O tramvajích s mluvčím Drážní inspekce Zdeňkem Neusarem

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 14. dubna 2008 do 8:56

OTÁZKA: Dobrý den, cestující z Vřesiny a okolí špatné vyjetí tramvaje na trať zažili v minulosti několikrát. Řidiči i doparvní podnik o tom jistě věděli... Proč se nikdo nezabývá touto konkrétní odpovědností za podcenění technické vybavenosti trati? Dan K.
OTÁZKA: Jaké brzdy používali tramvaje při kritickém brždění. Mám za to, že v Praze se mi několikrát, že řidič použil přisátí magnetu na kolej, který je umístěn vždy mezi koly na každé nápravě. Ukázalo se to jako vcelku účinné řešení, zvlášť, když mu do cesty vjelo nečekaně auto, či vstoupil na přechod nepozorný chodec. Zdálo se mi, že brždění za pomoci tohoto zařízení je velmi účinné, i když pro cestující v tramvaji možná až moc, ale v tomto ohledu jsem víceméně laik, takže bych rád znal váš názor? Pavel
OTÁZKA: Proč se tramvaje při jízdě tak silně pohybují i na stranu a to nejen v zatáčkách? Je třeba se v tramvajích hodně pevně držet, ale co když starší člověk musí po nástupu do tramvaje dojít k volnému sedadlu? Několikrát jsem viděla, jak při škubnutí tramvaje do strany někdo spadnul. Např. jedna paní si narazila hlavu o sedačku. Nejde tomu nějak předejít? Děkuji za odpověď. Věra
OTÁZKA: Dobrý den, uváděl jste, že provoz na trati neschvaluje Dr. inspekce, ale Drážní úřad. Byť je to jiná organizace - domníváte se, že dráha byla způsobilá k provozu? Dále pak jste uváděl, že pokud byste dostali podnět, že dráha je nebezpečná, tak byste se jím zabývali. Přijde mi poněkud alibistickké, že Drážní inspekce očekává tipy od občanů, které úseky jsou nebezpečné a pak se jimi zabývá. Dostáváte mnoho oznámení o nebezpečnosti drah? Pavel
OTÁZKA: Dobry den, jakym zpusobem je kontrolovano dodrzovani rychlosti u ridicu tramvaji. Podle me zkusenost jezdi napr. v Praze casto na hranici samovolneho vykolejeni (jmenovite treba na trase tramvaji 22 a 23 kolem Prazskeho hradu smerem dolu k zastavce Malostranska). Kdy se zde nejaka tramvaj vykoleji, je jen otazka casu. Dekuji. Pavel Hajfler
OTÁZKA: Dobry den, podle patecni nehody to vypada, ze nejbezpecnejsi misto v tramvaji neni ani vepredu za ridicem, ani na zadni plosine. Kde tedy je? chacha
OTÁZKA: Jaký je rozdíl mezi tramvají a šalinou? chachris
OTÁZKA: Přijde mi úsměvné, jak každý teď řeší zabezepčení ostravské tramvajové tratit, přitom u nás existuje spousta železničních tratí D3, kde je také jen a jen na strojvedoucím, zda počká na křižování, nebo prostě vyjede na trať (viz třeba 2 srážky vlaků v poslední době na trati Číčenice-Volary). Přitom vlak brzdí určitě déle než tramvaj. Nemělo by se prioritně dělat něco s tímto? Divné, divné
OTÁZKA: kolik zbyvalo do konce smeny tomu ridici co to spletl.Jezdil od rana ? Karel
OTÁZKA: Zdá se vám normální,že vlak z Olomouce do Bruntálu/55 km /jede hodinu a půl? I zavézt hnojem Bruntál bude problém . Dežo z Bruntálu
