozidlech GPS a to posila dispecingu polohu, takze by se dalo pomoci SW (a) nebo dispecera zjistit, ze se nachazeji 2 tramvaje na takovem useku. Tohle nefunguje v Ostrave? Jen doufam, ze to neodnese jen ridic, je mi ho lito.
Jirka H
ODPOVĚĎ:
Tramvaje byla na trati bez větších potíží provozovány už 60 let. Samozřejmě - tento způsob řešení není ideální, a to už z toho důvodu, že z pětiny nehod, za které v tramvajovém provozu nesou odpovědnost provozovatelé, je cca 85 % na straně selhání lidského činitele. Na druhou stranu, jak jsem již řekl - vše je plně v souladu s našimi právními předpisy a Dopravní podnik Ostrava tedy nic neporušil. Kdyby řidič jel, jak měl, k nehodě by nedošlo. V každém případě ale: jsme jen lidé, kteří chybují, a chybu může udělat každý. Bohužel v tomto případě bylo zavinění fatální a dlouhodobé následky ponese nejen řidič, ale také všichni další postižení - všichni cestující (včetně těch nezraněných), pozůstalí, personál DP, záchranáři IZS, přičemž na jednoho člověka, který zažije nehodu, připadá až 10 sekundárně zasažených osob z jeho blízkého okolí. Ti všichni teď budou mít nejen materiální či zdravotní ztráty, ale především ztráty duševní, které mohou trvat dlouhou dobu.
14.4.2008 9:09