Pilot Karel Mündel

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 19. dubna 2010 do 17:20

OTÁZKA: Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak je to s malými jednomotorovými letadly jako například Piper Cherokee a některé Cessny aj. Je pro ně vulkanický prach stejně nebezpečný jako pro dopravní letadla? Bylo i jejich létání zakázáno? Děkuji za odpověď
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl jsem se zeptat, jestli bezpečnostní opatření kůli prachu ze sopky v naší části evropy nejsou přehnaná. Prach je tu dost rozptýlen, takže tu nehrozí podobné problémy jako u letu z roku 1982 Boeingu 747 v indonesii, který zřejmě prolétl mnohem hustším oblakem přímo nad sopkou. V ČR momentálně nějaké obrušování skla, nadměrné opotřebení lopatek motorů, či ucpávání motorů při takové koncentraci prachu přece nemůže hrozit.
OTÁZKA: Dobrý den, představme si hypotetickou situaci, že by sopka chrlila popel další 3 měsíce. Je možné za tuto dobu nějakým způsobem upravit letadla pro let v těchto podmínkách, nebo by se nelétalo 3 měsíce a možná i mnohem déle, protože by v atmosféře byloi najednou ohromné množství popelu a prachu? Daniel Krejčiřík
OTÁZKA: Dobrý den, představme si hypotetickou situaci, že by sopka chrlila popel další 3 měsíce. Je možné za tuto dobu nějakým způsobem upravit letadla pro let v těchto podmínkách, nebo by se nelétalo 3 měsíce a možná i mnohem déle, protože by v atmosféře byloi najednou ohromné množství popelu a prachu? Daniel Krejčiřík
OTÁZKA: Dobry den, chtela jsem se zeptat, zitra vecer mam odletet z italske Bolone do polskych Katowic, jaka je podle vas sance ze letadla zitra poleti?? Jak zacne organizace letu tech novych a starych? bude prirazeno vice letadel, nebo my co mame letenky v techto dnech budeme muset cekat az vsichni ti predesli odleti??? Dnes jiz letecka doprava byla obnovena a to i u nas v italii ale po trech hodinach zase vsechno uzavreli?? ale proc?? to se za ty tri hodiny toho tak moc zmenilo?? Myslim si, ze organizace cele teto situace je naprosto nulova, na telefonu meho letiste mi sdelili ze mam informovat moji leteckou spolecnost - tam vsak jiz od deviti hodin rana nikdo neodpovida! Dekuji za odpoved. Petra
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě proč byl nejprve otevřen letový prostor nad ČR pro přelety ve výšce nad 7500 (nejsem si jist přesným číslem)? Do takové výšky popílek nevystoupá? A co by se dělo v případě nutnosti nouzového přistání např. na Ruzyni, přistálo by se i přes riziko poškození motorů při sestupu? Václav Johanna
OTÁZKA: Dobry den, chtela jsem se zeptat, zitra vecer mam odletet z italske Bolone do polskych Katowic, jaka je podle vas sance ze letadla zitra poleti?? Jak zacne organizace letu tech novych a starych? bude prirazeno vice letadel, nebo my co mame letenky v techto dnech budeme muset cekat az vsichni ti predesli odleti??? Dnes jiz letecka doprava byla obnovena a to i u nas v italii ale po trech hodinach zase vsechno uzavreli?? ale proc?? to se za ty tri hodiny toho tak moc zmenilo?? Myslim si, ze organizace cele teto situace je naprosto nulova, na telefonu meho letiste mi sdelili ze mam informovat moji leteckou spolecnost - tam vsak jiz od deviti hodin rana nikdo neodpovida! Dekuji za odpoved. Petra
OTÁZKA: Dobry den, chtela jsem se zeptat, zitra vecer mam odletet z italske Bolone do polskych Katowic, jaka je podle vas sance ze letadla zitra poleti?? Jak zacne organizace letu tech novych a starych? bude prirazeno vice letadel, nebo my co mame letenky v techto dnech budeme muset cekat az vsichni ti predesli odleti??? Dnes jiz letecka doprava byla obnovena a to i u nas v italii ale po trech hodinach zase vsechno uzavreli?? ale proc?? to se za ty tri hodiny toho tak moc zmenilo?? Myslim si, ze organizace cele teto situace je naprosto nulova, na telefonu meho letiste mi sdelili ze mam informovat moji leteckou spolecnost - tam vsak jiz od deviti hodin rana nikdo neodpovida! Dekuji za odpoved. Petra
OTÁZKA: Dobrý den, kdybyste byl požádán ČSA, abyste provedl testovací let během minulého víkendu v rámci zjištění, jaký je opravdu stav mraku a jeho vliv na letadlo (jak to prováděla například Lufthansa nebo KLM) - šel byste do toho nebo byste s díky odmítl? Michal Řeháček
OTÁZKA: Bál byste se letět kvůli sopečnému prachu?