OTÁZKA: Došlo někdy v minulosti na trati v Ostravě ke sjetí tramvají v jednokolejném úseku po nedodrženém křižování? (mám na mysli situaci bez následků, tj. že to řidiči ubrzdili) Pokud ano, jak to bylo řešeno a jeké z toho byly vyvozeny důsledky pro zabzpečení provozu? PpPp
OTÁZKA: Učinit něco blbuvzdorným je obtížné, protože blbci jsou vynalézaví. Nemyslíte si, že prosté dodržování pravidel stačí k bezpečnosti provozu? Na ostravsku bylo více podobných jednokolejných tratí. Ke kolika podobným nehodám došlo zde v minulosti? Martin
OTÁZKA: pane inspektore, jak si myslíte, že se tomuto střetu dalo zabránit? anonym
OTÁZKA: Loni jste měli v létě skvělé billboardy (dokonce si ČT dala práci a po té, co vaši kampaň pochválil časopis Marketing & media, ji v reportáži sepsula). Jakou preventivní kampaň chystáte letos? (Máte-li ovšem čas při tom všem) Kampaň
OTÁZKA: Už Křižík měl v tramvajích záchranou brzdu tzv systém padajícího prkna , dnes se nepoužívá ale používají se elektromeägnetické brzdy ? Jaká je brzdná dráha pří použítí těchto brzd třeba z rychlosti 60.km ? Měli na to stávající řidiči v Ostravě čas ? pavel
OTÁZKA: Proč je najednou drážní inspekce tak chytrá, když doteď jsme o ni neslyšeli v souvislosti s tramvajemi???? Vít
OTÁZKA: Proč se DPO nepostavil za řidiče. Jejich systém řízení je katastrofální a řidič není jediný kdo se provinil. Jako zaměstnavatel dopravní podnik totálně selhal a sám má máslo na hlavě. Pepík
OTÁZKA: Proč DI tají, jakou pokutu dostaly ČD za to, že dovolili Fittipaldimu, aby řídil Pendolino s lidmi? Nebo, můžete nám tu částku sdělit? Fittipaldi
OTÁZKA: k ČEMU JE NÁM DRÁŽNÍ INSPEKCE DBRÁ. kDYŽ NESCHVALUJE PROVOZ TRATÍ: pROŠ Č SI JÍ TEDY PLATIT Z VEŘEJNÝCH PROSTŘEDKŮ honza
OTÁZKA: Vážený pane inspektore, zdá se mi, že se kolem onoho tzv. zanedbaného zabezpečení trati dělá zbytečný humbuk. Jestliže měl příslušný řidič podle grafikonu POVINNOST počkat v dané zastávce na příjezd soupravy z protisměru a nepočkal, je to nesporné porušení pracovních povinností a ÚMYSLNÝ hazard, protože na rozdíl například od řidiče autobusu, který v nepřehledné zastávce riskuje a projíždí ji v protisměru, tak ten pouze riskuje, zda něco v protisměru pojede či nikoliv, kdežto onen inkriminovaný řidič tramvaje, pokud nebyl zcela mimo smysly, MUSEL VĚDĚT, ŽE V PROTISMĚRU POJEDE TRAMVAJ. Koneckonců se mohl dotázat, (jak by asi postupoval i v případě, kdyby mu v důsledku poruchy třeba zůstala tramvaj stát výše u Kyjovic v lese). Pokud se tam od založení trati nic nestalo, tak asi bylo doposud vše funkční. Zdraví Vás JH Josef Hykel
OTÁZKA: Všichni se ptají jen na tramvaje, byť je tento případ už jasný (co víc lze napsat?). Co ostatní dráhy? Když si vezmu třeba železnici, bylo toho v poslední době hodně - srážka vlaků na Šumavě, vykolejené Pendolino, srážka v Čerčanech. Taky mě "pobavila" nehoda, kdy ČD pustily vlak na trať, která se opravaovala a byly tam uvolněné koleje. Máte někdy na DI vůbec čas na něco jiného než řešení nehod vzniklých z blbosti či nepozornosti provozních zaměstnanců? Jen tramvaje?
OTÁZKA: Dobrý den, v denících se objevilo, že řidič jel nepřiměřenou rychlostí. Je 61,4 km/hod skutečně překročení rychlosti? 1,4 km/hod je podle mého názoru chyba tachometru??? Co si o tom myslíte? Pe
OTÁZKA: Chtela jsem se zeptat, jestli za patecni tragedii neni taky to, ze dopravni podnik v Ostrave ma malo ridicu, tudiz vsude visi vyvesky s nabory a tedy je u podniku spoustu mladych nezkusenych ridicu (viz vek ridice, ktery nehodu pravdepodobne zpusobil)....a jestli na tomto useku, kde za pezpecnost uodpovida de facto jen ten ridic, jestli tedy na tomto useku nemaji jezdit spis ridici zkuseni...?Je mi toho mladika-ridice-opravdu moc lito, mam u DPO kamarada ve stejnem veku, nastoupil tam nedavno a myslim ze i on se ted za "volantem" trmavaje neciti moc jiste...Myslim si ze tady DPo selhal na vice frontach a opakuju, ze ten ridic je jen obeti spatneho systemu...Jak to vidite vy? Kristina
OTÁZKA: Dobrý den, měl bych otázku k tématu, které nedávno proběhlo médii. A to o přednosti chodců před tramvajemi. Přijde mi nelogické, aby tramvaj, která váží několik tun musela brzdit před každým, kdo jí "skočí" do cesty. Argumentace, že se zvýší bezepečnost je podle mého zcela irelevantní. I tramvaje musí jezdit dle jř, jak by se pak dodržoval? Už vidím třeba v Praze, na Václavském náměstí, jak tramvaj brzdí, jako "o život" před davem turistů, kteří si fotí, co vidí. Co se týká nehody v Ostravě, je jasné, že šlo o chybu lidského faktoru. Řidič se měl přes vysílačku dotázat dispečera. Ale vcelku mě zaráží, že řidiče tramvaje může dělat prakticky "každý" se základním vzděláním. vv
OTÁZKA: V pátek se stala velmi vážná nehoda a podle některých informací se zaznamenávali informace o dopravě na tomto úseku do jakéhosi sešitu a provoz byl řízen podle velmi starého systému. Necítíte spoluzodpovědnost případně nemá spoluzodpovědnost také DPO a není teď jednodušší vše hodit na 24 letého řidiče???? eMYL
OTÁZKA: Dobrý den pane Neusare, slyšel jsem v rádiu názor, že trať v Ostravě fungovala bez větších technických změn od roku 1930. Přestože řidič zjevně závažně pochybil, je pro DP snadné shodit na něj veškerou odpovědnost. V dnešní době už ale mají podle mě dopravci přímo morální povinnost používat nějaké technické zabezpečení, protože je velice snadno k mání. Obzvláště na takto nebezpečném úseku. Co si o tom myslíte Vy? brnotip
OTÁZKA: Dobry den pane Neusare, tragedie na lince 5 ostravskeho DP je velmi smutna. Dotaz: jaky je nazor inspekce na zpusob zapezpeceni teto trati? Neni mnohdy jednoduchost daleko ucinejsi nez dnes mnohdy komplikovane a slozite zapecpecovaci techniky a s tim ruku v ruce i slozitejsi predpisy, ktere stejne lidsky faktor z procesu zabezpeceni uplne nemuze vyloucit. Naopak, slozitost predpisu mnohdy zpusobi, ze i v nem samotnem vznikaji ustanoveni si navzajem odporujici. Viz predpisy D1, D atd. Kubicek
OTÁZKA: Před chvílí se v Bystřici u Benešova srazil rychlík s lokomotivou, zřejmě to zase bude pochybení nějakého člověka jako v případě Ostravy. Co se s tím dá dělat? Lidé budou přece chybovat stále.... Lidský faktor
OTÁZKA: Krátce po nehodě se lišil v médiích uváděný počet obětí po nehodě. Ta se odvolávala na "prvotní informace". Kdo je podává? Jak vlastně vypadá vaše vyšetřování? Nastupujete až po záchranářích, nebo jste tam už s nimi? Bimbo