OTÁZKA: Dobry den, zajimal by me Vas nazor na to, ze Ryanair, ktery je znam svou dravosti, uz predem oznamil, ze nebude letat do stredy 13:30 hod.? Co muze byt za rozhodnutim uzemnit vetsi cast flotily? Od FR bych cekal, ze budou prvni, kdo se bude cpat do vzduchu. Dekuji. Tomáš Žilák
OTÁZKA: Dobrý den. Kdybyste si měl osobně tipnout, myslíte, že od zítřka se provoz začne vracet k normálu, nebo očekáváte opětovné uzavření letiště / koridoru? Děkuji JS Jan Sotona
OTÁZKA: Má popel na našem území vliv na životnost motoru aut ?
OTÁZKA: Dobrý den, co se může stát, když letadlo vlétne do sopečného prachu? Děkuji.
OTÁZKA: Dobry den, myslite si, ze letecke spolecnosti budou v nejblizsi dobe kvuli svym obrovskym ztratam riskovat a vysilat dopravni letadla i kdyz bezpecnost pred sopecnym popelem jeste nebude sto-procentni? Predem dekuji za odpoved
OTÁZKA: Dovolíte-li, mám ještě jeden dotaz. S jakými letadly a v jakých výškových hladinách je bezpečné létat při takových podmínkách, jaké přivodila islandská sopka? Viděli jsme, že do Krakova na pohřeb prezidenta Kaczyńského přicestoval marocký premiér nízko letící cessnou, německý prezident rovněž nízko letící helikoptérou a ruský prezident rovnou vládním speciálem. Přitom u nás měly zákaz vzlétnou i vrtulníky záchranné služby. Nebyl ten všeobecný zákaz létání v Evropě poněkud přehnanou reakcí? Jan Lom
OTÁZKA: Dobrý den, pokud by bylo rozhodnutí o startu do aktuálních podmínek pouze na Vás jako kapitánovi letadla - odstartoval byste? Děkuji
OTÁZKA: Dobrý den, přijde vám, že je opatrnost Řízení letového provozu na místě, nebo spíše přehnaná? V případě, že by došlo k maléru a nějaké letadlo by kvůli sopečnému prachu spadlo, kdo by za to byl odpovědný? Řízení letového provozu konkrétní země? Meteorologický ústav? Kapitán letadla in memoriam? Děkuji za odpovědi!
OTÁZKA: Dobry den, BA 009 je prikladem z minulosti, nicmene mel jsem pocit, ze veskere soucasne restrikce provozu jsou jednak zalozene spise na odhadech a pocitacovych modelech sireni prachoveho mracna nez na realnych problemech; jednak byly patricne nefouknuty medii. Jaky je Vas nazor na vec? Petr Novak
OTÁZKA: dobrý den, proč se dělá kolem té sopky taková umělá panika a teatrálně se zavírají letiště? Například marocký premiér přiletěl na pohřeb polského prezidenta úplně bez problémů... připadá mi, že bylo spíše cílem vyvolat ve společnosti umělou paniku...
OTÁZKA: Dobrý den, všude se dočítáme, že Tu 154 je spolehlivé a dobré letadlo. Zaznělo to i z vašich úst. Přitom je nenasytné a hůře manévrovatelné. Stalo se s ním už 37 nehod s obětmi na životech. Vyšetřovatelé, zvláště ti (post)sovětští, většinou nehodu svedou na chybu pilotáže, ale není právě nehoda polského prezidentského speciálu důkazem, že lidský faktor může u Tu 154 selhat právě v důsledku horší manévrovatelnosti? .....Mám trošku pocit, že v postkomunistických zemích funguje jistá nostalgie po těch hlučných, čpících a nenažraných sovětských strojích, ale že jejich obhajoba je přehnaná. Nijak zvlášť dobrá letadla to přece nikdy nebyla, uznejte... Jan Lom
OTÁZKA: Dobrý den, je někde stanoveno, při jaké "hustotě" vulkanického prachu v atmosféře se létat dá a při jaké níkoliv ? Zdeněk Mareš
OTÁZKA: Je možné že havárii polského letadla způsobil sopečný prach??? Václav Šimánek
OTÁZKA: Dobrý den, jak jsou na tom turbovrtulová letadla. Některé motory mají filtry na vstupu, navíc se pohybují menší rychlostí - jsou tedy odolnější proti sopečnému popelu? Ondřej Kolář
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, proč si myslíte, že se Islanďané nepokusili sopku nějakým způsobem zašpuntovat, aby tím zamezili chrlení popela? Děkuji za odpověď Dušan Lipavský
OTÁZKA: Trosku z jineho soudku.. Jak casto se pouziva autopilot pro pristani - je to pouze otazka pocasi a viditelnosti?? da se procentuelne rici pomer pristani "na ruce" a s autopilotem??? q q
OTÁZKA: Maji widebody stroje jako A310 nebo B747 vetsi nachylnost dostat se do problemu po pruletu oblakem prachu nez mensi A320 nebo B737??? Zatim zname incidenty se tykaly predevsim velkych stroju...Je to pouze shoda okolnosti nebo je to zpusobeno vyssi cestovni hladinou ci rychlosti techto stroju??? q q
OTÁZKA: Jak casto piloti trenuji na trenazeru kriticke situace jako vypadek vsech motoru atd... Jsou nejakym zpusobem prezkusovani ze zvladnuti techto situaci a pripade co pro ne znamena jejich nezvladnuti??? q q

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.