OTÁZKA: Dobrý den, jezdím tramvají v brně a v rovných úsecích, když je délka mezi zastávkami delší, se řidiči umějí rozjet velice rychle. Kde se mohu dozvědět, jakou povolenou rychlostí mohou řidiči jezdit? A platí v ostravě také ustanovení, že se cestujicí musí držet, i když sedí, aby nespadly ze sedadla? zjistila jsem tuto skutečnost nedávno z tisku v brně a překvapilo mne. proč bych se měla držet madla na sedadle před sebou, když sedím. děkuji za odpovědi. Milada
OTÁZKA: Dobry den, neni zvlastni, ze v dnesni dobe existuje takova trat pro MHD, kde neni zadne elektronicke zabezpeceni? Ty tramvaje tam urcite jezdily dost casto, aby se mohli spolehat jen na lidsky faktor. Nevim jak v Ostrave, ale v Brne ma MHD na vozidlech GPS a to posila dispecingu polohu, takze by se dalo pomoci SW (a) nebo dispecera zjistit, ze se nachazeji 2 tramvaje na takovem useku. Tohle nefunguje v Ostrave? Jen doufam, ze to neodnese jen ridic, je mi ho lito. Jirka H
OTÁZKA: Dobry den.Jaka je brzdna draha tramvaje plne obsazene cestujicima?Kde vsude chybi elektronicky zabez. system?diky a hodne stesti. mirek
OTÁZKA: Kolik stojí ta krabička co vypíná proud na trati ? Když jsem naposledy osobákem z Olomouce do Bruntálu,tak v Hrubé Vodě měnili 1,5 hodiny lokomotivu,ta původní nevyjela kopec :( Znáte železniční přejezd v Lomnici u R.od Bruntálu.Aby ste se přesvědčil jsetli nejede vlak musíte vjet na koleje.Zdá se vám to normální ? Dežo
OTÁZKA: Ostravský primátor se vyjádřil, že po instalaci nového zabezpečení nebude srážka možná. To je trochu úsměvné - jak chce zabránit tomu, když člověk poruší předpisy a vjede na trať, i když má stát? To tam bude betonová zábrana, o kterou se tramvaj rozprskne? Zabezpečení
OTÁZKA: Jakým způsobem vyhodnocujete a omezujete tzv. přijatelná rizika, což je celosvětově používaná metodika? A jak to vypadá ve srovnání se železnicí či třeba jadernými elektrárnami? Dělala se taková analýza na trati v Ostravě? Michal
OTÁZKA: Zdravím, v televizi bylo řečeno, že pro křžení tramvají se používal jakýsi sešit nebo hláška od dispečera, znamená to tedy, že né vždy se dvě tramjave vyhýbaly a čekaly na sebe a že v případě, že byla trať volná se jelo bez vyhýbání a zjistilo se to podle jakého si sešitu ? Děkuji. Moureček Jaroslav Moureček
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, který trvale pojížděný úsek tramvajového svršku ze všech měst v ČR je podle Vašeho názoru v nejhorším technickém stavu. Děkuji. Al-ik
OTÁZKA: ADobrý den , Mužete zdelit wweb drážní inspekce|? Kolik je podobných úseku v čr jako ten ostravský? Je dostatečné školení řidičů tramvají děkuji possdl Co může Drážní inspekce udělat pro bezpečnost cestujících Jiří
OTÁZKA: Není trochu úsměvné, že po nehodě se všichni vzpamatovali (hlavně ostravský primátor a lidé v okolí trati) a vyjadřují se, že trať byla špatně zabezpečená, že se s tím mělo něco dělat už dávno? Nepochybuju, že provoz na trati byl v souladu s předpisy. Teď každý říká, že byl nebezpečný. Obdrželi jste třeba před nehodou nějaký podnět veřejnosti či primátora, abyste prozkoumali, jak je trať zabezpečená? Přijde mi, že teď každý dělá chytrého a především primátor se zviditelňuje.... Chytrák
OTÁZKA: Dobrý den Schválila drážní inspekce provoz na této trati bez výhrad? Děkuji Petr Vesely

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.